Ga naar inhoud

Sokjes voor Sorehocks


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn konijntje Rex heeft een beetje last van Sore hocks. Een groot deel van zijn achterpootjes is kaal nu, maar het is gelukkig niet open en hij gedraagt zich niet alsof het pijn doet.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het uiteindelijk wel open gaat en pijn doet, dus dit wil ik graag voorkomen. Het probleem bij Rex is dat hij ook een rex konijntje is. Hij heeft een dunne vacht die snel wegslijt onder de pootjes. Om die reden is er ook geen oorzaak die ik aan kan pakken, alleen maar een probleem.

Ik smeer nu iedere dag met pawwax, maar dat vindt Rex zelf niet zo leuk. Ik ben nu dus eigenlijk een beetje opzoek naar een andere oplossing waardoor ik hem wat minder vaak hoef te "martelen".

Ik zag dat ze bij Bunnybin van die sokjes voor konijnenpootjes verkopen, maar die sokjes zaten om de poot van een Vlaam. Rex is ongeveer dwerg formaat, dus er zit nogal verschil in een poot van een vlaam en een pootje van Rex.

Heeft iemand ervaring met deze sokjes? Passen ze om de dunne pootjes van Rex? Vinden ze het niet vervelend zitten? Helpt het ook echt?

Ik ben heel benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit er nog eens over na te denken. Weet niet of je laminaat hebt maar dat wordt dan natuurlijk wel glad met lopen. En aantrekken is misschien inderdaad ook geen feest. Wat ik zelf nog zou proberen is een reep dun leer, suède bijvoorbeeld of van een leren zeem een reep af knippen, daar over de lengte klittenband aan maken en dan om de poot met het klittenband aan de boven/binnenkant van de poot. Beetje strak. Misschien heeft hij het er in no time af gewerkt maar het zou echt een tweede huidje zijn en totaal niet schuren op zijn hielen en ook niet glad zijn en goed ademen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje heeft urinebrand en ik heb de tip gekregen voor zijn pootjes ook voor een zachte ondergrond te zorgen dus bijv. handdoeken in zijn hok/ren. Zijn zijn pootjes wel goed schoon? Anders smeer je er misschien iets in dat onder de zalf de huid irriteert dat hij het daardoor niet fijn vindt aanvoelen. Ik moest ook zalven en bij mij likte hij het elke keer af, ik heb daarvoor ook een topic aangemaakt onder gezondheid waarin misschien nog tips voor je staan. Uiteindelijk heb ik het na even intrekken afgedekt met gaas en ziekenhuisplakband. Daarna kwam mijn moeder met Engels pluksel, dit kun je gewoon bij de drogist of apotheek halen en is speciaal voor zalfjes. Je kunt de zalfjes ipv direct op de poot ook daarop smeren en het dan om zijn pootjes slaan en afplakken met ziekenhuisplakband.


 


Verder zij de DA dat konijnen het niet laten zien wanneer ze pijn hebben omdat het prooidieren zijn en ze dan zwak lijken. Hij kan het dus niet zelf aangeven als iets niet prettig voelt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons in de woonkamer ligt zeil en in de ren liggen ook een paar dekentjes en handdoeken. De huid op zijn pootjes is niet rood of geïrriteerd en ziet er gezond uit. Ik smeer er ook geen speciale zalf op, maar pawwax. Dat doet eigenlijk niks voor de huid zelf, maar legt gewoon een beschermlaagje over de huid.

Ik weet niet of sokken aantrekken echt een probleem wordt. Hij heeft er geen problemen mee als ik hem aanraak of optil en ik mag ook gewoon aan zijn pootjes zitten. Voor sokjes hoef ik hem niet perse op zijn rug te leggen, dus ik denk dat hij daar wat minder moeite mee heeft.

De vraag is vooral of hij het niet vervelend vindt zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Zo maak ik konijnensokjes maar ik moet er wel bij zetten dat het lastig is om de juiste maat te krijgen. Allereerst moet het goed om de enkel goed blijven zitten en daarbij moet de sok ook niet te lang zijn want dat wordt het makkelijker afgeschopt. De truc is om de bovenkant (alleen het gedeelte om de enkel) strakker te maken en de rest wijder. De tenen zou ik absoluut niet inpakken want dan hebben ze minder grip en wordt de sok waarschijnlijk gesloopt of uitgetrokken.

 

Overigens lukt het mij niet om in mijn eentje de sokjes aan te doen, omdat ze aan de bovenkant best strak zijn en de tenen bij elkaar gehouden moeten worden tijdens het aantrekken.

 

Als je net als ik veel sokken en tijd overhebt kan het lukken :flower:
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het op dit moment alleen maar kaal is en niet geïrriteerd of kapot, dan zou ik het anders eerst eens afwachten en kijken hoe het zich ontwikkeld zonder zalfjes en sokjes. Wel om de paar dagen even kijken zodat je gelijk kunt ingrijpen als het wel mis gaat, maar het hoeft helemaal niet door te zetten naar echte sore hocks. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de sokjes van de handschoenvingers gemaakt en Rex heeft ze nu aan. Hij heeft er geen last van en huppelt er gewoon lekker mee rond, dus daar geen problemen.

Het aantrekken ging helaas inderdaad niet heel soepel, dus ik denk dat ik in dat geval maar gewoon bij de pawwax blijf.

Jammer maarja, weer wat geleerd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Morty (1 kilo) heeft maandenlang met babysokjes door het huis gelopen. Had de kleinste maat gekocht bij de Zeeman en maakte het met verbandtape vast. Gewoon even een keer met de tape om de sokken en enkels (zonder de vacht aan te raken) en klaar is Kees. De nagels staken er al gauw doorheen, maar de sokken bleven verder gewoon heel. Sokjes verwisselde ik iedere drie dagen omdat hij toen goed zindelijk was en de sokjes wel redelijk schoon bleven. Zonder tape trapte hij de sokjes binnen drie tellen weer uit, maar met tape gebeurde dat niet. Het was heel simpel om te doen en na een uurtje protesteren liep er hij prima op.


Na een aantal maandjes zag ik voor het eerst sinds jaren dat er donshaartjes terugkeerden! Ik heb nooit een vorm van zalf gebruikt, alleen maar de sokjes en de vacht keert er echt weer door terug.


Morty had een normale vacht.


 


Kortom, je kunt de sokjes prima gebruiken ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Even een upje op dit topic.

Rex krijgt nu op een van de twee achterpootjes toch echt geïrriteerde plekjes te krijgen die op het punt staan om open te gaan. Hij moet nu dus toch de sok aan van mij.

Verder heb ik Engemycine (antibiotica) gekregen, omdat de geïrriteerde plekjes vaak samengaan met pasteurella. Weet iemand hier meer over, want ik zie het verband tussen pasteurella en sorehocks nog niet helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben wel een konijn verzorgd bij Aa&Hunze waarbij abcessen ontstaan zijn uit de sore hocks, waarbij pasteurella waarschijnlijk een grote rol gespeeld heeft. Maar dat verklaart niet direct het probleem van Rex, want daarbij zouden de sore hocks zelf aan de pasteurella gelinkt zijn? Het is wel zo dat pasteurella veel gecompliceerder is dan vaak gedacht wordt, pasteurella = snot is meestal de gedachte en hoewel snot wel pasteurella is (kan zijn) is pasteurella niet altijd snot. 


 


Moet zeggen dat Benji, die een chronische luchtweginfectie heeft met daarbij soms uitbraken van snot, ook gevoelig is voor sore hocks. Maar ook Benji is een Rexdwerg en ik zie niet direct een link tussen de uitbraken van snot en de sore hocks. Die heeft ie weer gekregen nadat ie coccidiose gehad heeft. (Leuk konijn hè!)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, arme Benji.

Ik kan niet echt een duidelijke oorzaak bedenken voor de sorehocks bij Rex, behalve dat je het vanwege de dunne vacht wel vaker ziet bij Rexen. Hoe het er nu bij Rex uitziet is wel heel extreem (ik kan straks misschien wel een foto uploaden).

Het zou dus opzich best kunnen dat het door pasteurella komt. Ik hoop dat de antibiotica een beetje werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de foto's. Ik hoop dat het een beetje te zien is, want ze zijn gisteravond bij slecht licht met mijn telefoon genomen.


 


Het linker pootje is gewoon kaal, maar niet geïrriteerd en maak ik me minder zorgen om:


29bfx9t.jpg


 


Het rechter pootje heeft rode gezwollen plekken die warm aanvoelen. Dat is dus gewoon ontstoken en daar maak ik me wel druk om:


zxw5fk.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto's heeft Rex voor zover ik kan zien 'gewoon' een normale sore hock, natuurlijk absoluut niet leuk maar gelukkig ben je heel wat weken tot maanden van verwaarlozing verder voor je bij stadium Snuitje uit komt.


 


Qua oorzaak heb je ook niet zo veel meer nodig dan de dunne Rex-vacht helaas, ik denk dat de meeste Rexen vroeg of laat hier wel tegenaan lopen. Heb nu toevallig eentje zitten die prima voetzooltjes heeft maar de meeste komen binnen met voetjes zoals die eerste foto van Rex (en sommigen nog erger). Vaak lost het zich wel op door ze in een schoon hok met goede bodembedekking te zetten, soms is het lastiger.


 


Smeer je ook nog zalf, naast de sokjes?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met bodembedekking ook al verschillende dingen geprobeerd; dekens, handdoeken, gewoon op het zeil. Als ze van het voorjaar naar buiten kunnen wil ik ook gerust zand of aarde proberen.


 


Opsluiten zie ik niet echt zitten, omdat ik Rex en Holly liever niet uit elkaar haal en Holly echt ongelukkig wordt in een kleine kooi (hoknijd). Ik probeer de ren zo schoon mogelijk te houden om het risico op infectie zo klein mogelijk te houden. 


 


Ik smeer pawwax op het linkerpootje en sudocreme op het rechterpootje, omdat dat ontstoken is. Het smeren gaat trouwens wel een stuk makkelijker nu dankzij jouw tip Christa! Ik kan zijn kop onder mijn arm klemmen en dan zijn pootjes optillen en smeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .