Ga naar inhoud

Nilti's ogen, blind/slechtziend?


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb Nilti nu al een korte tijd en er zijn wat dingen die me opvallen.


Het lijkt alsof hij alles niet even goed ziet. Paar voorbeelden:


 


- Bij iets lekkers geven zoals een rozijntje heeft ie heel snel de neiging in je vingers te bijten, imo niet expres want hij zoekt wel heel goed naar wat ie ruikt. Dit geldt ook voor een stukje wortel, stukje appel, kortom, iets waarbij een konijn niet snel in je vingers zal bijten.


 


- Als ie op het gras zit en je loopt op hem af, lijkt het alsof ie je niet aan ziet komen. Hij hoort je wel, dat zie je aan zijn gedrag, maar je kan hem vrijwel direct oppakken omdat ie er gewoon niet vandoor gaat.


 


- Als ik zijn ren aan het schoonmaken ben loopt ie constant voor m'n voeten, tegen m'n voeten/benen, tegen de spullen waar ik mee bezig ben


 


- Geef ik hem biks, in een bakje, is ie eerst een paar minuten op zoek waar het bakje staat voordat ie gaat eten. Hij baggert vaak ook gewoon door zijn waterbak heen 


 


- Z'n koppie kan je gewoon benaderen zonder dat ie je aan ziet komen. Soms schrikt ie terwijl ik dan denk, je ziet mijn hand toch naar je toekomen? Nee dus, dit lijkt niet zo te zijn


 


Aan zijn ogen zelf zie ik niets, wel hebben ze een afwijkende kleur maar ik denk dat dat specifiek gefokt is. Ze zijn blauw met een nog iets lichter randje eromheen.


 


Misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of die deze dingen herkennen. Ik ben gewoon benieuwd of het inderdaad zoiets is en wat ik er evt aan zou kunnen doen. Hij lijkt er geen last van te hebben in de vorm van angst, maar toch lijkt het me niet echt fijn als je dingen niet zo goed aan ziet komen.


 


Het zijn geen klitten bij zijn ogen, haha, die zijn gelukkig weg :P


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

over dat vinger bijten, dat doen ze hier ook. konijnen zien gewoon niet goed van dichtbij en dan is het lastig in te schatten waar het lekkers begint en jouw vingers eindigen. Konijnen zijn van nature verziend. 


 


Het kan natuurlijk best zijn dat hij slechter ziet, maar daarvoor zal je iemand naar zijn ogen moeten laten kijken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dat dacht ik eerst ook, maar er zijn meerdere dingen waardoor ik ga twijfelen of hij alles wel goed ziet.


 


Gewoon een dierenarts neem ik aan? Als hij voor castratie gaat zal ik dat gelijk vragen, zit niet echt spoed achter oid. Zijn ogen zien er verder gewoon goed uit namelijk


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn blijft ook altijd zitten als ik op haar afloop, maar zij is ook hartstikke tam. Met haar ogen is er niks aan de hand. Misschien verschilt het per konijn of hij wegrent of gewoon blijft zitten en hoeft het dus niks met de ogen te maken te hebben? 


Ik kan trouwens ook recht onder de neus van mijn konijn een stukje wortel leggen en dan loopt ze er ook recht aan voorbij.


En dat jouw konijn altijd tegen jouw voeten loopt, kan ook iets goeds zijn misschien? Hij waardeert jouw aanwezigheid misschien gewoon heel erg ;) 


Van wat ik zo lees hoeft het niet per se iets aan de ogen te liggen, omdat mijn konijn precies hetzelfde doet en met haar is alles prima. Maar als je twijfelt kun je altijd langs de DA gaan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt ook moeilijk uit te leggen maar mijn andere 5 konijnen en de konijnen die ik heb gehad. vertonen dit gedrag totaal niet. Hij lijkt het gewoon niet te zien, dat is te zien aan zijn reactie erna en aan de keren dat ie bijv tegen me aan loopt op hetzelfde moment.


 


Ik heb in ieder geval nog nooit een konijn gehad of gezien wat totaal niet reageert als je met z'n hand voorbij hem gaat of hem aanraakt, die gewoon de waterbak niet ziet staan, etc etc. Ik ging laatst ook bijna op hem staan omdat ie mij niet zag en hij dus achter me aan kwam. Geen normaal gedrag. Ik weet dat konijnen niet altijd de slimste dieren zijn die alles zien maar bij hem lijkt er iets gewoon niet te kloppen. Konijn van een vriendin van mij heeft ditzelfde gedrag ook en die is slechtziend, dat is overigens een albino.


 


Ik weet ook niets van zijn voorgrond gezien het een gevonden dumper is die ik pas zo'n week of 2 bij me heb. Het is wel fijn om dit te weten want lijkt mij niet echt handig bij bijv een koppeling, als ie dingen niet goed aan ziet komen. Ik vraag me ook af hoe een DA dit vast kan stellen.


Hij gaat binnenkort voor castratie en dan kaart ik dit aan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net een filmpje gemaakt, ik kan gewoon met een veger voor zijn hoofd zwaaien en hij geeft geen kik. Een beetje "normaal" konijn zou dat wel doen toch?


 


Kan het helaas niet uploaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij gaat binnen nu en een week naar de DA voor castratie, dan zal ik dit aankaarten, het heeft geen spoed, hij is niet stervende en hij zal er al wel langer last van hebben gezien hij er met het meeste gemak van de wereld mee omgaat. Eerst naar de dierenarts met Ilona morgen, ik ga niet onnodig met dieren slepen als het binnenkort toch moet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was van plan Nilti vandaag ook mee te nemen, maar gezien ik onverwacht op de fiets moest ging dit niet met twee reismandjes.


Ik heb het wel verteld aan de dierenarts en die denkt zelf, ook hoe hij zich gedraagt, zich erop aangepast heeft en ermee omgaat, dat het gewoon slechtziendheid is. misschien zelfs helemaal blind. Het zal dus waarschijnlijk aangeboren zijn. Hij is verder gewoon oke, zijn ogen zien er goed uit. Maar ikzelf vind het wel iets om rekening te houden als ik ga koppelen. Wie weet hebben mensen daar nog tips voor?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan aan een konijn ook zien dat hij slechtziend is, doordat deze vaak de omgeving 'scant'. Dus dan zit ie stil op een plek en kijkt heen en weer om een duidelijker beeld te krijgen.

Je kan eens proberen of hij anders reageert, wanneer je eerst met je hand door de bodembedekking gaat of op de grond klopt, voordat je m aanraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, dat doet ie niet echt overdreven veel. Hij gaat vaak op het geluid af, als ik bijv aan de andere kant van zijn rennetje sta en hem lok met een geluidje, dan komt ie op me af. Soms zie ik hem dan wel even doodstil staan voordat ie verder hupt.

Waarvoor is dat laatste? Wat zou dan precies anders moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .