Ga naar inhoud

Het Rex konijn, vragen

Leviana
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik zocht informatie over het Rex konijn ( niet de dwerg, maar de gewone) , maar kan er weinig over vinden op internet.

- Hoe is hun karakter?

- Hoe is het met de gezondheid van dit ras?

- Wat is de gemiddelde leeftijd wat dit ras haalt?

Verdere informatie over dit ras is ook zeer welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helemaal fan.

Ik heb zelf wel de dwerg, maar die vind ik opzich best vergelijkbaar met de normale.

De meeste rexen die ik heb gezien zijn heel mensgericht en lekker actief, maar iedere rex is anders en heeft zijn eigen karakter. Zo heb ik pas ook nog een rex meegemaakt die angstig was en in je vingers probeerde te bijten. Verder zijn het natuurlijk ook gewoon konijnen met normaal konijnengedrag.

Als je echt opzoek bent naar een bepaald karakter zou ik bij een opvang gaan kijken bij een volwassen konijn waarvan het karakter al bekend is, want ook in de opvang zitten rexen (al snap ik zelf niet waarom :P).

Verder hebben ze dezelfde gezondheidsproblemen als de normale konijnen en het is handig om de voetzooltjes in de gaten te houden, omdat ze door hun dunne vacht makkelijker last krijgen van sorehocks.

De gemiddelde leeftijd is ook niet heel anders dan andere konijnen met een vergelijkbare grootte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een fan ;) al heb ik van de 8 konijnen maar 1 rex ;)

Maar ik heb hem 7 jaar geleden uit de opvang gehaald. Waarom hij in vredesnaam op straat rondzwierf heb ik geen idee van maar hij is superleuk! (maar ook konijnen met gewone haren zijn leuk hoor!)

Inderdaad is het een beetje oppassen met de ondergrond, sommige zijn wat gevoeliger voor zere hakken dan de ander. En verder is het inderdaad een gewoon konijn maar dan wel met een superzacht vachtje. Die van mij vind aaien en kroelen wel lekker dus dat is mooi meegenomen.

Over de leeftijd geen idee, de mijne is nu 7 jaar en hobbelt nog vrolijk rond gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rexharige konijnen staan erom bekend dat de pels minder allergie veroorzaakt wanneer deze als

huisdier gehouden wordt.

Dit is niet wetenschappelijk onderzocht maar ervaringen wijzen uit dat rexharige konijnen veel minder

problemen geven. Dit komt deels door de zeer korte vacht die deze dieren hebben en het feit dat ze

minder vaak verharen.

Een jong rexharig konijn maakt op een volwassen leeftijd één keer een zeer grote verharing door maar

daarna niet meer zo extreem. Als een rexharig konijn deze heftige periode doormaakt is het voor mensen

met een allergie beter om het konijn dan tijdelijk even buiten te zetten.

Na deze grote verharing komt er een zeer dichte, stevige rexvacht, naar voren. Als je, je hand op deze

vacht legt moet hij als het ware weer terug veren.

Een goede rexvacht is zeer kort en dicht en voelt aan als fluweel.

Een Rex konijn geeft echter geen 100 % garantie op het niet allergische reactie.

Een rexharig konijn kan heel goed buiten gehouden worden, ondanks de korte pels hebben ze een zeer

dichte onderwol en wanneer eenmaal gewend aan het buiten zijn zal het dier het niet koud hebben.

Vooropgesteld dat het hok tochtvrij staat er niet kan inregenen en voorzien is van een voldoende laag dik

stro.

Een rexharig konijn hoeft bijna niet geborsteld te worden, behalve tijdens de verharing om het proces te

versnellen. Een rex konijn heeft een erg dikke vacht van ongeveer 1,5 centimeter lang en dicht ingeplante

onderwol. Een rexharig konijn heeft daarom af en toe een stevige borstelbeurt nodig, zeker als hij in de rui is.

Een rexharig konijn is een lief, aanhankelijk, ondernemend en zeer aaibaar raskonijn, zij hebben een heel

korte vacht,die minder verhaart dan andere konijnenrassen en daardoor voor minder allergieën kan zorgen.

Sommige jonge rexen hebben een gekrulde vacht die je aan een lammetje doet denken,deze gekrulde vacht

verwijderd naargelang het diertje ouder wordt.

Het rexharigen zijn er in bijzonder veel aparte kleuren die door hun korte vacht extra mooi te zien zijn, ook

komen de contouren van het lichaam door de korte vacht extra tot uiting, dit alles maakt de rexharigen tot

een bijzonder mooie verschijning !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rexharige konijnen staan erom bekend dat de pels minder allergie veroorzaakt wanneer deze als

huisdier gehouden wordt.

Dit is niet wetenschappelijk onderzocht maar ervaringen wijzen uit dat rexharige konijnen veel minder

problemen geven. Dit komt deels door de zeer korte vacht die deze dieren hebben en het feit dat ze

minder vaak verharen.

Dat dus :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is ook nog eens grote onzin dat ze maar één keer heftig verharen. Of de Rexen die ik tot nu toe gehad heb waren heeel lang jong... Juist geen beest wat zo kan verharen als die Rexen, ze worden er soms gewoon kaal van. En die kleine rothaartjes heb je honderd jaar later nog in je ogen. Het verhaal dat op Rexen minder allergisch gereageerd wordt hoor ik het laatste jaar opeens veel, hoop niet dat we straks opvangen vol Rexen hebben zitten wanneer blijkt dat het gewoon onzin is. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

huisdier gehouden wordt.

minder vaak verharen.

Een jong rexharig konijn maakt op een volwassen leeftijd één keer een zeer grote verharing door maar

daarna niet meer zo extreem. Als een rexharig konijn deze heftige periode doormaakt is het voor mensen

met een allergie beter om het konijn dan tijdelijk even buiten te zetten.

Na deze grote verharing komt er een zeer dichte, stevige rexvacht, naar voren. Als je, je hand op deze

vacht legt moet hij als het ware weer terug veren.

Een goede rexvacht is zeer kort en dicht en voelt aan als fluweel.

Een Rex konijn geeft echter geen 100 % garantie op het niet allergische reactie.

Een rexharig konijn kan heel goed buiten gehouden worden, ondanks de korte pels hebben ze een zeer

dichte onderwol en wanneer eenmaal gewend aan het buiten zijn zal het dier het niet koud hebben.

Vooropgesteld dat het hok tochtvrij staat er niet kan inregenen en voorzien is van een voldoende laag dik

stro.

Een rexharig konijn hoeft bijna niet geborsteld te worden, behalve tijdens de verharing om het proces te

versnellen. Een rex konijn heeft een erg dikke vacht van ongeveer 1,5 centimeter lang en dicht ingeplante

onderwol. Een rexharig konijn heeft daarom af en toe een stevige borstelbeurt nodig, zeker als hij in de rui is.

Een rexharig konijn is een lief, aanhankelijk, ondernemend en zeer aaibaar raskonijn, zij hebben een heel

korte vacht,die minder verhaart dan andere konijnenrassen en daardoor voor minder allergieën kan zorgen.

Sommige jonge rexen hebben een gekrulde vacht die je aan een lammetje doet denken,deze gekrulde vacht

verwijderd naargelang het diertje ouder wordt.

Het rexharigen zijn er in bijzonder veel aparte kleuren die door hun korte vacht extra mooi te zien zijn, ook

komen de contouren van het lichaam door de korte vacht extra tot uiting, dit alles maakt de rexharigen tot

een bijzonder mooie verschijning !

Rechtstreeks van het toetsenbord? aangepast door Deeskuh88
link verwijderd (link bestaat niet meer)
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .