Ga naar inhoud

Rare konijnenmanieren


Jill85

Aanbevolen berichten

Mijn koppel zit sinds juni buiten en recent (sept) is daar ook saffiertje het hangoortje bijgekomen. De koppeling heeft een week geduurd en ging vrij goed. Nu zie ik dat ons Ruby ( gecastr voedster) steeds uitvalt naar Saffier. Zij loopt dan weg. Ze hebben wel de ruimte om elkasr te ontlopen en vaak zie ik ze ook alle 3 dicht tegen een liggen. De ram komt met allebei overeen. Hij valt enkel uit naar zijn vrouwen als er eten is en de andere het willen afpakken. Er is overigens geen enkel van de 2 dat durft uitvallen nr hem. Buiten plukken haar en wat gegrom is er ook niets aan de hand. Daarmee dat ik ook niet ingrijp. Wel zie ik ook dat er steeds naast de bak gekeuteld en geplast wordt. jack en ruby zie ik het vaakst bij elkasr liggen, maar vanmiddag lagen saffier en jack knuf bij elkaar in het hok. Hoe komt het dat er dr ene keer wordt uitgevallen naar elkaar en de andere moment ist terug vrede. Ahja ons Saffiertje is nog niet gecastreerd ( is nu ong 6 maanden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat wel en ze eten ook samen dus dat verdraagd ze wel.,wassen heb ik ze een keer zien doen. Ruby is altijd al een hevge geweest, daarom heb ik ze laten castreren. Daarna is dat wel gebeterd. Daarvoor moesten we ze met 3 man vasthouden bij de dierenarts en ze heeft de hond is aangevallen. Ik merk wel dat Saffiertje elke keer wegvlucht als Ruby eraan komt. Ruby knort ook veel nr haar. Mss is het ook omdat saffierbaan het puberen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou heel goed kunnen. misschien is Ruby volop bezig om te laten zien dat zij het primaire vrouwtje is. Als ze soms ook rustig bij elkaar liggen dan maak ik me nog niet te veel zorgen. Ik denk alleen wel dat het handig is dat als Safiertje echt gaat puberen je het wat scherper in de gaten moet houden en misschien Saffiertje ook moet laten behandelen. Want wat nu nog aan elkaar wennen kan zijn, kan dalijk in een dominantie strijd keren. Op zich is dat niet echt erg, zolang ze elkaar niet verwonden, maar ik kan me voorstellen dat je hier geen zin in hebt, en het is voor je nijnen ook niet echt leuk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, soms moet je uit gaan van de dingen die zijn en niet van de dingen die beter zouden zijn. Daarbij, deze groep heeft een ram en een ram en twee voedsters kunnen heel vaak goed samen gaan, Heel veel beter dan een voedster en twee rammen.


 


Het lijkt er op dat er wel begrepen wordt dat twee rammen territoriaal kunnen doen maar dat twee voedsters dat ook kunnen niet. Beetje jammer. 2 voedsters en een ram kunnen goed samen gaan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, soms moet je uit gaan van de dingen die zijn en niet van de dingen die beter zouden zijn. Daarbij, deze groep heeft een ram en een ram en twee voedsters kunnen heel vaak goed samen gaan, Heel veel beter dan een voedster en twee rammen.

 

Het lijkt er op dat er wel begrepen wordt dat twee rammen territoriaal kunnen doen maar dat twee voedsters dat ook kunnen niet. Beetje jammer. 2 voedsters en een ram kunnen goed samen gaan.

Ja, het kan heel goed gaan. Maar aangezien TS een topic hierover aanmaakt, gaat het hier dus niet zo lekker.

Ik heb het nergens over twee rammen en 1 voedster, dus ik snap niet waarom je dat erbij haalt.

Twee voedster kunnen territoriaal zijn. Klopt. En voedsters kunnen ook heel bezitterig zijn t.a.v. een ram. Vandaar dat een viertal meestal (niet altijd, maar meestal) beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

christaaa, je oplossing om er een ram bij te doen en de groep te splitsen lijkt me in deze situatie ongepast. Dit maakt de situatie onnodig gecompliceerder.


 


Het keutelen en plassen kan met territorium drang te maken hebben maar dit hoeft niet echt. kan ook luiigheid zijn, wat het plassen betreft. keutelen doen konijnen overal, ze laten af en toe en par keuteltjes achter. Dit is vrij noormaal


Link naar reactie
Delen op andere sites

christaaa, je oplossing om er een ram bij te doen en de groep te splitsen lijkt me in deze situatie ongepast. Dit maakt de situatie onnodig gecompliceerder.

 

Het keutelen en plassen kan met territorium drang te maken hebben maar dit hoeft niet echt. kan ook luiigheid zijn, wat het plassen betreft. keutelen doen konijnen overal, ze laten af en toe en par keuteltjes achter. Dit is vrij noormaal

En waar heb ik het over de groep splitsen dan?

Ik word hier een beetje moe van. Het enige advies dat ik gegeven heb, is dat een viertal van twee rammen en twee voedsters vaak (niet altijd) beter werkt dan 1 ram met 2 dames. Misschien kun je je in je reacties op mij beperken tot dingen die ik daadwerkelijk gezegd heb.

@TS: doordat ik telkens aan modwain moet uitleggen wat ik probeer te zeggen, heb ik nu een aantal keer hetzelfde antwoord gegeven. Dat is niet bedoeld om te drammen, maar als verduidelijking voor hem. Ik begrijp dat uitbreiden nu niet aan de orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

christaaa, je oplossing om er een ram bij te doen en de groep te splitsen lijkt me in deze situatie ongepast. Dit maakt de situatie onnodig gecompliceerder.

 

Het keutelen en plassen kan met territorium drang te maken hebben maar dit hoeft niet echt. kan ook luiigheid zijn, wat het plassen betreft. keutelen doen konijnen overal, ze laten af en toe en par keuteltjes achter. Dit is vrij noormaal

Precies, vanwege territoriumdrang dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

christaaa, een ram bij plaatsen creeert een extra territorium drang bij de nijnen. Nu zijn voedsters veel territorialer dan rammen maar rammen zijn dit ook. dus met het bij plaatsen van een ram om er een viertal van te maken creeer je een extra territoriale complimcatie. Het spijt me als je dit niet met me eens bent, misschien zie ik dit verkeerd. Feit blijft wel dat van een groep van 3 een groep van 4 maken geen oplossing biedt maar in eerste instanties extra complicaties.


 


En Rian, inderdaad, vanuit territorium drang. zelfs als de groep gesetteld is zullen ze dit blijven doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

christaaa, een ram bij plaatsen creeert een extra territorium drang bij de nijnen. Nu zijn voedsters veel territorialer dan rammen maar rammen zijn dit ook. dus met het bij plaatsen van een ram om er een viertal van te maken creeer je een extra territoriale complimcatie. Het spijt me als je dit niet met me eens bent, misschien zie ik dit verkeerd. Feit blijft wel dat van een groep van 3 een groep van 4 maken geen oplossing biedt maar in eerste instanties extra complicaties.

 

En Rian, inderdaad, vanuit territorium drang. zelfs als de groep gesetteld is zullen ze dit blijven doen.

Christa heeft veel koppelervaring vanuit de opvang dus ik neem aan dat ze weet waar ze het over heeft als ze adviseert om er een tweede ram bij te zetten. Bovendien strookt haar advies met het advies dat andere eigenaren van konijnenopvangen gaven in soortgelijke topics.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Lien.

Ik heb inderdaad best wat ervaring met groepskoppelingen en zelf ook al jaren een groep. De heren zijn over het algemeen degenen die de rust bewaren tussen alle dames. Vandaar dat een extra ram juist WEL voor extra rust kan zorgen. Maar dan moet je natuurlijk wel een ram uitzoeken die qua karakter past. En dat doe je naar mijn mening het beste in een opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap er niets meer van. Ruby en saffier lagen daarjust gezellig tegen elkaar. Er is wel onrust als ik eraan kom omdat ze weten dat ze iets lekkers krijgen of een aai en ze alle3 eerst willen zijn. Wat die keutels naast de bak betreft daar moet ik me bij neerleggen dan? Ik veeg het elke dag op en doe het in de bak, maar er is 1 konijn dat er altijd naast gaat. Tzou minder werk zijn moesten ze alle3 op de bak gaan, maar das een utophie vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn groepje uit elkaar viel begon het ook met jagen en lagen ze tussentijds weer gezellig samen. Op den duur werden de 2 ruziezoekers steeds agressiever naar elkaar (rollebollend vechten) en waren de rustige momenten nog maar spaarzaam. Toen heb ik 1 van de dames uit de groep gehaald (en een eigen vriendje uit de opvang gegeven). Beide dames bleken toen ik ze uit elkaar haalde ook bijtwonden te hebben.

Ik hoop dat het bij jou niet zover komt, soms is er in een drietal ook gewoon af en toe wat onrust, maar hou goed in de gaten dat het niet opeens veel heftiger wordt. In een dag kan de situatie opeens onhoudbaar zijn geworden zodat je moet ingrijpen voor er serieuze gewonden vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rian, dat jij er nog nooit van gehoord hebt betekend dat het dus niet kan bestaan?


 


Lien, ze hebben al drie nijntjes, hier een wijziging in aanbrengen kan twee dingen betekenen, een weg of een erbij. Beide zijn erg rigoureus. Een konijn erbij zal de situatie zeker niet op korte termijn verbeteren.


Toegegeven dat ik mij niet baseer op mijn koppel ervaring maar op wat verschillende bronnen mij verteld hebben. Deze bronnen hebben daarentegen ook wel koppel ervaring. Maar, ik denk dat dit weer heel dicht komt bij het verhaal van de discussie, toch?


 


En ik denk dat je inderdaad keutels zal moeten blijven rapen Jill, Het buiten het bakje urineren is wat lastiger, misschien een grotere bak?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot hiertoe geen bijtwonden bij de nijnen. Saffier loopt liever weg dan de confrontatie aan te gaan. Dat urineren is sinds ik die grotere bak heb. Mss markeren? Er wordt wel op de bak geplas en gekeuteld , alleen zie ik niet door wie. Nu op korte termijn is een 4de nijn of castratie niet aan de orde. De ren is daar niet groot genoeg voor. Als de grote ren er staan zal ik wel zien. Ik ben eerlijk gezegd niet zo happig om er een vreemd konijn aan toe te voegen omdat dit zeker voor onrust zal zorgen. Hier in belgie zijn er ook weinig opvangen. Castratie ben ik nog aan het overwegen omdat ik vond dat Ruby daarna veel rustiger is geworden. Zij was dikwijls schijnzwanger daarvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .