Ga naar inhoud

Castreren van een oudere voedster (~6-6,5jr) ?


Alicia

Aanbevolen berichten

Gelijk alle updates in een: 17:20 gebeld dat de baarmoeder, eileider-en stokken zijn verwijderd. In haar baarmoeder waren 2 tumoren gevonden(mocht bij het ophalen van Nino van Don de baarmoeder nog even zien, en ook meekijken toen hij de tumoren opsneed); 


 


1) Zo groot als een pingpongbal. Zat tumorweefsel en afgestorven weefsel in.


2) Een wat kleinere die elk moment kon knappen. Zat wat wit op en al een klein scheurtje. Bij het opsnijden kwam hier veel bloed uit.


 


Verder was de baarmoeder zelf erg verdikt en was er geen verdere uitzaaiing in de buik. Achteraf wel jammer dat ik geen foto van de baarmoeder heb gemaakt.


 


Ze zeiden daar ook dat ze, vanwege die 2e tumor die elk moment kon doorbreken, Nino morgen niet meer hadden kunnen redden. Godzijdank dat ik besloten had om vandaag haar te laten opereren, en ook dat Don inzag dat het vandaag moest gebeuren. 


 


Nino is sinds half 8 weer thuis en zit nu samen met Pico in de serre. Ze heeft voor 5 dagen pijnstiller meegekregen en verder bij de kliniek de volgende injecties gekregen: pijnstiller, ab, darm-maagstimulerend middel. Ze heeft nu een klein beetje gegeten al( 2 slierten wortelloof), maar dwangvoeren moet ik nog wel even aanhouden.


 


Heb ook het idee door hoe zij er nu bij loopt, dat ze een stuk levendiger is dan de hele vorige week. Komt waarschijnlijk door de pijnstiller, maar toch.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Aangezien Nino vanochtend niet zelf wilde eten en niet actief was moesten we langs voor controle. Niet echt iets wijzer van geworden behalve dat ze wat last van gas had (geef nu ook infacol), natuurlijk dat verzwakt is door de zware operatie en dat ze snel zelf weer moet gaan eten. Verder kan de da niet echt wat doen, Nino moet het zelf gaan doen nu.


 


Wel heeft ze metocloral injectie gehad en extra pijnstiller. De metocloral moet ik nu ook 3x per dag geven.


 


Wat ik wel merk is dat na ong 6-8 uur de pijnstiller begint uit te werken. Ze gaat dan om de zoveel tijd eventjes flink knarsetanden.


 


Ook is mij opgevallen dat ze sinds deze avond vaak met haar hoofd/oren schud en met dr achterpoot in haar oor krabt. Evt oormijt en of oorontsteking kan er ook nog wel bij   :party:  Morgen hier nog even over bellen of ze (wéér) moet langs komen of dat ze het aandurven om gelijk medicatie voor haar oorklachten mee te geven...


Link naar reactie
Delen op andere sites

God alle jezus, wat  een gedoen. Vanochtend dkl Stratum gebeld met update over Nino's situatie. Ze was vanochtend weer erg stil, zat ingedoken onder haar trappetje, deed een beetje knarsetanden. Ze wilde haar wéér zien. Uiteindelijk gekozen om bij mijn eigen DA langs te gaan (dan kan ik lopend ipv 50min met de bus) en dat hij dan Don de Bruin zou bellen om te overleggen wat te doen.


 


Conclusie: ze had nog steeds was gas in haar buik(net zoals gister tijdens DA bezoek) maar niet extreem veel. Er valt niks meer door een da te doen. Ze krijgt alle medicatie al en verder moet ze het echt zelf gaan doen. Als laatste poging zeiden ze bij dkl Stratum dat Nino de medicatie per injectie moet krijgen, misschien dat dat beter helpt.


 


Ze heeft na het kleine beetje pijnstilling oraal vanochtend dus bij de DA ook extra pijnstiller gekregen en net thuis is ze erg actief. Loopt veel rond, eet zelfs zelf groente. Maar dan even later zit ze weer in elkaar gedoken en knarsetandt, en net liep ze weer vrolijk rond en at weer wat groente. 


 


Lijkt alsof ze een hogere dosering pijnstiller nodig heeft, en zelfs dan heeft ze tussendoor pijnaanvallen.


 


Vanavond krijgt ze weer haar medicatie via injectie.


 


Ze moet het verdorie maar snel voor elkaar krijgen om weer goed te herstellen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes met de genezing van Nino.

Zo als ik al had gezegd had mijn voedster ook een tumor in haar baarmoeder, die toen verwijderd is.

Maar ook twee dagen later een flink veel gas in haar buik, zij heeft het ter nauwer nood overleeft.

Hopelijk doet jou nijn dat ook en ook beter dan de mijne ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Masseren vind ik ook wat gevaarlijk vanwege de wond. Ook omdat ze duidelijk pijn heeft in dr buik nog van die operatie/wond, eraan zitten vindt ze niet leuk.


 


Nino's buik voelt niet hard aan, maar meer zacht(kan kennelijk ook met gas). Ze keutelt wel een beetje maar als ik met mijn vingers op haar rechterzij klop, lijkt de gas er niet minder op geworden.


 


En kan iemand zeggen hoe ik het met groente moet doen ? Ze kreeg normaal wel wat groente, maar aangezien groente(vooral gras en daarna wortelloof) er op haar eigen houtje wel in gaat vraag ik me af hoeveel ik daar van kan geven... Als ik het er blij blijf leggen als het op is krijgt ze veeel meer groente binnen dan ze normaal gewend is. Groente is dan wel het enige wat ze tot nu toe zelf redelijk eet(kort na toediening pijnstiller) maar teveel ben ik ook bang voor dat ze nóg meer gas krijgt.


 


@PiSaFloJo, welke medicatie gebruikte jij voor je nijn tijdens die gasbuik na tumor verwijdering ? Misschien zit er iets tussen wat Nino nog niet krijgt en kan ik dat voorleggen aan de dierenarts.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Alicia,


 


ik hoop van harte dat het weer iets beter gaat met Nino....   Ik zie in jouw laatste berichtje dat je vraagt aan iemand wat zij gebruikte tegen het gas.


Ik heb een paar weken geleden ook mijn konijntje Banjo laten sterriliseren ( niet omdat


ik dacht dat ze een tumor had of zo maar uit voorzorg omdat ze  alweer 2,5 is en ik lang twijfelde om het wel of niet te doen....    gelukkig toch gedaan want het bleek dat haar baarmoeder erg verdikt was....    Na de operatie goed in de gaten gehouden en dacht na een week van :  nou.... dat gaat goed. Toen na 10 dagen ongeveer at ze ook helemaal niet mee en geen keutels....  Halve dag aangekeken maar ook na een dosis metocloral geen verbetering.  toen naar de dierenarts op zondagavond.  Echo gemaakt en toen zag de diertenarts een verdikking in de darmen en een bolletje waarvan ze dacht dat dat een ontsteking kon zijn....  antibiotica mee voor 1 nacht en s morgens moest ik terugkomen want dan moest het beter gaan.  maar goed.....  sorry voor het lange verhaal maar toen vroeg ik wat ik tegen het gas kon doen.....  metrocloral zou ook al het gas kunnen laten verminderen maar ik vroeg of ik ook equate (  infacol heb ik ook, heeft dezelfde werking) mocht toedienen.  Zij zei dat ze daar goede berichten over had gehoord en dat mocht ik zeker gaan gebruiken..... het is geen wondermidde,l zei ze, maar het kan geen kwaad....   ik mocht het ongeveer net zo vaak geven als metrocloral. ( per dag) Op de site over gas bij konijnen staat om het kwartier in het begin maar dat vond zij wat te veel..... De volgende dag was het gas minder......   Banjo is gelukkig meteen weer geopereerd toen ik de volgende dag aangaf dat er geen verbetering qua eetlust en keutels was. Het bleek dat ze verklevingen ( complicatie na de 1 ste operatie) had en een darm was daar in gekomen ( ontdekten ze tijdens de operatie) .Ik ben heel blij dat mijn dierenarts gelijk die beslissing om weer te opereren heeft genomen.   Dus daarom mijn lange verhaal dat je dat ook goed in de gaten moet houden......    Een echo maken is daarom ook nog een optie in het geval dat ze na een tijdje nog niet echt op gang komt..... Maar ik las dat je dus Infacol in huis hebt dus dat zou ik zeker gebruiken  !!  (en  op advies van mijn dierenarts)   


Let wel op dat het flesje niet al een tijdje open mag zijn he,   dan zou ik een  nieuwe halen.   


 


Veel beterschap voor Nino,   ik snap echt wat je doormaakt pffff..... 


 


 


Groetjes


 


Mandy


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nu net weer even goed door en zie dat je al infacol geeft dus dat zou ik zeker blijven doen.......   Volgens mij is er verder helaas niet veel meer wat je kan geven.   Mijn dierenarts zei dat ook de anti-biotica daar tegen hielp maar dat kan ik me niet voorstellen.  Misschien begreep ze mijn vraag verkeerd....   Maar ik heb nog een dag of tien anti biotica moeten geven.....


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nino wil wel wat eten gelukkig en de keutels komen ook mondjesmaat. Nog veel te weinig, maar er komt wat in en uit.


 


Het vervelende vind ik dat ze het ene moment doodziek in een hoekie zit en tegen de muur staart, maar als ik dan als ze zo zit loof voor dr neus gooi eet ze het wel, en naderhand gaat ze weer zo ziekelijk zitten.


 


Andere keren zit ze dus ook zo ziekelijk en dan ineens wordt ze wakker ofzo en gaat ze wat rondlopen hooi sprietjes eten, deze actieve houding duurt kort en dan gaat ze weer ergens ineengedoken met (half)gesloten oogjes zitten...


 


Net dkl Stratum gebeld en advies was om toch (alweer)langs te komen om Nino te controleren. Ook vanwege het weekend en het gas waar (volgens mij) geen schot in zit. 


 


Hoop dat er wat duidelijks uitkomt ipv het standaard: darmstimulerend middel geven en pijnstilling. Want dat weet ik onderhand ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PiSaFloJo, welke medicatie gebruikte jij voor je nijn tijdens die gasbuik na tumor verwijdering ? Misschien zit er iets tussen wat Nino nog niet krijgt en kan ik dat voorleggen aan de dierenarts.

Ik weet niet precies wat we hadden mee gekregen, ik was samen met mam en die heeft het gekregen (ben zelf 14).

We hadden darmopwekker en pijnstiller, ook moesten we haar dwangvoeren en zorgen dat ze water binnen kreeg.

En toen we hadden ontdekt dat ze gas had zijn we naar de dierenarts gegaan en daar heeft ze 3 dagen gezeten en ik weet niet wat voor medicijnen ze haar daar hebben toegediend.

Hopelijk gaat het beter met Nino en geneest ze goed :-)

Veel beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet Nino nu ook cisaral drops geven. Maandag bellen om te laten weten hoe het weekend is gegaan.


 


Ze krijgt nu metacam (om de 12 uur 0,5ml), cisaral drops (4x per dag 1ml), metocloral drops (4x per dag 1ml).


Wat ik ook wel eens lees is dat die infacol/equate/aeropax van de kleine gasbelletjes 1 grote maakt. 


 


Stel: je hebt 10 gasbelletjes van elk 1vierkante cm in oppervlak, als je dan 1 grote van 10 vierkante cm krijgt, is die grote toch veel gevaarlijker/moeilijker te verplaatsen en dus eruit de krijgen dan die 10 kleintjes ? Met 1 grote wordt de buik ook meer opgerekt dan die grote verdeeld in kleinere belletjes.


 


De cijfers zijn als voorbeeld, gewoon om mijn gedachte duidelijk te maken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het nu met Nino? ben je de infacol blijven geven?  Ik snap je vraag over de kleine gasbelletjes die zich tot 1 grote


gasbel vormen  maar heb me dit nooit zo afgevraagd.  Nadat jij het zei ben ik gaan lezen en dat staat inderdaad bij de beschrijving


van infacol.  Dat is dan bij baby's dus weet niet of het bij konijnen ook zo werkt. Ik lees alleen maar goede berichten over dit anti-gas middel


bij konijnen.   ( Stichting konijenbelangen.nl enz )  Aangezien mijn dierenarts ook goede berichten heeft gehoord en het mij heeft aangeraden


zou ik het persoonlijk wel gebruiken.  Ook die grotere gasbel zal dan afgevoerd worden , is mijn idee........  


hopelijk gaat het beter met Nino. 


 


Groetjes


Mandy


Link naar reactie
Delen op andere sites

Infacol gaf ik de eerste dag om het uur. De dagen erna 4x per dag, gezamenlijk met dwangvoer en andere medicatie.


 


Vrijdagavond was Nino echt in slechte staat, zo erg zelfs dat ik zaterdagochtend niet durfde te kijken omdat ik bang was dat ik haar dood zou vinden  :-# 


 


Sinds de nacht van zaterdag op zondag is ze ineens heel erg aan het opknappen. Ik was eigenlijk 3 uur te laat met het geven van pijnstiller, en dacht dat ze misschien niet lekker werd van de metacam. Heb toen die dosis metacam ook niet meer gegeven, en zowaar, zondagochtend zat ze voor de eerste keer de ochtend fris en fruitig rond te huppelen/actief te zijn ipv ingedoken in een hoekje. Toeval of.... ? Sindsdien ook geen metacam meer gegeven, wel metocloral, cisaral en infacol.


 


Keutels zijn nu ook weer van normaal formaat/hoeveelheid en ze eet bijna genoeg zelf. Daarom ben ik ook hoeveelheid  medicijn+dwangvoer aan het afbouwen. Morgen krijgt ze nog twee keer medicijn (alleen cisaral, metocloral en infacol. Geen metacam) + klein beetje dwangvoer. Woensdag alleen nog in de ochtend medicijn en dan vanaf donderdag niks meer.


 


En vrijdag terug naar de DA voor de hechtingen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .