Ga naar inhoud

Te weinig voer, vitaminen en mineralen te kort?


Domino

Aanbevolen berichten

Even een vraag na aanleiding van een discussie over voer ergens anders. Er werd namelijk gezegd dat er per kilo konijn 20 gram (gewone) biks gegeven moet worden. Maar ik heb dat even nagekeken en gekeken wat ik mijn konijnen geef.


 


Banjer en Amber wonen binnen en wegen samen een kleine 6 kilo. Dat zou dan inhouden dat ze ongeveer 120 gram biks zouden moeten krijgen per dag. Maar ze krijgen maar 45 gram van me en doen het daar naar mijn idee prima op. Ze eten goed en veel hooi (van een baal van een boer). De biks is ook vrij snel op maar ze zeuren daarna ook niet om meer. Ze zijn absoluut niet te dun. Maar er werd dus geopperd dat als ze te kort biks zouden krijgen, dat ze dan een vitaminen en mineralen te kort zouden kunnen krijgen??


 


In hoeverre is dat zo? En zou ik ze echt te kort doen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij gewoon groente geeft naast het biks en ze ook nog veel hooi eten lijkt het mij niet dat ze tekort komen. Die 20/25 gr. is voor het 'gewone' huiskonijn die te weinig voedingstoffen binnenkrijgt of een heel onveelzijdig dieet heeft.


 


En die 20/25 gr. biks is berekend op het gemiddelde gewicht van een konijn, dus stel dat je konijn onder/overgewicht heeft, dan geef je alsnog die 20/25 gr. voor wat het ras zou moeten wegen. Ik denk dus dat je gewoon twee gezonde nijntjes hebt, want je zou het echt wel merken als ze te weinig krijgen. Zelfde met mensen.. eigenlijk eten wij veel te veel 'omdat het moet', maar als wij gewoon onze voedingsstoffen binnenkrijgen door gevarieerd te eten zijn al die extra maaltijden helemaal niet nodig.


 


(Het is dus 'officieel' wat weinig, je kunt proberen hoe ze het doen als je meer geeft, maar als ze nu gezond en atletisch zijn, waarom zou je dan meer geven omdat het op een pakje staat?)


 


In dit geval denk ik dus vooral dat je moet kijken naar het fysiek van je konijnen, want je geeft ze al biks (wat een aanvulling zou moeten zijn om gemiste voedingstoffen op te vangen), dus het lijkt mij niet dat zij ernstige tekorten komen. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen niet superveel groenten, maar wel iedere dag wat. En ze krijgen gedroogde kruiden, gedroogde bloemetjes, vanalles wat eigenlijk. Ik denk op zich ook dat ze niks te kort komen en ze blijven mooi op gewicht. Maar ik kreeg mijn twijfels toen iemand dat opperde dat ze dan te kort zouden krijgen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

20-25 gram biks is zo'n beetje het maximum van het gemiddelde waar de meeste konijnen het goed op doen. Sommige konijnen doen het goed op de helft daarvan, sommigen weer niet. Er zijn geen regels voor volgens mij, je moet goed kijken naar je konijnen waar zij het goed op doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wegen ze samen 3,5 kilo en doen het prima op 30 gram biks per dag. Als ik perongeluk een gram of 3 te veel geef merk ik dat gelijk aan ze. Minder hooi, meer bdk. T gaat vooral om hoe jou konijnen het doen en niet over het algemeen. Ieder konijn is natuurlijk anders.

En inderdaad wat Sharon zegt, veel dierenartsen zijn steeds meer voor het niet of bijna niet voeren van biks. Dan zou ik echt niet twijfelen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is op zich wat voor te zeggen dat je je afvraagt of ze wel genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Je geeft natuurlijk biks omdat daar dingen inzitten die ze niet binnenkrijgen als ze bijvoorbeeld alleen maar hooi en groenten zouden krijgen. Het is alleen de vraag wanneer je nou te weinig biks geeft. Ik denk persoonlijk (en dat is niet wetenschappelijk onderbouwd ;) ) ook dat het wel zal gaan met je konijnen.

Ik geef zelf meer biks, maar dat doe ik omdat ze anders wat magertjes worden. Hoe ze 'voelen' vind ik een belangrijke graadmeter voor meer of minder biks geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar lees jij eigenlijk dat konijnen een tekort zouden krijgen als je minder dan 20 gram biks per kilo zou geven? Is dat op Facebook of zo? Misschien goed om daar ook even te vermelden dat dat niet zo is?

 

20-25 gram biks is zo'n beetje het maximum van het gemiddelde waar de meeste konijnen het goed op doen. Sommige konijnen doen het goed op de helft daarvan, sommigen weer niet. Er zijn geen regels voor volgens mij, je moet goed kijken naar je konijnen waar zij het goed op doen.

 

Yep inderdaad op Facebook, nu geloof ik echt niet meteen alles wat daar wordt beweerd, maar ik begon dus te twijfelen, precies om wat Lienappelsien zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wegen ze samen 3,5 kilo en doen het prima op 30 gram biks per dag. Als ik perongeluk een gram of 3 te veel geef merk ik dat gelijk aan ze. Minder hooi, meer bdk. T gaat vooral om hoe jou konijnen het doen en niet over het algemeen. Ieder konijn is natuurlijk anders.

En inderdaad wat Sharon zegt, veel dierenartsen zijn steeds meer voor het niet of bijna niet voeren van biks. Dan zou ik echt niet twijfelen

Nee inderdaad, maar omdat ze toch wel hun vitaminen en mineralen nodig hebben ga je toch twijfelen van krijgen ze wel genoeg.

 

3 gram teveel is inderdaad wel heel gevoelig, bijzonder dat dat zo van invloed is he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze die vitamine en mineralen ook al deels uit hooi en groentes halen, tenminste hier dan. Ik geef minstens 5 soorten groen per dag en daarnaast probeer ik elke week kruiden te voeren. Mijn dierenarts zegt altijd dat een beetje biks de tekorten aanvult vooral als je probeert zo gevarieerd mogelijk te voederen. Ik heb daar na een gesprek met mij. DA ook eigenlijk verder nooit meer aan getwijfeld.

Ja 3 gram is echt heel gevoelig maar gelukkig weet ik waar het probleem zich dan meestal bevind. Tis niet altijd makkelijk zulke gevoelige konijntjes maar ach.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar als je weet hoe je het moet aanpakken is het prima toch.

Ik denk trouwens als ik mijn konijnen meer ga voeren dat ze dan veel te fors worden. Nu zijn ze mooi, geen last met plakpoep of zoiets. (Uiteraard moet ik dat afkloppen) maar tot nu toe geen problemen gehad. Zelfs een compliment over gekregen een keer van de da. Die zag met de entingen soms wel erg vuile onderkanten van konijnen langskomen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze nog geen 20 gram per twee konijnen. Zien er prima uit, goed op gewicht, glanzende vacht. Verder hebben ze iedere dag zeker 2/3 soorten verschillende groenten, 's zomers nog meer. Altijd onbeperkt goed hooi, vers water en wilgentakken om te knagen. Ohja, eigen voorziening op de bamboe :P


 


Ik denk niet dat ze voedingsstoffen missen hoor, met minder biks. Denk dat ze juist meer gaan missen als ze meer krijgen. Hier stoppen ze dan met het eten van de rest en uit het groenvoer en het hooi halen ze ook veel stoffen natuurlijk


Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant. Ik probeer ze ook van een grote hoeveelheid biks af te krijgen door langzaamaan steeds meer hooi te geven en minder biks, maar ze zijn echt gewend aan hun vaste bakje met voer. Maar hoor inderdaad steeds meer dat dierenartsen helemaal niet zo'n fan zijn van biks en dat je maar heel weinig nodig hebt om aan de voedingstoffen te komen. Ik streef naar 80% hooi, maar helaas willen de nijntjes daar nog niet helemaal aan..


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .