Ga naar inhoud

Afleren op de tafel enz. te klimmen


Shivaya

Aanbevolen berichten

Mijn (dwerg)konijntje Gaia heeft sinds kort ontdekt dat ze op de tafel kan klimmen (zo'n laag tafeltje). Ze vindt het enorm leuk, alleen voor mij (en haar gezondheid) is het iets minder..Niks is meer veilig voor haar. .Ik had namelijk een bord lasagne op tafel staan en voor ik het wist had ze een stuk opgegeten (de gesmolten kaas), nouja dat zag ik totaal niet aankomen natuurlijk. (het ene moment sprong ze op de tafel en nog geen 3 tellen later liep ze mijn eten te stelen) en niks is eigenlijk meer veilig want ze probeert telkens met haar kop in mijn glas te gaan (ranja stelen) en ze drukt bierflesjes met haar neus van de tafel af.. (en glazen ook, gezien de hoeveelheid glazen die ik op de grond vond). Ik wil niet dat ze ziek word door iets verkeerds te eten of te drinken...Ik heb de tafels al ontruimd en mijn glas bewaar ik nu op een wat hogere plek, maar het handigst zou zijn als ze gewoon afleert om op die tafel te klimmen, vind ik ook wat hygiënischer...


 


Dus, HOE leer ik een  (bom-proof) konijn af om op de tafel te klimmen? iemand tips? 


 


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee zeggen en op de grond zetten. Bij herhaling iets van "je gaat nu in je hok" en haar even opsluiten. Het kan wel een tijdje duren en je moet heel consequent zijn. En niet ieder konijn is ook bereid te luisteren, want het zijn geen honden natuurlijk. Maar met veel geduld en tijd kun je een boel bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat je het erg grappig omschrijft, lag wel een beetje dubbel bij t lezen  :angel:


Maar ik snap dat ondeugende konijntjes niet alleen maar grappig zijn ;)


 


Ik zou het ook doen zoals Ainariel zegt en misschien nog iets van afleiding in de buurt van de tafel leggen, bijv. een kartonnen doos zodat ze daar eerst door wordt afgeleid voordat ze bij de tafel aankomt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik vond het ook wel heel grappig maar het is niet zo heel handig:)


 


Ik heb haar gisteravond steeds op de grond gezet zoals Ainariel zei, dat werkte op zich wel (ze bleef het paar keer proberen maar niet constant), alleen toen ik vanochtend beneden kwam, lag alles weer op de grond en nouja, ik moet dus onthouden om alles op te ruimen voor ik naar bed ga...tot ze het afgeleerd heeft. Ik wil toch een tunnel kopen, dus ik denk dat ik die bij de tafel ga leggen, dan is ze daar even zoet mee. (Al klimt ze meestal bovenop de tunnel ipv er onderdoor te gaan, eigenwijs ;)). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n zachte tunnel is dan misschien een oplossing, dan kan ze er niet op blijven liggen. En een doosje vullen met biks en dat geven als je denkt dat ze weer in de richting van de tafel komt ? Dan leidt je haar misschien lang genoeg af om te kunnen eten wil je niet de hele tijd corrigeren :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwa weinig vertrouwen voor nodig, er is niks wat ze kan slopen en ze knaagt nergens aan. Heb het rustig opgebouwd en het gaat prima, vrij nutteloos om haar dan nog op te sluiten vond ik. (Ze is ook zindelijk). Alleen nu die tafel dus.


 


Wat ik tot nu toe merk is als ik 'nee' zeg, dan springt ze er zonder dat ik haar eraf moet zetten al vanaf, soms moet ik even opstaan maar ze begrijpt het wel lijkt het. Het nieuwe lijkt er ook een beetje vanaf en ze doet het niet heel vaak meer, maar alsnog ga ik de komende avonden zorgen dat de tafel leeg is voor ik ga slapen, tot ze het helemaal niet meer doet.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update: "Nee" zeggen hielp zo'n 2 volle dagen en toen werd ze ineens héél fanatiek met op de tafel klimmen, ik bleef haar echt op de grond zetten en dan klom ze meteen weer op de tafel. Het begon er op te lijken dat ze het deed voor de aandacht dus ik heb mijn tactiek veranderd en ik negeer haar nu als ze op de tafel klimt. Tot nu toe is ze de hele dag niet meer op de tafel geklommen. Ik wacht het af. Ik heb nu een doos naast de tafel liggen maar ze vindt er weinig interessants aan, dus ik zie wel even want hoe harder ik probeer haar bij de tafel weg te krijgen, hoe harder ze probeert om er toch op te komen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi lastig dit. onze konijnen springen ook wel eens op de salontafel, daar eten we vrijwel altijd. ze hebben erdan ook wel eens wat lekkers gevonden. wij vinden het niet zo erg maar ik heb wel gemerkt dat het nu veel minder is. dit komt denk ik omdat hij er de afgelopen tijd weinig lekkers heeft gevonden. dus mijn tip: vooral goed schoonhouden, zeker geen eten of drinken op laten staan en goed afnemen. verder geen idee :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben naast de salontafel een leren poef staan. Daar zit Doni regelmatig op om naar buiten te kijken, en ze knaagt er niet aan (ze likt het alleen af haha). Misschien is zoiets een idee? Lijkt me lekkerder dan een tafeltje. Ze springt bij ons absoluut niet meer op tafel sinds we die poef hebben, die tafel is haar nu te koud en glad. Het enige is dat we moeten oppassen dat de poef niet te dichtbij de tafel staat, dan trekt ze de onderzetters van tafel, inclusief sinas (ik weet niet waarom, maar ze is altijd uit op sinas?). Mocht ze met haar voorpoten toch op tafel gaan staan beginnen we altijd met 'nee!', dan met 'nog één keer!' en dan gaat ze haar hok in. Dat weet ze zo onderhand wel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zomer: Ik denk dat dat ook de beste oplossing is voor nu. Op zich vind ik het niet zo erg meer en ik negeer haar nu gewoon als ze het doet want dan is het ineens niet meer zo interessant, ze doet het echt voor de aandacht lijkt het. Dus ik ruim nu alles gewoon op en dan gaat het prima :) Bij ons is het ook zo'n soort salon tafel waar we ook eten. 


 


@Ainariel, ze hebben wel een hok dus daar kan ik ze wel in opsluiten, dus dat is wel mogelijk om te doen alleen nogal een gedoe omdat ik dan het ene konijn in het hok stop en het andere konijn...njah ik weet niet of ik die er dan bij moet stoppen of gewoon los moet laten lopen.


 


@Iris Dat met glas van tafel trekken komt mij heel bekend voor! Er staat ook een soort tafeltje naast de bank en ik had haar al een paar keer weggestuurd want ze wil steeds met haar kop in mijn glas ranja gaan. Nouja...Ze werd toen een beetje baldadig en sprong op het tafeltje en voor ik kon reageren pakte ze het glas in haar bek en ze SMEET het letterlijk de tafel af, overal lag ranja en vervolgens sprong ze weg en trapte ze ook nog wat in mijn gezicht -,- Het is heel erg maar ik moest er stiekem wel om lachen..Monster. Ik ga binnenkort haar deel van de kamer een beetje upgraden en er dingen in leggen waar ze mee kan gooien enzo, ik hoop dat ze dat een fijn alternatief vind. Op 'nee' reageert ze wel maar ze gaat dan simpel buiten mijn bereik zitten:p 


 


Ik wacht het af hoe vervelend het wordt en als het echt irritant wordt ga ik haar in haar hok opsluiten als ze niet luistert. Maar ik krijg nu het idee dat ze het puur v voor de aandacht doet want de tafel daar springt ze bijna niet meer op en ze gaat alleen op het tafeltje naast de bank waar ik zit te leren (voor mijn tentamens) dus dan doet ze het gewoon zodat ik op haar reageer..Vandaar dat ze denk ik ook met het glas begon te gooien. De aap komt nu wel uit de mauw, ze leek zo schattig.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij kunnen Stamper ook niet loslaten als je winegums of drop hebt. Hij sjouwt rustig de hele zak bij je vandaan en probeert er wat te stelen. Dat mag hij dus echt niet hebben. Fruit eten kan mijn man onderhand ook niet meer. Of een beagle probeert t te jatten, of Stamp. :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh klinkt zo bekend haha! Pas at ik een bakje met pasta op de bank en Gaia ging helemaal tegen me opstaan, ik moest haar telkens wegduwen want voor ik het wist zat ze met haar kop in het bakje. Niks is meer veilig, vreetzak is het. Als ik haar dan weg duw gaat ze high fives tegen mijn hand geven 'want dan heeft ze wel wat lekkers verdient toch?' :P Grootste fout ooit dat ik haar dat geleerd heb, ze klemt zich helemaal aan mijn hand vast. Loki weet wat dat betreft beter welk voer  voor hem bedoelt is, die kreeg pas de zak hooi te pakken en ging er maar mee sjouwen. Mijn oude konijn was heel harig en die kwam een keer 'geïnteresseerd' bij mijn theedoos kijken, ik was niets vermoedend....ineens rende hij heel hard weg en verstopte hij zich in zijn holletje, had hij dus onder die bos haar van hem een theezakje meegesmokkeld :P Ik kwam er een tijdje later pas achter toen ik daar opruimde, had wel een vermoeden natuurlijk. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .