Ga naar inhoud

Bij welke temperatuur moet je gaan oppassen, buitenkonijn

Koosje

Aanbevolen berichten

Nu het vandaag al aardig warm in de zon is merk ik dat Koos pal in de zon languit op de zandbak gaat liggen.

Hij kan zich terug trekken onder of in zijn hok (schaduw) maar doet dit vooralsnog niet.

Aangezien Koos donker (tegen zwart aan) is en de warmte meer vasthoud dan lichtere kleur konijnen, vrees ik voor straks , als het echt heet gaat worden, het ergste.

Ik kan er dan natuurlijk een parasol bij zetten, of een plaat bovenop de ren gaan leggen, zodat Koos, als hij buiten wil verblijven, in de schaduw kan zijn.

Zijn hok staat achter een muur grote deels uit de zon.

Alleen 's morgens is er wel de zon.

Mijn vraag is eigenlijk, wanneer wordt het te heet voor het beestje en zijn er verkoelings-maatregelen nodig?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een fles bevroren water bij hem te leggen.

Alvast bedankt voor de antwoorden en een pootje van Koosje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij temperaturen boven de 25 graden heeft een konijn het warm. Je hoeft je dan nog geen zorgen te maken maar het is wel verstandig even kritisch naar het verblijf te kijken. Zijn er voldoende schaduwrijke, koele plekken voor je konijn, dan komt het helemaal goed. Ligt het hok / de ren vol op de zon? Hang dan een zonnescherm of zet een parasol neer (en bedenk of dat wel een praktische plek is). Zorg dan ook voor voldoende vers drinkwater, maar eigenlijk moet je dat altijd al doen. Veel konijnen stellen wat verkoeling in de vorm van een icepod, een in de vriezer gekoelde steen of een bevroren waterflesje op warme dagen zeker wel op prijs, zorg er dus voor dat je iets in de vriezer hebt liggen voor de warme dagen. Dat is met 25 graden nog niet nodig, maar meer als de temperatuur in de zomer nog hoger komt.  Konijnen kunnen de Nederlandse temperaturen zowel in de zomer als winter over het algemeen prima hebben.

Voor zieke of oudere dieren is het wel verstandig ze goed in de gaten te houden op warme dagen, let dan bijvoorbeeld goed op dat ze voldoende drinken en/of voldoende vochthoudend groenvoer binnen krijgen.

Tot slot wel twee belangrijke waarschuwingen:

- Houd het hok goed schoon en controleer dagelijks even of de kontjes schoon zijn, je wil niet dat ze myiasis krijgen.

- Zorg dat de konijnen ingeent zijn tegen myxomatose en VHS. Dit wordt overgebracht door muggen en vlooien etc, en die zitten er genoeg in de zomer.

Verder zoals eerder gezegd: niet te druk doen, niet te gek maken, niet constant bij ze kijken als je dat normaal niet doet. Stress en warmte gaan niet goed samen  -dat geldt zowel voor de beestjes als baasjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de zandbak in de schaduw plaatsen? Zand is wel verkoelend om in te liggen. Als hij nu in de zon gaat liggen terwijl hij ook een koelere plek kan opzoeken zal hij nog geen last hebben vd hitte.

Wanneer je een ijsfles erbij wilt leggen moet je zelf even aankijken. Ik heb wel de ervaring dat konijnen het prettig vinden. Maar dat wisselt erg per konijn heb ik het idee, de een vind het fijn terwijl de ander er niks mee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een poosje later zag ik hem op een andere plek op de stenen liggen.

Hij kon in de schaduw maar zocht toch weer de zon op.

Hij houd blijkbaar van warmte.

Hier is het nu 24,5 graden, gemeten op anderhalve meter hoogte, in de schaduw, boven zijn hok.

Het hok en de ren staan al uren volledig in de schaduw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me eerst druk maken dat je in de basisbehoeften van het konijn voorziet en dan pas naar dit soort dingen gaan kijken. Dus eerst een maatje en dan pas verder kijken. Je kan nog zoveel ditjes en datjes hebben, kwaliteit van leven wordt het niet zo, icepod of niet. Prioriteiten.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .