Ga naar inhoud

tips gevraagd voor aangekoekte keutels


basje

Aanbevolen berichten

Haai,


 


Heb een vraagje aan jullie, mijn konijn Pip had 2 weken geleden wat aangekoekte keutels in haar vacht zitten van onderen. Ik heb dit toen, met veel moeite, verwijderd. Nu zie ik dat dit weer zo is, het is echt een aangekoekte harde laag. Ze heeft dit nog nooit eerder gehad. Ik heb zojuist de dierenarts gesproken, zij zei dat er veel oorzaken mogelijk zijn, waaronder voeding, echter geef ik al science selective en hun gaven aan dat dit ook de beste soort voeding is. Ik geef 2x per dag vers hooi en in de avond wat groente. Dit krijgen ze al jaren, ik heb hier niks in veranderd. Ik heb nu afgesproken dat ik Pip nog een keer schoon maak en het in de gaten houd, als het dan nog een keer gebeurt ga ik met haar naar de dierenarts om te onderzoeken waardoor het komt.


 


Hebben jullie mogelijk ideeen waardoor dit kan komen? en hoe het voorkomen kan worden? Ik heb zelf het idee dat het niet aan het eten ligt, maar mogelijk zien jullie dit anders? Ze zit samen met haar mannetje. Verder doet ze gewoon net zo actief en sneaky als altijd :)


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreemd..


 


Is er echt niets veranderd in het voedingspatroon? Qua hoeveelheid of iets nieuws erbij? Eet ze minder hooi?


 


Wat ik zo'n geval weleens doe is ze een aantal dagen alleen hooi voeren (sowieso onbeperkt) en de rest langzaam opbouwen. Je kunt ook proberen iets minder biks en groenvoer te geven, even testen of het echt niet aan het voer ligt


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt niks verandert hebt in de voeding zou je eens kunnen kijken naar hoe ze zich beweegt. Normaal gesproken eten konijnen hun blindedarmkeutels "vers van de pers", als in dat ze krom gaan zitten. Als ze dat niet meer (goed) kan, kun je je voorstellen dat deze keutels dan in haar vacht belanden. Maar ik weet natuurlijk niet hoe oud ze is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ik heb echt niks aan de voeding veranderd, het hooi is hetzelfde, de groente is al jaren hetzelfde en ook de brokjes zijn al jaren hetzelfde. Vind het ook best raar.. ze krijgen in totaal 80 gram brokjes op een dag, ze zijn met zijn 2en. Ik heb wel het idee dat Pip meer brokjes eet dan haar mannetje. Het enige wat ik nu zou kunnen bedenken is dat ze aangekomen is (ondanks dat ze deze hoeveelheid al jaren krijgen) en dat ze daardoor er misschien niet goed meer bij kan? Haar man eet goed, maar eet altijd al wat minder dan haar (zover ik dat kan zien). Ze is nu 5,5 jaar. Ik zal iig de komende week wat minder brokjes geven, kijken of dat helpt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

vroeger had ons konijn dit ook wel eens, als het moeilijk los kwam gebruikten we soms een bakje lauwwarm water om het los te halen. Dit kan met de kou buiten niet. ik zou gewoon elke dag 's ochtends en 's avonds even kijken zodat het niet ophoopt, ik denkt dat het dan nog moeilijker los te krijgen is.


 


ik las altijd dat als een konijn te dik is ze hun BDK niet meer kunnen opeten (wat wel een probleem is) maar als dit niet het geval is en ze is wel buigzaam hihi dan weet ik het ook niet. oplossing heb ik dus niet... succes ermee en hopelijk is het snel weer normaal


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .