Spring naar bijdragen
Bootje10

Achterwerk konijn steeds weer vervilt

Recommended Posts

Hallo,

Het is even geleden dat ik een bericht heb geplaatst(lees nog wel elke dag mee)

Ik heb een probleem met een van mijn konijnen, namelijk dat Chef steeds weer hele erge klitten bij zijn achterwerk heeft zitten.

Hij heeft nog maar een heel kort staartje want daar is een stuk vanaf gebeten, de staart zat ook de hele tijd in de klit, om de zoveel tijd kon ik de plakkaten er zo uittrekken, meneer ging er gewoon lekker bij liggen en hij voelde er niks van. En dan was het ook weer even goed.

Maar nu vond ik hem een beetje raar zitten, alsof hij pijn aan zijn kont had.

Dus ik ging kijken en nu zit alles in de klit van onder de staart tot boven zijn staart, echt hele dikke plakkaten.

Maar wat nu te doen?

Kan ik het beste misschien met hem naar de dierenarts gaan? Of hem in bad doen? Of alles proberen weg de knippen?

Hij is trouwens een vlaamse reus van 4 jaar, dus hij heeft geen lang haar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het beste kun je met het konijn naar een konijnentrimmer bij jou in de buurt toe gaan. Wanneer die dan weer verlost is van de viltplakkaten zal je het achterwerk minimaal 1 x in de week goed moeten kammen om te voorkomen dat het weer gaat vervilten. Daarnaast is het misschien een idee om langs de dierenarts te gaan om uit te sluiten dat er niet iets medisch aan de hand is waardoor de achterhand steeds vervilt want het hoort natuurlijk niet te gebeuren. Het zou ook kunnen zijn dat hij moeilijk door de rui heen komt en daardoor het dode haar blijft zitten en gaat vervilten maar dat los je op door wekelijks te kammen. Onderstaand een link naar een lijst met konijnentrimmers per regio.

http://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnentrimmers/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het alleen haar van plakkaten wat er zit of zit er ook opgedroogde ontlasting? Kan goed zeer doen ja, als die haren trekken trekt dat aan zijn huid. Als je het zelf kunt of met hulp zou ik de plakkaten er af knippen maar wees hier mee wel voorzichtig dat je niet in zijn huid knipt of in zijn geslacht natuurlijk. Als je twijfelt of een erg spartelend konijn hebt zou ik dit al niet alleen doen, misschien kan iemand hem vasthouden en de ander het voorzichtig los knippen?

Is het een buiten konijn? Je kan het ook los weken in een badje maar zet hem dan niet nat weer buiten. Het duurt even voor de vacht weer droog is namelijk, dus in dat geval zou ik hem even laten opdrogen van achter voor hij weer naar buiten gaat. In bad is voor de meeste konijnen wel erg stressvol maar soms moet het natuurlijk, die plakkaten moeten er wel af.

En anders morgen vroeg naar de dierenarts en het daar laten doen.

Mocht er ook opgedroogde ontlasting (plakpoep) steeds daar blijven plakken is het ook wel goed even te kijken naar de oorzaak daar van. Dat zit 'm meestal in het voedsel. Maar ik weet niet of het dat is hoor, dat kan ik niet helemaal uit je verhaal opmaken maar omdat je aangeeft dat ie een korte vacht heeft zou ik denken dat het niet zomaar gaat klitten? Of groeit het net daar wel wat langer? Dan is het anders een kwestie van bij gaan houden en regelmatig kammen van achter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga morgen denk ik voor de zekerheid naar de dierenarts om te kijken of het een medische oorzaak heeft.

En misschien kan ik een konijnentrimster contacteren, ik vind het wel interressant omdat ik de hondentrimopleiding doe.

Er zit in de staart in de bovenste laag wel een beetje poep laat maar zeggen het deel aan de buitenkant wat je kunt zien(sorry kan het niet zo goed uitleggen) maar het meeste wat je eruit kunt halen is gewoon wit.

Ik was het vergeten erbij te zetten maar de klitten zitten ook op zijn hakjes waardoor hij alleen nog maar op zijn teentjes zit.

Ik zat te denken, misschien kan hij zichzelf niet zo goed schoonhouden.

Maar ik denk dat het ook door de rui kan komen, want het is hetzelfde haar als wanneer hij in de rui is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi

ik zou zeker naar de dierenarts gaan

Naar een met konijnen ervaring is heel belangrijk

Het is heel gevaarlijk om zomaar haren en viezigheid weg te trekken zeker dichtbij de anus

t kan erg pijnlijk zijn en t kan ook makkelijk scheuren als t zo dichtbij zit

Ik breng mijn konijn altijd naar mijn dierenarts als ik wat zie en dan doet hij t heel voorzichtig en ook

een klein beetje met een schaartje weg knippen als t nodig is.

Gr.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Een beetje een late reactie, maar misschien nog wel nuttig voor anderen die dit lezen.

Ik heb na een bezoek aan de dierenarts voor inenting op advies van de DA ook het voer veranderd. Ik gaf hem daarna van die gewone brokjes gemixt met een luxere versie, omdat ze die vaak lekkerder vinden. Daarna kreeg mijn konijn ineens ook plakkaten aan zijn kont. Ik heb toen op het internet gelezen dat dit vaak kan komen door voeding en heb deze toen aangepast naar alleen de gewone brokjes. Binnen een week had hij geen nieuwe plakkaten meer! Heb nog wel even de DA gebeld om te checken hoe ik de andere plakkaten eraf kon krijgen. Uiteindelijk een paar keer geweekt in een badje en voorzichtig met mijn handen beetje gewassen. Denk wel dat je met een groot konijn dit beter met z'n tweeën kan doen. De echt grote plakkaten heb ik met iemand anders samen met een schaar er voorzichtig uit geknipt, maar omdat het ook helemaal om zn staartje zat kon ik niet alles weghalen.

Mijn konijn plast ineens ook overal vanaf dat hij een nieuwer en groter hok heeft gekregen en ging in het begin ook in zijn eigen urine zitten, waardoor de haren op zijn hielen zijn uitgevallen. Nu heb ik het hok zo aangepast dat er overal zaagsel ligt, wat ik elke dag vervang. Hij lijkt echter nergens last van te hebben en vindt alles wel prima. Het haar op zijn kontje zit nu wel in de klit, maar ik heb eerst even gewacht tot alles een beetje herstelt was en ga nu eerst zelf proberen te kammen. Als dat niet lukt kan ik altijd nog naar het trimsalon.

In ieder geval denk ik dat het voor jou de moeite waard is om het voer eerst te proberen veranderen en gewoon in een badje wat van die plakkaten los te weken. Let op! Doe er geen zeep of iets dergelijks bij, want daar kunnen ze niet tegen! Grote plakkaten losknippen kan dus ook, maar kijk inderdaad wel uit voor zijn geslacht en hou er rekening mee dat hij misschien niet helemaal stil blijft liggen.

Hopelijk heb je/iemand anders hier wat aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .