Ga naar inhoud

2 vrouwe konijntje gekocht en nu een week verder ruzie in het hok


henny

Aanbevolen berichten

Hoi hoi.

We hebben twee konijntjes gekocht. Allebei vrouwtjes. Eentje is 1 jaar oud en de andere een half jaar oud. Zaten samen al in een hok.

Wij hebben een hok met een onderverdieping met een trappetje. Nu is het konijntje van een half jaar na 3 dagen beneden gaan zitten Komt ook niet meer boven. Nu heb ik haar vandaag zelf boven gezet en was gelijk ruzie.

Ook waren ze eerst bang, maar vandaag kon ik die van een jaar zomaar even aaien en komt ook nieuwsgierig kijken.

Het hok staat nu in het tuinhuisje. Straks als het beter weer word gaan ze naar buiten en willen We een buitenren aan het hok maken.

Hebben jullie een idee wat ik moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen twee vrouwtjes samen zetten. Bezint eer ge begint.

Wat je nu kan doen is ze uit elkaar halen en 1 van de twee bij een opvang een gecastreerd mannetje uit laten zoeken, bij de opvang zien ze snel welke konijnen goed samen gaan. De andere kun je daar achter laten of indien je genoeg ruimte hebt kun je haar ook een eigen mannetje uit laten zoeken en twee koppels houden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de uitspraak dat het hok in het tuinhuisje stond ging ik er eigenlijk vanuit dat het hok dan natuurlijk wel open staat, maar inderdaad, als ze in het hok opgesloten zitten kun je helemaal ruzie verwachten. Alle konijnen, los van het geslacht, raken snel gefrustreerd in een hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ze daar ook al vochten en dat de verkoper dat niet zag of geen acht op sloeg.

Het kan ook dat het nog jongere konijn nu volwassen aan het worden is, dat zie je ook wel, jonge konijntjes gaan altijd met alles wel goed. Konijnen kunnen eigenlijk beter gekoppeld worden aan een volwassen konijn van het andere geslacht dat qua karakter bij hen past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ga je nu doen? Heb je ze gescheiden?

Je kunt ook 1 of beter 2 rammen aan ze koppelen, of eventueel 2 koppels maken. Zo kun je allebei de voedsters houden.

Als je een ren aan het hok maakt is het hok goed hoor. De ren is het belangrijkste. Of je kunt het hok open laten staan en ze los laten lopen als je ze binnen houdt of een gesloten tuin hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat eentje weg ga. Mijn kinderen zijn nu een beetje bang van geworden. Misschien dat een vriendinnetje 1 konijntje mag hebben, hun konijntje is overleden.

Konijntjes kunnen Allebei naar hun eigen hok. Beneden in de ren een doos gezet waar het konijntje ook een schuilplaats heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Henny, wat jammer voor jullie dat het zo loopt. De verkoper had jullie meer informatie moeten geven. Maar fijn dat je dit forum hebt gevonden, want hier is veel nuttige informatie te vinden.

Hierboven is ook al goede tips gegeven. Je geeft aan dat een konijntje misschien naar een vriendinnetje kan. Als dat betekent dat dat konijntje dan voor de rest van zijn leven alleen moet blijven zou ik dat zeker niet doen! Konijnen leven in een groep en worden snel ongelukkig alleen! Ze kan dan agressief worden uit eenzaamheid. Sowieso is het leuker om twee konijnen samen te houden, omdat ze dan veel actiever zijn. Is veel leuker om te zien! De beste combinatie is dan een meisje samen met een gecastreerd mannetje.

Een konijnenopvang in je buurt kan je vast verder helpen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het niet klikt. Verkopers weten vaak niet wat ze zeggen/doen of wel maar dan doen ze het bewust verkeerd. 2 vrouwtjes is vaak geen succes. Konijnen moeten samen maar dan wel vrouwtje mannetje en gecastreerd. En als dat dan klikt dan is het genieten van de enorme leuke band die konijnen met elkaar hebben. We hadden eerst 1 konijn (totdat hij gecastreerd werd) en sinds we zijn vriendin erbij hebben is het zo overduidelijk dat konijnen samen horen! Een gecastreerd mannetje (uit opvang bv) erbij zou top zijn en dan zou ik inderdaad ook 1 vrouwtje ergens anders een goed plekje geven (met vriendje).


 


Konijnen worden in de kleinste hokken verkocht, echt zielig. ik zie het elke keer ook weer bij de intratuin en dierenwinkels. Ik vind het programma op tv op zondag altijd wel leuk, dierenspreekuur ofzo... die man die dat doet legt het ook altijd goed uit. Konijnen hebben toch gewoon echt een m2 nodig op 1 hoogte. Dit zegt de DA ook. Een hok biedt dit niet. Daarom hoeft het hok niet eens heel groot te zijn maar kun je beter een ren eraan maken. Wij hebben panelenrennen. Niet heel mooi maar makkelijk en als ze zo naar buiten gaan kun je ze hier ook tijdelijk even in het gras zetten als je erbij bent. Je kunt ze bij elke dierenwinkel kopen / tuinzaak en ze zo aan je hok maken.


 


Veel succes en stel vooral je vragen hier.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er druk mee bezig, ook even op zoek voor een hok erbij. Nu zit er eentje in de ren, maar lukt niet echt makkelijk om die dan evenveel aandacht geven als die andere die bovenin zit.

heb net een mail gestuurd naar de konijnen opvang in Ridderkerk.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals al heel vaak gezegd is, geef je nijntje een maatje. Agressief gedrag kan ook verminderen na sterilisatie van de voedster omdat ze dan minder hormonen heeft. Wilde nijnen hebben een duidelijke rangorde en de nijnen blijven bij elkaar uit de buurt. Maar nijnen thuis hebben veel minder ruimte dus bij elkaar uit de buurt blijven is een stuk moeilijker.


 


Maar gesteriliseerd vrouwtje, na een maand koppelen aan een rammetje en die op zijn tijd ook castreren en genieten van je lieve nijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een beetje jammer dat er steeds zo gehamerd wordt op sterilisatie van de voedsters.. Ja, dat ben ik met je eens, dat dat heel verstandig is, maar dat is een keuze van de baasjes. Een ram castreren is echt noodzakelijk, voedster is en blijft een eigen keuze.


 


Bovendien zal de geholpen voedster niet blij worden, een maand met een ongeholpen ram...


 


TS heeft contact met een opvang dus het zal vast wel worden geregeld en ze zal goed geadviseerd worden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

ja christaa, ik heb het gelezen, ze heeft twee voedsters en dit gaat niet soepel samen...... sterilisatie kan hier bij helpen, moet niet maar kan wel.


 


 


en neegewoonniet, ik heb een fikse tijd niet meer gepost om het gezeur van mensen die het niet eens zijn met sterilisatie even niet meer te hoeven zien, maar nu ik weer een post maak is het gelijk zeuren? weet je wat. Heb je enig idee hoeveel medische redenen er zijn voor het steriliseren van een voedster en hoeveel er zijn voor castratie van een ram? Ik persoonlijk vermoed van niet. ik weet dat de dierenkliniek wilhelminapark in hoog aanzien staat hier, en terecht. zoek het bij hun website op, lees het en kijk dan nog even of je bij je standpunt blijft staan dat het voor voedsters niet noodzakelijk is maar voor rammen wel...........


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet die hele sterilisatie discussie weer oprakelen.


Feit blijft dat steriliseren van de dames waarschijnlijk weinig uit gaat halen, aangezien er andere problemen zijn. De combi van 2 dames is niet handig en de ruimte is, zeker voor zo'n dameskoppel, krap.


 


Ik denk dat TS nu op het goede pad zit. Hulp van een opvang vragen is het beste idee. Super dat het zo opgepakt wordt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet over zeuren, ik vind het alleen jammer dat dat steeds weer benoemd wordt.


Ik weet hoeveel medische redenen er zijn, daarom zijn ook alle 3 mijn voedsters geholpen ;)


Ik zeg het bovendien ook met je eens  te zijn maar in dit geval voegt het niets toe aan wat TS vraagt en is het in strijd met het andere gegeven advies.


 


Enne, ik plaats liever een gecastreerde ram bij een ongeholpen voedster voor een maand dan andersom. En denk dat meerdere die mening delen.


 


Nogmaals, ik ben het met je eens maar in dit geval is een gecastreerde ram gewoon een betere optie.


Link naar reactie
Delen op andere sites

als je ram net geholpen is en je plaatst hem bij een ongeholpen voedster dan is er nog steeds het risico op een nestje. Een ram is ongeveer tot een maand na castratie nog steeds vruchtbaar. Een voedster is gelijk na castratie niet meer vruchtbaar, want geen baarmoeder meer. Als je voedster gesteriliseerd is dan is het beter om ook die maand aan te houden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem direct erbij plaatst ja. Ik heb mijn eerste ram na 2 weken bij zijn meisje geplaatst en er was geen nest. Na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar, na een maand zijn alle hormonen weg.


En als je zorgt dat er geen ongeholpen rammen in de buurt zijn, en de ren goed afgesloten hoef je niet bang te zijn voor een nest. Tenminste, ik vind dat geen zinnige reden om je voedster te laten helpen. Dan is er altijd kans op een nest, niet?


 


Ik vind het een beetje muggenziften eigenlijk en het gaat er helemaal niet over. Ik heb mijn voedsters 4 dagen na de castratie teruggezet bij hun vriendjes, waarom zou ik een maand moeten wachten?


 


Enne, nu je toch steeds in de aanval gaat terwijl ik je gelijk geef wat betreft castreren van voedsters, met sterilisatie zijn die medische risico's niet weg. Steriliseren = eileiders/zaadleiders afbreken en castreren is alles verwijderen, dus de eierstokken, baarmoeder/ballen.


 


Maar nogmaals, daar gaat het hier niet om. Mocht je verder willen discussieren kan dat in pb ofzo want dit topic ging niet over castraties van voedsters en dat is ook helemaal niet nodig om te vermelden. Mocht TS dat willen kan ze daar altijd over informeren maar daar ging het simpelweg niet over


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch blijft feit Modwain dat je nu 'terug' bent en meteen weer door draaft en topics overhoop haalt met hetzelfde onderwerp.

Dat is voor anderen minstens zo vervelend en de topicstartster heeft er niets aan.

Die heeft nl een goede keuze gemaakt door contact op te nemen met de opvang in Ridderkerk.

Daarnaast krijg je van een goede opvang geen ongecastreerde ram mee dus einde discussie lijkt mij.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .