Ga naar inhoud

Konijn niet meer zindelijk


Baltobud8

Aanbevolen berichten

Oké dan zal hij daar waarschijnlijk alvast niet plassen. Hij heeft dus gewoon ook echt een slaapplek nodig. Het is maar bij gebrek aan beter.

Als je een huurhuis hebt mag je echt wel twee schroefjes in de muur doen hoor!

Ik denk dat als de ren wat groter is er meer ruimte is ook voor aparte plekken. Nu is het vrij klein waardoor het ook lastiger is om aparte plekken te hebben voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lonja! Ik heb een tijdelijke oplossing gevonden door een lege buis met een handdoekje in zijn hok te leggen en hij zit er nu al in te slapen! Hopen dat het plassen dan ook snel beter gaat.


 


Ik huur particulier en één van de eisen van de verhuurder is dat wij niet mogen boren in de muren zonder toestemming :( Ik kan nog wel nadenken over andere mogelijke uitbreidingen van zijn ren. 


 


Echt super bedankt voor alle snelle reacties en tips! Ik ben nieuw hier en voel mij hierdoor echt heel welkom op het forum! En ook leuk om met andere mensen te kunnen praten die ook veel met konijnen hebben. Dit is mijn eerste eigen konijn en wil er zo goed mogelijk voor zorgen :D


Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je wat met de tips kan en er blij mee bent. Er valt veel te leren op dit forum en het is inderdaad leuk om met anderen over je konijn te kletsen :)

Fijn dat hij gelijk een slaapplekje heeft gekregen en er dankbaar gebruik van maakt!

Aparte afspraak van de schroeven in de muren, je kan dus niet zomaar een schilderijtje ophangen of een plank of zo? Lastig. Maar wellicht zijn er inderdaad ook andere mogelijkheden, duckttape of zo. Ik denk echt dat als zijn ren groter is en er ruimte is voor verschillende 'plekjes' zoals een slaapplek, een plasplek en een plek om te eten en daarnaast nog wat ruimte om te hupsen het duidelijker is voor hem wat waar moet :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag toch maar de DA gebeld, want hij plast nog steeds niet alleen maar in de hoek en hij slaapt er soms ook nog steeds in. Toen ik hem in een badje deed om wat schoon te weken zag ik ook dat de kale plekken erger zijn geworden van de urine. Ik ga nu een week lang bijhouden wat hij drinkt en hem insmeren met vaseline en dan kijken ze verder.... Voel me denk ik wel een stuk beter als ze er ook een keer naar kijken dus hoop eigenlijk dat ze volgende week zeggen dat ik langs kan komen met hem, misschien kunnen ze hem daar beter schoonmaken dan ik met alleen een teiltje water.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ho wacht, dat is echt niet goed! Dat had je niet verteld van die kale plekken.

Hier is echt iets medisch aan de hand.

Ik vind het heel vreemd dat je dierenarts je een week laat wachten om op consult te komen. Urinebrand is erg pijnlijk en gaat niet over met vaseline. Je kan beter sudocreme smeren maar dat is alleen symptoombestrijding, je moet wel de oorzaak nu achterhalen!

Ik gok dat je uit dezelfde regio komt als ik, omdat we onze konijnen op dezelfde plek hebben gehaald.

Bel eens met deze dierenarts: http://www.dierenartsgestel.nl/

Die laten je geen week wachten als je uitlegt wat er aan de hand is. Kale plekken ontstaan niet zo snel, hij moet hier al een tijd mee zitten, met dit incontinentieprobleem. Daarom kun je beter echt morgen of overmorgen nog een afspraak maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik had al eerder de dierenarts gebeld over die kale plekken toen het de eerste keer voorkwam. Toen is er getest op blaasontsteking, maar dat werd dezelfde dag nog uitgesloten. Ze zei toen dat het wellicht een gedragsprobleem was, vandaar dat ik het zelf had opgelost door een bak met overal bodembedekking in de ren te zetten zodat hij wel droog zou zitten. Ik heb deze weken vrij dus nu kon ik wel proberen hem opnieuw te trainen dus erg nat kan hij niet zijn geworden, want ik ben de hele dag thuis en zodra hij heeft geplast kan ik er dan bodembedekking overheen strooien en wanneer dit is opgenomen het in de plashoek gooien. De plekken lijken nog niet pijnlijk te zijn want ik mag er gewoon aankomen dus daar ben ik blij om, maar heb nu dus toch maar weer gebeld om verder te kijken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zindelijk zijn kan een gedrags-ding zijn, maar dit gecombineerd met zichzelf onderplassen wijst op een medisch probleem, hij is gewoon incontinent. Er zijn meer mogelijkheden dan blaasontsteking en het kan mogelijk heel goed op te lossen zijn afhankelijk van wat het is. Ik snap echt niet dat een dierenarts urinebrand op een gedragsprobleem gooit!

Je zal er misschien best aan mogen zitten maar de ammoniak in urine brandt en bijt heel erg en op een gegeven moment bijt het door de huid heen en dan krijg je wonden die gaan ontsteken. Die haren zijn niet voor niks weg hè, die zijn gewoon weg gebeten door de urine.

Neem dit serieus en zoek een andere dierenarts, als de dierenarts het echt niet geweten had had hij op zijn minst een kuur Panacur mee kunnen geven om te zien of dat hielp. Het maar op zijn beloop laten terwijl er iets niet goed zit is niet wijs. En dan als jij nogmaals belt niet eens een consult plannen maar hopen dat het over gaat met vaseline smeren, ik zou er absoluut geen vertrouwen in hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bernice Muntz weet inderdaad veel van konijnenengedrag. Wellicht kan zij je inderdaad helpen. Maar heeft de andere dierenarts nu al een medisch probleem uitgesloten dan? Ik weet natuurlijk niet wat de dierenarts heeft gedaan, maar ik weet wel andere voorbeelden van konijnen die zichzelf onderplassen en dat bleek altijd een medisch probleem, vaak op te lossen met bijvoorbeeld Panacur. Dat dit een gedragsprobleem is heb ik niet eerder gehoord. Het zou natuurlijk altijd kunnen, ik weet ook niet alles, maar het lijkt mij belangrijk om wel echt medische oorzaken uit te sluiten. Ben benieuwd wat Bernice Muntz zegt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb al contact gehad met haar over de e-mail en foto's doorgestuurd. Ik wacht eerst het gesprek met haar nog af en denk dat zij mij ook nog wel advies kan geven over de medische kant van het verhaal en evt. overstappen naar een andere dierenartsenpraktijk. Ze heeft in ieder geval gezegd dat ze er met mij aan gaat werken om mijn konijntje zo gelukkig mogelijk te maken :D


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Sooooo ik heb alang niet meer gerageerd...


Sorry. :P


 


Het ging hier goed, op de urine van Bunn na maar nu ze dag en nacht in een grote ren rondlopen hebben ze verschillende plas/poep plekken aangeschaft. Iedere dag twee hokken schoonmaken. Veel werk, maar het is het waard.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan ik dit topic ook gebruiken voor mijn soortgelijke vraag, anders krijg je 100 dezelfde onderwerpen.


 


ik zit al een tijdje met een niet zindelijke junior/zazu. vorig jaar ging het prima, buiten ook (niet op het toilet maar wel consequent in het zand en nouja prima). Toen ik ze voor de winter naar binnen haalde ging het een paar weken goed, netjes op het toilet, en daarna was het helemaal mis. Ze gingen overal plassen, keutels ook maar dat vind ik minder erg. Nu heb ik na hulp hier de ren een stuk kleiner gemaakt (nog maar een paar panelen), groter toilet. Nu gaat het stukken beter. Eerste paar dagen wat plas opgeruimd, iets in de weg gezet en toen was het over. Maar nu moet ik weer uit gaan breiden want ze hebben nu erg weinig ruimte, dat vind ik zielig.


 


Mijn vraag: hoe nu dit uit te breiden. Ineens weer grote ren (niet heel erg groot, circa 2 m2) en dan met die ene toilet of in stapjes vergroten, of meteen met extra toiletten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het in stapjes vergroten. Steeds wachten tot ze nog steeds begrijpen dat dat ene toilet ook het echte toilet is. Als ze dat goed door lijken te hebben, en je zit op de oorspronkelijke grootte van de ren, kun je eventueel een toilet toevoegen. Ik zou het op 2m2 niet vol gaan bouwen met toiletjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .