Ga naar inhoud

Baarmoederontsteking


lianne

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


Een tijdje afwezig maar heb even wat informatie van deskundigen nodig.


 


Eergisteren viel het mij op dat Aafje een stuk minder goed eet dan normaal. Ze eet wel, maar beduidend minder. Klachten die ze bij binnenkomst in de opvang ook al had en waren gediagnosticeerd als een blaasontsteking waren er ook weer (urine laten lopen, vieze kont etc). Was helaas in de tijd dat de opvang bij een wat minder capabele dierenarts zat...


Gisteravond een afspraak bij mijn eigen dierenarts en daar bijna 2 uur gezeten. Algemene controle, gebit nagekeken want ze eet slecht. Niks te zien....  6 mislukte pogingen tot bloed prikken omdat bij het voelen de nieren niet voelbaar waren en er in eerste instantie aan een nier/blaas of leverprobleem werd gedacht, daarna toch maar een echo gemaakt om te kijken of het probleem in blaas/nieren zou zitten. Dat zag er normaal uit, de niertjes lagen alleen iets dieper dan verwacht. Wel was er in haar baarmoederhoorns een vochtcollectie te zien welke past  bij een ontsteking, wat ook haar klachten kan verklaren. Met echo waren er in ieder geval geen tumoren zichtbaar.


 


Voor nu heb ik dus een antibioticakuur gekregen voor 10 dagen. Aanstaande maandag moet ik in ieder geval weer contact opnemen met de dierenarts om het vervolgplan te bespreken en wanneer ze gecastreerd kan worden. Voor mij is een castratie bij een voedster, maar ook een baarmoederontsteking, iets compleet nieuws (voor iemand die nu al 10 jaar konijnen heeft, best bijzonder ;) ). Waar moet ik de komende tijd op blijven letten? Zijn er tips voor de verzorging na de castratie?


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de castratie is er een kans dat ze nog niet meteen wil gaan eten, dus veel lekkere dingen in huis halen en voor de zekerheid ook dwangvoer. Vaak vallen kruiden en groenvoer het meest in de smaak na castraties.

Ik zou haar verder gewoon een paar dagen lekker in de watten leggen tot ze weer is opgeknapt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom word er niet direct een castratie ingepland en een kuurtje daar achteraan om verdere infectie te voorkomen?

klinkt mij logischer dan nu eerst afwachten of dat kuurtje aanslaat.

 

Ze heeft waarschijnlijk in juni/juli ook een baarmoederontsteking gehad welke behandeld is met dezelfde antibiotica. Op het moment dat je gaat opereren in een ontstoken gebied kan dat meer kans geven op complicaties, wat voorkomen kan worden door eerst een kuurtje te doen. Ik kan de beweegreden van mijn dierenarts daarin wel compleet volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat meestal wel gelijk castreren bij verdenking baarmoederproblemen, dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het voor ons helaas financieel niet haalbaar is om bij elk konijn met mogelijke baarmoederproblemen (toch wel maandelijks één of twee) een echo te laten maken en bloedonderzoek te doen. (Urineonderzoek wordt van te voren vaak wel gedaan als de klachten daar mogelijk aan gerelateerd zijn.) Tot op heden heeft dit nog geen complicaties opgeleverd, maar ik kan me wel voorstellen dat indien de ernst van de situatie het toelaat de dierenarts liever heeft dat de boel even tot rust komt. 


 


Er staat me bij dat Aafje niet de jongste meer is, maar dat heb ik misschien zelf ingevuld. In elk geval de combinatie leeftijd en baarmoederproblemen levert helaas vaak wel een wat zwaardere ingreep en vooral ook een moeizamer herstel op, dus daar waar ik normaal roep maak je alsjeblieft niet zo'n zorgen van te voren want dat is nergens voor nodig, zou ik nu toch wel zeggen bereid je (ook qua planning) voor op een konijn dat zich even heel beroerd gaat voelen een aantal dagen. Dan kan het alleen maar mee vallen. Sowieso heb ik ook wel dames met afschuwelijke baarmoeders gehad die binnen een paar uur alweer wat aten en totaal niet ziek waren dus ook dat kan wel, maar de keren dat het herstel zwaar was was wel bij de dames van 6+ die al problemen hadden. 


 


Veel succes en beterschap voor Aafje :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor mij alweer 5 jaar geleden dat Nijn geholpen is. Ik kan me herinneren dat ze de eerste dag behoorlijk suf was. Een warme kruik gegeven, de meegekregen pijnstilling en ik heb een nachtje bij haar geslapen om haar in de gaten te houden. De volgende ochtend haar pijnstilling gegeven en hooithee en vooral veel lekkers. 's Avonds wilde ze geen pijnstilling meer. Ik heb haar lekker rond laten huppelen en ze knapte snel genoeg op. Snuf heb ik bij haar gelaten, hij heeft haar heel voorzichtig behandeld gelukkig. De hechtingen wel goed in de gaten gehouden natuurlijk, wat een jaap is dat... Na 2-3 dagen was ze weer de oude. Ik moet er wel bij zeggen dat ze toen net één jaar was.


Bij Aafje ligt het natuurlijk anders, leeftijd, maar ook de reeds aanwezige baarmoederproblemen... Ik wens je veel succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, het is niet precies bekend hoe jong/oud Aafje nu is. Ze is vorig jaar juni gevonden op straat en door de dierenambulance naar de opvang gebracht. Toen was het in ieder geval al een volwassen, uitgegroeid konijn. Dus sowieso ouder dan een jaar, maar verder is het altijd zo lastig in te schatten. Maar gezien onder andere haar wam-vorming (deels uitgezakte wam)  en bumperbips denk ik dat ze wel eens al wat ouder zou kunnen zijn.


Dat heeft ook wel meegewogen in de beslissing om nu eerst AB te geven voorafgaan aan de operatie: gewoon wat minder risico.


Aan planning moet het wel goed komen: ik hoop dat ze over iets minder dan 2 weken onder het mes kan. Ik heb dan 2 werkweken van 3 werkdagen door feestdagen en andere dingen, kan vanaf werk tussendoor nog naar huis om medicatie en dwangvoeding te geven.


 


De enroflox vind ze overigens heel, heel, heel erg vies. Maar ze moet het er maar even mee doen. Ze eet nog niet fantastisch maar er is gisteravond en vanmorgen in ieder geval weer een schaal groenvoer in gegaan en ze knabbelt regelmatig op het hooi. Ze heeft alleen minder trek in biks nu.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we al weer een paar dagen verder. Aafje at erg slecht, dus dan moet je andere maatregelen treffen. Een konijn wat niet eet zal ervoor zorgen dat ik dingen voorzet die wellicht minder verstandig, maar voor haar wel goed zijn. Dus dagelijks een schaal met een stuk gedroogd brood, appel, wortel, koriander, peterselie, selderij en witlof.  Dwangvoer aangemaakt met olvarit wortelhapje, 2 soorten hooi....


Dwangvoer en groenvoer ging er dagelijks wel prima in, niet zoals normaal een groot voerfeest. Maar ze at in ieder geval.


 


Gisteren kwam ik thuis... al het hooi weg. Groenvoer weg. Biks bijna op.... Nieuw hooi neergelegd en ze duikt er vrolijk in om weer verder te eten :) Ze rent nu al weer een stuk energieker rond.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een kleine update: na de antibioticakuur van 10 dagen ging het goed met Aaf, dus afspraak gemaakt voor sterillisatie. Aafje is vanmorgen gesteriliseerd, volgens het bericht van de assistente gaat het goed met haar. Ze was om kwart over 12 al weer goed wakker. Over 2 uurtjes kan ik haar weer ophalen en dan begint het herstel van de operatie :).


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Sharon, kan gebeuren hoor :)


Inmiddels merk ik wel dat ze meer pijn heeft en minder enthousiast reageert. Denk dat ik haar zo toch maar de carprofen geef. Verder is alles in huis voor de verdere verzorging en kan ze straks met kooi en al mee richting slaapkamer. Hoef ik mijn bed niet telkens uit...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles in overleg/op advies van mijn dierenarts Kolino, maak je daar maar geen zorgen over.


 


Ze is de nacht goed doorgekomen. Na de pijnstilling werd het knarsetanden al snel minder. Aafje is nog wel wat sloom voor haar doen, maar dat is logisch. De eerste bergen keutels liggen al in het hok en de schaal groenvoer wekt met regelmaat interesse. Hapje wortel, hapje witlof, hapje kruiden etc. Biksjes hoeft nog niet echt en een sporadisch hooitje gaat er in, maar ze eet in ieder geval zelfstandig.


Verder is het vooral veel willen knuffelen. Vanavond de handdoeken in de kooi vervangen, even de wond weer controleren en hopen dat deze snelle positieve lijn zich voort blijft zetten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zaterdag wondcontrole gehad, het geneest perfect. De 2 bovenhuidse hechtingen zijn verwijderd en mevrouw zit sinds zaterdag met grote tevredenheid weer in haar grote hok :). Ze heeft weer energie voor 10, het is te merken dat de baarmoederontsteking wel echt een energiedip had veroorzaakt. Ook plast en poept ze niet overal meer en is haar kont niet meer vies. Vooral dat laatste is, ondanks dat ze binnen zit, nu toch wel erg fijn met het warmer wordende weer en het risico op vliegen/myasis.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .