Ga naar inhoud

Nieuw konijn, zindelijkheid en leren luisteren


KaDy

Aanbevolen berichten

Hi allemaal, 


 


Ik heb voor het eerst een binnnekonijn, Wollie. Hij was zeven weken toen we hem ophaalde. 


We zijn hem proberen zindelijk te maken. Hij heeft een toilet met houtkorrels in zijn hok. De eerste twee dagen plaste hij er ook naast. Ik heb elke keer zijn plas met keukenpapier in zijn toilet gelegd. 


Na drie dagen had hij het door en plaste hij nog alleen maar op sn toilet en keutels vond ik af en toe nog door de kamer. Ik merkte dat als hij los liep dat als hij moest plassen terug ging naar zijn hok. 


 


Alleen sinds vandaag plast hij ook op verschillende plekken in de kamer. Ik heb wederom alles opgeveegd met een keukenpapier en zijn toilet gegooid. 


 


Hoe kan het dat hij opeens door de kamer heen plast? 


 


Ik weet dat ik geduld moet hebben en dat het nog even kan duren, maar misschien dat jullie nieuwe tips hebben.


 


En een andere vraag.. hoe leren jullie jullie nijntjes naar de naam te leren luisteren? Ik probeer elke keer als ik hem een bricks geef te clicken met de clicker en zijn naam te zeggen. ( ik wil op den duur clickertraining gaan doen. Alleen heeft hij nog niet helemaal door wat de clicker betekent ) 


 


11391325_933728399983058_702668885852802


 


Mijn andere nijntjes zaten buiten en waren uit zichzelf zindelijk. Dat waren vooral kijk nijntjes. Wollie wil ik toch zo aanhankelijk mogelijk te krijgen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet gewoon dat hij zijn territorium wilt afbakenen? deed die van mij eerst ook een beetje. Wat ook kan helpen is om verschillende wc'tjes door de kamer heen te zetten (wat ook een goed alternatief is voor die wat duurdere plastic bakken zijn kartonnen dozen). Dan heeft hij meerdere plekken om zijn behoefte te doen. 


 


Wat betreft het aanleren van de naam:


Ga in de kamer zitten op een metertje afstand van het konijn met iets lekkers in je hand, iets van groente ofzo waar die al aan gewend is. roep zijn naam en laat hem naar je toe komen en geef als hij bij je zit zijn beloning. herhaal dit en ga iedere keer iets verder weg zitten. op een gegeven moment als hij door heeft hoe het allemaal werkt, dan stop je met het lekkers en beloon je hem met een aai over zijn bolletje. werkte bij mij perfect op deze manier.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is nu pas 8 weken. Ik weet dat zindelijkheid niet zo snel gaat, maar omdat hij het een paar dagen wel netjes terug naar zijn hok rende voor zijn plasjes... 


Meerdere bakken plaatsen wil ik liever niet.


 


ZIjn naam leren:


Hij is al heel erg tam. als wij in de kamer zijn dan loopt hij al standaard achter ons aan. Als we stil staan gaat hij onze voeten likken.Hij komt dus automatisch, ook al roep je hem niet. 


 


Ik probeer nu elke keer van hem weg te lopen en hem inderdaad te roepen en dan iets lekkers geven. Maar volgens mij komt hij gewoon om aandacht te zoeken dan dat hij naar zijn naam luistert haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm, ja van dat hij zo op je afloopt herken ik ook wel :P


en misschien, ik weet het niet meer zo precies hoor, maar misschien dat het makkelijk gaat met echt zindelijk worden als hij gecastreerd is? 


en konijnen zijn gewoonte dieren over het algemeen, dus gewoon door gaan zoals je nu bezig bent en misschien dat hij er dan wel een gewoonte voor creëert.


 


wat betreft de naam nog: Bij mijn Jip heb ik het zo gedaan dat ik haar op schoot nam en haar naam de hele tijd zei tegen haar. en dan iedere keer als ik langs de ren van mijn konijn liep en ik zei haar naam en ze keek op, kreeg ze van mij een kleine beloning of een flinke aai over haar bol. er gaat wat tijd in zitten, maar dat komt wel goed :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik moet altijd lachen als ik topics lees over konijnen en zindelijkheid :lol:


Het zijn konijnen he, geen mensen. Zindelijk wordt een kind, misschien een hond of een kat ook nog, maar een konijn gebruikt pies en poep om te markeren. Ook binnen. Foto's van een bidet zal hij niet begrijpen...


Maar, probeer het vooral! Wie weet hoe ver je komt :-)


Overigens, een konijn dat alleen woont, zal zeker naar je toe komen. Het is eenzaam en heeft een soortgenoot nodig. Hij/zij denkt nu dat jij dat bent, al is dat natuurlijk een illusie. Zo gauw het beest een soortgenoot in de vorm van een konijn heeft, ben jij alleen nog maar goed voor zijn vreten :lol: Verder zal hij je niet meer belangrijk vinden.


Maar ook hier geldt weer, hou vooral vol te denken dat het beestje naar je luistert :-)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En er zijn ook genoeg mensen met konijnen die nooit zindelijk worden,zoals de mijne.Die poepen en pleassen waar het hun uitkomt.Jouw konijnen zijn nog baby's maar eeenmaal ouder kunnen ze gaan markeren,hoeft niet maar kan zeker wel.En ram of voedster maakt niet uit onze voedster piste net zo hard om zich heen voor haar castratie,dat is nu gelukkig een stuk minder geworden.Ik zou zelf onze konijnen nooit in huis willen en vind voor onze situatie konijnen ook geen dieren om binnenshuis te houden.Ik moet er niet aan denken eerlijk gezegt.Maar er word niet voor niets zoveel afstand gedaan van konijnen door mensen die teleurgesteld zijn in hun konijn(en)omdat ze binnenshuis veel blijken te slopen of plassen/poepen.De verwachtingen zijn vaak  hoog wbt zindelijkheid maar garanties zijn er niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn genoeg mensen die hun konijn zindelijk hebben hoor. Hoe kan ie anders zonder alles onder te piesen los in huis rondlopen? Denk dat niemand een hwlwmaal onder geplast huis wil. Daarbij is mijn konijn helemaal niet meer alleen. Lees je FF in voordat je gaat oordelen

Joh, ik oordeel niet. Rustig aan. Wind je niet op. Ik heb geen idee over wiens konijn het allemaal gaat, ik heb helemaal geen zin om dat allemaal te lezen. Ik ken jou helemaal niet. Sorry :-) Geniet van de dag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar een normaal mens wil toch geen huis waarvan de plinten,behang en tafelpoten enz. kapot worden geknaagd en alles ondergekeuteld en geplast?We wonen in een huis en niet in een stal.;) Onze konijnen hebben buiten meer ruimte dan we ze ooit binnen zouden kunnen bieden en daar mogen ze slopen en poepen en plassen hoeveel ze maar willen.:P


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook konijnen die niet de hele boel slopen en alles onder poepen en plassen hè? :P

Ik wil ook liever geen huis met kapotte plinten en alles, maar ik vind het wel heel gezellig om mijn konijntjes binnen te hebben. Daarom heb ik konijnen uitgezocht die het binnen goed doen. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar zo'n groot probleem vind ik het niet om af en toe eens een plasje op te vegen of een keuteltje op te rapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ze zeker genetisch gemanipuleerd :lol:


No way dat die zes van ons hier binnen komen. Ook niet eentje. Ik zie de waarde van ons huis dan drastisch dalen. Neem Jonas. Zou diep ongelukkig zijn. Een uur geen gras eten is een uur niet geleefd voor hem :partytime:


Of Pluis. Een uur niet alles overhoop gehaald is voor haar echt niet te doen. Radijs, die de piesbak elk uur ondersteboven gooit en uitgraaft. Pooke en Woody die overal pieswedstrijdjes houden met "who's the man". Pien die alles kapot bijt wat ze in haar mondje krijgt.


Nee, ik zie dat toch niet zitten. Een kat die gericht overgeeft is al genoeg haha


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn konijnen die nooit zindelijk zullen zijn, er zijn er ook die dat wel zijn.

Net zoals er konijnen zijn die hun baas minder of niet ziet staan bij het hebben van een soortgenoot maar ook zijn er genoeg die de aandacht van een baas opeisen, ook met het hebben van een soortgenoot als vriendje.

Niet allemaal over een kam scheren :)

Heb geduld en wie weet krijg je je konijn zindelijk maar wie weet wordt ie pas zindelijk na castratie of helemaal niet.

Vinyl is als vloer dan wel prettig en goed schoon te houden.

Je hebt ook konijnen die zindelijk worden als ze een vriendje hebben die dat is. Goed voorbeeld doet wel eens volgen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook andersom werken. Ik had een konijn wat alles sloopte en konijn nummer 2 ging precies doen wat hij ook deed. We hoopten op een goede invloed maar toen had ik twee bouwvakkers in huis.

Weet niet hoe dat bij jullie werkt Rian :P

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .