Ga naar inhoud

Konijn en vreemd gedrag


Eszy

Aanbevolen berichten

Heb je een hooiruif boven het toilet hangen?

Ik vind je manier van trainen eigenlijk best raar door haar bij elke keutel op te sluiten en haar zelf met de neus er op te drukken?

Ik denk dat je er eerder meer ongewenst gedrag mee opwekt dan dat het iets oplevert qua zindelijkheid.

Ook het opsluiten in de bak zodat ze begrijpt dat dat haar wc is?

Ik heb het idee dat jij denkt dat ze jou moet begrijpen wat de bedoeling is maar dat jij je konijn niet helemaal begrijpt.

Niet alle konijnen zijn/worden zindelijk. Dat opsluiten levert duidelijk alleen maar frustratie op en daar krijg je geen zindelijk konijn van. Dan barst ze nog van de hormonen als ik eerder in je topic lees. Ik denk dat je er verstandig aan doet deze dame te laten helpen en haar te koppelen aan een gecastreerde ram en ze beide een ruime ren geeft.

Wie weet dat als ze een vriendje heeft wat zindelijk is ze dit mee overneemt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het trainen ook een beetje opgegeven, ik probeer het een paar keer en dan laat ik haar. Ze vindt het sowieso irritant om gestoord te worden tijdens het spelen.. Koppige nijn.

Ik heb altijd genoeg hooi en voer in haar bak. Ik geef haar 's ochtends en 's avonds voer en als ik haar 's avonds los laat dan heeft ze honger.. Maar dan steekt ze alleen haar hoofd in het bak om 2 biksjes te pakken en gaat ze weer verder spelen. Ik leg al haar keutels en ik heb een beetje geplaste houtenkorrels in gedaan.. Nope.

Dat bij elke keutel in de bak leggen en laten zien dat de keutel daar ligt dat heeft bij Simba heel erg geholpen. Maar Simba is een veel rustigere nijn en vond het niet erg om in haar bak te zitten. Met een beetje lekkere hapjes in haar bak leggen, voer en hooi ging ze na een paar weken al vanzelf haar bak in.

Maar Bidik negeert me straal en de keutels lijken haar totaal niet te boeien.. Ze vliegt gelijk haar bak uit. Ik word bijna wanhopig haha zit er ook een beetje bij van "Waarommm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn is geen mens en kan dingen niet zo beredeneren als jij. Je konijn begrijpt echt niet wat jij bedoelt als je haar met d'r snufferd naar zijn keutels duwt. Die kan dat verband niet leggen. Ik begrijp je manier van doen wel, maar het gaat niet werken. Het beste werkt om gewoon te kijken waar ze de meeste keutels neer legt en daar een toiletje plaatsen. Dan gewoon elke keutel erin gooien. En buiten dat, niet elk konijn wordt gewoon zindelijk.

Het is begrijpelijk dat Bidik niet zo graag op je schoot wilt, konijnen zijn nu eenmaal prooidieren. En het is ook begrijpelijk dat ze iets minder verliefd wordt. Ze heeft waarschijnlijk behoefte aan een vriendje, dan zal dat ongetwijfeld wel weer terug komen.

Ik vind persoonlijk ‘dat vind ik zelf niks’ een beetje een vreemde reactie. Het komt op mij over, en dat bedoel je vast niet zo, dat je jouw konijn naar je maatstaven wilt aanpassen. Dat gaat niet. Een maatje is en blijft het beste voor je konijn, en dat niet doen omdat jij het niets vindt komt een beetje egoïstisch over als ik eerlijk ben. Dat is misschien niet wat je wilt horen, maar wel hoe ik erover denk als ik dat lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn keutelt buiten het hok, omdat ze haar territorium afbakent. Daar is ze de eerste 5-10 minuten mee bezig totdat ze vindt dat er genoeg keutels liggen en ze heeft laten zien dat de ruimte van haar is.

Dit is echt typisch hormonaal gedrag. Daar kun je op trainen wat je wil, maar daarmee gaat het niet over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In haar kooi is ze wel zindelijk, ze gebruikt haar toilethoekje. Buiten dat heeft ze in de woonkamer geen specifiek plekje gekozen.

Ik begrijp dat het een beetje egoïstisch klonk, maar ik bedoelde het anders. Ik hou van allebei m'n nijntjes en Bidik is net degene die mij heel erg lief heeft. Voor mijn gevoel hebben we een band met elkaar. Daarom vind ik het moeilijk om haar te "replacen".. Simba is een nijn die het leuk vindt om met me te kroelen en geaaid te worden.

Ik wou dat ik ze weer kon koppelen, maar ik vertrouw Bidik niet meer.. Toen ze klein waren wasten en kroelden ze zich met elkaar maar nu rent Bidik achter Simba aan om haar meteen aan te vallen. Het lijken dan net 2 cheetah's in huis waarvan de 1 krijst als een vrouw uit een horrorfilm.

Ik zat te denken om haar bak te veranderen. Een kartonnen doos ofzo? Daar vindt Bidik wel leuk om erin te zitten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik al, want er is een grote "plas"-strijd tussen Bidik en Simba in een hoek van de woonkamer. Gelukkig kunnen ze daar niet meer bij.

Bidik was eerst zindelijk, maar ik had destijds 1 toilet voor ze. Toen de vijandigheid begon zag ik dat Sim niet meer naar die toilet ging. Toen heb ik er nog 1 gekocht voor Bidik en sindsdien gaat ze er niet meer in, in geen van beiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de kooi is al naar eigen territorium, in de woonkamer komt je andere konijn ook? Dan is het echt niet vreemd dat bidik daar rond gaat keutelen.

Dat is zoals sanne ook uitlegt om

haar territorium af te bakenen, ze ruikt dat het andere konijn daar ook komt.

In haar eigen kooi hoeft ze dit niet want dat is al van haar.

Kun je ze niet beide dan een ruime ren geven met hok zodat ze niet in elkaars territorium komen? Zo is de situatie ook niks.

En ik snap helemaal dat het niet leuk is om 1 van beide in te ruilen maar zij kiezen hier natuurlijk niet voor. Voor hen is het niet leuk zo en kun je het een en ander verbeteren.

Doet het je ergens ook geen goed als je weet dat door middel van er een om te ruilen voor een gecastreerde ram je allebei je konijnen gelukkiger maakt? Ook al zou 1 vd 2 ergens anders wonen maar wetende dat ze gelukkiger is met een vriendje?

Houden van is, hoe moeilijk soms ook, ook wel eens afscheid nemen en denken in het belang van je huisdieren ipv aan je eigen belangen.

Hoe sta je tegenover castratie van bidik? Dat wordt een paar keer genoemd maar daar lees ik geen reactie op (of ik heb er overheen gelezen?).

Misschien is het een en ander het waard om eens rustig over na te denken.

En een trio maken met de twee dames en een passende ex-ram erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoor. Ik heb een konijn alleen gehad, en mijn vriend wilde haar per sé naar buiten want niets binnen bleef gespaard ondanks het konijn-proof maken van het huis. Na lang wikken en wegen hebben we haar naar buiten gedaan en een vriendje gegeven. Als dat geen optie was geweest had ik haar toch weg gedaan. Een konijn alleen is eigenlijk geen konijn en hoeveel pijn het me ook had gedaan: ik gun haar het beste en denk in haar belang.


 


Je hebt nu twee voedsters. Je hebt eigenlijk maar een paar opties:


- Beiden laten helpen en opnieuw proberen te koppelen (al moet je wel zo'n beetje onbeperkte ruimte hebben voor twee dames);


- Eén ram erbij nemen en proberen een drietal te vormen;


- Twee rammen erbij nemen en dus twee koppels houden (of natuurlijk een viertal;


- Twee ongelukkige, eenzame dames houden;


- Eén konijn omwisselen voor een andere (en die je weg doet krijgt heus een leuk baasje en een konijnenvriendje!)


 


Dus eigenlijk moet je jezelf afvragen:


- Wil ik twee ongelukkige konijnen? Ja, lekker doen. Nee, verder lezen;


- Wil ik ze laten helpen en dan opnieuw koppelen? Ja: heb je alle ruimte? Zo niet, of nee, verder lezen;


- Kun je er één of twee rammen uit de opvang bijhalen en een drietal of twee koppels vormen? Ja: speeddaten bij opvang, nee: verder lezen;


- Je enige andere optie is dan eigenlijk om er één om te wisselen voor een ram bij de opvang.


 


Het is lastig om toe te geven en jezelf er pijn mee te doen, mocht het eigenlijk niet anders gaan. Maar denk wel altijd in het belang van je konijnen, want als zij gelukkig zijn ben jij ook veel gelukkiger. :)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Update:

Sinds ik Bidik in de avond t/m de nacht loslaat, is ze een stuk minder actief in haar kooi.

Bidik rijdt niet meer! (alleen bij mijn moeder?)

Ik heb Bidik gewoon vrij gelaten en haar eigen gang laten gaan. Uit luiheid met dat ik geen zin had om Bidik's toiletje te vullen heb ik de afgelopen tijd het toilet van Simba geplaatst. Tot mijn verbazing zag ik dat Bidik het toiletje in en uit gaat, ze slaapt er zelfs in! Ik weet niet of ze daarheen gaat voor haar behoeftes, omdat ze nog steeds overal kleine plasjes achterlaat. Grote plasjes zie ik niet meer op de vloer. Het poepen houdt na 5 min op. Als Bidik los is, is ze suuuper actief. Ze klimt en springt overal, achtervolgt me overal en springt vaak op mijn schoot. Na een tijdje zie ik haar slapen onder de eettafel of in de toiletbak. Daarna zet ik haar weer in de kooi.

Ik hoor Bidik niet meer zoemen, alleen als ze me likt :)

Ik zie nu steeds meer een ontspannen konijn die slaapt en heen en weer rolt in haar kooi.

Blijkbaar had Bidik meer tijd nodig om haar pootjes te strekken en die krijgt ze nu ook.

Alleen een off-topic vraag:

Ik merkte dat Simba wel eens een sprintje trekt naar duiven om ze te laten schrikken of weg te jagen. Nou weet ik wel dat konijnen prooidieren zijn, maar zijn er dieren die ze aanvallen?

Ik heb namelijk weer last van een muizenplaag, dus ik was benieuwd of konijnen muizen wegjagen als ze hun kooi betreden. Ik wil mijn nijntjes graag buiten op het balkon zetten als het warm is, want overdag heeft het daar schaduw en is het wat frisser dan in het huis. Maar helaas lopen die muizen daar af en toe ook rond..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is nou de overtuiging om geen ren voor beide konijnen te kopen? of lees ik daar overheen?


een paar uur per dag los is hartstikke mooi, maar dan zitten ze de rest van de dag opgesloten op een halve vierkante meter...


loopt je konijn simba net zoveel los als bidik?


een ren is zo ontzettend makkelijk. dan hebben ze 24/7 de ruimte om van alles te doen en laten wat ze willen.


toen ik een vaste ren kocht voor aan het hok merkte ik dat mijn konijn veel beter gebruik maakte van het toiletje, maar die vertoonde alleen geen hormonaal gedrag haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil graag een ren aanschaffen, maar ik heb geen ruimte ervoor in mijn kamer en daarbij is ze ook niet zindelijk.. Ik ga proberen om er ruimte voor te verzinnen, meubels verplaatsen etc.

Simba loopt overdag los dus zij loopt net zo vaak :)

@neegewoonniet

Wat vraag je je af?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

toen je je konijnen kocht, was je er op dat moment bewust van dat konijnen zoveel ruimte nodig hebben? nu zitten ze eigenlijk voor een groot deel van de dag opgesloten en daar krijg je gefrustreerde en ongelukkige konijnen van.


toen er een vaste ren aan het hok van die van mij kwam, toen begreep ze heel goed waar ze wel of niet moest plassen/keutelen. ik vind het namelijk een redelijk stomme reden om te zeggen dat je geen ren wilt aanschaffen omdat een van je konijnen niet zindelijk is.


 


als je je konijn los laat lopen in het huis, kan ze dan zelf weer terug in haar hok? als je konijn niet uit zichzelf terug in haar hok kan, begrijp ik best goed dat ze overal keutels achterlaat en plast. al helemaal als je andere konijn ook nog eens losloopt. territoriaal gedraag namelijk. 


 


ik zou als ik jou was een oplossing zoeken voor jouw probleem. 


je hebt niet alleen konijnen die alleen zijn en niet echt een maatje (meer) hebben, maar je sluit ze ook nog eens voor een groot deel van de dag op.


lastig, maar ik denk dat je, zeker met binnenkonijnen, opofferingen moet maken.


moest ik ook.


ik heb mijn bed aan de andere kant van de kamer moeten doen, ik heb allemaal spullen moeten verplaatsen zodat de ren een beetje goed kan staan en eerlijk waar, dat ding staat bij mij gigantisch in de weg. maar ik geef erg veel om mijn diertjes en wil ze alles geven wat ze nodig hebben. 


je ziet meteen aan je konijnen hoe dankbaar ze je zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .