Spring naar bijdragen
Zonnebloem

Kammen tot op de huid

Recommended Posts

Ik heb een vraag over mijn Teddy kruising. Als ik zijn vacht kam, die nu op lengte is van minstens 6-7 cm, kan ik niet goed voelen of het helemaal tot op de huid goed gekamd is. Het is zo'n berg donshaar dat ik echt moeite heb om erdoorheen te voelen. Hoe doen jullie dat?

Ik gebruik een borstel met ijzeren haartjes in verschillende maten maar het lijkt of ik daar niet tot op de huid mee kan kammen. Nu maak ik maar een scheiding en kam ik de haren vanaf de scheiding weg. Maar dan moet je echt laag voor laag die vacht doorploeteren. Ik vraag me af of dat beter lukt met een andere borstel, maar welke? Ik heb een herderharkje geprobeerd maar daar kom ik ook niet tot op de huid. Wie weet een beter gereedschap of betere manier om de vacht makkelijker te kammen tot op de huid?

Volgens mij heeft Bobby wat angore genen ofzo, hij is echt een langharige freggel! Het kammen gaat wel goed en hij klit niet heel snel. Het voelt alleen alsof het niet goed genoeg gekamd is, hoe lang ik ook kam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is zoals je zegt, laag voor laag wel de beste manier om echt alles goed te kammen. Ik kamde de mijne haast nooit maar knipte haar gewoon kort. De binkies vlogen daarna om mijn oren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn angorakruising wordt ook kortgeknipt, dan hoef ik haar nooit te kammen. Met 7cm haar is het ook lastig tot op de huid te kammen. Laag voor laag is dan de enige manier, maar als je het idee hebt dat je niet tot op de huid komt zou ik heel snel de schaar er in zetten. Het kan er zo mooi klitvrij uitzien en op de huid een vervilt drama zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan ik doen, ik heb hem in de zomer gekortwiekt. Maar ergens heb ik het gevoel dat je een vacht beter met rust kunt laten, als dat mogelijk is. Het kammen zelf gaat probleemloos, Bobby is erg braaf en vindt het ook wel lekker. Hij heeft alleen wel eens klitten op de borst en kont. Ik vind zijn vacht namelijk wel heel donzig en ik vraag me af of dat komt omdat ik hem heb gekortwiekt. Dat wil ik niet erger maken dan het is. Ik denk niet dat hij vervilt is op de huid want dan zou de borstel af en toe blijven steken en dat gebeurt niet.

Maar ik denk dat jullie wel gelijk hebben wbt het kammen in lagen, en dat duurt wel lang. Ik heb snel gezwollen gewrichtjes in mijn handen dus misschien is knippen toch een goed idee. Denk dat ik een half uur bezig ben met hem, eens in de week. Het voelt alleen niet goed omdat het kammen wel lukt en ik de vacht niet wil verpesten. Ik ga erover nadenken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij onze dieren arts gebruiken ze een tondeuze, ziet er redelijk normaal uit, en zetten de stand dan op ongeveer 2 cm. Dan blijft de onderhuid/vacht onaangeraakt maar alles wat hier boven zit wordt gekortwiekt.  Wel voorzichtig rond de staart, de buik, de pootjes, de oortjes en het kopje, zorg er voor dat je van hunsnorharen afblijft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij onze dieren arts gebruiken ze een tondeuze, ziet er redelijk normaal uit, en zetten de stand dan op ongeveer 2 cm. Dan blijft de onderhuid/vacht onaangeraakt maar alles wat hier boven zit wordt gekortwiekt.  Wel voorzichtig rond de staart, de buik, de pootjes, de oortjes en het kopje, zorg er voor dat je van hunsnorharen afblijft.

Die snorharen groeien wel weer aan hoor ;) hoe vaak ik die niet per ongeluk mee had geknipt (niet allemaal maar er sneuvelden er altijd wel enkele)

Je moet natuurlijk niet gericht knippen om ze eraf te knippen maar het ging wel eens mis als ik die haren ertussen wilde doen :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, precies... hoe vaak ik bij het trimmen van hun baard niet per ongeluk een snorhaartje er tussen heb zitten. Gaan ze niet dood van. Voor de pootjes heb je speciale potenschaartjes. Die hebben een extra stompe punt aan het uiteinde. Daar kun je ook bij de oortjes etc mee knippen als je dat niet met een gewone durft. Zo ben ik ook helemaal blij met mijn enkele effileerschaar. Fantastisch! Als ik daarbij bijknip ziet het er veel natuurlijker uit als de 'happen' die een gewone schaar veroorzaakt. En qua kammen inderdaad laag voor laag, gebruik daarvoor ook een slickerborstel. Werkt perfect!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich ben ik niet tegen knippen hoor. Ik wil alleen niet dat dat zijn vacht donziger gaat maken. Voor mijn gevoel was zijn vacht minder donzig voor ik hem kortwiekte maar ik kan me vergissen. Bobby is nu 7,5 maand oud dus misschien is dit gewoon zijn volwassen vacht.

Ik knip hem zelf, een trimmer maakt hem vast netter maar het maakt me niet zo uit of het er mooi uitziet. Ik wist niet dat ie zo'n lange vacht zou krijgen, ik heb hem vanaf 8 weken en toen was zijn vacht nog babylengte en was het nog niet te zien. Hij is een mix die ik via via heb gekregen, ik weet niet precies hoe zijn ouders eruit zien. Ik was niet op zoek naar een Teddy iig. Hij is nu wel gecastreerd, ik vraag me af of dat nog verschil maakt, dat kan bij honden wel namelijk.

Hij heeft wel de juiste naam gekregen want hij is net Bob Marley, alleen dan zonder dreads. Bestaan er eigenlijk ook konijnen met dreads zoals een puli, weet iemand dat? Ik krijg de neiging te gaan vlechten met die lange vacht, haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Slickerborstel, die ga ik even googlen. Bedankt voor de tip. Ik heb wel mazzel met Bobby want die blijft heel netjes stilzitten als ik hem borstel of knip. Maar een effileerschaar is wel een idee. Volgens mij heb ik er nog eentje voor mensenhaar, kan ik die ook gebruiken? Ik bedoel, het uiterlijk maakt me niet zoveel uit maar een gewone schaar vind ik soms niet zo prettig werken, soms glijdt het haar ertussen uit dus misschien dat een effileerschaar handiger knipt. Wil ik wel proberen.

Ik moet hem trouwens wel evengoed borstelen als ie kort is want bij zijn kin en kont gaat het anders klitten. Hoe doen jullie de kont trouwens zonder ze op de rug te leggen? Ik doe het nu op de tast terwijl ie staat. Maar ik vraag me af of het handiger kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O ik gebruik ook slickerborstels, in twee maten. Ik begin wel met een andere borstel, voor mensen, want die is groffer dan de slickerborstel, zo kan ik klitten eerst lokaliseren en wegknippen. En dan met de slickerborstel voor het fijnere werk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, hoe je hem beschreef dacht ik ook wel al dat je de slickerborstel gebruikte ;) Vind dat ding ontzettend fijn. Maar of een effileerschaar voor mensen ook geschikt is, durf ik niet te zeggen. Ken ze voor mensen ook niet. Weet wel dat ze iets lastiger knippen, je moet op 1 plukje meerdere keren knippen, maar laat het er wel mooier uitzien. Ik heb zowiezo zelf alleen maar konijnen met giga manen en een klein fluffy konijntje, die zijn wel wat makkelijker in 'onderhoud'. Al ben ik wel konijnentrimster, maar mijn eigen hupsels zijn geen goed oefenmateriaal ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O je bent trimmer, dat wist ik niet. Ik weet dat je meerdere keren moet knippen met een effileerschaar, dat moet ook met de mensenversie. Ik kan het eens proberen iig. Die slickerborstel zijn goed idd maar toch, het is zo'n pak dons dat het voelt alsof het nooit helemaal goed doorkamd is, vind ik. Maar ik ga hem wel kortwieken, dan wordt het kammen toch wat makkelijker.

Ik ga hem niet vlechten hoor, dat was een grapje. Volgens mij heb ik wel eens een foto gezien van een konijn met puli vacht, in dreads dus. Maar misschien was dat gephotoshopt. Een puli vacht behoeft zowat geen verzorging dus dat is wel makkelijker dan een Teddy vacht. Zijn vacht kroest wel een klein beetje, bij de staart heeft ie wat krulletjes, heel schattig vind ik dat! Hij is gewoon een rasta konijntje, haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om goed tot op de huid te kamen moet je laagje voor laagje kammen anders raak je nooit tot op de huid.

Een goede kambeurt duurt ong.45min.tot een uur per konijntje.Ik heb het hier dan wel over een dwergangora,

de kambeurt van een grote angora kan tot anderhalf uur per konijn duren.

Ik gebruik verschillende kammen en borstels om tot een goed resultaat te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet slapen dus ik heb Bobby maar gekortwiekt net. Hij ziet er prachtig uit, al zeg ik het zelf, met een gewone schaar gedaan. Ik denk dat ik 2-3 cm heb laten staan. En hij was weer zo braaf. Volgens mij ging ie zelfs even tandenknarsen met zijn oogjes dicht! Toen ik klaar was, bleef ie lekker zitten dus hebben we nog even gekroeld. Ik dacht even, hij zal toch niet ziek zijn ofzo, zo mak als een lammetje. Hij vindt het niet leuk om opgepakt te worden maar als ie eenmaal op schoot zit, is het goed. Heb ik nog niet eerder meegemaakt met een konijn. Meneer is een heerlijke kroelkip!

En nu kom ik wel goed door de vacht. Ik vind knippen wel goed gaan want je kunt een hele dot in ene afknippen en dan heb je zo 10 vierkante centimeter gedaan, omdat het zo fijn haar is. Ik kan een kussentje maken van wat ik heb afgeknipt, haha.

Het is ook beter, bedacht ik me net, als ie een kortere vacht heeft want morgen ga ik hem koppelen en dan heeft Nel minder vacht om vast te bijten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze hebben ook meer bewegingsvrijheid en kunnen zichzelf ook veel makkelijker poetsen met een kortere vacht. Hij zal je vast dankbaar zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even terug te komen op het op de rug leggen: ik krijg mijn voedster niet geknipt zonder haar op haar rug te leggen. Dan kan ik niet goed bij haar buik en pootjes en ze heeft meestal vooral klitten in haar liezen, tussen haar tenen en rond haar geslacht. Daarvoor moet ze echt op haar rug. Dat vindt ze vreselijk natuurlijk, maar het is niet anders. Ik zou ook echt niet weten hoe je dat voor elkaar zou krijgen zonder ze op de rug te leggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat vind ik ook een lastige, ik wil hem liever niet op de rug leggen tenzij het niet anders kan. Van de zomer heb ik hem wel op zijn rug gelegd want toen had ie een helemaal geklitte kont en borst. Dat moest eraf natuurlijk. Ik heb er eerder een discussie over gehad hier en sindsdien besef ik me dat het op de rug leggen minder vriendelijk is dan ik dacht. Okee, ik merkte wel dat Bob het niet geweldig vond maar heel erg vond ie het ook niet. Hij is erg relaxed, die Bob. Na alle ellende van dit jaar (4 konijnen begraven) heb ik wel een droomkonijntje aan Bob dus ik wil de band die we hebben, niet verpesten.

Nu heeft ie goddank nooit plakpoep en hij verzorgt zichzelf heel goed, hij wast zich veel. Ik heb zijn buik deze keer alleen vanaf de zijkant wat geknipt en hem niet op de rug gelegd. Wel gekeken of het niet geklit was maar dat viel mee. Tja als het weer erg geklit raakt, zal ie toch op de rug moeten, vrees ik. Ik hoop dat het niet vaker nodig zal zijn dan een paar keer per jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Let niet op het toilet, die moet ik nog verschonen, en zijn bescheten blik, haha, maar zo ziet Bob er nu uit.

2a94oro.jpg

Valt mee met de happerigheid, toch? Die oren, hahaha, die staan op stand: moet dat nou?! Het is wel een knapperd, vind ik. Zijn vacht is rond zijn kop en poten volgens mij minder lang dan bij andere Teddy's maar op de rug is het erg lang. Hij lijkt nu twee keer kleiner dan ie was. Was wel grappig, met de castratie is ie gewogen, dat lukte thuis niet door al dat haar waardoor ik de weegschaal niet af kon lezen en hij weegt 2,1 kilo. Ik dacht zelf dat ie zeker een kilo zwaarder was maar dat was dus alleen haar, haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahh hij heeft wel een beetje een bescheten blik ja ;) Maar het ziet er best netjes uit. Soms kan je de buik ook een beetje knippen door zijn voorpootjes te ondersteunen en hem zo even op zijn achterpoten te laten staan met zijn rug eventueel wat tegen je aan. Al moet je dan wel oppassen dat je niet mis knipt, heel precies gaat het niet maar voor de langste plukken wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is wel een idee, alleen moet ik dan een scherpere schaar gaan kopen. Nu houd ik namelijk met de ene hand een pluk haar vast en met de andere knip ik die af, wat wrikkend en zagend. Zonder een pluk vast te pakken, gaat die schaar niet door het fijne haar, ik denk dat ie te bot is daarvoor.

Mm, misschien kan ik Bob leren om zijn voorpoten op een laag krukje oid te leggen zodat ik bij zijn buik kan. Hij blijft iig keurig stil staan en zitten terwijl ik bezig ben, ik kan het proberen. Hij pakt geen lekkere dingen aan terwijl ik kam/knip dus ik beloon hem met zoete woorden en aaitjes.

Wat voor schaar gebruiken jullie eigenlijk, ik heb er vier geprobeerd maar met slechts eentje lukte het om dat haar te knippen. Een stofschaar deed het niet en goedkope papierscharen ook niet geweldig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die doen het idd op haar ook niet fantastisch nee ;) Ik gebruik vooral het merk Mikki. Fijne schaartjes voor thuisgebruik en zelfs beginnende trimsters. Kunnen ook wat meer hebben. Die echt goede dure kun je praktisch weggooien als je hem laat vallen of per ongeluk een strootje of keuteltje doorknipt wat nog in de vacht zit. Dat heeft Mikki niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .