Ga naar inhoud

urinebrand


Lonja

Aanbevolen berichten

Momenteel heb ik een konijn met EC een verlamde achterhand. Nu ontdekte ik net waar ik al bang voor was; urinebrand. Kale plek tussen de poten met roze huid.

Dit zal ongetwijfeld zeer doen, maar dat laat ze (nog) niet merken.

Ik kan morgen haar gaan proberen te wassen (half-wild konijn dus niet makkelijk te hanteren) en ik lees goede verhalen over sudocreme. Maar ik kan niet ook ondertussen de oorzaak wegnemen. Heeft het wel zin om dit te behandelen als zij over haar poten blijft plassen? Wordt het dan wel beter of gaat het van kwaad tot erger?

Want als het alleen maar erger zal worden gaan we hier niet mee door natuurlijk.

Ik bel morgen ook de dierenarts maar hoor graag jullie tips en ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, het zit Klaver en jou ook niet mee.

Ik heb ook konijnen met urinebrand gehad. Wassen geeft misschien teveel stress, wat niet ten goede komt voor EC. Je kan proberen met een natte washand zachtjes de vacht/huid schoon te maken. Ik kneep altijd zachtjes in de vacht/huid, en kreeg daarmee de boel redelijk schoon. Je kan, als dat lukt natuurlijk, ook proberen wat van de vacht weg te knippen, hierdoor blijft de urine niet zo in de haren zitten. Maar met EC en een halfwildje moet dit natuurlijk niet te stressvol zijn. Sudocreme is in ieder geval heel goed. Ik heb dit ook op advies van m'n dierenarts gebruikt, en het heeft een helende werking. De rode huid wordt snel weer normaal, en door de crème kan de urine niet meer de huid aantasten.

Ik weet niet of Klaver al pijnstilling krijgt, maar urinebrand is best wel pijnlijk. Je overlegt vandaag toch met je dierenarts, dus ik neem aan dat hij/zij je daar advies over zal geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een washandje laat ze ook helemaal niet toe, dan moet ze ook in haar nekvel vast gehouden worden. Dus dan kan ze beter in een teiltje water liggen denk ik, dan gaat het sneller en meer 'vanzelf' misschien.

Ze krijgt dexamethason (zit nu sinds gisteravond voor het eerst op de laagste dosis voor ik er mee stop) dus dan kan pijnstilling niet.

Ik ga even die crème kopen dan. Als het goed helpt dan maar even zo want voor de rest gaat alles net zo goed eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet meer zeker of je nog dexamethason gaf, maar inderdaad, als ze dit nog krijgt dan mag je geen metacam geven.

Als ik het zo lees dan is het wellicht wel het snelste als je Klaver even in teiltje met water zet. Goed afdrogen en een goede laag sudocreme erop. Na een dag is de huid dan al een stuk mooier.

Jammer van de urinebrand, maar als het voor de rest eigenlijk net zo goed gaat, is dat fijn om te lezen. Hopelijk gaat het iedere dag een stapje vooruit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik zal kijken hoe ver het gaat lukken. Heb net sudocreme gekocht. Als het niet te veel stress geeft doe ik er daarna nog een laag vaseline over.

5 minuten in water Oei oei dat zullen we moeten kijken of dat lukt.

Had de dierenarts gebeld maar die was net weg geroepen en dan kon ik de weekenddierenarts van dienst bellen, maar ik twijfel daar een beetje over, de assistente zei dat ik dat kon doen maar ik voel me wat bezwaard, het is geen spoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik denk dat een dierenarts bellen nu niet per se nodig is. Er komt geen medicatie aan te pas en van wat ik lees is het met wassen en crème en vaseline goed te behandelen en het lag gisteravond ook nog niet open of zo. Was meer voor de zekerheid. Maar het is geen echte medische behandeling verder of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, dat viel alles mee. Klaver gaf zich snel over (dit heeft ze nooit eerder gedaan, zich overgeven) dus was allemaal redelijk goed schoon te maken. Had haar in de gootsteen gezet en ze plaste en poepte meteen in het schone water :/ dus toen moest ze er weer uit en weer nieuw water pakken. Daar even in gehouden, gewassen, vervolgens zo goed mogelijk droog gemaakt, de kale plek is kleiner dan ik dacht. Ter grootte van een muntje van 20 cent ongeveer. Daar heb ik Sudocreme op gesmeerd en een beetje vaseline op de haren rondom, niet op de huid, zodat de haren niet zo doordrenkt raken in urine dacht ik. Haar geslacht was wel een beetje rood, niet heel erg, maar het lijkt me ook niet goed daar iets op te smeren wat de huid uitdroogt.

Het viel me alles mee om haar te wassen omdat ze zich over had gegeven. Nu zit ze zich zelf nog maar eens extra schoon te wassen en bij te komen. Hopelijk is ze snel droog zo bij de kachel.

Ben blij dat het eigenlijk maar zo'n klein plekje is en hoop dat doordat ik dit nu gedaan heb het hierbij blijft en dit afdoende is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat het wassen meegevallen is. Ik herken het wel, het plassen en poepen in het water, dat deden ze hier ook. Misschien dat het warme water toch ontspannend werkt, waardoor ze ook de boel laten gaan. 


Fijn dat de aangedane plek niet groot is. Als de sudocreme weer enigzins weg is, gewoon weer nieuw erop smeren. Je zal zien dat het er morgen beter uit zal zien (voorzover je het kan zien door de creme).


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien heel raar maar zou bepanthen zalf niet helpen, toen mijn kinderen baby waren hadden ze vaak last van schrale en kapotte billetjes door urine in luier en dunne poep.


 


Sudo creme vonden ze erg prikken merkte ik al snel.


Op aanraden ha bepanthen zalf. dit houd het vetter dan sudo creme en gelijk verzachtende en helende werking.


Kan ook weinig kwaad aangezien het ook bij spruw gebruikt kan worden en dus bij de baby in de mond kan komen.


Vond het altijd veel sneller rustiger worden de huid dan met sudo.


 


Maar anders ff bij da vragen want weet natuurlijjk niet hoe dit bij konijnen werkt, maar naar mijn inzien kan het geen kwaad als sudo ook mag


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het advies maar er zit nu al Sudocreme op. Sowieso was de kale plek niet erg geïrriteerd en gewoon licht roze dus ik denk dat ik er gewoon op tijd bij was (vermoedde al dat dit eraan zat te komen dus ook regelmatig gecheckt hoe het er aan de onderkant voor stond). Ik blijf natuurlijk erg alert erop maar vooralsnog ziet het er normaal uit. Maar ik zal je tip in het achterhoofd houden en is altijd goed om te weten.

Ook wellicht voor anderen die in de toekomst hier informatie over opzoeken handig.

@StamperPluis: Ik dacht dat hetv poepen en plassen in het water misschien te maken had met het zich over geven. Ze verzette zich totaal niet. Dus dat het zeg maar een soort in je broek piesen van angst is.

Mocht het nog eens nodig zijn dan zet ik wel een teiltje klaar zodat er meteen een nieuw schoon water is zodat ik niet met een angstig nat konijn in mijn armen hoef te wachten tot de bak weer vol is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@StamperPluis: Ik dacht dat hetv poepen en plassen in het water misschien te maken had met het zich over geven. Ze verzette zich totaal niet. Dus dat het zeg maar een soort in je broek piesen van angst is.

Mocht het nog eens nodig zijn dan zet ik wel een teiltje klaar zodat er meteen een nieuw schoon water is zodat ik niet met een angstig nat konijn in mijn armen hoef te wachten tot de bak weer vol is ;)

Dat het met overgave cq angst te maken zou kunnen hebben, dat zou ook goed kunnen. Zo had ik er nog niet over nagedacht. 

Inderdaad de volgende keer een extra teiltje water neerzetten. Ik zette mijn nijnen altijd weer op een handdoek zodat ik het water kon vervangen. Ze bleven gelukkig gewoon zitten. Maar ik denk dat ik dat met één van mijn halfwildjes ook niet hoef te proberen, daar zijn ze te actief voor, en wellicht teveel stress. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .