Ga naar inhoud

plassen op schoot/de bank


nikkitje

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik heb sinds een ruime week een nieuw konijntje. Hij is nu 8 weken oud.

Telkens wanneer ik hem uit de kooi pak, plast hij. Of op mij of op de bank. Dit gebeurd al na 5 a 10 minuten.

Eerst dacht ik nog dat hij misschien gewoon nodig moest plassen, maar elke keer als ik hem oppak doet hij het...

 

Kan het zijn omdat het een ventje is dat nog niet gecasteerd is? Is het terrirorium gedrag?

 

Hoe kan ik hem leren dat hij het op moet houden totdat hij weer in zijn kooi zit?
Ik begrijp dat hij het geen uren op kan houden, maar het is wel heel erg vervelend dat hij telkens na een paar minuten al weer op me plast.

 

Hopelijk hebben jullie tips, bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, oke. Maar ook als hij los mag lopen op de bank plast hij binnen een paar minuten?


Kan ik iets doen om hem te 'straffen' zodat hij weet dat het niet mag?


Mijn vriend wil namelijk, zoals bij andere dieren, zijn neus door het plasje halen en hem dan weer in de kooi zetten.


Is dit wel of geen goed idee?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is geen goede manier, het neusje door de plas halen en dan terug in de kooi stoppen.

Laat je konijn gewoon niet meer op de bank maar laat hem met vier pootjes op de grond lopen. Als je bij hem wil zitten ga dan zelf ook op de grond zitten.

Optillen vinden konijnen over het algemeen ook niet zo prettig.

Zorg dat hij altijd bij zijn toilet kan, maak anders de ruimte eerst niet te groot, een rennetje om de kooi en dat steeds een beetje uitbreiden.

Je konijn doet in mijn ogen niets fout, hij is 8/9 weken. Hij is nog niet zindelijk denk ik in de zin dat hij al zijn behoeften op 1 bak doet? Voor hij zover is zou ik hem zoiezo van de bank afhouden, hij is nog zo klein en jullie verwachten dat hij het allemaal al snapt?

Dat hij niet mag plassen tot jullie klaar zijn met knuffelen?

Als hij op de bank mag en dit wil gaat hij dit wel doen als hij groot genoeg is en dan kan hij er ook zelf weer af om bijv te gaan plassen. Maar dat zou ik nu allemaal nog niet gaan verwachten.

Geef hem ook de tijd om aan zijn nieuwe omgeving en aan jullie te wennen.

Besef dat je een konijn in huis hebt en geen hond, en ook een hond duw je niet uit eigen frustratie met zijn neus in zijn eigen ontlasting om hem vervolgens op te sluiten.

Ik vind dat een erg nare manier om je dier op te willen voeden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, mannen! Echt niet doen hoor, met de neus door de plas halen. Dat werkt bij geen enkel diersoort. Hij is ook nog een baby, ik verwacht pas zindelijkheid vanaf een maand of drie. Dat kan ie gewoon nog niet nu dus kun je dat niet van hem verwachten. Hormonaal gedrag helaas wel al, rammen sproeien meestal voor ze gecastreerd worden. Maar dit klinkt meer als gewoon een baby die nog geen beheersing heeft over de sluitspieren en het laat lopen bij schrik of opwinding. Gaat vanzelf over. Tot die tijd, pak er een oude theedoek oid bij en hou die onder zijn bips, dan zit je niet steeds onder.

Konijnen houden over het algemeen niet van oppakken, ik doe het alleen als het niet anders kan. Ik kan me voorstellen dat je denkt, ach, dat kan toch wel bij zo'n kleintje. Maar daar kun je ermee voor zorgen dat ze wat schuwer en banger worden. Laat hem liever zelf op schoot hoppen of gebruik een transportmand om hem op te tillen, dan laat je ze erin lopen dus en haal je ze er elders uit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .