Ga naar inhoud

Een badje voor in de zomer

Koosje

Aanbevolen berichten

Wie weet er een antwoord te geven op de volgende vragen.

Als het de aankomende zomer bloedheet wordt is een badje buiten in de ren plaatsen dan een goed idee?

Bijvoorbeeld een vrij grote schaal met daarin een centimeter of 2 à 3 water voor verkoeling of kunnen konijnen daar ziek van worden.

Groet Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zal er niet ziek van worden als het zo warm is, maar weet niet of alle konijnen het lekker vinden om in een badje te gaan. Je kunt het natuurlijk neerzetten en kijken of hij het wat vindt, maar ik denk dat een lekker plekje in de schaduw met eventueel een icepod ook al voldoende is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zijn hok staat komt na 10-en 's morgens de zon niet meer alleen in de ren wel.

Hij zou zich dan terug kunnen trekken op de stenen onder zijn hok.

Ik kan altijd nog een doek over op de ren leggen voor meer schaduw.

En dan een badje erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor de parasol gaan, makkelijke manier om schaduw te creeëren en dan een ice pod erbij leggen waar Koos tegen of op kan liggen voor verkoeling.

Dat is een soort schijf die je in de vriezer legt en lang koud blijft.

Ik ken eigenlijk geen konijn wat graag een badje neemt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn houdt er absoluut niet van, maar ik ken iemand met een konijn dat er wel heel erg van houdt. Ik zou het gewoon proberen, je weet maar nooit :) ik zou sowieso ook een icepod neerleggen of een petfles met water in de vriezer leggen en die met een handdoek eromheen in het hok leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker geen badje neerzetten. Als zijn vacht nat wordt heb je 's zomers een aanzienlijke kans op maden. Maden komen sowieso redelijk vaak voor bij konijnen 's zomers. Die groene strontvliegen houden juist van een natte, broeierige konijnenvacht. Zij leggen dan eitjes en de maden vreten letterlijk het konijn op.

Een plekje in de schaduw (schaduw van de muur is natuurlijk perfect) en eventueel zo'n icepod of bevroren flesje water is een beter idee.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is wat wij doen,

1. zorg voor schaduw, zodat ze niet in de zon hoeven te blijven. direct zonlicht of voor binnen konijnen zonlicht dat door het raam komt is toch en stuk warmer dan de schaduw.

2. we vullen een lege frisdrankfles met water, goed omspoelen natuurlijk, zodat er geen suiker meer aan zit, en het etiket kan je er af halen. Deze fles met water leggen wij in de vriezer, zodat hij lekker kan bevriezen, en dan leggen wij zo een bevroren fles in hun kooi, je kan er ook twee in leggen. De konijnen kunnen hier dan naast gaan liggen om lekker af te koelen. Voor dat je de bevroren fles in de kooi legt moet je er wel zeker van zijn dat de fles al aan het ontdooien is, zodat ze er niet aan vastgevroren kunnen worden. Dit bereik je door de bevroren fles af te spoelen met koud kraan water. Als het water aan de buiten kant niet meer bevriest, is de fles veilig.

3. zorgen dat je meerder al bevroren flessen hebt, zodat je ze kan omwisselen als de fles ontdooit is.Wij hebben er 4. we gebruiken er meestal maat drie per dag, maar de vierde hebben we voor de zekerheid. Als een fles ontdooit is, de buitenkant goed afspoelen, wassen, maar niet ledigen. Goed afdrogen en terug de vriezer in, De volgende dag is het weer een blok ijs.

4. Voor het slapen gaan de fles vervangen met een bevroren fles om te zorgen dat ze een groot gedeelte van de nacht ook een koele plek hebben.

Liggen ze hier dan altijd naast? nee, maar dat is hun keuze. soms gaan ze alleen maar naar de fles toe om de rijp er van af te likken en dat geeft ze al genoeg koelte. Soms liggen ze allebei languit langs een kant van de fles.

http://www.bunnybunch.nl/forums/gallery/image/605-kleinere-4/

deze link gaat naar een foto die al op deze website staat van een fles water, bevroren, in dit geval in een transporter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je konijnen gewoon een bak met speelzand, dat vinden ze heerlijk om in teliggen. Maak het wat vochtig op warme dagen, zodat ze er fijn in kunnen graven en rollen. Lekker koel!

Waterbadjes is iets voor honden en mensen ;-)

En tja, al dat geshizzel met bevroren flessen kun je ook doen, die van ons doen daar niks mee en ik vind het ook onnatuurlijk. Het beste is nog een lekker koel hol onder de grond!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

want konijnen als huisdier houden is natuurlijk wel natuurlijk, toch Rian?

weet je, je kan best aangeven dat je iets zelf niet doet zonder daarbij het idee aan te vallen. En inderdaad, een hol onder de grond is wel koeler en een mooi iets maar voor binnen konijnen is dit echt een oplossing denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat Rian ergens wel een punt heeft. Ik heb die bevroren dingen ook geprobeerd maar ze deden er niets mee... Ze kiezen zelf wel een koele plek en dan zie ik ze de hele dag niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Rian. Ook als het warm is, gewoon doen wat je anders ook doet. Al dat gepruts met flessen en icepods vind ik erg overdreven. Als jij je druk maakt, worden de konijnen onrustiger en raken ze naar mijn mening eerder oververhit. Bovendien, even kijkend naar die foto: ik moet hier wel om lachen. Ze hebben geen schaduw en luggen dus vol in de zon. Maar dan wel een fles ijs ernaast. Ik denk niet dat je ze daar een plezier mee doet. Schaduw hebben ze nodig! En als het zo heet is dat er een fles ijs naast moet, moet je ze gewoon niet gaan vervoeren.

Ik zou dus ook zeker geen badje geven. Genoeg water en schaduw is echt voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .