Ga naar inhoud

Een foto plaatsen op het forum

Aanbevolen berichten

Het blijkt een lastig iets te zijn, een foto op ons forum plaatsen. Dat komt omdat foto's vaak grote bestanden zijn die onze servers snel vullen. We krijgen vaak de vraag of we het makkelijker kunnen maken. Dat kan, maar daar zijn echt enorme kosten aan verbonden. En dat is voor ons niet haalbaar.

Wij hebben daarom een maximaal formaat in moeten stellen wat een foto mag hebben wil je deze hier op de website uploaden. Als je een foutmelding krijgt bij het uploaden betekent dat eigenlijk altijd dat je bestand te groot is. Lukt verkleinen van je foto echt niet? Dan zijn er ook alternatieven die hieronder zijn uitgelegd.

In het kort
Voor de mensen die geen zin hebben om het hele verhaal te lezen: zorg dat je foto ergens openbaar online staat, in je fotoalbums hier op bunnybunch, in je google foto's, of op een soortgelijke plek en kopieer de url (link) die direct naar de foto verwijst. Plak de link in jouw reactie en druk na de link even op enter. Het forum doet zelf de rest en zorgt dat de foto in beeld komt.

Regels
- Plaats niet te grote foto's, zorg dat deze netjes geresized zijn voor gebruik op internet.
- Je kunt maximaal 10 foto's in 1 bericht plaatsen. Wil je meer foto's plaatsen dan moet je dat in een volgende post doen.

Een foto toevoegen via een link

De meest makkelijke manier om een foto toe te voegen op het forum is via een link naar die foto. Zorg dat de foto online staat, en openbaar te bekijken is. 

Dan kopieer je de link van de foto die online staat, bijvoorbeeld in je bunnybunch fotoalbum of in google foto's. Je plakt de link dan in jouw forumbericht. Het forum zorgt er voor dat de link omgezet wordt en dat de foto zichtbaar wordt.

Lukt het niet? Dan is de kans groot dat je niet de juiste link hebt gebruikt. Het moet echt de link direct naar de foto zijn. Meestal eindigt de link op .jpg Ook kan het zijn dat je foto ergens geplaatst is waar het niet openbaar is en forumleden dus geen rechten hebben om jouw foto te zien via de link die je plaatst. Links naar facebook berichten of instagram berichten werken meestal ook niet goed op het forum, dat heeft ook als reden dat er vaak beperkingen zitten in met wie je die foto's deelt. Alleen als ze openbaar staan, kun je ze op het forum delen. 

Hoe werkt het om een foto toe te voegen aan een forumbericht via een link? 
Een foto uploaden via een andere site en plaatsen op dit forum gaat als volgt.

Er zijn genoeg websites waar je gratis foto's en plaatjes kunt uploaden, en daarvandaan kun je ze dan op onze website zetten. Ook in de fotoalbums van je profiel hier op bunnybunch kun je foto's uploaden.

Dit zijn een aantal websites waar je foto's op kunt uploaden:

Google Foto's Heb je een google account dan kun je bijvoorbeeld instellen dat jouw telefoon automatisch foto's opslaat in google foto's. Je kan ze er ook handmatig in zetten. 

Een foto plaatsen op het forum via google foto's werkt als volgt: 
Open google foto's, ga naar de foto die je wil delen op het forum. 
Klik op het icoontje voor delen (stipjes met streepjes er tussen)
Selecteer de optie "link maken"
Kopieer de link
Plak de link in je forumbericht

ImageShack® (nadat je op "host it!" hebt geklikt moet je de onderste url hebben)

https://www.dropbox.com/

Ook kun je je foto's in de bunnybunch fotoalbums uploaden, hoe dat werkt lees je hier onder:
Let op! Deze functie zal in 2022 van het forum verdwijnen!

Een foto uploaden via het bunnybunch fotoalbum
Er zijn verschillende manieren om bij de fotoalbums te komen. De makkelijkste manier is door rechts boven in beeld op +nieuw te klikken, en dan op afbeelding. 

Categorie kiezen

Je moet dan eerst de categorie selecteren waarin je de foto wil zetten. 

Je hebt daar verschillende keuzes.
- Fotoalbums van de konijnen van leden
- Fotoalbums van de konijnenhokken van leden

Die laatste categorie is ook weer opgedeeld in Buitenverblijven en Binnenverblijven. 

Selecteer de categorie waarin je foto's wil plaatsen en je gaat automatisch door naar de volgende stap.

Album kiezen

Bij de volgende stap heb je ook weer een aantal keuzes:
- doorgaan zonder album te gebruiken
- een nieuw album aanmaken 
- een bestaand album kiezen

Maak je keuze en vul eventueel vereiste velden in (zoals een naam voor een nieuw fotoalbum). En ga naar de volgende stap. 

Foto's kiezen

Bij de volgende stap kun je de foto's uploaden naar bunnybunch. Geaccepteerde bestandstypen op bunnybunch zijn: gif, jpeg, jpe, jpg, png. Maximale bestandsgrootte voor uploaden naar onze website is 0,49MB. Vaak zul je foto's dus eerst moeten verkleinen voor ze aan dat formaat voldoen. 

Je kan meerdere foto's kiezen om in dit album te zetten, maar let op het mogen er maximaal 10 per album zijn. Op ons forum mag je 5 albums met elk 10 foto's aanmaken. Wil je ook foto's in een ander album zetten dan moet je daarvoor opnieuw de stappen doorlopen. 

Tekst bij foto's invullen

Klik op doorgaan. Je kan nu per foto nog extra informatie toevoegen zoals een onderschrift en omschrijving. Standaard is het onderschrift de naam van het bestand. Bij omschrijving kun je een verhaaltje plaatsen over de foto, maar dat is niet verplicht. 

Als je alles hebt ingevuld kun je klikken op "afbeeldingen bewerken afsluiten".  De afbeeldingen worden dan naar onze website geupload. 

Een foto toevoegen als bijlage direct bij een bericht

Het formaat

Wij groeiden te snel qua grootte van de schijfruimte, daarom hebben wij helaas wat beslissingen moeten maken over het uploaden van foto's en filmpjes direct bij berichten. 

• Het is niet meer mogelijk video's rechtstreeks te uploaden op het forum.
  • De afbeeldingen in de fotoalbums zijn aan een maximum bestandsformaat en maximum aantal gelegd. Het is vanaf nu per lid 5 albums, 10 foto's per album met 500kb per foto.
  • Er zijn alleen klein formaat bijlages toegestaan bij berichten. Grote foto's kun je dus niet meer rechtstreeks bij een bericht uploaden. 
  • Leden kunnen hun attachments (dat zijn de foto's die je rechtstreeks in een bericht plaatst) nu zelf verwijderen ook via hun profiel, dus als ze niet meer kunnen uploaden kunnen ze zo oude foto eruit halen om ruimte vrij te maken.
  • Er is overigens geen limiet op het foto fomaat in pixels, maar wij raden aan om een niet te groot formaat aan te houden voor gebruik van foto's op internet, bijvoorbeeld 600x800 pixels.

Een foto direct toevoegen aan een forumbericht
Ga naar het topic waar je de foto in wil plaatsen of start een nieuw topic. Onderaan het vak waar je tekst kan typen staat:

Sleep bestanden hierheen om bij te voegen, of kies bestanden...
Geaccepteerde bestandstypen gif, jpeg, jpe, jpg, png · 

Klik op "kies bestanden" en selecteer de foto die je wil toevoegen. Let op, de foto moet dus al klein gemaakt zijn! Hoe je dat doet staat hier onder.

Een foto verkleinen
Elk fotoprogramma heeft wel een optie om een foto te verkleinen. Ook bestaan er speciale programma's om meerdere foto's in één keer te verkleinen.

PC

Er zijn ontelbaar veel programma's om foto's te verkleinen op je computer. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van FastStone photo resizer, gimp, photoshop of paint.

Omdat bijna iedereen windows gebruikt en dus standaard het programma paint heeft, hier een omschrijving van hoe je een foto verkleind met paint.
- open paint
- open je foto via 'bestand' en 'openen', blader naar de plaats op je pc waar de foto staat en selecteer deze.
- ga dan naar 'afbeelding' en kies 'uittrekken/hellen'
- bij uittrekken kan je dan een percentage invullen (kleiner dan 100 om te verkleinen en omgekeerd). Voor grote foto's kan het best zo zijn dat je 10% of nog kleiner moet invullen voor de foto voldoet aan het formaat voor ons forum.
- klik dan op 'opslaan' en je foto is verkleind! Let trouwens wel op dat je je foto het best als .jpg op kan slaan, .bmp (wat paint standaard wel eens wil doen neemt meer ruimte in beslag)

Telefoon of tablet

Gebruik je ons forum via je telefoon of tablet en wil je de foto's van je telefoon verkleinen voor forumgebruik? Er zijn verschillende apps waar je dat mee kan doen. Hieronder een aantal opties:

Schermafbeelding

Vaak is het al voldoende om een schermafbeelding te maken van de foto op je telefoon. Als je dan die schermafbeelding upload, voldoet het formaat vaak al aan de maximale eisen van ons forum. Per telefoon is het verschillend hoe je een schermafbeelding (screenshot) maakt, als je niet weet hoe dat met jouw toestel moet, kun je dat ongetwijfeld via google wel vinden.

Google play store
Met onderstaande apps uit de google play store kun je foto's verkleinen:

• Photo & Picture Resizer / Foto formaat veranderen
  • Reduce Photo Size
  • En verder zijn er nog diverse andere gratis apps, de meeste vind je in het overzicht als je zoekt op "photo resizer".
  • Vaak hebben telefoons van hun eigen merk ook een fotogallerij waar je foto's in kan bewerken.
    • Bijvoorbeeld op samsung telefoons heb je een gallerij waarbij je op het potlood icoontje kan drukken om een foto te bewerken. Klik je dan op de puntjes (meer opties) dan staat er de optie grootte wijzigen. Je kan dan zelf aangeven hoeveel je de afbeelding wil verkleinen. 

Apple:
Met onderstaande app uit de apple store kun je foto's verkleinen:

• Desqueeze - batch resizer

Op de i-phone zou onderstaande methode ook moeten werken:

1. Als je een foto selecteert staat onderaan 'Ware grootte'. Druk hier op.

2. Druk rechtsonder weer op 'Ware grootte'.

3. Kies een ander formaat, bv klein of normaal.

4. Druk op 'Gereed'.

5. Druk op 'Voeg toe'.

Tips van onze leden om foto's te verkleinen:

• www.fotoverkleinen.nl
  • Een tip van Forumlid Fiep:  Ik mail de foto altijd naar mezelf en kan dan kiezen hoe groot ik hem wil versturen. Even opnieuw bewaren en dan kan ik m uploaden.
  • Als je een foto op instagram hebt geplaatst, wordt die bijgeknipte foto ook op je telefoon opgeslagen. De originele foto is vaak te groot voor op Bunnybunch, maar de opgeslagen foto die bijgeknipt is van op instagram, is vaak wel klein genoeg van bestandsformaat om te uploaden op het forum. 

Succes!

Als je nog vragen hebt over het uploaden van een foto, tips hebt voor andere leden, of even wil proberen of het werkt kun je dit topic gebruiken!

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geen maximale afmetingen voor.Het is wel aan te raden om je foto's voor je ze plaatst te resizen naar een formaat dat handig is voor op het internet, bijvoorbeeld 800x600 pixels. Maar er zijn geen eisen voor hier op het forum. Het maximale bestandsformaat voor in de gallery is 1024 kb per foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hieronder een beschrijving hoe ik mijn foto's plaats.

1 Open een nieuw tabblad.

2 Ga naar: http://postimage.org/

3 Selecteer foto

4 Vergroot/verklein naar 800 x 600

5 Beeldinhoud familiefoto's aanvinken

6 Upload klikken.

7 Hotlink voor fora 1 kopiëren en plakken in het tekstkader van BB. (niet naar klembord)

Als je je bericht plaatst dan komt de foto op de site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Kan er eigenlijk geen makkelijkere manier gemaakt worden om foto's op het forum te zetten? En ook via je telefoon? Dat lukt me nl niet.

op het papegaaien forum bijvoorbeeld kun je gewoon foto's uploaden die op je computer staan. Super fijn! :)

Zal vast niet zo makkelijk zijn als dat het klinkt, maar dacht vraag het ff. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Kan er eigenlijk geen makkelijkere manier gemaakt worden om foto's op het forum te zetten? En ook via je telefoon? Dat lukt me nl niet.

op het papegaaien forum bijvoorbeeld kun je gewoon foto's uploaden die op je computer staan. Super fijn! :)

Zal vast niet zo makkelijk zijn als dat het klinkt, maar dacht vraag het ff. :P

Dat is op zich wel makkelijk voor elkaar te krijgen, maar neemt ook erg veel ruimte in beslag. En dat kost weer geld. Vandaar dat ik er toch wat terughoudend mee ben. Er zijn zoveel sites waar je makkelijk  foto's kunt uploaden, en we hebben de gallery.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik word lichtjes krankzinnig, het lukt me gewoon niet om foto's te posten

wie kan mij helpen? tussen [img ][/img ] werkt niet, dan krijg ik de volgende melding "Je hebt geen toestemming om die afbeelindsextensie te gebruiken op deze community"

via boompje lukt ook niet, want als ik dan de link in het hokje plaats kan ik op 'ok' klikken wat ik wil, maar er gebeurt niks

ik heb de foto's allemaal netjes in mijnalbum staan, maar ik krijg niks gedaan :

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 jaar later...

Ik zal het hier ook even plaatsen, het formaat / aantal is aan limieten gelegd, omdat we te snel groeiden:

Citaat

Wij groeiden te snel qua grootte van de schijfruimte, daarom hebben wij helaas wat beslissingen moeten maken over het uploaden van foto's en filmpjes.

• Het is niet meer mogelijk video's te uploaden op het forum.
  • Alle filmpjes die geplaatst waren zijn verwijderd.
  • De afbeeldingen in de albums zijn aan een maximum formaat en maximum aantal gelegd. Het is vanaf nu per lid 5 albums, 10 foto's per album met 500kb per foto.
  • Attachments bij berichten staat nu op 500kb per foto, 50mb totaal.
  • Leden kunnen hun attachments nu zelf verwijderen ook via hun profiel, dus als ze niet meer kunnen uploaden kunnen ze zo oude eruit halen.

•  
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 jaar later...

Zijn er mensen die een app gebruiken om foto's te verkleinen op hun telefoon, voor gebruik hier op het forum? Zo ja, hebben jullie tips voor andere leden, met welke apps dat handig kan?

Ik heb onderstaande stukje toegevoegd, om mensen op weg te helpen:

Citaat

Telefoon of tablet

Gebruik je ons forum via je telefoon of tablet en wil je de foto's van je telefoon verkleinen voor forumgebruik? Er zijn verschillende apps waar je dat mee kan doen. Hieronder een aantal opties:

Google play store:
Photo & Picture Resizer / Foto formaat veranderen
Reduce Photo Size
En verder zijn er nog diverse andere gratis apps, de meeste vind je in het overzicht als je zoekt op "photo resizer"

Apple:
Desqueeze - batch resizer

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .