Ga naar inhoud

soms een veetje piepen bij ademhalen


Iloveanimals

Aanbevolen berichten

Geen idee. Dat hangt er vanaf waar het door komt natuurlijk en dat varieert van allergie tot een longontsteking. Is het piepen ineens begonnen? Hoe oud is je konijn? Niest ie er ook bij? Heeft ie wit snot bij de neus?

Die vragen zal een dierenarts ook stellen, ik denk dat je daar toch langs moet gaan als je wilt weten of en wat er mis is. Dan moet er toch naar de longen worden geluisterd enzo, de temperatuur worden opgenomen. Konijnen kunnen ook allergisch reageren, op andere bodembedekking bijvoorbeeld. Maar dat kun je dus beter aan je dierenarts vragen, die kan je konijn onderzoeken en dat lijkt me wel nodig bij piepende ademhaling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet geen andere manier om erachter te komen waarom ze piept dan naar de dierenarts gaan, want het kunnen meerdere dingen zijn en alleen een dierenarts kan je konijn onderzoeken. Ik weet wel dat als je andere bodembekking hebt voor je toilet, dat ze daar allergisch op kunnen reageren en soms ook op planten buiten. Maar een allergie is niet de enige mogelijke oorzaak, het kan ook iets ergers zijn. En dan wil je echt niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan, de longen zijn natuurlijk heel belangrijk. Ik heb wel konijnen gehad die snurkten in hun slaap, best hard ook. Soms maken ze ook wel gekke geluidjes tijdens het drinken. Maar een piepende ademhaling de hele dag door, daarvoor zou ik naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het toch maar even laten controleren bij de dierenarts. Het kan diverse oorzaken hebben. Ik heb zelf een konijn gehad die ook begon met soms piepende geluiden, uiteindelijk werd het erger. Ze had dus een hartprobleem en daardoor kwam er vocht achter haar longen, waardoor ze het benauwd kreeg. Verder heb ik nu een konijn die op straat heeft gezworven en zij had ook soms een piepende ademhaling. Ze bleek uiteindelijk allergisch te zijn voor de bodembedekking in het hok.

Dus het is niet zomaar aan te geven wat er met je konijn aan de hand zou kunnen zijn. Dit is aan de dierenarts om te bepalen, of om juist uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even voor de duidedlijkheid,piept ze redelijk constant of op momentendat je haar aandacht geeft? in geval van het eerste, Zeker langs gaan bij de dieren arts.


In gval van het tweede kan het zijn dat ze geluiden maakt omdat ze het fijn vind om aandacht te krijgen, hoewel dit meestal geen piepen is. Voor de zekerheid is het dan nog steeds slim om bij de dieren arts langs te gaan. Al is het alleen maar om zeker te zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je denkt dat je ouders het niet goed vinden dat je naar de dierenarts gaat? Ben je zo afhankelijk van ze dan? Dat kan hoor, als je jong bent. Misschien kun je ze dan vertellen dat het meerdere ernstige problemen zouden kunnen zijn en dat het belangrijk is om er dan zo vroeg mogelijk mee naar de dierenarts te gaan.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd, denk je dat je dierenarts zal zeggen dat het niks bijzonders is ofzo? Dan zou ik naar een andere dierenarts gaan, een goeie dierenarts doet gewoon een onderzoek en test dingen indien nodig. Luistert naar de longen en stelt je veel vragen. Anders kom je nooit achter wat er precies scheelt. Dus wat is het probleem precies, dat je er zelfs door gaat schelden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet goed met de kat, ook niet met het konijn, en jij hebt een grote waffel omdat onze reacties jou niet aanstaan.


Wanneer je dieren hebt moet je er voor zorgen, zeg dat maar tegen je ouders! 


 


EDIT,; ik ben Obbe (maar dat hebben jullie wel door denk ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb toch even na gedacht over hoe te reageren iloveanimals. Ik zeg toch gewoon hoe het is? nee, dat doe je dus niet. Je konijn knort en piept. Als dat alle info is die je hebt, ga dan naar een dieren arts om het te laten checken want blijkbaar weet je het zelf ook niet.. niks mis mee maar neem je eigen vraag dan serieus. Als je ouders dit niet willen doen met jou, tja, dan kan je daar niet veel mee of tegen doen, dit snap ik. Maar mocht je huisdier onverhoopt komen te overlijden, neem dan geen nieuw huisdier totdat er duidelijke afspraken zijn tussen jou en jouw ouders over hoe te handelen bij ziekte van je huis dier.


 


Als er meer te vertellen valt dan 'mijn konijn knort en piept' dan raad ik aan om dit ook te vertellen, want weet je, er kunnen heel veel redenen zijn voor allerlei soorten geluiden dus we hebben echt wel een rede om vragen te stellen, vragen waar jij ook over mag na denken. Het antwoord WTF laat eigenlijk alleen maar je onkunde zien. En weet je, we hebben allemaal onkunde gehad, of misschien nog steeds, maar daarom denken we niet alleen na over de antwoorden maar ook over de vragen. Nu is het jouw beurt om na te denken over de vragen en de antwoorden.


 


Probeer de vragen die gesteld zijn in deze reeks forumposts goed te beantwoorden, misschien krijg je dan ok wat meer inzicht in de situatie, dit hebben we allemaal moeten leren, en dit leren we allemaal iedere keer nog steeds.


 


En nogmaals, praat met je ouders, want echt, als jij en/of je ouders achterover willen leunen bij wat er allemaal mis kan gaan met je huisdier, dan is het misschien beter om geen huisdier te nemen. Als je wel goed wilt doen, en wel alles wilt proberen voor je huisdieren, die ook op jouw en je ouders rekenen om te overleven, doe dit dan ook. En als dat betekend naar de dieren arts gaan, Ga dan.


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn jeugd hadden we ook een konijn. Die leefde in een klein hok, een traliekooi, in de schuur. Ik vond dat heel zielig. Het was eigenlijk mijn moeders konijn, ze had hem voor haar verjaardag gekregen. Ze keek er niet naar om dus dat deed ik maar. Hij had last van chronisch ontstoken ogen, die ik vaak schoonmaakte. Ook maakte ik zijn kooi vaak schoon, dat deed mijn moeder niet al te vaak namelijk. Dat konijn was verder nooit ziek. Maar ik weet zeker dat als hij ziek was geworden, hij gewoon gestorven was want naar de dierenarts gaan voor een konijn? Nee hoor, veel te duur. Ik heb zo goed en zo kwaad als het ging voor hem gezorgd. Ik gebruikte rauw eiwit om zijn zere ogen mee te deppen, dat zou helpen (is lang geleden he). Dat konijn was niet kapot te krijgen en is 9 jaar oud geworden maar niet dankzij mijn ouders. Ouders hebben niet altijd gelijk en kunnen ook fouten maken waar een dier de dupe van wordt. Hij is doodgegaan tijdens een hittegolf, veel te heet in die schuur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat ik me in het begin zorgen maakte om Leyla. Die piepte tijdens het witlof eten altijd en ik dacht dus ook aan luchtwegen.

Wat bleek nou, ze vindt witlof zo lekker dat ze een beetje kreunend piept en knort. Vooral als je haar aait terwijl ze eet.

Piept ze alleen bij bepaalde gebeurtenissen of piept ze altijd. Want als ze altijd piept of altijd bij andere gebeurtenissen zou ik toch echt naar de da gaan, overigens ben ik met Leyla toen ook naar de da geweest natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net naar de dierenarts geweest. Ze heeft een klein beetje een dicht neusje maar niks ergs. Als het erger word moet ik terug komen en krijgt ze zalf. Even iets anders. Ik snap jullie reacties wel hoor en het spijt me als ik onbeleeft over kom ofzo alleen jullie moeten weten dat ik inderdaad nog afhankelijk ben van mijn ouders en ik dus niet zomaar naar de dierenarts kan gaan en ik het dus eerst goed moet overleggen. Ik wil niet dat jullie denken dat ik niks om ze geef en we gaan heus wel naar de dierenarts als dat nodig is. Als mijn ouders het niet nodig vinden ga ik zelf en betaal ik alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .