Ga naar inhoud

raar gedrag


mira

Aanbevolen berichten

Hii, wij hadden een vlaamse reus net aangeschaft en hebben haar hele week in een bench gestoken en savonds kooi opengezet zodat ze kon wennen we gaven ze geen aandacht tenzij ze in de zetel sprong bij ons maar, de 2de week ging ze plots op haar gat zitten en schuurde naar achter en maakte rare bewegingen en begon ze dan echt keihard te schreeuwen, we hebben ze opgepakt en ze kwam rustig wanneer we ze loslieten liep/ sprong ze naar haar bench en wanneer mijn vriend de kooi wou sluiten begon zij tegen de kooi te springen en stampen en schreeuwen allemaal tegelijk, hebben gewoon deur van de kamer toe gedaan en volgende dag huppelde ze weer vrolijk rond waarom deed ze dat gedrag? Van angst of?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het licg geeft als richtlijn aan dat voor grote nijnen van meer dan dab 5 kg dat je minimaal 0.25 m2 per kilo moet rekenen. in die berekenig moet je dan eigenlijk uitgaan van twee konijnen omdat je een konijn uiteindelijk niet alleen moet laten zitten.


 


Dit is een minimum, geadviseerd, niet een maximum. http://www.licg.nl/g9/dieren/zoogdieren/konijn.html


 


Ik adviseer dan ook om zelf iets te maken voor je nijn en zijn eventuele toekomstige maatje. De eerste vraag die er dan is, wil je ze binnen houden of buiten.


 


Als je wilt kan ik je simpele adviesen geven hoe je zelf een hok kan maken. Of je kan andere bronnen opzoeken. Ik adviseer om niet bij dierenwinkels en dergelijke langs te gaan omdat de binnen kooien die hier verkocht worden allemaal te klein zijn op dit moment. Maar misschien loop ik achter en is er bij jullie een dieren winkel die wel het juiste formaat aanbiedt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen hond! Wat erg. Vind het echt akelig om te lezen. Een konijn heeft heel veel behoefte aan aandacht. Die mag je niet zo alleen opsluiten. Dat geeft enorm veel stress.

Met zijn kont op de grond klinkt alsof hij een probleem had met zijn buik. Daar zijn konijnen erg gevoelig voor. Een konijn dat gilt denkt dat hij dood gaat. Hij moet veel pijn gehad hebben en ook stress. Gelukkig dat hij het overleefd heeft.

Ik stel voor dat je je eens inleest over konijnen. Je hebt geluk dat hij het overleefd heeft. Maar zo'n bench kan niet groot genoeg zijn en hem alleen laten zitten en negeren is helemaal niet leuk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mira, alvast sorry als we soms sterk overkomen in onze reacties, iedereen hier houdt heel veel van nijntjes. We begrijpen dat je verkeerd advies gehad hebt maar doe hier alsjeblieft snel iets aan. Ik geloof dat je zelf ook niet wilt dat je nijn ongelukkig is, anders zoek je geen advies. Laat ons, waar mogelijk, je adviseren en helpen.


 


En niemand op dit Forum heeft de magische wijsheid, dus zoek daarin ook je eigen weg, biedt je nijn wat je kunt bieden, meer kan je niet doen.


 


Dit gezegd hebben, Lonja heeft wel gelijk, lees in, De link die ik eerder geplaatst heb van licg geeft veel meer info dan alleen huisvesting. Ook op dit Forum ga je veel info vinden.


Een bench is voor geen enkel dier bedoelt als een leef omgeving, zelfs honden mogen hier alleen maar tijdelijk in, en daar zijn ze voor gemaakt.


Konijnen zijn sociale dieren, negeren is het ergste wat ze kan overkomen, ik kan me niet voorstellen wat voor hork jullie dit heeft voorgesteld. Als jullie nijn aan jullie gewend is, adviseer ik jullie om een maatje voor hem te regelen, er is niks mooiers dan twee nijnen die elkaar en jullie liefde gaan geven.


 


Wel eerst de een castreren en later de ander. De eerste om te voorkomen dat je een lading kleintjes hebt aan het einde van het verhaal, de ander omdat dit hormonaal gedrag vermindert en meer rust geeft voor beide nijntjes. En omdat dit de overlevings kans van je nijntjes positief beinvloed.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me aan bij Lonja, wat een naar verhaal om te lezen en wat een raar advies dat jullie gegeven is. Erg sneu dat ze zo opgesloten is en daarnaast ook eigenlijk genegeerd is, ze heeft zeker wel liefde en aandacht nodig. Zeker als ze ook geen soortgenootje heeft als maatje, maar dat is misschien jullie plan voor de toekomst? Een konijn is nl een groepsdier en een maatje is een belangrijke basisbehoefte.


Ruimte is ook wel een dingetje, een bench kan nooit groot genoeg zijn om in te rennen en te spelen, dat is te klein om een konijn in op te sluiten, misschien kun je dit oplossen door er een ren omheen te zetten? Evt overdekken zodat ze er niet overheen kan springen 's nachts.


 


En natuurlijk moet ze wennen bij jullie maar dan moet je haar nog wel aandacht geven, onder laten wennen versta ik meer haar niet onnodig gaan optillen etc, dit vinden de meeste konijnen niet leuk maar ze zal vast genieten van aaien, iets eten geven uit de hand, tegen haar praten, bij haar zitten etc. Anders kun je ook geen band met haar opbouwen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen is ze naar een kinderboerderij waar ze leuk zal zitten bij 10 tallen andere vlaamse reuzen, was al 8 maanden oud dus al wat moeilijker tam te maken naar mijn informatie, negeren is groot woord met negeren bedoel ik dat we nie om de minuten bij ze kroop en haar aaien we zaten er natuurlijk bij en proberen haar aan ons te laten wennen ging wel beter ze deed zo zote sprongetjes in de zetel weet de naam niet hiervan en voor in de toekomst zal ik de bench altijd openzetten met een hekje voor de deur dan kan ze altijd rondlopen in de kamer en als we thuis zijn dat hekje weghalen kan het dan bij ons rondlopen. Wil toch eens meegeven dat ik een echte dierenvriend ben, was eerste keer dat we vlaamse reus aanschaffen en met de slechte informatie dat ik eerst kreeg is niet goed gegaan maar bedankt voor jullie reactie. En lona akelig is zien hoe 6-7 vlaamse reuzen in een kot van 1 op 1 zitten dat is akelig... we gaven toch wel de liefde dat we dachten dat goed was wat ondertussen weten dat het niet genoeg is.maar is dus nu op een kinderboerderij en gaan haar regelmatig opzoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik snap dat het niet gemeen bedoeld is van jou anders reageerde ik wel anders ;) maar ik vond het toch wel heel sneu om te lezen. Met zijn 7 en in 1 hok is ook net zo goed sneu ja.

Ik ben nogal verrast door de wending in je verhaal dat ze weg is gedaan. Was ze gecastreerd dan? Dat ze daar met andere konijnen kan zitten? Anders kan ze zwanger raken! De informatie dat ze niet meer tam kan worden is ook al verkeerd, 8 maanden is nog erg jong juist.

Ik begrijp het ook niet helemaal, je zegt in de toekomst het deurtje openzetten, komt ze ook weer terug dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zit ze met andere voedsters samen en ze komen goed overeen samen en in de toekomst zouden we een nog jonger Vlaams reusje willen maar eerst nog eens extra informeren want is wel duidelijk dat we verkeerde informatie gekregen hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze jonger aanschaffen wil niet zeggen hoe tam je ze krijgt, dat is toch ook een stukje karakter.

Ik vind het ook wat vreemd te lezen dat ze weg is gedaan want er was toch niks mis

met haar?

Een konijn tam krijgen kost tijd en geduld, soms heel veel tijd en heel veel geduld.

Ik heb een vlaamse reus (gecastreerde ram, zit samen met mijn rasloze

voedster) en hij was erg bang en angstig toen ik hem uit de opvang haalde. Liet zich echt niet aaien en was terughoudend tegenover mij. Ik heb hem genomen omdat het klikte met mijn voedster overigens. Je zou hem nu eens moeten zien, totaal omgeslagen.

Ik denk dat je van te voren inlezen als je weer aan konijnen begint een hele goede is en ik zou de info die je gekregen hebt dan ook laten voor wat het is want daar is je konijn niet erg mee geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee dat gaat snel. Dus ze is alweer weg? Ik dacht zelf, toen ze zo ging gillen, zou het misschien kunnen dat een poot tussen de benchdeur kwam? Want zo hard gillen ze vaak als ze veel pijn hebben ineens. Ik kan me voorstellen dat jullie daarvan zijn geschrokken maar ik vind het wel drastisch om haar dan meteen weer weg te doen. Ik heb zelf ook konijnen los in de woonkamer gehad, de hele dag en nacht dus, en ik vond het niet erg praktisch. Was dat de bedoeling misschien, dat ze een 'huiskamerkonijn' zou worden?

Je hebt dan wel slecht advies gekregen maar je handelde uit onwetendheid, dus ik vind het drastisch om dan meteen te stoppen. Maar ja, konijnen zijn ook wel dieren waar je wat voor moet inlezen, dat is waar. Als je nog van plan bent aan een konijn te beginnen en dan binnen, dan zou ik gewoon een ren voor haar maken ipv een bench. Ik heb ook een grote bench maar die gebruik ik alleen als ziekenboeg. Ze willen graag veel ruimte dus als je klein woont, zijn konijnen niet handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ene konijn wegdoen en dan al spreken over een volgend knijn, vind het een eigenaardig gebeuren.


Konijnen zijn hele lastige huisdieren, ze knagen op alles, soms zijn ze niet zindelijk te krijgen, ze hebben veel ruimte nodig, ze zijn redelijk kwetsbaaar, en zijn meestal zeker geen knuffeldieren. Een konijn in zijn eentje houden is zeker geen optie en je moet veel geduld hebben.


Ik zou mij eerst maar eens verdiepen in het hele konijnen gebeuren!


Ze zijn mega schattig maar oh wat kunnen het kleine kakmonsters zijn!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat gister avond al vol ongeloof en verbazing het verhaal te lezen. Wist niet goed hoe hier op te reageren en nog niet maar ga het toch doen.
Dus sorry als ik heel bot overkom:

 

Het komt op mij over alsof je een tas hebt gekocht die toch niet goed was en maar weg doet. En dan vervolgens maar een nieuwe neemt.

Zo ga je niet om met dieren.

Het is onzin dat konijnen op welke leeftijd dan ook niet tam kunnen worden. Het ligt eraan hoe jij doet tegen over je konijn en hoe het konijn zelf is.

Ik heb zelf konijnen die al ruim een jaar waren en totaal niet tam. Nu ze in een ren zitten waar wij bij kunnen en dus meer contact met elkaar hebben zie ik echt een verschil. Ja het heeft tijd nodig en veeeeel geduld.

 

Een konijn in een bench zetten en 'negeren' is echt niet goed. Dat iemand dat advies ook maar geeft snap ik niet. Hoe zou je het zelf vinden om opgesloten te worden en af en toe een aaitje te krijgen?

 

Over het gillen kan ik je geen advies geven, kan alleen zeggen dat het niet goed is.

 

En ik snap ook iets anders niet. Je vraagt  's nachts advies over je konijn, vervolgens is het konijn diezelfde dag nog weg. Waarom gaf je dat konijn geen kans en probeerde je de adviezen op te volgen? 

 

Ik wil helemaal niet bot overkomen maar ik vind het een heel raar verhaal.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dolly, kan niet dat het poot door de bench zat want het gebeurde gewoon wanneer die voor ons op de vloer waar niets staat. En pascall ja heb het raar verwoord maar wou gewoon weten waarom het konijn dat deed die was al naar de kinderboerderij al week of 2 voor ik dit gepost had wou gewoon weten waarom hij dit deed en dat het lijkt of een tas is dat je koopt is dikke zever

. Ik kwam hier kijken op dit forum voor beter te informeren over de Vlaamse reus volgende keer vraag ik gewoon wat het konijn deed en daarmee uit. En Tis nie dat het opgelsloten zat in een bench he... Van een hele dag zat hij in de bench msh 8 uurtjes wanneer we sliepen en dan nog stond de bench hele tijd open zodat het in de kamer kon rondlopen allen de eerste week zat het veel in de bench omdat het ons ze gezegt was punt... Ge komt over lijk dat ik wou dat het dier zo gilde ofzo lijk dat we het mishandelde zo kom je over, en is eerste keer dat we een dier hebben weggedaan omdat het niet goed voelde. Gelukkig dat het nu met veel plezier op kinderboerderij zit waar zij haar dagen met vol geluk kan doorbrengen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn is geen het. 

ik zou je eerst eens heel goed in gaan lezen als je opnieuw wil beginnen. Het advies van Dolly is leuk als je 'Als je nog van plan bent aan een konijn te beginnen en dan binnen'. Maar ze bedoelt natuurlijk konijnEN omdat konijnen groepsdieren zijn en dus een maatje willen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O nu snap ik het beter. Ik wist niet dat het konijn allang weg was. Gillen doen konijnen meestal als ze veel pijn hebben of denken dat ze doodgaan. Maar er zijn wel uitzonderingen. Jonge konijnen kunnen nog wel eens denken dat ze doodgaan omdat ze ergens van schrikken. Ik heb dat ook een keer meegemaakt met een jonge voedster. Er viel iets op de grond in de buurt van haar ren en toen ging ze gillen. Het kan ook een schaduw zijn waar ze van schrikken of een hard geluid.

Ik zat zelf te denken, misschien dat jullie konijn een heel angstig beestje is, die het erg eng vond om rond te lopen in een grote ruimte. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat ze pijn had. Dan waren jullie er wel achter gekomen, tenminste, dan zou ze ook zijn gestopt met eten bijvoorbeeld of andere symptomen hebben gehad. En ze is nog gezond op de kinderboerderij, toch?

Was het wel gillen trouwens want dat geluid gaat door merg en been, heel hoog en schril. Andere geluiden zijn knorren, toeteren en zoemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dolly ja nu je zegt van het schrikken kan ik mij wel voorstellen dat er iets van.geluid ofzo kon geweest zijn en ja het is kerngezond op de kinderboerderij en het was echt schreeuwen je wilt gewoon echt dat het stopt en je weet echt niet wat je moet doen dan was echt een nare ervaring zo'n geluid wil je echt geen 2 maal horen, hebben wel spijt nu dat je we niet verder geprobeerd hebben met verder te doen met mira maarja zit nu gelukkig op een kinderboerderij en hebben we meer tijd voor grotere 'kooi' te maken en meer te informeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sonja we hebben geen ruimte genoeg voor 2 vlaamse reuzen maar zijn niet van plan om direct een vlaamse reus te nemen we willen we gaan daar met wachten tot we groter wonen en kunnen dan 2 nemen, we zullen ons nog amuseren met onze 2 gerbils en ons hamstertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .