Ga naar inhoud

konijn wil niet uit hok wel in.


kwinie

Aanbevolen berichten

hooi allemaal,


een vriendin van mij heeft een konijn in huis,


nu is hety zo dat hij er wel in wil als ze hem er uit haal maar er uit springen doet ze niet ui haarzelf,


nu heb ik een poos geleden gehoord dat konijnen geen diepte kunnen zien en daarom het de 1e paar keren,


moelijk vinden om er zelf uit te gaan.


nu is mijn vraag:klopt dit?


zo ja/nee hebben jullie dan nog tips om het konijn dat toch aan te leren?


 


mvg kwinie


Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het konijn er alleen uit springen? Misschien kun je een trapje/bruggetje kopen zodat zij er makkelijker uit kan?


Waarschijnlijk voelt het konijn zich vertrouwt in het hok en komt het er daarom misschien wel niet uit, zeker niet als het steeds opgetild wordt. Konijnen houden namelijk niet van optillen dus misschien dat ze daarom liever in hok blijft? Zou me zoiets kunnen voorstellen.


Misschien is het een idee een ren om het hok te maken zodat ze een eigen ruimte heeft waar ze zich veilig kan voelen en niet meteen in een grote open kamer is als ze uit het hok komt.


 


Geef het verder tijd en heb geduld. Laat het initiatief vanuit het konijn komen, praat tegen het konijn, geef haar wat lekkers uit de hand etc om vertrouwen te winnen zonder haar op te tillen. Succes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou sommige konijntjes vinden het ook moeilijk om over de rand heen te komen (met de nadruk op sommige!) Een opstapje voor het hok wat even hoog is als de onderbak zou wel eens kunnen helpen. Je maakt het in ieder geval een stuk makkelijker in en uitkomen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen inderdaad niet veel diepte zien, omdat de ogen aan de zijkant zitten en er dus weinig overlap is tussen de twee beelden. Ze hebben wel bepaalde trucjes, waardoor ze toch goed afstanden kunnen inschatten. Ik denk dus niet dat het wel of niet zien van diepte het probleem is waarom het konijn niet uit het hok wil. Hij weet namelijk wel gewoon hoe hoog of laag het is, maar voelt zich waarschijnlijk gewoon prettiger in zijn hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, soms helpt zelf even weglopen naar een andere kamer ook wel. Konijnen zijn meestal wel nieuwsgierig, maar altijd op hun hoede. Dus als het beestje weet dat ie normaal opgepakt wordt dan zal ie minder snel zelf er uit gaan. Proberen waard, baat het niet schaad het niet zullen we maar zeggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het trappetje / bruggetje effect geprobeerd, door de voeropslag bak voor haar hok neer te zetten en het werkt! :D Al blijft ze nu wel op dat bruggetje. :P Misschien een bruggetje naast het bruggetje, dat is iets om later te proberen. Doe het nog maar ff rustig aan met Okki. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila. Een beetje geduld doet wonderen. Laat je mijn vooral zelf bepalen wat er gebeuren gaat, dan komt het allemaal wel goed. Ik heb hier een van onze voedsters een week of 6 niet uit haar hok zien komen, totdat ze een vriendje kreeg, toen was het een groot feest. Die beestjes regelen zich dat zelf allemaal wel. Wij mensen zijn enkel goed voor het brengen van voer haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwinie, de voerbak van mijn konijn was net zo hoog als de "drempel" van mijn hok. Deze heb ik er een hele tijd voor laten staan en Okki sprong daar wel op, maar er nog niet af. Pas toen er een mat voor de voerbak stond, sprong Okki eruit. Misschien helpt deze tip je vriendin?


 


Ik moet erbij zeggen, dat ik Okki er ook een paar keer uit heb gehaald, om aan de grote omgeving te wennen, maar toen dit niet vrijwillig ging, voelde ze zich nog niet op haar gemak. Wel heeft ze zo kunnen voelen hoe de grond onder haar voeten is daar. Ik denk dat dit wel een rol heeft meegespeeld, maar wacht maar eerst op bevestiging van de BB leden, voor je deze tip doorspeelt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal jaar geleden had ik hetzelfde probleem met allebei mijn nijnen. Uitkomst was dat ze niet graag op een gladde vloer liepen en hierom dus niet uit hun hok wilden komen. Een kleedje aan het begin van de hok en het probleem was opgelost. Ze sprongen al snel in en uit hun hok en liepen binnen een week ook gewoon op de gladde vloer.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal jaar geleden had ik hetzelfde probleem met allebei mijn nijnen. Uitkomst was dat ze niet graag op een gladde vloer liepen en hierom dus niet uit hun hok wilden komen. Een kleedje aan het begin van de hok en het probleem was opgelost. Ze sprongen al snel in en uit hun hok en liepen binnen een week ook gewoon op de gladde vloer.

Precies hetzelfde hier! Okki ging eigenlijk vrijwel meteen al over de gladde vloer, zodra het haar doorbraak had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .