Ga naar inhoud

Mijn konijn begint opeens te graven


Dvw

Aanbevolen berichten

Goede avond!

Ik heb een konijn blacky en ze is nu net een jaar. Sinds 2 maanden een rammetje er bij en dat gaat over het algemeen goed. Af en toe geven ze elkaar een snauw en daarna liggen ze lekker tegen elkaar aan. Blacky heeft eigenlijk nooit echt gegraven af en toe van de zomer in de planten bakken maar nooit in huis. Sinds 2 weken probeerd ze overal in de woonkamer te graven op het laminaat, vaak met een keer in je handen klappen hield het op of als je ging kijken hield ze ook op maar nu gaat ze gewoon door. Soms neemt ze ook een spurt uit het niets naar de bank en gaat achter de bank graven. Weet iemand waarom ze dat nu opeens gaat doen? Ik weet dat het hun instinct is maar ik vind het vreemd dat ze dit nu opeens gaat doen. Een kleed neer leggen waar ze in kan graven heeft geen nut want ze graaft steeds op andere plekken en nooit op haar kleed. Hebben jullie misschien antwoord op mijn vraag en tips hoe ik dit kan "af leren" of haar kan helpen hiermee? Een bak met zand heeft geen nut want dan ligt steeds mijn hele woonkamer onder het zand (ze houden allebij van bakken om gooien ;-). ) Gr debbie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt alsof ze denk dat ze door het laminaat heen kan het is een vervelend geluid en ik weet dat t normaal gedrag is maar waarom gaat ze het nu pas doen ze is geholpen dus hormonaal gedrag lijkt mij een beetje sterk, gaat mij er meer om of dit een bepaalde rede zou kunnen hebben waarom ze dit doet Gr debbie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn graver had ik een bak met karton snippers waar hij in kon "graven" dit kon ik ook heel makkelijk weer terug in de bak doen als hij het ernaast gegooid had en hij had een handdoek om in te graven (wel opletten dat ze dit niet opeten). Hij is daarmee wel iets minder in het laminaat gaan graven, maar het is nooit helemaal over gegaan. Helemaal afleren gaat denk ik ook niet lukken, want het is ook natuurlijk gedrag en dat is erg moeilijk af te leren. Hij is ook pas later begonnen met graven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

BB hulpje

Dank je wel voor jou ervaring. Ik ga inderdaad dan een bak met snippers proberen, ze zou de helft wel op eten, maar dat is ze gewent. Ze is gek op karton en boekjes ( ik weet dat ze het niet teveel mogen ivm verstoppingen, maar daar heeft ze gelukkig geen last van) het mooie is ook ze lijkt toch een beetje op mij :-p ik hou van reclame folders kijken en zij zit dan gezellig naast mij, helaas wil ze wel vaak de folder die ik net aan t door bladeren ben hahah

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier deden ze dat ook een tijd. vooral in plastic bodem van de kooi. in de zomer konden ze wel graven in de tuin, dit deden ze soms maar ze gebruiken het zand vooral als toilet. ik weet neit waar het door kwam maar het begon ineens en stopte ook ineens. ik hoor het ze nu nooit meer doen.


 


ik zou ze gewoon laten. hoe het komt.. geen idee maar lekker laten gaan. je kunt ook een doos neerleggen. hier eten ze het veel op dus krijgen ze het weinig maar het hielp wel omdat ze daar konden "graven" met wat resultaat (openkrabben van de doos) en meteen ook wat stiller haha


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Ikka bedoelde het opeten van een handdoek als je die evt zou neerleggen om in te graven.

Papier en karton kan idd niet zo'n kwaad, als de keutels verder normaal blijven. Altijd goed om het in de gaten te houden natuurlijk.

Misschien dat een bak met snippers al voldoende is, anders zou je een kattenbak met een laag zand nog kunnen overwegen misschien zodat het zand niet door je kamer vliegt maar er toch wat te graven valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn (buiten)konijnen is ook een echte graver. Zij probeert ook regelmatig te graven in een houten plaat. Ik laat haar maar lekker. Zij en haar vriendje hebben ook een laagje zand in de ren en ze vindt het heerlijk om daar in te rommelen, en om de wc-bak uit te spitten ;) Doet Blacky dat ook?

Misschien is ze actiever geworden sinds ze een vriendje heeft? Dat hoor je wel vaker. Als het goed klikt tussen die twee denk ik dat ze gewoon blijer is en daardoor meer gaat doen. Een bak met snippers neerzetten is een goed idee. Ik zou er wel kranten in doen en geen reclamefolders. Het papier en de inkt van kranten is een stuk minder giftig dan dat van folders. En je hoeft de kranten misschien niet gesnipperd in de bak te doen. Kranten (onder uit hun wc-bakken) snipperen is een andere favoriete bezigheid van mijn konijnen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Lienappelsien,

Blacky graaft inderdaad ook haar strooi uit de poepbak hahaha . De Poepbak moet ook wel eens helemaal van haar om dat is dan wat minder ;-) ik doe zaagsel als bodem bedekking in de poepbak kranten vist ze er namelijk ook uit. Ik ga een bak met kranten snippers proberen en als ze buiten mogen spelen een bak met zand .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat dacht ik al. Ik heb in de wc-bakken een krant met daarop houtkorrels, maar ik vindt de krant af en toe versnipperd in de ren terug ;) Ach ja, zijn ze lekker bezig. Maar ik kan me voorstellen dat het binnen wat minder prettig is. Ik gebruik graag kattenbakken (die heb je ook met zo'n krullend randje waardoor de inhoud er iets minder makkelijk uitgegraven wordt) en van die curver-achtige bakken. Deze gooien ze minder makkelijk om en door de hogere rand blijft de troep wat beter binnen, ze zijn wat groter en hoger. Misschien een idee voor jou.

Leuk dat je ze meer graafmogeljkheden wilt geven. Tot april/mei zou ik ze niet buiten laten om te spelen. Zonder wintervacht is dat te koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Een konijn is een dier dat onder de grond leeft,

die graaft tunnels om zich zelf te beschermen

nest te maken

nagels te slijpen

roof dieren komen altijd van boven af

vogels wolven

be nader je nooit je konijn van boven af

dat zien ze als roof dier vogel

het graven is instinkt

wat je kan doen is plexi glas rond dom de kooi

met metaal draad zonder plastic

wij houden lage deur in de zomer open met trapje zelf gemaakt

tusen 2 schuif deuren klem, kunnen ze zelf hok in en uit met mooi weer

ze zitten bij slecht weer altijd binnen, mooi weer buiten

tot we naar bed gaan dan is naar binnen

ze luisteren naar hun naam

lady gaga en snowy white

winter hou ze binnen

onze zitten altijd binnen grote bak

en zomers mooi weer mogen ze er uit

als ze willen

meer weten vragen

en 1 keer per jaar inenting

vaak helpt ook je hand rustig laag voor hun hoofd te leggen gaan ze ruiken en likken, dan vinden ze je lief en de baas

niet bang zijn word je dat winnn hun

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .