Ga naar inhoud

Konijn met buikpijn, maar is wel levendig


blabla

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zag zojuist dat ik al een account had op mijn e-mail adres, bleek dat ik 4 jaar geleden hier ook al een post had geplaatst over mijn konijn met buikpijn. Hier wederom weer hetzelfde soort probleem.

Ons konijn van 11,5 jaar kreeg afgelopen woens- of donderdagavond last van buikpijn. Ik herkende dit onmiddelijk omdat het konijn dan in een hoekje zit met zijn hoofd in het hoekje gedrukt. (Handig als je een konijn al zolang hebt, want dan weet je precies uit ervaring al wat ermee aan de hand is). 

Ik heb het toen even in de gaten gehouden en een buikmassage gegeven. Ik heb het idee dat het konijn dit fijn vond, aangezien die dit toestaat en lekker blijft zitten. Tijdens het masseren ging zijn buik enorm hard borrelen en geluiden maken. Ook voelde zijn buik nogal hard aan. Ik denk dan aan gas, maar een konijn met gas eet niet. In tegenstelling tot ons konijn eet die van ons juist wel, dus dat is een goed teken. Daarom heb ik ook nog niet meteen actie ondernomen aangezien het konijn nog bleef eten en nog redelijk levendig en actief was zolang er mensen bij hem in de buurt zijn. Maar zodra er niemand bij hem in de buurt is zit hij stil in een hoekje.

De foto hieronder heb ik net gemaakt en daarop is te zien hoe hij zijn hoofd op een tegel laat rusten. Ik heb dit in de dagen hiervoor ook gezien en zag een natte plek op de tegel (wellicht kwijlt hij?) 

ig9d28.jpg

Ik twijfel dus nog aan een bezoek aan de dierenarts, omdat hij desondanks de buikpijn nog wel eet en levendig is wanneer er mensen in de buurt zijn, alleen hij heeft het al wel een paar dagen wat misschien een beetje lang is. Overdag is het konijn buiten en wanneer het donker is, is het konijn binnen. Ik weet dat hij er op de foto nogal zielig uitziet, maar zo is hij dus niet de hele dag. Verder sinds hij last van ze buik kreeg heb ik het 1 - 2 keer per dag gemasseerd. 

Wat wel duidelijk is, is dat het konijn wel degelijk last van zijn buik heeft. Ik weet alleen niet zeker of hij dit goed weet te verbergen of wat. Ook hij binnen zit met zijn hoofd in een hoekje gedrukt zit, heb ik hem horen knarsetanden.

Hebben jullie nog tips/ raad/ adviezen/ vermoedens? Ik zit te overwegen om morgen misschien de dierenarts te bellen voor een afspraak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knarsetanden is echt een teken van pijn hoor, dat moet je niet te lang laten gaan. En konijnen zijn meesters in het verbergen van pijn en ze laten heel laat zien dat er wat aan de hand is.


 


Keutelt je konijn nog wel goed? Of zijn die kleiner of anders van formaat of structuur? En hoe is de temperatuur? Een ziek konijn kan zijn of haar temperatuur ook slecht op peil houden waardoor de maag en darmen nog trager gaan werken.


 


Ik zou echt al eerder aan de bel hebben getrokken als mijn konijn dat zou hebben. Zeker op die leeftijd eerlijk gezegd. Er kan ook wat mis zijn met het gebit waardoor het voedsel niet goed vermalen kan worden en dat kan ook gas veroorzaken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken zou ik ook eerder naar de dierenarts zijn gegaan, maar omdat hij bleef eten en nog rond aan het huppelen was heb ik besloten nog even af te wachten. Ik dacht bij mezelf, als het in het weekend nog niet over is dan ga ik maandag meteen bellen. En dat is denk ik ook wat het gaat worden.

Het konijn is in het verleden al eens voor gebitsproblemen naar de dierenarts geweest, maar toen at hij niet meer omdat er punten op zijn kiezen zaten. Vanaf dat moment krijgt het konijn alleen nog maar brokjes gemalen konijnenvoer in zijn voerbak. Ik denk zelf dus niet dat er wat met zijn gebit is, maar simpelweg met zijn darmen/maag. 

Op de eerste dag toen hij hier last van kreeg (na de eerste buikmassage toen het enorm ging borrelen), zag ik diaree in zijn hok. Maar later op de avond en de dag daarop waren het gewoon weer normaal en rondige keutels. Waar ik wel aan heb zit te denken is dat het lijkt alsof hij minder keutels in zijn hok heeft dan normaal, maar dat weet ik niet zeker.

Ik denk dat de dierenarts bellen het beste is en ik zal jullie nog op de hoogte houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou toch naar de dierenarts gaan, mij klinkt het wel niet als een super dringend noodgeval aan gezien je nijn nog steeds redelijk actief is en goed eet, maar ja, ik ken daar om eerlijk te zijn niks van ;) om voorzorgen te nemen zou ik toch ook gaan. gelijk domino zei weet ik ook dat knarsetanden toch een teken van pijn is en dat er op de leeftijd dat je konijn heeft hem/haar wel al sneller iets kan overkomen. ik zou ook best een afspraak maken voor morgen en hopelijk weet je snel wat het is en komt het goed, laat je wel iets weten? groetjes


Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut de DA bellen. Als het een verstopping en/of gas is - en daar heb je best kans op - kan het zich enorm snel in negatieve zin gaan ontwikkelen. Nu is er misschien nog relatief eenvoudig wat tegen te doen, als je konijn straks echt lusteloos is, geen eetlust meer heeft en alleen maar kan liggen door de pijn is de prognose ronduit slecht te noemen.

Zelf zou ik vandaag nog bellen, want met gas kan het echt opeens binnen enkele uren afgelopen zijn. (En daarnaast is het gewoon ontzettend pijnlijk voor je konijn)

Een konijn met (mogelijk) gas is een spoedgeval!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een bezoekje aan de dierenarts, ik zou het ook niet afwachten maar bellen en gaan, zeker op die leeftijd. Ook zou ik hem binnen houden, wellicht heeft hij ondertemperatuur? Een ziek konijn kan nl moeilijker zelf zijn temperatuur regelen.

En eigenlijk zou ik hem vanaf nu sowieso helemaal binnen houden tot het voorjaar. Steeds naar binnen en buiten kan zolang de temperatuur binnen en buiten ongeveer gelijk is maar het is sinds afgelopen week toch wel aan het afkoelen buiten. 
Jouw konijn bouwt geen wintervacht op zo dus als je zelf niet meer in een shirt buiten kan wordt dit ook voor je konijn te koud. Hij heeft nl ook geen jasje aan. 

 

Het klinkt alsof je konijn toch al wat dagen pijn heeft, ik zou in zijn belang direct handelen. Succes en beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een samenvattend antwoord op jullie reacties: 

Vandaag de dierenarts bellen zal niet lukken aangezien ze op zondag gesloten zijn. Ik zal morgen een afspraak gaan maken. Ik keek gisteren in de middag nog naar hun openingstijden en zag dat er die ochtend een inloopspreekuur was. Ik baalde wel toen ik dat een paar uurtjes daarna zag staan. Ik was nog niet eerder naar de dierenarts gegaan, omdat ik in het begin de ernst betwijfelde: rondhuppelen en eten doen zieke konijnen meestal niet dus wou ik nog even afwachten. Op dit moment dat hij dat gelukkig nog steeds, maar aangezien het nu 3 dagen speelt zal het slim zijn om wellicht toch even naar de dierenarts te gaan. Het konijn houden we in principe het grootste gedeelte van de winter altijd binnen, omdat het temperatuursverschil dan inderdaad te groot is. Ik ga morgenochtend proberen een afspraak te maken voor dezelfde dag nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het ook met ziggy, at wel en was levendig maar ik zag aan haar dat ze pijn had. Bleken haakjes te zijn. Die waren al een beetje in haar wang gegroeid. Hoe langer je wacht, hoe meer last je nijn kan krijgen van wat hij ook mag hebben. Ik zou zsm gaan! Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een update die ik had beloofd te plaatsen:

Volgens de dierenarts was er met zijn buik niets bijzonders (blijkbaar was de buikpijn dus gelukkig maar tijdelijk), maar heeft wel een slecht gebit. Er zaten wat "haakjes" op de kiezen en de kiezen sloten niet goed aan op elkaar. De dierenarts zei echter dat er nacose te pas komt om dit te behandelen en dat is een risicofactor. Volgens haar kan dit voor jonge konijnen al een risico zijn en dus vooral bij oude konijnen. Maar zolang Mimi nog goed eet was er niets bijzonders aan de hand en konden we hiermee verder. Pas als hij echt niet meer zou eten zou het dringend worden.

Oftewel er was gelukkig niet veel aan de hand, maar dan weten we dat tenminste zeker. De dierenarts zei ook dat het belangrijkste was dat een konijn goed eet en dat was gelukkig bij Mimi ook het geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat je vaker ziet als het konijn eenmaal echt stopt met eten het probleem

zoals haken er al even zit, dat doet dan al een poos pijn voor het beestje. Haken zijn geen pretje en konijnen laten hun pijn vaak pas laat zien. Nu ben ik ook geen dierenarts maar om hem nou zo te laten door sukkelen wetende dat hij pijn/last heeft, ik weet niet, dat zou mij toch ook niet lekker zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf neem juist wel het risico op tijd met oude konijntjes, want als je te lang wacht vermageren ze en wordt hun weerstand slechter wat de kans dat ze de narcose overleven nog veel kleiner maakt. Daarnaast voelt hij zich niet happy.


Dan neem ik liever het risico dat die mogelijk inslaapt op een prachtige leeftijd met de narcose, maar zonder pijn dan met pijnlijke wangen door laten hupsen. Ik weet hoe het voelt als er iets in je mond prikt, jaren, echt heel vervelend, zeker als er ook een wond bij komt kijken. 


  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blabla, veel gras en hooi om het slijpen van de tandjes mogelijk te maken. En verder, wat domino en aniek zeggen. Het risico op gas is vrij groot en ze leven met haakjes ook met pijn. Ik denk dat ik dat risico ook zou nemen. Maar misschien ook niet als ik werkelijk voor de keuze kom.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij haken op zijn kiezen heeft dan gaan die niet meer vanzelf weg met hooi en gras eten. De kiezen sluiten niet goed op elkaar aan dus kan ook niet goed afslijten. Waarschijnlijk wordt het alleen maar erger dan. Ik ben het met Aniek eens, het is eigenlijk niet echt een optie het konijn met pijn te laten zitten en hoe langer je wacht hoe meer risico.

Ik denk niet dat je veel keus hebt eigenlijk. Straks weer gas en dan zit hij er weer zo ellendig bij als eerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, dat de kiezen niet goed op elkaar aansluiten hoeft niet altijd, meestal wel maar bij Otje is dat dus niet het geval.

Neemt niet weg dat ik sowieso zou laten behandelen, als ik steeds zie hoe zielig Otje erbij zit (tegenwoordig niet meer ondat we optijd gaan ipv als ze stopt met eten) krijg ik echt medelijde met mn beestje, dat moet echt ongelooflijk pijn doen en ze worden er echt niet vrolijker van van die haken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .