Ga naar inhoud

Welke spuitjes gebruik jij het meest?


Dollie

Welke spuitjes gebruik jij het meest?  

18 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke spuitjes gebruik jij het meest?

    • 1 ml
      9
    • 2,5 ml
      4
    • 5 ml
      2
    • 10 ml
      2
    • Anders
      7


Aanbevolen berichten

Ik gebruik altijd die spuitjes die je bij die doosjes carprofen en cisaral enzo krijgt. Volgens mij zijn die 3 ml? Ik heb zelf kleine konijnen, dus die hebben nooit zoveel nodig en op die spuitjes vind ik het duidelijk te zien hoeveel je geeft.

Voor kleinere knaagdieren zoals ratjes gebruik ik die dunnere spuitjes van 1 ml, omdat die beter in hun bek passen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik meestal ook de 3ml spuitjes die je bij carprofen etc. krijgt. Voor beauty gebruik ik vaak wel de 1ml spuitjes want zij moet kleine en meestal vervelende hoeveel heden hebben die niet goed af te meten zijn met andere spuitjes. (de laatste keer moest ze bijv. 0,65ml)

Voor dwangvoer pak ik meestal die van 10ml.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik eigenlijk altijd de 1 ml spuitjes, ook met dwangvoeren. 


Ik vind die dwangvoerspuiten vaak verstopt raken door de vezels in het dwangvoer waardoor er dan ineens een hele klodder uitschiet. Bij 1 Ml spuitjes heb ik dat probleem niet echt. 


Medicatie is bijna altijd 1 ml of net iets meer en gebruik ik dus ook de 1 ml spuitjes voor. Vind die andere stuk minder fijn. Zal wel aan mij liggen haha :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn eigen (grote) konijnen vaak de 5 ml, voor de pleegkonijntjes die vaak rond de 1 kilo zitten is de 1 ml ideaal.


Ik vind vooral de dunne 1 ml spuiten erg prettig werken, dus als het maar enigszins kan gebruik ik die, soms vul ik er 2 om aan de gewenste hoeveelheid te komen, waarna ik ze achter elkaar aan gebruik voor 1 dosering.


Voor dwangvoeren (tot nu toe eigenlijk alleen grote konijnen) de 15 ml spuit. Om verstopping van de tuit de voorkomen gebruik ik vaak iets meer water waardoor het vloeibaarder is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het liefst de 3 ml spuitjes die al bij de genoemde medicatie zit. En verder die spuit die je bij het dwangvoer krijgt, van supreme ook. Weet niet hoeveel daarin kan, hij is bij mij kapot gegaan en heb hem dus niet meer.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicatie met 3 ml spuitjes. Dwangvoeren met een spuit vind ik niet te doen. Zit constant verstopt en dan ineens komt er zoveel uit dat je bang moet worden dat het konijn erin stikt. Ik wikkel mijn konijn in een handdoek en biedt steeds eerst de theelepel aan. Eet hij niet, dan pak ik met de vrije hand de kin vast en druk ik in de wangen. Bekje gaat iets los en dan hup het lepeltje erin. Het is misschien niet de meest diervriendelijke manier, maar ik krijg het er dan wel in. En dan weet ik ook ongeveer het aantal. Ik heb met een spuit regelmatig daarna de aanrechtkasten moeten schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor medicatie gebruik ik ook altijd die 3 ml spuitjes. Gaat prima (vooral die met zo'n rubbertje zoals die je krijgt bij carprofen enz. Die losverpakte spuitjes zonder zo'n rubbertje vind ik minder prettig, die sloten ook niet helemaal goed aan op de flesjes).

Voor dwangvoeren gebruik ik altijd een 15 ml spuit van Recovery. Die heeft een wat bredere tuit en raakt dus niet verstopt. Ik heb ook wel eens gedwangvoerd met een andere spuit die een kleinere tuit had (die van Recovery was ik even kwijt), maar dat vond ik 3 keer niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh ik zou het niet weten. Net wat handig is voor de hoeveelheid medicatie die ik nodig heb :P

Als het er maar in past. Zal zo anders wel eens kijken wat ik nou het meeste gebruik maar denk dat het niet zoveel zegt. Op een moment dat ik dagelijks Panacur geef gebruik ik natuurlijk geen klein spuitje en als er antibiotica gegeven moet worden natuurlijk niet gelijk de grootste spuit.

Dwangvoeren of oraal medicatie toedienen met een spuitje heb ik gelukkig niet zoveel ervaring mee, heb dat maar een paar dagen hoeven doen tot nu toe dus zegt ook niet zoveel.

Ben wel benieuwd wat de discussie was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de spuit van supreme zelf het makkelijkste werken. Dan kan je tenminste ook een beetje door voeren. Ik vind 1 ml vervelend omdat je die steeds moet vullen. Ik geef nl wel meer dan 1 ml per x. Er gaat bij mij minimaal 10 ml in, of 20. Maar de 10 ml spuit vind ik ook prima. of 5 of 3 of die van de carprofen. Voordeel is dat die minder snel verstoppen. Maar het is net hoe het uit komt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, dan gaat het toch eigenlijk vooral over wanneer je oraal medicatie of dwangvoer toe wilt dienen.

Met dwangvoeren dus weinig ervaring. Medicatie heb ik altijd of door wat lekkers of per injectie gedaan. En dan maakt het dus niet zoveel uit, als de medicatie maar in de spuit past. Waarbij het dus afhankelijk is van de medicatie en gewicht van het konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dwangvoer gebruik ik de 1 ml spuit en voor medicatie gewoon die 3ml. Die grote van dwangvoer vind ik vreselijk irritant, raken verstopt en ik krijg die met geen mogelijkheid bij die twee van mij in het bekje gestopt hoor. Die 1 ml kun je veel makkelijker inbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de standaard spuiten.. Dus die van Recovery voor het dwangvoer en die kleine van de geneesmiddelen zelf. Heb wel alle maten zo ongeveer thuis, maar die zitten nog allemaal dicht in de verpakking. Zal morgen tussendoor even proberen te kijken en de poll invullen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had ik al antwoord op gegeven Christa :P ik heb net weer een paar dozen spuitjes en naalden besteld en degene met wie ik het er over had keek nogal op van mijn keuze/meest gebruikte spuitjes haha. (Wat bij mij 2,5 ml is voor de meeste soorten medicatie en 10 ml voor dwangvoeren. 1 ml gebruik ik vooral voor injecties en soms voor dwangvoeren, die koop ik dus niet zo groot in en zij juist wel.)


 




Gewoon welke spuit het handigst is. Maar dat verschilt dus wel onderling zoals je ziet. Ik zweer bijv. bij de 10 ml spuit voor het dwangvoeren, is ook nooit een probleem met verstopte tuitjes etc. 



Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is best wel verschil in kwaliteit vond ik.

Rubberen dopjes die ineens loslaten.

Inderdaad de spuitjes van carprofen en andere medicatie bevielen mij het best.

Ik heb ook wel eens een lading spuitjes gekregen zonde rubberen dopje erin en die vond ik erg fijn.

Welke inhoud is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet. Het geven van melk 1ml paste de speentjes gewoon op. Maar beginnen die diertjes veel te drinken en ongeduldig te zijn dan moet je een grotere spuit gebruiken meestal dan 5ml of 10ml waarvoor mijn man gelukkig een hulpstukje gemaakt heeft.

Voor dwangvoer heb je een grotere spuit nodig. Ik heb er eens speciale gehad volgens mij via bunnybin. En anders met een 10 ml spuit waarvan je het mondstukje even uitboort of er een stukje afsnijdt.

Maar het is wel fijn dat je een goede spuit hebt en duidelijke streepjes en cijfers erop hebt.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Dollie kun je niet via via spuitjes krijgen?

Ik kreeg van allerlei kanten spuiten gratis. Nieuwe hoor.

Via mensen die in de zorg werkte, dierenartsen enz.

Als mijn dochter weer eens in het ziekenhuis lag kwam ik ook weer met een heleboel voorraad thuis.

Ik kookte ze altijd uit en gebruikte ze voor voeding dus vaker.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de 1 ml, voor zowel dwangvoeding als medicatie. Aafje heeft met haar gewicht niet heel veel volume nodig met medicatie, waardoor de standaard bijgeleverde spuitjes van carprofen e.d. onhandig zijn.


Voor dwangvoer trekt de 1ml makkelijker vacuum met opzuigen en doseert makkelijker bij tegenspartelende konijnen :).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .