Ga naar inhoud

vrouwtje bespringt gecastreerd mannetje


miramar

Aanbevolen berichten

Sinds een half uur bespringt ons vrouwtjes konijn het geholpen mannetjes konijn. Hij probeert weg te lopen en twee keer heeft hij haar besprongen waarna zij hem even met rust liet en ze zelfs kort naast elkaar rustig lagen. Dit is de eerste keer dat ze dit doet. Ze is nu ongeveer 12 maanden oud Wat is dit voor gedrag? is het schadelijk en moet er actie op.worden ondernomen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met bespringen? Valt ze hem aan of probeert ze op hem te rijden? Dat laatste is iets waar je je geen zorgen om hoeft te maken als het af en toe gebeurt, gewoon natuurlijk konijnengedrag. Als ze hem echt aanvalt zou ik de ram even controleren op wondjes, maar aangezien ze daarna weer lekker naast elkaar lagen lijkt me dat er niet echt iets aan de hand is toch?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gedrag is nogsteeds niet afgelopen,vanaf gisteravond rent zij continu achter hem aan en probeert zij hem aan te rijden. Het stopt soms een halve minuut zodat ze kan rusten. Hij wordt niet gebeten etc maar prettig lijkt het me ook niet, vooral omdat ze continu bewegen en niet zoals normaal languit gerekt liggen etc. Is ze hitsig of probeert ze hem te domineren. Ik snap het na vele uren niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang zijn ze al samen? Het is heel normaal gedrag. Dit is het bepalen van dominatie: wie is de baas? Het bepalen van rangorde. Het is vaak een heel stuk makkelijker als je, voordat je dieren aanschaft, vantevoren inleest hoe zij zich gedragen, waarom ze wat doen e.d. Je herkent dan veel sneller bepaald gedrag en je weet dan ook waarom ze dit doen en wat jij eraan kunt doen. In dit geval: niks. Zo lang de dieren elkaar niet verwonden zal dit gedrag blijven duren totdat ze bepaald hebben wie de baas is. Ingrijpen door een mens is zinloos en zal het gedrag alleen maar langer laten duren of zelfs verergeren.


Zoals jij het nu omschrijft, kan het dagen, weken, maanden duren. Met hopelijk veel rustige tussenposes.


Wat wel belangrijk is, is dat de dieren blijven eten, drinken en poepen en ook rust bij elkaar hebben. Merk je dat hier iets niet in orde is, dan voelt een van de dieren zich niet prettig bij de ander en zul je ze helaas uitelkaar moeten halen. Je kunt dan wel nog proberen ze opnieuw te koppelen op neutraal terrein Dit is ook weer uitvoerig beschreven op bijv. deze site of andere sites.


Je geeft aan dat ze nu ongeveer 12 maanden oud is. Dat betekent dat ze, wanneer de ram gecastreerd is, eens in de zoveel tijd denkt dat ze een nest zal krijgen terwijl dit niet zo is. Ze wordt immers niet bevrucht. We noemen dat schijnzwangerschap. Ook dit is uitvoerig beschreven konijnengedrag. Ze gaat zich dan nog dominanter gedragen, tot chagrijnig toe. Het kan zijn dat je haar ineens rond ziet lopen met allemaal stro in haar bekje. Ze zal een nestje van stro van uitgeplukte vacht maken. Dit laat je 3 dagen liggen en daarna haal je het weg.


Ik kan hier nog wel een heel verhaal verder typen, maar ik zou je toch adviseren om je goed te gaan inlezen over konijnen en hun gedrag.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Rian heeft op twee hele duidelijke punten gelijk. Het is inderdaad normaal gedrag en schijnzwangerschap maakt het erger.


 


Toe gegeven dat het geen 100% garantie is dat het vrouwtje niet dominant over het mannetje wordt en eerlijk gezegd, ik zou ook niet weten waarom dit erg zou zijn, het ergste van schijnzwangerschap is dat ze alle drangen en nadelen van zwangerschap ervaren. Om dan aan het einde van de rit, geen kinderen te krijgen.


 


Dit is een van de redenen waarom ik ook castratie bij voedsters altijd wel adviseer. Ze kunnen dan nog steeds wel dominant gedrag vertonen hoewel dit meestal minder is, maar ze kunnen in ieder geval geen schijnzwangerschap meer beleven waardoor hun algemene gedrag wat rustiger wordt. Er zijn nog andere voordelen aan castratie waar je konijn meestal wel dankbaar om zal zijn maar laten we ons nu even geheel richten op de schijnzwangerschap. Dit is weg. en dit zal haar meer rust geven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee is inderdaad niet erg als zij het dominanste zou zijn alleen wilde hij er gisteravond en vannacht niet aan toegeven. Het was vooral bezorgdheid wat bij mij speelde en niet het gebrek aan kennis wat Rian insinueert. Volgende week hebben we contact met dierenarts om de voor en nadelen van een castratie te bespreken, we neigen daar namelijk inderdaad wel naartoe mede omdat dit dan ook baarmoederafwijkingen voorkomt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vraag was: Wat is dit voor gedrag, is het schadelijk en moet er actie worden ondernomen. Daarmee insinueer ik niet, maar constateer ik gebrek aan kennis. Dat geeft niks, ik wil alleen aangeven dat je door vooraf inlezen een groot deel bezorgdheid weg kunt nemen.


Ik vind het dan ook prima dat jullie contact opnemen met jullie DA voor meer informatie over wel of niet castreren van je voedster. Daarover zijn hier overigens ook veel topics, er zijn voors en tegens, en ieder heeft daar zijn mening over. Altijd goed om te lezen.


Succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

? Ik heb echt de intentie gehad om je heel vriendelijk antwoord te geven hoor. Het spijt me als jij dat anders interpreteert. Ik kan echt nergens terugvinden dat ik jou op enige wijze dan ook hier terechtwijs. Je waardeert mijn hulp blijkbaar niet, ik zal me dan ook niet langer bezig houden met dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .