Ga naar inhoud

Konijn 5 maanden oud begint mager te worden en weigert brokjes


JolandaS

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


mijn franse hangoor van 5 maanden begint mager te worden. Echt afvallen doet ze niet, maar ze is in de groei. Qua grootte wordt ze groter, maar in gewicht blijft ze in verhouding achter. Ik voel haar ruggengraad en ribben goed, dus ze mag echt wel aankomen. 


Normaal gaf ik 2x per dag brokjes en verder onbeperkt hooi en wat groenvoer en kruiden. Eigenlijk vloog ze altijd op haar brokjes af, maar ineens weigert ze ze.


Ook uit de hand weigert ze zelfs maar één brokje te eten.


 


Hooi eet ze gelukkig nog heel goed, maar het is gewoon echt te weinig voor haar. Ze is ineens enorm kieskeurig. Dit is wat ze, naast hooi, ook lust:


- gedroogd paardenbloemblad


- gedroogde kamille


- gedroogde weegbree


- gedroogde peterseliestengeltjes


- gedroogde papaya


- gedroogde ananas


- klein stukje banaan


- geplukt gras


 


Gedroogd paardenbloemblad, geplukt gras, banaan en gedroogde ananas vindt ze echt lekker. De rest gaat er in kleine hoeveelheden in.


 


Ik heb haar brokjes erg fijn gemaakt en gemengd met een baby wortelhapje, maar dit wilde ze niet. Ook alleen het wortelhapje zelf vindt ze niet lekker.


 


Vandaag ben ik met haar naar de DA geweest. Ze is gezond verklaart en heeft een mooi gebit. Haar keutels zijn mooi rond, geen diarree en ik vind nooit geen blinde darmkeutels. Wel vond de dierenarts haar ook mager.


 


Qua gedrag merk ik ook niets aan haar. Ze is vrolijk, rent rond, springt op de boomstammetjes en komt gelijk aangerend als ik bij het hok komt. Ook met haar vriendje klikt het nog steeds prima. Hij ziet er helemaal super uit en mag eigenlijk juist niets meer aankomen.


Ik zet Stippel dus in het hok zelf apart in een ren als ik eten geef. Dit om te voorkomen dat Mowgli het op eet en ik er geen goed zicht op heb wat ze eet.


 


Hebben jullie tips? Waar komt ze snel en verantwoord van aan? Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen dat ze ineens haar brokjes laat staan? Is er een manier om haar weer terug die brokjes te laten eten? Ik blijf haar steeds wegen. Hebben jullie een idee, binnen hoeveel tijd ze wat aan zou moeten komen?


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor brokjes geef je haar? Erwtenvlokken kun je bijv wat bijvoeren om een konijn wat aan te laten komen maar als ze altijd op haar brokjes aanviel en nu niet meer moet daar toch een oorzaak voor zijn zou je denken.

Er is ook naar de kiezen gekeken? De achterste kiezen worden normaal gesproken onder narcose bekeken omdat je er dan echt goed bij kan.

Wat zei de DA er verder van? Het was wel een konijnkundige DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de kiezen zijn ook nagekeken, deze waren helemaal netjes in orde. Ik gaf SS junior en was kort geleden overgestapt naar de gewone SS (wit met donkergroene zakken). Beide lust ze niet meer. Ik heb een klein zakje Beaphar gekocht en ook dat lust mevrouw niet. Ik heb nu keiharde staafjes (luzernestaafjes) als snoepjes meegenomen en deze eet ze prima. Aan het knagen/kunnen eten ligt het duidelijk niet. 


 


Ik merk nu wel verschil in gedrag. Ze lijkt weer wat meer honger te hebben. Ik heb haar nu apart gezet (met gaas ertussen) en 15 SS junior brokjes, 15 SS normale brokjes en wat gedroogde ananas en papaja. Kan ik zo meteen goed zien of ze wat van de SS op heeft.


Ik was altijd erg tevreden over dit merk en Mowgli eet het erg graag, dus hoop echt dat ze dit weer gaat pakken. Als alternatief is hopefarms ook een goed merk begreep ik!?


 


Erwtenvlokken en gedroogde wortel stukjes heb ik in huis, maar beide wilt ze niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan toch maar even kijken of er een andere biks is die ze wel wil. Ik heb nog geen konijn gehad/gezien dat niet dol was op SS maar goed je weet het niet, misschien komt het wel vaker voor? Misschien dat de mensen die een opvang hebben die hier lid zijn daar ervaring mee hebben, die zien natuurlijk jaarlijks

zoveel konijnen. Hope Farms zou je eens kunnen proberen.

Fijn dat er goed hooi gegeten wordt in ieder geval.

Krijgt ze verder ook groenvoer? Iets van andijvie of witlof vinden de meeste konijnen ook wel lekker of wortelloof. Wel opbouwen indien ze dit nog niet gewend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze krijgt ook diverse soorten groenvoer. Pfff ook de hope farms laat ze staan. Wel zag ik nadat ik dit aanbood dat ze 2 staafjes science selective at. Morgen maar weer wegen. Het liefste wil ik haar tijdelijk terug op de junior SS. Maar ook die weigert ze. Vermalen in een banaanhapje of wortelhapje eet ze het ook niet.


 


Zo frustrerend.... Ze is alert, vrolijk en actief. In principe eet ze, buiten brokjes, alles goed en met name ook veel hooi. Maar ze is in de groei en ik merk dat ze gewoon tekort komt en toch echt wat krachtvoer erbij nodig heeft. Via de webshop had ik kruiden besteld. Ik kreeg een proefzakje muesli erbij. Mowgli vond het heerlijk, Stippel wilde ook dit niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan kruiden moeten ze soms wel wennen. Ik voer het ook pas. De erwtenvlokken deed ik wat door de biks en die lieten ze de eerste dag mooi liggen, einde vd dag waren ze toch op en nu pakken ze ze er meteen tussen uit.

Gister herfstmix hier uit de webwinkel gegeven voor het eerst en ze leken beide een beetje teleurgesteld, doken eerst op het bord af en toen het 'maar' kruiden bleken werd ik helemaal besnuffeld of ik toch echt niks anders bij had.

Heb de groenten er later gewoon bij gedaan en einde van de dag was ook alles op.

Laat je het wel eens gewoon staan? Of eet Mowgli dan alles meteen op? En ze een uurtje scheiden en het voer laten staan en kijken of Stippel dan toch wil? Ik denk maar wat mee hoor.

Misschien lust ze wel fibafirst? Zijn ze hier dol op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Anja,


 


ik zet Stippel 4x per dag apart in een ren binnen het hok, zodat ze nog kunnen snuffelen, maar Mowgli het niet op kan eten. Mowgli eet inderdaad alles en die eet het dan snel op. Hij is mooi op gewicht en moet juist niet aankomen ;)


Ik laat Stippel dan ook echt 1 in de ren zitten en ga zelf ook even weg, zodat ze rustig kan eten.


 


Fibafirst kan ik ook eens proberen! Ik begreep dat dit een voedingsmiddel was voor konijnen die weinig hooi eten. Ik zal eens even kijken hoe de samenstelling is qua eiwitten, vitamines en mineralen e.d. tegenover SS junior.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou de keutels eens na kunnen laten kijken op wormen. Een konijn in de groei hoort niet te vermageren, en slecht eten is ook niet goed. Dus gezond verklaard vind ik bijzonder.

toen ik Morris kreeg, werd hij ook mager en liet ook eerst zijn brokken staan en later andere dingen ook. Zijn keutels zagen er ook prima uit. Maar toen de DA zijn ontladting onder de microscoop legde vierden de wormen feest! Alle mogelijke soorten wormen bleek hij bij zich te hebben.

Een konijn kan dus best gezond ogen en goede ontlasting hebben en toch echt wat mankeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .