Spring naar bijdragen
Geoffrey

Trotse eigenaar van twee konijnenzusjes

Recommended Posts

Hallo, mijn naam is Geoffrey. Ik ben 25 jaar en ik woon in Hoorn. Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van twee konijnenzusjes, Arya en Sansa. De namen mocht ik zelf verzinnen en heb ik 'geleend' uit een fantasy-serie van George R.R. Martin.

Nu heb ik me uiteraard goed voorbereid op het 'konijneneigenaarschap' (boekjes gelezen, info opgezocht etc.), maar de praktijk is toch altijd net even anders. Daarom zou ik het wel fijn vinden om wat feedback te krijgen op wat ik tot nu toe gedaan heb om het de dames naar de zin te maken.

Arya en Sansa zijn twee zusjes uit hetzelfde nest (geslacht is door een kenner vastgesteld). Ik heb ze van mijn nichtje gekregen, die onverwachts met een heel nestje konijnen zat. Ze zijn nu ongeveer drie maanden oud. Ik heb een lekker groot hok aangeschaft van 1 meter bij 50 cm. Uiteraard heb ik ook een drinkfles en voederbakje erbij gekocht, maar ook een knaagsteen voor de tandjes. Omdat ik merkte dat ze niet echt uit de fles dronken, heb ik ook een bakje water neergezet. Ik ben van plan om dit bakje een paar daagjes te laten staan, terwijl ik met stukjes banaan de fles wat interessanter ga maken.

Op dit moment laat ik ze vooral nog met rust. In het afgelopen weekend heb ik ze lekker in hun kooi laten wennen aan de omgeving en heb ik alleen het hooi, eten en drinken ververst. Doordeweeks geef ik Arya en Sansa 's ochtends vers eten en water. 's Avonds krijgen ze een wortel of wat groente in een 'ruifballetje' dat ik bij de dierenwinkel zag. Vanavond heb ik voor het eerst de kooi helemaal opengezet (kap eraf), omdat ze van mij 's avonds best wel los door de woonkamer mogen lopen. Ze kunnen zo eruit stappen of springen. De dames hebben al een paar stappen buiten de kooi gezet, maar zoeken toch steeds weer de veiligheid van de kooi op. Misschien dat ze morgen wat verder durven.

In ieder geval zijn dit dus zo'n beetje mijn eerste dagen als konijnenbezitter. Misschien dat iemand dit verhaal leest en denkt "hé, je zou ook eens hier en hier aan kunnen denken" of "hé, dit ben je echt nog vergeten!" Als jullie tips voor me hebben, hoor ik dat graag. En verder hoop ik op dit forum veel inspiratie op te doen om Arya en Sansa een gelukkig konijnenleventje te bezorgen. Wie weet, als ik wat meer 'ervaring' heb kan ik zelf misschien ook nog wel wat tips geven :).

Groetjes,

Geoffrey

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo'n knaagsteen die je bij de dierenwinkel koopt met calcium en groenten en granen, en waarop staat dat hij speciaal voor konijnen is om het gebit goed te houden........ niet goed?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

even de tekst opgezocht die al ergens anders op het forum stond

Pas op voor knaagstenen!

Knaagstenen/likstenen/zoutstenen zijn bij dierenzaken te koop. Op de verpakking schrijft de fabrikant dat het goed en gezond is voor knaagdieren en konijnen.. Knaagstenen zouden ook nodig zijn voor het goed afslijten van de tanden.

Niets is minder waar!

Tanden van een konijn slijten niet op een knaagsteen. Als de tanden van een konijn goed staan, slijten de ondertanden op de extra stifttandjes die speciaal voor dit doel achter de boventanden zitten. De boventanden vallen een stukje over de ondertanden, en slijpen zichzelf terwijl het konijn op voedsel kauwt.

Als het konijn een verkeerde beet heeft blijven de tanden doorgroeien, al geef je nog zoveel knaagstenen. Tanden door de dierenarts laten afslijpen of laten verwijderen is dan de enige optie.

De zogenaamde gezonde mineralen, die grotendeels uit calcium bestaan, zijn ronduit gevaarlijk voor de gezondheid van je konijn. Er is bijvoorbeeld vaak tot 20% Calcium toegevoegd terwijl een konijn beslist niet meer calcium mag dan de hoeveelheid die al in het groen- en droogvoer zit. Zelfs bevatten veel droogvoeren al teveel calcium en kunnen blaasproblemen veroorzaken.

Extra calcium verlaat, in tegenstelling tot bij andere zoogdieren, direct via nieren en blaas het lichaam, en slaat als een dikke drab neer in de blaas. Blaasstenen (klik voor foto's) worden gevormd, en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je konijn niet meer kan plassen. Grotere ellende kun je je bijna niet voorstellen. Een spoedoperatie kan nodig zijn.

Dus:

1. Een knaagsteen zorgt niet voor afslijting van de tanden

2. Een knaagsteen kan wel grote blaasproblemen veroorzaken.

Als je konijn je lief is geef je het nooit een knaagsteen. Had je al een knaagsteen gegeven voordat je dit las, gooi die dan liever direct in de vuilnisbak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de volgende les zet je jezelf in de zetel en knuffelen maar....je moet geen dagen wachten om ze even te laten wennen aan jou.

Als je bent gaan werken en 's nachts hebben ze rust genoeg. Anders denken die beestjes na een paar dagen :"Wat een saaie boel zeg!"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier!

Leuk dat je je zo ingelezen hebt voor je aan konijnen begon, is nog steeds zeldzaam nl....

Er zijn zeer weinig echt goede boeken over konijnen. Eéntje die ik zonder meer kan aanraden is het boek van Anne Mvbride "why does my rabbit" is in het engels en duits te verkrijgen. Geeft heel veel uitleg over juiste voeding en levensomstandigheden en goede inzichten in het gedrag.

Nog wat tips...

-tapijtje naast/tegen de kooi , helpt misschien wel tijdens de ontdekkingstocht

-laat ze maar lekker aan je wennen door op je buik naast de kooi te gaan liggen, ze zullen uit zichzelf je lichaam wel komen verkennen. Weersta voorlopig aan het aaien in die situatie, dan gaan ze je sneller vertrouwen.

-eens ze je kennen, geef ze eten uit je hand en zeg hun naam,dan keren ze die op een positieve manier kennen

Hm....wat nog?

Welk voer geef je eigenlijk en hoeveel? Dat is ook nog zo'n dierenwinkel misverstand....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo en welkom. Geloof je zult zeker heel wat leren op BB. Daar ben ik ook achter gekomen en ik leer nog steeds.

Heel veel plezier hier.!!!

Groetjes,

Britta.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joehoe...dames !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bedoelt Geoffrey wel de knaag/liksteen die jullie bedoelen ?

Volgens mij heeft hij het over zo'n groente-granenstick en jullie over zo'n wit likding

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier en veel plezier.

@ ZaZa, volgens mij heb je ook knaagstenen met groente erop, dus een witte knaagsteen met daarop van die groente, die heb je volgens mij ook. Dus volgens mij is het toch een knaagsteen.

Maar om het zeker te weten kan Geoffrey anders misschien het beste een foto maken van dat ding.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom!

Heb je foto's?:)

Super dat je eerst wat informatie bent gaan zoeken!

Voor vragen mag je altijd wel een nieuw topic maken!

We helpen je graag:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .