Spring naar bijdragen
dotje2001

Voeding Parkieten?

Recommended Posts

Hoi allemaal,

We gaan binnenkort parkietjes aanschaffen!

Ik heb nog een vraag in verband met de groenten en fruit.

Welke groenten en fruit mogen ze zeker eten en hoeveel?

Welke groenten en fruit mogen ze zeker niet eten en zijn giftig?

Alvast bedankt :)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze mogen echt bijna alles, je kunt beter zoeken naar wat ze niet mogen. ;)

Dat is geloof ik o.a. advocado. Ze mogen ook gekookte groenten, pasta en rijst (zonder zout).

Ik voer ze hier vooral paprika, appel, komkommer, druiven, bonen, pasta, rijst, erwten, en vast nog meer.

Net als bij konijnen niet te veel fruit, worden ze snel dik van.

Belangrijk is om hier vroeg mee te beginnen, anders kan het zijn dat ze het niet meer gaan eten.

Wat ga je voor de rest voeren?? Sinds een paar jaar voer ik mijn dwergpapegaaitjes pellets omdat ik heb gehoord dat in zaad vaak schimmel zit. Maar ook gewoon net als bij konijnen, gaan ze er vaak selectief van eten. In pellets zit alles wat ze nodig hebben.

Ik voer ze nutribird B14, dit mogen gras parkietjes ook volgens mij.

Laat je ze ook vrij rond vliegen (of lopen als je ze kortwiekt) regelmatig?? Vinden ze erg leuk en is goed voor hun conditie en tegen verveling.

Een van mijn aga's gaat mee naar buiten, en ze gaan af en toe mee onder de douche. Vinden ze heerlijk, die warmte en hoge luchtvochtigheid. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wow wat een luxe leventje met je vogeltjes ;)

Bedankt voor de tips over de groenten en fruit. We hebben nog geen kooi gekocht maar zijn van plan er zo snel mogelijk 1 te kopen. Wat voor een heb jij?

Ik dacht eraan ook pellets te geven. En ik heb ook gehoord dat ze ook maagkiezel ofzo moeten krijgen voor de vertering. Kan dat?

We willen een mannetje en vrouwtje nemen, kan je makkelijk met parkietjes kweken of is het redelijk riskant? Want veiligheid gaat voor! ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb zelf ook een man en een pop.

Dit is zo gekomen omdat ik eerst twee popjes had, maar popjes samen gaan meestal vechten. Een heb ik herplaatst en de ander een nieuw vriendje gegeven. Enige optie was een man.

Ze hebben een keer een nestje gehad, maar yoko ging ze plukken. Ik vond het ook lastig om de jongen weg te doen.

Als yoko nu eitjes legt ruil ik ze om voor neppe. Popjes zijn krengen als ze eitjes hebben ( een tijdje daarvoor ook al)

zelf zou ik voor twee mannen gaan. Zijn vaak liever als popjes en geen gedoe met eitjes, kuikens en legnood.

Heb zelf een kooi voor grote papegaaien (weet niet welke precies, heb hem van MP) vind zo'n parkieten kooi te klein. Die van mij is L85 x B50 x H100 cm. Aangezien ze ook veel in de kooi moeten zitten ivm de honden vind ik een ruime kooi wel belangrijk. En veel speelgoed en sloopmateriaal tegen vervelening natuurlijk. :)

Ze hebben trouwens meer aan lengte dan aan breedte, en meer aan horizontale spijlen dan aan verticale spijlen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik kijk er al naar uit :)

We nemen waarschijnlijk 2 mannetje, hoe herken je het verschil tussen en man en een pop?

Ik ben nu op de 2 parkietjes van mijn tante aan het letten/verzorgen heel het weekend (oefen lesje ;) ). Het is 1 man en 1 pop, maar nergens in het hokje hangt een nachthokje voor als ze toch legnood krijgt. Het viel mij daarstraks pas op. Is dat dan niet gevaarlijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee. Als je haar nestgelegenheid geeft, nestmateriaal of eivoer (hebben ze met pellets ook niet nodig) wakker je haar hormonen aan en wil ze vaak paren en krijgt ze nestel drang. Zo voorkom je juist dat ze vaak eitjes legt.

Bij grasparkieten kun je aan de neusdop zien of het een man of pop is. Een man heeft geloof ik een blauwe en een popje roze. (Weet ik niet zeker, even nazoeken. ;) )

Ga je grasparkietjes nemen of valkparkieten??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh bedankt NaOomkuuHh, dat wist ik nog niet! :)

Ik ben aan het twijfelen tussen die 2, ik dacht grasparkietjes te nemen? Wat zijn leukste beestje, welke zijn het actiefst? ☺

Zouden jullie ook een foto kunnen sturen van jullie grasparkietjes/ara's (papegaai)/valkparkietjes?? Dan kan ik eens zien hoe ze bij jullie zijn gehuisvest :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tip: sluit ook kakariki's niet uit, die hebben we hier gehad, zijn ook ont-zet-tend leuke vogels! :) Op dit moment hebben wij een pyrrhura, die zijn ook leuk, maar toch net even anders dan valkjes/kakariki's.

Qua huisvesting hebben wij een Montana Kansas II. Die zijn groot, stevig en relatief goedkoop. Misschien een optie, mocht je nog niets hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Krachtvoer (eivoer) hebben ze niet perse nodig als je pellets voert. Ook grit is niet perse nodig als je ze op schelpenzand houdt.

Maar het kan iig geen kwaad om het te voeren. Al worden popjes sneller broeds van eivoer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Nee. Als je haar nestgelegenheid geeft, nestmateriaal of eivoer (hebben ze met pellets ook niet nodig) wakker je haar hormonen aan en wil ze vaak paren en krijgt ze nestel drang. Zo voorkom je juist dat ze vaak eitjes legt.

Bij grasparkieten kun je aan de neusdop zien of het een man of pop is. Een man heeft geloof ik een blauwe en een popje roze. (Weet ik niet zeker, even nazoeken. ;) )

Ga je grasparkietjes nemen of valkparkieten??

dat dacht ik ook altijd, totdat mijn buren een grasparkiet hadden met blauwe dop, die een eitje legde op hun hand... :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Huhh? Dat is echt heel raar. Op stage hebben ze ook grasparkieten maar daar zit wel altijd het popje te broeden met roze dop.

Misschien tweeslachtig ofzo??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien was het een onbevrucht eitje??

Misschien is die neusdop niet 100% betrouwbaar. Net als de bekkentest bij vogels. Klopt vaak wel, maar af en toe niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, maar als hij twee slachtig zou zijn is hij van binnen misschien pop (en kan hij eitjes leggen, ook als hij onvruchtbaar is) maar fenotype man.

Weet niet of het kan, verzin ook maar wat.

Weet wel dat het normaal te zien is aan de dop. Maar er zullen dus uitzonderingen blijkbaar.

Op stage trouwens wel een parkiet gezien met een half blauwe en half roze dop. Nog een foto van gemaakt trouwens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan inderdaad een soort Klinefelter zijn. Komt bij mensen ook wel eens voor die xxy hebben. Genetisch gezien zijn ze dan man, maar ze zien er uit als vrouw.

Een vogel die zzw zou hebben zal genetisch een vrouw zijn, maar eruit zien als een man. Alleen denk ik niet dat de vrouwelijke geslachtsorganen genoeg ontwikkelen om eieren te kunnen produceren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb een klein vraagje waar ik geen nieuw topic voor wil openen, dus stel hem even hier.

Yoko mijn popje is constant eitjes aan het leggen en heb al vanalles geprobeerd om dat tegen te gaan, maar niks lijkt te werken.

Nu vertelde iemand op het papegaaien forum dat er druppels zijn tegen broedsheid.

Kent iemand dit? en weet iemand waar ik dit moet halen??

Heb een aantal dierenartsen gemaild, op internet kan ik het niet vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die druppels ken ik niet.. Wat zou daar in moeten zitten dan? Is dat niet zo'n flesje Beaphar spul uit de dierenwinkel waarvan het nog de vraag is of dat wel werkt?

Bij mij werkte badwater minder aanbieden, geen nestmateriaal aanbieden, kant-en-klare nestjes of nestkastjes weghalen en geen kalk of eivoer meer geven juist heel goed. Sindsdien nog maar sporadisch een eitje. Tot die tijd dagelijks zeker 3 tot 5 eieren. Voor 2 of 3 dametjes... Dat kon echt niet gezond meer zijn..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee het komt echt van een vogelarts en schijnt goed te werken.

wat jii zegt heb ik allemaal al gedaan. Echt niks lijkt te werken. Ik heb hier een hormoonbommetje geloof ik. :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm inderdaad. Iets heel stoms misschien, maar is er dan van binnen niet iets mis? Geen leuk idee natuurlijk, maar voedsters die echt vaak schijnzwanger worden hebben ook vaak (niet altijd dus) een afwijking richting baarmoeder.. Het feit dat zij door blijft gaan, lijkt me voor de vogel ook niet bijster gezond.. Lastig! Toch een vogelarts mee opzoeken? Die zijn er echter niet zoveel geloof ik.. Of de Universiteitskliniek (mailen, bellen)? Moet altijd wel een vogeldeskundige rondlopen, lijkt me. Misschien dat die nog iets weten of de druppels wellicht kennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik weet het niet. Helemaal normaal is het niet natuurlijk. Maar castratie bij zo'n klein ding zie ik niet zitten. :P als dat überhaupt al kan.

Heb nu een aantal dierenartsen in de buurt gemaild, als hun niks weten ga ik een vogelarts zoeken. Ken er helaas geen in de buurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .