Ga naar inhoud

Vechten na Castratie


Jill Nell

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik heb 2 hele lieve konijntjes. Een mannetje (hangoor) van ongeveer 4,5 maand en een vrouwtje (van intratuin gewoon een huiskonijn) van ongeveer 6 maanden.


Het koppelen ging heel erg goed. Ze hebben al een tijdje bij elkaar gezeten.


Nu is het mannetje gecastreerd en gaat het fout. 


Het vrouwtje werd helemaal wild en heeft flink in zijn oren gebeten. Ik heb ze meteen uit elkaar gehaald. Ze zitten nu tegen over elkaar 1 in de ren en 1 in de kooi.


 


Is het normaal gedrag?


Wat kan ik het beste doen hieraan?


Wanneer kan ik het ze het beste weer koppelen?


 


Castratie voor een voedster is helaas erg duur en zit er voorlopig niet in.


 


10rpxtd.jpg Zijn oortje


 


Alle tips zijn welkom!


 


Groetjes


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan te maken hebben met de geur van je rammetje. Hij is bij de dierenarts geweest, dus ruikt hij een beetje anders en daar kan de voedster dan ook anders op reageren.

Ik zou nog even wachten tot hij weer een beetje is aangesterkt en dan op neutraal terrein opnieuw gaan koppelen.

Ik hoop dat het gaat lukken. Veel succes!

Edit: hou trouwens het oor nog even in de gaten, dat het niet gaat ontsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.


 


Het is 3 dagen geleden gebeurt. Het oor is ingesmeerd met betadine en wordt gelukkig niet dik!


Ik zit net in de konijnen wereld en kan/wil nog een hoop leren:)


 


Kan het ook liggen haar hormonen? De dierenarts zei dat het kan komen door de puberteit?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh dat is een flinke hap uit zijn oor.

Hoe lang is het geleden dat hij gecastreerd is?

Je schrijft dat ze al een tijdje bij elkaar hebben gezeten. Vanaf welke leeftijd heb je ze uit elkaar gehaald?

Edit: o, en hoe zeker ben je dat de voedster ook daadwerkelijk een voedster is? Dierenwinkels/tuincentra beoordelen dat nogal eens verkeerd. Is haar geslacht ook door een dierenarts bevestigd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik  vroeg me ook af of er op neutraal terrein gekoppeld is? Is hij na castratie 2 weken alleen geweest? Vanaf dan kan je veilig opnieuw koppelen maar neutraal terrein is wel erg belangrijk hierin. 


En de vraag of de voedster echt een voedster is is ook wel een goede, is dit goed gecheckt? Tuincentra's en dierenwinkels maken hierin nogal vaak een fout.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een voedster dat is door het asiel gecheckt. We hebben hem 2 weken geleden laten castreren en volgens de dierenarts mochten ze meteen weer bij elkaar. Ze zei namelijk dat ze niet dacht dat hij al vruchtbaar was.


( ze zaten al 1maand samen)


We hebben dit niet gedaan om hem even zijn rust te gunnen ,Terwijl hij binnen in zijn kooi zat liep zij overdag los rond in de woonkamer.


en daarna eerst een week op neutraal terrein  gekoppeld (dus steeds een beetje langer weer bij elkaar) .


Toen ik de (schone)kooi aan de ren zetten ging het fout.


Dus het was volgens mij echt territorium gedrag.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou hij met 16 weken gecastreerd zijn (als ik goed reken?) en dan was hij zeker wel vruchtbaar. Ojee, hopen dat het niet het geval is dat je voedster zwanger is. Weet niet hoe lang je ze apart hebt gehouden?


Wat Lienappelsien zegt is natuurlijk heel logisch, hij kan niet gecastreerd zijn als hij niet al vruchtbaar was. Slimme dierenarts.


 


Als het territorium gedrag is dan toch langer op neutraal terrein, was de kooi intussen wel goed schoongemaakt? Bekende luchtjes er goed uit etc?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Omg! Fijn weer.

Als er iets hangt, dan werkt het ook.

Maar als je ze drie weken tevoren apart hebt gezet en pas na twee weken weer gekoppeld hebt, kan ze niet drachtig zijn. Tenzij ze toch samen geweest zijn in die tijd. De dracht duurt 4,5 week. Na 5 weken zit je goed.

Hoe groot is de ruimte die ze permanent hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten in een buitenhok met 2 verdiepingen. 1.25×60×15. Overdag doe ik de ren eraan.

Ik heb ze tussen door niet bij elkaar gezet. Dus ik ga er niet vanuit dat ze zwanger is. Ze reageerde vandaag ook wat rustiger toen hij in het hok ging en zij in de ren. Niet meer zo boos en druk al 3 dagen geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh wat lastig zeg dat het ineens mis is tussen die 2.. er zijn al goede tips gegeven. weer proberen te koppelen op neutraal terrein indd en ook niet te klein. je hok is klein voor 2 konijnen en zeker als er spanning is. ze moeten genoeg plek hebben om elkaar te negeren en ook om even ergens op of onder te kunnen. een ren die er alleen aan komt als je er bent is niet genoeg.. als je eens uitrekent hoeveel uren dat niet is is dat echt teveel.. konijnen moeten ruimte hebben. er zijn op het forum veel voorbeelden te vinden van rennen, kooien en hokken. je kan er ook altijd tips over vragen als je niet weet hoe je het kan aanpakken.


 


anyway.. als je ze bij elkaar zet er dus goed bij blijven! succes


Link naar reactie
Delen op andere sites

In je eerdere post zeg je dat ze in de woonkamer hebben gezeten. Staat het buitenhok dan misschien ook binnen bedenk ik nu? Of hoelang hebben ze anders binnen gezeten? Binnen verliezen ze namelijk hun wintervacht en dan kunnen ze al niet meer naar buiten.

Ik zou ze nu gewoon samen een aantal dagen op een voor beide onbekende plek zetten. Die ruimte kan bijvoorbeeld 3 vierkante meter zijn. Zet er ook een grote kartonnen doos op zijn kop in waar je 2 ingangen in knipt. Zo kunnen ze elkaar even uit de weg zonder elkaar echt te kunnen ontlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft binnen gezeten voor en na de operatie.

Daar kunnen ze zowieso niet met zijn 2e in.

Zij zit nu buiten (balkon) en hij binnen omdat we geen ondergrond hebben voor de ren. Hij kan niet naar buiten wegens zijn vacht. Ik ben nu opzoek naar een extra binnenhok zodat ze elkaar 24 uur kunnen zien en ruiken.

We willen het balkon inrichting dat ze daar overdag ook kunnen lopen als wij er niet zijn. Misschien is de ren permanent inderdaad een goed idee.

Ik ga ze gewoon weer rustig koppelen op neutraal terrein in het weekend.

En inderdaad maar is kijken naar een andere dierenarts als ik die nodig heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet helemaal meer. Hij zit binnen en je zegt dat hij niet meer naar buiten kan vanwege zijn vacht. Maar jullie willen wel het balkon inrichten zodat ze daar overdag ook kunnen lopen als jullie er niet zijn.

Zit hij dan nu al 2 weken of meer binnen? Dan kan hij inderdaad niet meer naar buiten tot ongeveer mei. Maar hij kan dan ook overdag niet meer naar buiten, ook dat is dan te koud voor hem.

Het koppelen komt vast wel weer goed als je ze een paar dagen op neutraal terrein samen kan laten en je ze niet meer uit elkaar haalt. Maar ze hebben wel permanent minimaal 2 vierkante meter op 1 oppervlak nodig wil het goed blijven gaan.

Edit: ik zie nu je andere post. De meeste BBers koppelen niet in fases, maar dat kan inderdaad ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de opvang waar ik help adviseren we mensen ook vaak om in fases te koppelen, omdat veel mensen full time werken en er niet de hele dag bij kunnen zijn. We hebben echt een standaard koppelpraatje voor mensen die nieuw zijn met koppelen.

Zelf koppel ik liever wel gewoon in een keer en ik geef ook regelmatig mensen dat advies mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .