Ga naar inhoud

Schijnzwanger


Jill85

Aanbevolen berichten

Ons Saffiertje van bijna een jaar is voor de eerste keer schijnzwanger. Ze heeft al het hooi verzameld en haar haar uitgetrokken en een nest gemaakt. Nu woont ze samen met een ex ram en gecastreerde voedster. Zou ik het nest weghalen of laten liggen. Als dat blijft ga ik haar laten steriliseren, maar ik wil hiervoor wachten tot tegen de zomer. Ze krijgen dan een nieuwe ren en nog een vriendje en dan laat ik ze ineens allemaal bij een opvang koppelen. Iemand tips voor nu? ruby die nooit van haar moet weten en haar altijd afsnauwd, laat nu ineens veel toe en gisteren lagen ze tegen elkaar. Zou die schijnzwangerschap door de lente komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Beppie is ook schijnzwanger. Ik laat het allemaal lekker liggen tot ik zeker weet dat ze er niet meer naar om kijkt. 


Een konijn bereidt zich echt helemaal voor op de kleintjes incl melkproductie. Ik laat haar zoveel mogelijk met rust zodat ze haar ding kan doen. 


 


De kans is groot dat het de lentekriebels zijn. Gelukkig zijn mijn andere dames allemaal geholpen en hebben die de ellende niet meer :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit gehoord dat als je konijn vaker schijndrachtig is, dit meer medisch risico heeft omdat de baarmoeder onrustig is.

Hier waren ze zo ontzettend schijnzwanger dat de hele groep overhoop lag en de voedsters alles plukten. Ik heb ze laten helpen en ze zijn ook nog een stuk liever geworden richting mij.

Maar dat is een persoonlijke keuze. Als je konijn 1 keer ofzo schijndrachtig is dan is het niet zo erg, maar als het echt 4 keer per maand is en het je koppel onrustig maakt, zou ik er wel over nadenken. Voor nu zou ik haar lekker laten gaan, als ze er niet meer naar omkijkt kun je het weghalen, anders begint ze misschien opnieuw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kies ervoor ze te laten helpen omdat schijnzwanger zijn ook geen pretje is. 
Je bouwt een heel nest, je lichaam bereidt zich voor op een nestje en dan komt er niks. Lijkt mij best teleurstellend voor een 'aanstaande moeder'. 

En een voedster die schijnzwanger is MOET niet geholpen worden, maar dat is ieder zijn eigen keus lijkt mij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik vind een castratie bij rammen ook niet te vergelijken met een castratie bij voedsters. Het is een hele andere ingreep en castratie bij rammen is vrijwel altijd noodzakelijk voor het functioneren van een koppel.

Dat vind ik dus ook. Iedereen mag natuurlijk zelf de vermeende voordelen tegen de nadelen afwegen. Maar een keertje schijnzwanger kan naar mijn mening echt geen kwaad. Ik denk eigenlijk niet dat konijnen teleurgesteld kunnen zijn dat een vermeende zwangerschap niet eindigt in babies. Een 'kinderwens' is toch echt iets menselijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En soms, zoals ik al vertelde, is castratie van een voedster wel noodzakelijk voor het functioneren van een koppel.


 


Het valt me gewoon op dat er zo ontzettend fel op castratie van voedsters wordt gereageerd. Niemand zegt dat het moet, maar in ieder topic wat over schijndracht gaat word er wel iets gezegd wat overkomt als "waarom zou je". Dat is toch nergens voor nodig? 


 


Zoals ik al zei, een keertje kan geen kwaad. Maar er zijn ook gevallen dat het wel degelijk kwaad kan, en voor het konijn zelf lijkt het me ook niet fijn. Neem de medische risico's mee en maak daaruit je beslissing.


Link naar reactie
Delen op andere sites

En soms, zoals ik al vertelde, is castratie van een voedster wel noodzakelijk voor het functioneren van een koppel.

 

Het valt me gewoon op dat er zo ontzettend fel op castratie van voedsters wordt gereageerd. Niemand zegt dat het moet, maar in ieder topic wat over schijndracht gaat word er wel iets gezegd wat overkomt als "waarom zou je". Dat is toch nergens voor nodig? 

 

Zoals ik al zei, een keertje kan geen kwaad. Maar er zijn ook gevallen dat het wel degelijk kwaad kan, en voor het konijn zelf lijkt het me ook niet fijn. Neem de medische risico's mee en maak daaruit je beslissing.

 

Het gaat hier toch niet over het wel of niet functioneren van een koppel?

En over de medische risico's van schijndracht mag je me dan wel wat literatuur laten zien. "ik heb wel eens gehoord dat...." is voor mij gewoon niet goed genoeg.

 

Zoals Sanne ook zei: een castratie bij een voedster is iets anders dan castratie bij een ram. Het is best een grote ingreep en je moet je afvragen of je je konijn dit aan wilt doen als ze 1-malig een keertje schijnzwanger is. Natuurlijk zijn er (goede) redenen om voor castratie te kiezen, maar daar gaat het hier toch niet over?

 

Ik ben inderdaad niet voor het preventief castreren van voedsters. Maar ik ben vooral tegen het zoeken van problemen die er niet zijn. Laat je konijnen, als er niets aan de hand is, gewoon lekker met rust. Dat is het punt dat ik probeer te maken.

 

En hier laat ik het bij, want het lijkt me niet nodig dit topic te kapen voor opnieuw een discussie over wel of niet castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze er voor de rest geen last v heeft, laat ik haar niet steriliseren want het is toch wel een ingrijpende operatie. Ik vroeg het mij gewoon af of dat kwaad kon. Ruby heb ik laten steriliseren omdat ze echt vervelend deed. Ze liet Jack niet gerust en wilde op hem rijden. Ook sproeide ze overal. Ze is daarna wel veel kalmer en liever geworden. Saffiertje is niet zo en ze is ook zacht van karakter. Mss dat ze binnenkort haar konijnenprins tegenkomt want dan komt nr 4 :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is ingrijpend dat klopt. 
Maar ik heb een konijn gezien met baarmoederkanker dat uitgezaaid was naar de longen. Het duurde maanden voordat het zo ver gespreid was dat het konijn continu zat te hikken (zo leek het tenminste) en dus heel de longen vol zaten met tumoren. Hier was niks meer aan te doen ... Ik voorkom dat dan liever door vroeg te laten helpen. 

In het voorjaar rommelt het sowieso altijd wel een beetje in koppels vanwege de lentekriebels. Maar ik heb wel het idee dat als ze geholpen zijn het een stuk minder is. 

 

Het is geen pretje voor het konijn al heb ik er 5 laten helpen hier en met geen één problemen gehad. Bij maartje vroeg ik me zelfs af of ze uberhaupt wel iets gedaan hadden aangezien ze binnen een uur alweer vrolijk rond huppelde :P 

 

Spannend voor jou en voor haar dat nummer 4 komt :P heb je al een konijntje op het oog? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet het, maar ik heb mij met Ruby ook zon zorgen gemaakt toen ze onder het mes ging. Wetende dat ik in een gezond konijn laat snijden. Enfin ik heb nog even tijd om er over na te denken want als ze toch gesteriliseerd is moet ze eerst ff in quarantaine tot ze genezen is. Dan kunnen ze op koppelvakantie voor nr 4 en kunnen ze ineens terug gekoppeld worden. Ik weet dat Jack toen bij Ruby vrij agressief reageerde omdat ze een paar dagen weg was. Ik heb ze toen op neutraal terrein terug moeten koppelen. 


 


Ik heb nog geen nr 4 op het oog, want ik denk dat het nog enkele maanden zal duren. Eerst moet het terras vanachter aangelegd worden en kunnen we beginnen met de bouw van de grote ren. Tot zolang kan ik jammer genoeg wegens plaatsgebrek nog niet rondkijken naar hun nieuwe vriendje (of vriendinnetje); 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het over medische risico's als je niet castreert. Zoals Sonja zegt. Maar wat jij wil. Je hoeft er ook niet voor te zijn maar er echt zo op tegen zijn hoeft ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .