Ga naar inhoud

Konijn gewond door gevecht


binky2012

Aanbevolen berichten

Mijn 2 rammen zijn opeens bij elkaar gekomen en ze begonnen te vechten (dat zag ik helaas pas later)

En nu heeft mickey een erge wond aan zijn oor

Ik heb veel medicijnen voor konijnen en een van die medicijnen zijn pijnstillers maar welke weet ik niet...

En zomaar iets geven ga ik zeker niet doen en ik weet ook niet of het nodig is.

Helpt het als ik ze beide laat castreren (we hadden eerst onze voedsters laten steriliseren)?

En moet ik morgen naar de dieren arts of is dat niet nodig....

Ik weet het niet meer en mijn ouders ook niet echt.

Als het niet duidelijk is geschreven probeer ik het duidelijker te schrijven!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een erge wond moet je zeker even naar de dierenarts, het is belangrijk dat er even goed naar gekeken wordt en waarschijnlijk is pijnstilling ook wel erg prettig. (Maar doe dit inderdaad enkel in overleg met je dierenarts.)

Als twee rammen zo flink gaan vechten is het maar zeer de vraag of castratie er voor kan zorgen dat ze daarna weer bij elkaar kunnen. Vaak willen ze al niks meer met elkaar te maken hebben, en anders is de kans op herhaling erg groot. (En dit keer ben je er zo te lezen nog wel snel bij geweest.)

Hebben jullie die twee voedsters nog? Dan zou je er wel aan kunnen denken om de heren te laten castreren en ze beide aan elk een eigen een dame te koppelen. (Ik durf even niet te zeggen of een viertal een verstandig idee is, dus dat noem ik even niet. Maar er zitten hier leden met veel meer koppelervaring.)
Heb je de voedsters niet meer, dan zou je je heren ook kunnen laten castreren en bij een opvang er twee dames bij halen, zodat je ook twee koppels vormt. Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben.
Of, maar dat is misschien moeilijker; laat een heer castreren en ruil de andere om voor een voedster bij een opvang. Dan heeft degene die bij je blijft gelijk een maatje (en dat maatje gelijk een thuis), en de andere heer heetf ook weer een mooie kans op een leven met een leuke dame.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen voor school er dan even langs gaan als dat lukt en anders ernaa

Het zijn trouwens al koppels elke voedster heeft zijn eigen ram

Maar die tand groeit toch weer aan?

Ik heb hem net nog evengecontroleerd of hij nog meer heeft en zag dat hij een onstoken teen heeft DENK ik

Ik weet niet of het echt ontstoken is maar het is wel wat dikker

Maar verder geen wond eraan.

Moet ik anders een foto er van hier op zetten of mag dat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de wond erg is het beter om direct naar de dierenarts te gaan. Als je het gevoel hebt dat er iets gehecht moet worden is het niet verstandig tot morgen te wachten. Soms is inderdaad antibiotica nodig. Kijk of je de wond kunt ontsmetten met jodium.


 


Heb je ze beiden op wonden in de nek en tussen de achterpoten bekeken, want (ongecastreerde) rammen hebben de neiging om elkaar te willen castreren, letterlijk!


 


Je kunt verwachten dat ze nu ze eenmaal een weg naar elkaar gevonden hebben dit nogmaals zullen proberen. Kijk of je ze dusdanig uit elkaar kan houden dat ze echt niet meer bij elkaar kunnen komen. Die met het oor naar binnen halen bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel verstandig is je rammen ook te laten helpen... Voor alle konijnen fijner


 


en even naar de DA. Een erge wond en een tand weg vind ik wel dierenartswaardig, ja


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu naar de dieren arts heeft geen zin dan sta ik voor een dichte deur

Ik ga morgen voordat ik naar school moet even langs

Maar mijn ouders gaan niet mee en ik weer niet wat ik moet zeggen/vragen

Mijn ouders zeiden alleen dat als ik iets moest betalen dat ik het op hun rekening moet doen of zo iets :P

Ik zeg morgen wel hoe het met de nijntjes gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer gewoon zo duidelijk mogelijk aan de dierenarts uit te leggen wat er is gebeurd. Schrijf eventueel van te voren er dingen op zodat je niets vergeet.

En vraag het ook gewoon aan de dierenarts als je iets niet begrijpt wat hij/zij zegt, zodat je duidelijkere uitleg kan krijgen.

Succes morgen. Ik hoop dat het goed komt met de konijnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo aan de plek van de beten te zien zou ik de andere ook goed checken op wondjes. Vermoed dat het andere konijn de kop weg heeft willen trekken omdat die in de aanval ging op zn ballen.


 


Op de foto is lastig te zien hoe erg het precies is. Maar vanwege het risico op ontstekingsgevaar zou ik zeker even naar de dierenarts gaan. Deze kan je dan eventueel een antibioticum geven, de wond goed schoon maken en als het nodig is ook pijnstilling meegeven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon tegen de dierenarts zeggen wat je hier ook aangeeft, omdat ik lees dat je niet goed weet wat je moet zeggen.

Dat er gevochten is en het ene konijn een wond aan z'n oor heeft, je denkt dat er ook iets met z'n teen is dus ook even aangeven. En ook als z'n tand afgebroken (?) is? De dierenarts kan er even naar kijken en weet ook het best of je konijn iets van pijnstiller of antibiotica nodig heeft.

Succes! Laat je weten hoe het ging?

Oja trouwens, ook savonds is er altijd een dierenarts te bereiken als je eens een spoedgeval hebt. Een ziek konijn bijvoorbeeld of als er een diepe, grote wond was ontstaan. Dan niet wachten tot de volgende dag maar even bellen en dan hoor je vanzelf of je moet komen en welke arts dienst heeft. Dat is meer een tip voor in de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel verstandig is als je gaat om je konijn mee te nemen ook omdat je iets bij z'n teen hebt gezien en van die tand. Ik denk ook dat de dierenarts de wond vh oor het beste kan beoordelen als hij het zelf kan zien.

Ik weet niet of je bij jouw dierenarts altijd zo binnen kunt lopen? Anders misschien even bellen voor een afspraak voor na schooltijd? Dan kun je telefonisch ook al vragen of je konijn mee moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .