Ga naar inhoud

Hoe? Konijnen & Kat


bob

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!


 


Over iets minder dan twee weken is het eindelijk zo ver en zullen er twee konijntjes bij ons in huis komen wonen! We hebben een ruime afgesloten hok+ren in de woonkamer. 


 


Nu heb ik een vraag want wij hebben ook een senior kat. Zijn er hier mensen met ervaringen met katten en konijnen? Ik begrijp dat je prooi en jacht dieren nooit alleen moet laten maar ik wil eigenlijk wel kijken of ze met mij erbij gewoon los in de kamer kunnen lopen zonder dat ik de kat buiten moet sluiten. Hoe doe je dit? 


Ik vind het best eng het liefst doe ik de kat gewoon in de slaapkamer als de konijnen los lopen maar het zou ideaal zijn als de kat de konijnen gewoon gaat negeren. 


 


We hebben ook een hamster in de kamer staan in een vogelkooi en zo af en toe vind de kat die wel heel interessant. Ze weet ondertussen al wel dat ze wel mag kijken maar niet haar pootje omhoog mag doen maar die hamster zit natuurlijk nog veilig achter de tralies. 


 


Alle tips zijn welkom! 


 


Noot: ik ga dit natuurlijk niet direct doen als de konijnen er zijn, ze krijgen eerst ruim de tijd om te wennen maar al vast informatie inwinnen lijk mij niet verkeerd. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich als de konijnen veilig in de ren zitten heeft de kat al de tijd om aan de geur/de konijnen te wennen. Verder als ik kijk naar toen ik met mijn konijn bij mn ouders logeerde(die hebben een boerderij met honden+katten) ben ik gewoon bij het konijn gebleven en gaf ik de honden dan rustig de tijd om te snuffelen, maar ik hield ze in het begin wel op afstand zodat ze niet ineens konden grijpen. En met de katten, tsja...Het konijn joeg ze eigenlijk gewoon het huis uit eerlijk gezegd :P..Het is belangrijk om het gewoon rustig op te bouwen, meestal wennen ze uiteindelijk wel aan elkaar..En niet bijvoorbeeld de kat of het konijn forceren door ze telkens bij elkaar te zetten, laat ze zelf naar elkaar toekomen als ze daar klaar voor zijn maar blijf er in het begin vooral wel bij zodat je in kan grijpen mocht het toh wat minder gezellig worden zegmaar :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon even aankijken hoe het gaat. De meeste huiskatten kunnen prima met konijnen overweg.

Ik heb ook de kat en konijnen eerst laten wennen met de konijnen veilig in de ren. Daarna al vrij snel gewoon lekker los gelaten. Hier bijten de konijnen vanzelf van zich af als ze de kat vervelend vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad gewoon aankijken, als je het onder toezicht doet gaat het niet zo maar mis. Onze ene kat is bang voor konijnen dus dat is sowieso niet zo'n punt, één van onze overleden katten was er juist gek op. En onze opvangpoes (die bij de konijnen woont) doet ze ook niks, die heeft echt zoiets van jij laat mij met rust? Oké, dan laat ik jou ook met rust. Penny stond een tijdje naast het hoekje van de kat (met z'n slaapplekje enz) en die was echt helemaal gefascineerd elke keer dat ze hem zag. Hij zat meer zo te kijken van euh stalker...


 


Ik heb zelf  tot nu toe nog met geen enkele kat/konijn combi problemen ervaren in elk geval. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties. Dit klinkt wel geruststellend. Op zich is onze kat heel erg rustig (zit het liefst serieus de hele dag op schoot). 's avonds heeft ze soms wel even 10 minuten een drukte momentje maar verder is ze gewoon een rustige oma dus ik heb er ook wel vertrouwen in dat het wel goed gaat. Al vind ze de duiven op het balkon soms wel iets te interessant.. We zullen zien :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige konijn zat steeds grommend achter de katten aan dus mijn katten zijn vrij voorzichtig als er een konijn rondloopt.


 


Heb nu toevallig een konijn dat echt de beste maatjes is geworden met 2 van mijn katten, zo lief :) . Alleen als ze in de weg zitten en hij wil spelen, kan ie nog wel eens naar ze knorren :D De katten weten ondertussen dat ze dan beter weg kunnen gaan.


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens de reden dat ik bij de honden zo voorzichtig deed is omdat 1 een jachthond is en de ander gewoon enorm groot is, met katten is dat natuurlijk anders..Die kunnen wat dat betreft vrij weinig aanrichten terwijl een hond al vrij snel zijn kop erop legt..goed bedoeld maar het konijn is wel plat :P 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschilt inderdaad per kat (en per konijn). Ik had zelf ooit een zwart hangoorkonijn (groot uitgevallen 'dwerg') die mijn beide katten het hele huis door joeg. Ze waren doodsbang voor haar.


Mijn oom en tante hadden een kat die elk jaar een paar weken mee op vakantie ging naar Ameland en daar vrijwel dagelijks thuiskwam met een (meestal jong) konijn. Kwestie van kijken hoe beide dieren op elkaar reageren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn katten maakte wel onderscheid tussen wilde konijnenen mijn konijnen. Wilde konijnen waren lekker en de konijnen van vrouwtje bleef hij af. Natuurlijk liet ik hem niet zonder toezicht bij Stamper, maar in het begin had ik geen overdekte ren en daar deed hij niks mee.

De andere kat bleef op eerbiedige afstand nadat Stamper hem in de poot had gebeten. Ik heb inmiddels geen katten meer.

Maar ik laat mijn konijnen en honden ook niet alleen zonder toezicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik ga ze ook sowieso niet zonder toezicht alleen laten maar ik vraag mij nog wel af hoe doe je dat?! 


 


Ik ben van plan om eerst de konijnen gewoon te laten wennen, daarna mogen ze alleen de kamer gaan verkennen en moet ik dan na een aantal weken gewoon de kat niet meer op de gang zetten maar in de kamer houden en kijken hoe het gaat? Ik kan natuurlijk al wel redelijk inschatten hoe ze reageert op de konijnen in de ren, als ze dan al helemaal hongerig wordt ga ik het niet eens proberen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht daar eigenlijk nooit zo lang mee. Ik laat de konijnen eerst even bijkomen in de ren tot ze zich daar een beetje op hun gemak voelen en dan mag de kat van mij gewoon komen kijken als ze daar behoefte aan heeft, katten zijn vaak nieuwsgierig dus die willen heel graag weten wat er allemaal gebeurt. Meestal is dat al na een uurtje ofzo. Ook als ik de konijnen voor het eerst los laat mag de kat er ook gewoon bij zijn van mij. Ze kunnen er in mijn ogen net zo goed gelijk aan wennen dat de kat er ook is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn eerst een paar dagen laten wennen in haar kamer/ ren zodat ze wat minder snel schrok en toen heb ik de deur gewoon laten open staan zodat de kat eens kon komen kijken.


Hij wou in het begin achter mijn konijn aan gaan (is vroeger een zwerver geweest dus dat zat er misschien nog in) maar ik zat altijd tussen hem en mijn konijn en met een duidelijk "NEE" en mijn hand uitsteken stopte hij ook telkens.


Hij ging dan steeds meer gewoon van op een afstand zitten kijken en na iets meer dan een week was het interessante er ook weer van af :-)


Ik zou er in het begin dus goed bij blijven en kijken hoe de kat reageert, bijvoorbeeld in situaties wanneer je konijn begint rond te rennen.


 


Ik laat wel nooit mijn kat en konijnen alleen samen! Het blijven prooi-en roofdieren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

de poes van mijn vriend en mijn twee konijnen gaan aardig samen.


Het grote konijn vind de poes maar eng, grote konijn jaagt de poes namelijk op.


 


Kleine konijn is een ander verhaal, ze sloop er vroeger onwijs naartoe en stak der poot wel eens uit (zonder nagels) om te kijken wat het konijn doet.


Als het konijn omkijkt rent de poes weg en ligt onder het bed.


Maar we corrigeren dit gedraag  wel, ziet er nu onschuldig uit maar ze speelt altijd met der eten. 


 


Heb zelf geluk dat het grote konijn bijdehand is en hij jaagt elke kat/poes weg die in de tuin komt.


 


Zal ze gewoon bij elkaar zetten en kijken wat er gebeurd en ingrijpen wanneer het nodig is.


Kat zal misschien sluipen maar die is ook nieuwsgierig wat er nu voor dier het is en wanneer ze gewend zijn dat gedrag corrigeren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het uiteindelijk stapje voor stapje aangepakt omdat ik het vooral zelf heel spannend vond. De kat bleek bang te zijn voor de konijnen. Soms is ze wat nieuwsgierig maar als de konijnen los lopen dan gaat ze in haar holletje liggen of ze kruipt veilig bij mij op schoot haha. Het gaat nu dus prima! 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Met de katten en de hond gaat het prima hier, durf ze ook goed alleen te laten. Met de hamsters was het een ander verhaal en eerlijk gezegd vertrouw ik ze ook niet met een vogel.

Ik kan me voorstellen dat katten, net als honden, ook wel onderscheid maken tussen huisgenoten en de anderen buiten. Binnen jaagt de hond niet achter de katten of konijnen aan maar buiten wel achter vreemde katten, konijnen en vogels

Verschilt natuurlijk ook weer per kat of hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Bij mijn buren hebben ze een kitten en een jong konijn gewoon altijd samen zitten, het zijn echt beste maatjes. Ze spelen met elkaar en laten het duidelijk weten als ze het ergens niet mee eens zijn.

Dit is natuurlijk wel een beetje anders dan bij jou.

Ik het thuis ook twee katten, en nu weer een jong konijntje. Mijn katten kunnen gewoon de hele tijd bij de (afgedekte) ren, en ondertussen is het interessante er wel vanaf. Mijn katten weten ook duidelijk het verschil tussen mijn konin en een wild konijn omdat het tamme konijn er gewoon steeds bij is en hun opzoekt. Ook bemoei ik me er niet al teveel mee, want dan snappen ze er helemaal niks meer van. Kortom laat je kat gewoon lekker wennen aan het konijn, en uiteindelijk zal hij snappen dat dit konijn er altijd is en dus niet om op te eten is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .