Ga naar inhoud

Drinkgedrag konijnen (vooral 's nachts)


Renske34

Aanbevolen berichten

Goedenavond,


 


terwijl ik weer wakker lig van mijn twee konijntjes typ ik dit bericht. 


 


Mijn twee konijnen staan binnen, in mijn studio appartement. Ze hebben de gewoonte om, zodra ik het licht uit doe om te gaan slapen, aan de drinkfles te hangen om er het daaropvolgende uur niet meer vandaan te komen. 


Ze drinken om beurten, per konijn ongeveer 5 minuten met af en toe een korte pauze. Dan is het weer even stil, maar prompt tien minuten later begint er weer eentje. Dit gaat vaak wel (meer dan) een uur door. 


Dit is een probleem omdat ik dus in dezelfde ruimte slaap als waar mijn beestjes staan. 


 


Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:


 


- een uurtje eerder voer geven (heb gemerkt dat ze vaak na het eten een tijdje drinken)


- een uur of twee voor ik ga slapen ze actief houden/maken/bezighouden zodat ze misschien een beetje moe zijn wanneer ik ook ga slapen


- 's avonds als ik weg ga tussen bijv. 7 en 10 uur het licht uit,  zodat ze misschien denken dat het nacht is en dan gaan drinken. Dit helpt niet want als ik later kijk is er niks weg uit het drinkflesje. 


 


Dus, twee vragen.


 


Kan ik hier iets aan doen? (behalve ze 's nachts in de gang te laten lopen met de deur dicht tegen het geluid)


En: is zoveel drinken normaal voor een konijn? Het is namelijk het eerste stel wat ik heb wat zoveel of zolang achter elkaar drinkt. 


 


Alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze achterlaat, zitten ze dan in hun kooi of hebben ze een grotere ruimte om in te spelen.


 


Dit vraag ik omdat extreem drink gedrag helaas ook voor kan komen als gevolg van kooi neurose. Als een kooi te klein is of te weinig afleiding voor je nijnen heeft kan dit voorkomen.


 


Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, bijvoorbeeld dat er te weinig water uit het flesje komt en het drinken dus lastiger is, drinken uit een bakje maakt dit dan weer een stuk makkelijker.


 


En als laatste, het kan ook nog een medische oorzaak hebben, zoals bijvoorbeeld suikerziekte. Maar dan drinken ze overdag ook veel


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Nu heb ik inderdaad een bak neergezet. Ik vroeg me eerder af hoe het kwam. De tip van suikerziekte wist ik nog niet. 's Nachts zitten mijn beestjes in een grote bench met verdieping met daar aan vast een puppyren. Qua ruimte is dat voldoende, misschien is het inderdaad een idee om ze wat meer te spelen te geven erbij. 


 


Er is een tijd geweest dat ze wonderbaarlijk ongeveer het zelfde ritme hadden als ik, en de hele nacht stil waren. 


 


Overdag drinken ze toch aanzienlijk minder dan 's avonds. 


 


Ik denk dat ik het dan houd bij een bakje 's nachts. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .