Ga naar inhoud

Luzerne; hoeveel?


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik voer sinds kort luzerne bij. Heb dit al eens besteld bij de webshop dus ze kennen het, heb nu zo'n 20 kg zak van de boerenbond, wordt ook voor paarden gebruikt. Ze vinden dit heerlijk, verkiezen het zelfs boven hun biks. Zitten ook veel vezels in dus alleen maar goed denk ik dan. Meng het ook door het hooi zodat ze dat weer wat beter eten.


 


Maar toch heb ik de vraag hoeveel ze hiervan mogen per dag. Ze krijgen nu een handje en kan niet echt duidelijk vinden hoeveel ze ervan mogen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarvoor voeren jullie luzerne? Voegt dat iets toe??

Jop mag wel iets dikker worden en heeft haakjes gehad?? Is dat hiervoor geschikt??

Ik voer het gewoon als iets extra's, iets lekkers, net als wat andere kruiden.

Om Jop iets dikker te laten worden kan je hem erwtenvlokken geven. Dat is een dikmakertje. Je kan die hier op de BB webwinkel bestellen, erwtenvlokken zijn niet duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ken ik inderdaad, was al aan het denken om dat te halen. zijn die ook te koop in gewone winkels??

Hoopte dat luzerne goed voor de tanden zou zijn en om wat aan te komen.

Las op Internet dat iemand in plaats van biks luzerne voert. Door de vezels zou dat goed zijn voor de darmen enzo. ( Is trouwens niet mijn bedoeling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, mede daarom wil ik het eigenlijk weten. Ze zijn allemaal wat schraal moet ik zeggen en als ik meer biks ga geven stoppen ze met het eten van hooi en groente. Vandaar het idee om luzerne bij te voeren. 


 


Over de calcium en eiwitten lees ik veel verschillen. Ik ken het van bij de paarden en daar lees/hoor ik vaak over dat het juist minder calcium bevat en qua eiwitten ook veel minder. Ik weet ook dat kuilgras (nattig) heel veel eiwitten bevat. Gedroogd spul zoals hooi en dus luzerne, minder. Op stage was een paard die slecht tegen eiwitten kon en die kreeg dus juist extra luzerne om alles beter te kunnen regelen en verteren. Vind het dus erg moeilijk te bepalen.


 


Zo ook over calcium. De één zegt dat het wel veel calcium bevat, de ander niet. En SS bestaat ook uit veel luzerne lees ik, en dat calciumgehalte daarin valt ook wel weer mee. Ik volg het dus niet helemaal meer.


 


Ze krijgen nu iedere dag een handje, door het hooi vooral, zodat ze dit beter eten, en een beetje door de brokjes. Ik vraag me ook wel af of het een groot deel van de brokjes zou kunnen vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit merk;


 


http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/ruwvoer-paarden/lucerne-mix


 


Veel eiwitten en calcium is ook voor paarden niet goed. Ik weet niet of hier iemand goed is in rekenen enzo, ik ben daar echt een ramp in, maar het calcium en eiwit percentage, hoeveel zou dat zijn?


Het is op basis van 1 kg. En bevat dus 12 gram calcium en 12 gram eiwit. In konijnenvoer is dit ook in percentages.


 


Ik voer fibacrunch van Supreme.


Bestanddelen:


ruw eiwit (14%)


ruwe celstof (16%)


ruw vet (2,5%)


ruwe as (5%)


calcium (0,6%)


fosfor (0,4%)


natrium (0,3%)


 


De Luzerne:


Mineralen


Calcium 12.00 g


Fosfor 3.00 g


Magnesium 3.00 g


Natrium 0.80 g


Kalium 21.00 g


 


Voedingswaarden


Ruw eiwit 12.00 %


Ruw vet 2.40 %


Ruwe celstof 32.00 %


Ruw AS 10.90 %


Suikers 7.00 %

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paard op de manege krijgt het ook bijgevoerd, omdat ze geen stro mag eten. Problemen met de maag. Ze krijgt ze omdat er veel eiwitten inzitten en dus sneller vol zit, en omdat het licht verteerbaar is, krijgt ze meerdere porties over de dag. Dat is de enige manier wat voor haar werkt, onderzocht op de universiteitspaardenkliniek. En qua bestanddelen van luzerne zal dat voor een konijn niet anders zijn ;) Hooguit dat een konijn in verhouding natuurlijk minder mag :P

Ik voer het overigens ook tussen de kruiden door, kleine hoeveelheden van vanalles dus, zo'n twee keer per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat dat er groene haver door zit om het eiwitgehalte lager te krijgen, dus daardoor zal het wel meevallen. Er staat ook dat er minder suiker in zit dan hooi, maar dat snap ik niet. 7% is vergelijkbaar met wortel. Zoveel suiker kan er toch nooit in hooi zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Daisy iedereen ziet het anders lees ik wel! :P het moeilijke aan internet (en opvattingen in dit geval) veel is tegenstrijdig.. Lees ook veel dat luzerne bij paarden pas vanaf een kg werkt, terwijl die op stage twee kleine handjes kreeg.

Wat gek dat SS dan zo weinig calcium bevat als luzerne daar het hoofdbestandsdeel van is.

1,2% is wel aardig aan de maat.. Hoeveel mocht er ook alweer in voer zitten? En ik vraag me ook af of een gezond konijn dit niet gewoon uitscheidt, zoals bij mensen en andere dieren ook met stoffen en vitamines gebeuren. In veel dingen zit calcium en niet ieder dier (konijn) krijgt daar last van

Link naar reactie
Delen op andere sites

7% klinkt wel weinig! En ligt er denk ik aan wanneer het hooi geoogst is toch? Of ben ik nu in de war met het eiwitgehalte..

In hooi zit wel veel meer vezels als in wortels maar dat lijkt me wel apart, die percentages.

Ik denk dat ik op het oog ga voeren en zo ook in de gaten hou of ze de rest blijven eten. Hooi is weer even moeilijk op het moment en wil wel dat ze de vezels binnen krijgen natuurlijk. 32% vezels is best goed. Calciumgehalte in de brok die ik voer valt ook best mee dus het kan niet zo heel veel kwaad denk ik? (Correct me if I'm wrong, pik even de opmerking :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .