Spring naar bijdragen
Lisanne Kok

Teddy Widder

Recommended Posts

Mijn Teddy komt vanuit een opvang.
Hij is het niet echt gewend om gekamd te worden, dus dit is elke keer weer een drama voor hem.
Hij zat al onder de vilten klitten, dus heb de tondeuse er maar over gehaald...
Zijn vacht is nu ongeveer 1 cm lang overal...

Ik vraag mij nu af, hoe ik hem wel aan kammen kan laten wennen, 
hij moet er echt niks van weten.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zielige aan Teddy konijnen vind ik dat de meeste het helemaal niet leuk vinden om geborsteld te worden. Ik denk dat hij het altijd vervelend zal blijven vinden dus dat je hem er ook nooit echt aan kan laten wennen. Je kunt zijn vacht denk ik het beste kort houden, zodat je zo weinig mogelijk hoeft te kammen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ligt er ook wel een beetje aan. De een moet je wekelijks kammen ivm klitvorming, bij de ander kun je twee weken wachten. Zo ook de vachtgroei. Je wilt hem blijven scheren? Dat is weliswaar wat minder mooi, maar wel het meest praktisch en snel voor het beestje. Zodra het weer wat langer wordt, de tondeuse er dus weer overheen. Over het algemeen is scheren net wat minder vaak nodig dan knippen, omdat je de haren met scheren korter krijgt. Ik weet niet of je ook een kleine tondeuse hebt voor de okseltjes, liesjes, pootjes, etc? Zo nee en je knipt dat wel, hou dat wel wekelijks in de gaten. Dat zijn juist de probleemgebieden qua klitjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey,

De vacht van mijn Teddy Widder Pluis groeit echt super snel.

Je ziet per week de vacht groeien.

Borstelen vindt ze gelukkig heerlijk, en het is echt een genietmoment samen. :love:

Ze gaat er helemaal voor liggen.

Ik merk wel dat ze zich veel beter voelt als haar vacht kort is.

Ze speelt en rent dan veel meer. Ze is actiever.

Twee keer per jaar gaat Pluis naar een trimster, die knipt haar vacht dan lekker kort.

Tussendoor hou ik het zelf zo veel mogelijk bij.

Succes met je nijn en de vachtverzorging! :bunny:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is het kammen van onze Teddy Widder puur functioneel. Zij vindt het niet leuk, en ik ook niet, want zo'n gestresst, stilzittend hijgend konijn vind ik heel sneu. Niet te lang dus, knippen en kammen wat nodig is, en dan lekker terug zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn nijntjes zijn altijd weer helemaal dol gelukkig als ze kort zijn! 

Ga sowieso wel paar keer per jaar naar de trimster, en hou het zelf ook wel bij met knippen (vooral bij hun oogjes). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of misschien juist wel Laniboekje, dan is er toch weer eentje geholpen :-)

(Het is ook absoluut niet mijn voorkeur, maar in het hokje bij de buren had ze geen dag langer mogen zitten. Dan maar een nijn erbij met wat meer verzorging. Ik moet zeggen dat dat helemaal niet zoveel tijd in beslag neemt!)

En als ze zichzelf vies maakt, maakt ze zichzelf ook weer helemaal schoon! (Zie foto bij mijn naam. Lang leve spelende Teddy's!)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook een widder, en ik heb eigenlijk niet 't idee dat hij 't vervelend vind om gekant te worden. Zojuist weer gedaan en dan blijft ie lekker liggen. Hij laat 't wel weten als ie er klaar mee is door een Knabbeltje in MN been maar echt erg vind ie 't niet volgens mij..

Misschien kun je 'm voor en na 't kammen wat lekkers geven zodat ie ervaart dat 't geen straf is om gekamt te worden..?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan ik een dergelijke mijn ook trimmen met de tondeuse of is knippen beter?

Knippen is voor een kleine soort beter dan scheren.

Als je een langharig dwergje scheerd  dan kan het zijn lichaamstemperatuur niet goed meer

regelen waardoor het vlug te koud heeft.U kan de widder zijn vacht het beste knippen op een lengte van

5mm

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ook knippen. Zeker als je nog nooit eerder iets van knippen/scheren van de vacht hebt gedaan. Hoe vaker je knipt enzo, hoe beter je het lichaampje van je konijn leert kennen. Als je op een gegeven moment helemaal door hebt hoe je konijn reageert op het knippen en als je weet hoe en wat, dan zou ik pas overgaan op een kleine tondeuse. Lijkt me alsnog heel eng, want kleine konijnen zijn wat behendiger soms dan de wat grotere konijnen en je weet maar nooit wat voor gekke beweging hij maakt.

Ik zou beginnen met knippen met een klein schaartje. Anders zou ik een konijnentrimsalon zoeken en even blijven kijken hoe die het doen voor tips en etc. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Of je kijkt een keer mee bij iemand die vaker konijnen trimt ;) honden zijn heel anders dan konijnen vind ik zelf dus wie weet is dat wel handig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zal eens info gaan inwinnen en.als me dat niet lukt heel voorzichtig zelf aan.de slag gaan.. (Waarom hebben ze geen goeie plastic scharen die wél goed knippen maar jr konijn geen pijn doen bij evt een foutje) haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maakt het uit dan of het te kort wordt? De konijnen van jou zitten binnen, die vacht heeft hij niet echt nodig om warmte vast te houden. Vacht groeit vaak binnen een maand al redelijk snel weer aan, dus je kan het beter 'te kort' knippen dan het wat langer laten in my opinion.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt ook van de vachtlagen af. De ondervacht moet je wat voorzichtiger mee zijn. Knippen is dan nog niet zo'n drama, maar verkeerd scheren weer wel. Je kan de ondervacht dan zodanig beschadigen, waardoor er moeilijker een wintervacht opgebouwd kan worden. Is dus vooral bij buitenkonijnen een probleem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .