Ga naar inhoud

Bijten


bunbun beauty

Aanbevolen berichten

Het ontwikkelt zich langzaam vanaf het vierde jaar staat er. Dat betekent in mijn ogen dat de meeste konijnen al aan iets anders overleden zijn tegen de tijd dat ze er last van krijgen.

Bovendien kan ik me hier op het forum geen konijn herinneren dat aan baarmoederkanker is overleden. Maar laat ik er een paar vergeten zijn. Het aantal ligt in elk geval vele malen lager dan de slachtoffers van EC, snot en darmproblemen.

Ik snap dat het risico op baarmoederkanker kleiner wordt. Maar misschien krijg je er wel 50% meer kans op gasbuiken voor terug. Dat is helemaal niet bekend.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat de operatie minder heftig is dan ik altijd dacht, hoewel ik wel iemand ken met een gezonde franse hangoor die tijdens de operatie overleden is. Bij echte gedragsproblemen zou ik het dus wel overwegen. Of als mijn ren niet veilig was voor opgewonden wilde rammetjes. Maar het enige BEWEZEN effect is dat op de portemonnee van de dierenarts.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht voorheen exact hetzelfde over baarmoederkanker, maar kan je nu zeker meerdere gevallen geven die aan baarmoederkanker zijn overleden waaronder mijn eigen voedster Merle. Waar wij te laat bij waren, nog wel geopereerd op een leeftijd van 8, maar was al uitgezaaid naar de longen en een maand later is ze overleden. 


Verder kan ik je er zo nog wel 10 geven  die aan de gevolgen van baarmoederkanker/melkkliertumoren zijn overleden dus in dat opzicht gebeurd het zeker. Ik laat wel heel veel voedsters castreren en zie ook slechte baarmoeders die zeker voor problemen zorgen, punt is alleen dat enorm weinig mensen onderzoek laten doen waarom hun konijn opeens dood is. 


Echter het is niet zo dat ik iedereen adviseer hun voedster te laten helpen om de kans op baarmoederkanker te voorkomen oid. Ik adviseer het alleen met klem wanneer ze veel last van hun hormonen hebben/hun vriendje tot last zijn, verder is het voor iedereen zijn eigen keus.


 


Ik ben nog geen enkele voedster tijdens een normale castratie verloren, met castraties van rammen wel een paar keer, maar deze laat ik ook veel vaker doen. Met de juiste nazorg denk ik dan ook niet dat het risico zo enorm groot is. Nou ja nazorg... hier gaan ze een paar dagen weer op pads en dat is het, alleen wanneer de baarmoeder ontstoken was komt er antibiotica aan te pas. De enige keer dat een voedster is overleden was een voedster met twee hele grote tumoren waar ze veel bloed was verloren bij de operatie. 


 


Overigens heb ik helemaal geen gezondheidsproblemen oid met mijn geholpen dames. Kan alleen nog niks zeggen over de leeftijd, omdat ze nog vrolijk rond hupsen. 


 


Mbt de TS zou ik castratie ook niet direct als oplossing zien overigens, maar haar niet meer op de bank laten. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval fijn dat er wat meer duidelijkheid is over waar het bijten vandaan lijkt te komen. Ik dacht als ze nu altijd in het hok bijt aan hoknijdeen daar kan je wat mee maar altijd op de bank bijten daar kun je net zo goed wat mee. Gewoon niet meer op de bank dus inderdaad.

Aniek; jouw eigen gecastreerde dames leven nog; maar wellicht kun je wat zeggen over de gecastreerde dames uit de opvang? Daar zijn er vast al weer wat van overleden, leven zij nog lang en zijn de oorzaken van overlijden erg divers?

Ik heb wel van een dierenarts gehoord dat ze eens onderzoek hebben gedaan op alle overleden voedsters die achtergelaten werden bij de dierenarts. Bij alle voedsters hebben ze de buik open gemaakt.Ik weet de exacte cijfers niet meer maar het kwam ongeveer hierop neer: Vanaf 5 jaar had dan 40% kwaadaardige gezwellen in de baarmoeder, bij 6 jaar 50%, bij 7 jaar 60% en bij 8 jaar 80% of zo. Onder de 4 jaar kwam het eigenlijk niet voor.

Dat stond verder los van de doodsoorzaak.

Zelf sta ik er vrij neutraal in moet ik zeggen. Mijn ene voedster was in de opvang gecastreerd omdat ze mogelijk zwanger was. Die is nu overleden op 6-jarige leeftijd aan iets anders. Mijn andere voedster van 2 heb ik nooit laten castreren om verschillende redenen, maar niet omdat ik ervoor of ertegen ben. Mocht het ooit zo uitkomen dat ze én gezond is én ik niet haar plek in de groep zou verstoren dan wil ik dat misschien toch wel doen, maar die situatie heb ik nog nooit aan de hand gehad. Er is altijd wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zucht, christaa, jou nijnen, jou beslissing. Maar ik raad castratie aan, en dit blijf ik doen, gesterkt door de vele verhalen die ik gehoord heb en wat ik de afgelopen jaren gevonden heb aan informatie.


 


Wil je adviseren tegen castratie, ga je gang, ik zal voor blijven adviseren. Voorkomen is beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aniek; jouw eigen gecastreerde dames leven nog; maar wellicht kun je wat zeggen over de gecastreerde dames uit de opvang? Daar zijn er vast al weer wat van overleden, leven zij nog lang en zijn de oorzaken van overlijden erg divers?

 

Dat is lastig te zeggen, omdat ze geplaatst worden en je dan vaak voorlopig niks meer hoort.

Ik kan me in ieder geval tot nog toe geen geholpen dame herinneren die overleden is bij iemand, maar ja dat zijn er ook zoveel.

En ik laat nog maar 2 jaar de dames ook zoveel mogelijk helpen en dan ga ik er vanuit dat de meeste toch nog wel leven :D Merk wel dat veel mensen weer bij mij komen voor herplaatsing.

Maar naar mijn idee is het niet anders dan een ongeholpen konijn qua redenen van overlijden. Ook als ze hier vervolgens maanden geholpen in de opvang zitten (nog niet geplaatst) huppelen ze probleemloos de tijd door. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een voedster verloren aan baarmoederkanker.


Tijdens de castratie kwam de dierenarts er achter dat er al een tumor in de baarmoeder zat.


Ik heb Dribbel een jaar later in moeten laten slapen omdat ze het erg benauwd had door uitzaaiingen in de longen.


Swiebertje is met 9 maanden gecastreerd en wordt in januari al weer 10 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enerzijds goed dus, anderzijds kun je er misschien ook uit afleiden dat het weinig verschil maakt. Of hoor je wel regelmatig van geplaatste voedsters die niet gecastreerd waren en overleden zijn aan baarmoederkanker?

Ow ja dat heb ik nu wel vaker meegemaakt, ik heb zelfs mensen die meer dan twee uur naar hier komen rijden, omdat wij veel dames laten helpen, omdat ze hun voedster zijn verloren aan baarmoederkanker. 

Ook eerder geplaatste dames die overleden zijn aan baarmoederkanker. En ik kijk geregeld mee met operaties en met regelmaat ziet dat er echt niet lekker uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien: dat is waar maar denk dat mensen die hun konijn bij een opvang halen er wellicht wat meer notie van hebben.

@Aniek: Oké dat is duidelijk. Komt toch wel regelmatig voor dus. Want zoals christa zegt: hier op het forum lees je het eigenlijk nooit. Maar Swiebertje heeft het dus ook meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Sandy laten castreren toen ze ruim een jaar was, Lotte is vokgens Aniek tusen de 1 en 3 jawr oud. Bij beide zagen de baarmoeders er slecht uit.

@Cristaa als het bij 40 tot 80 % van de voedsters is aan getroffen hoe weten ze dan dat het niets te maken heeft met de doodsoorzaak. Al dan niet secundair.

Ik zou het wel fijn vinden als er meer onderzoek zou zijn naar konijnen, niet alleen bij baarmoeder problemen, maar ook voor ec, abcessen enz. Op die manier zijn ze er bij teven achter gekomen dat je het beste tussen de 1e en 2e loopsheid kan laten castreren omdat de kans op baarmoeder kanker na de 2e loopsheid sterk op loopt, en voor de 1e loopsheid (vooral bij grotere rassen) de kans op incontinentie problemen (op latere leeftijd) toe neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je christaa, je hebt gelijk, zuchten was misschien niet netjes van mij, maar het zorgde er voor dat het antwoord op ´het is alleen voor de portemonee van de dieren arts´ niet inhoudelijk door mij beantwoord werd. Ik werk zelf in de zorg en geloof me, zelfs bij mensen wordt door sommige mensen deze uitdrukking gebezigd. Ik ga er verder niet op in, je hebt het recht op jouw mening, maar val mijn mening dan niet aan met een dooddoener als het is niet bewezen, het is alleen maar voor de dieren arts... ik krijg dan tinfoilhead nijgingen.


 


nogmaals, het zijn jouw nijnen, jij bepaald of je bij jouw nijnen een behandeling wel of niet doet, niet ik. Ik kan alleen vertellen wat ik doe en waarom. Ik ga niet mensen die ergens voor geleerd hebben, om het leven van onze huisdieren beter te maken, in twijfel trekken omdat ze er ook een boterham voor krijgen.


 


Ik heb nog nooit een arts meegemaakt, voor dieren of voor mensen, die tegen beter weten in een behandeling voor schrijven voorhun eigen inkomen. Ik ga niet zeggen dat het nooit gebeurd, maar dat ze dit allemaal doen? zonder in overleg te zijn geweet met elkaar? zonder dat iemand uit de school klapt?


 


Wil je dat geloven? ga je gang. Ik doe dat niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet ik je uit de droom helpen, want er is bijna geen onderzoek naar baarmoederkanker bij konijnen. Laat staan dat er onderzocht is of konijnen na het verwijderen van de baarmoeder langer leven. Ik geloof wel dat veel dierenartsen handelen uit het geloof dat ze het goed doen hoor. De meesten zullen vast overtuigd zijn van de goede zaak. Maar het is zeker niet gebaseerd op de kennis die er over het onderwerp is.

En als medewerker van de gezondheidszorg en wetenschapper vind ik dat je altijd nog zelf moet nadenken over het hoe en waarom van welke behandeling dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de basis, de rede tot. Niet de uitkomst van. Als er in jouw beleving ngog niet voldoende onderzoek naar is gedaan kan ik je mening daar in delen maar waarnemingen die al bestaan kunnen zolang er nog geen wetenschappelijke onderzoeks uitslzg ligt wel gebruikt worden als richtlijn. Als wetenschapper dien je ook te weten dat de wetenschap geen stelling neemt totdat er onderzoek is geweest en de stelling ook dan alleen maar is dat onderzoek dit uitwijst. De wetenschap doet in theoriën die binnen een afgerond onderzoek als aangegeven uitkomst gesteld kunnen worden..


 


Maar weet je wat, ik ga ophouden met deze toch behoorlijk nutteloze discussie, ik vind een, jij vindt twee of vice versa.


 


Feit in dit hele relaas blijft op dit moment zo dat ik blijf adviseren om voedsters wel te laten castreren omdat dit hun overlevings kansen en leven op een extreem positieve manier kan beinvloeden. Dat vind ik, misschien ben ik daar alleen in, misschien niet, maar dat vind ik.


 


Vindt jij van niet? dan adviseer jij niet om te laten castreren, dat is je goed recht. Verder, dit heb ik al eerder gezegd, maar dat was op andere gericht, Jou konijnen, jouw beslissing.


 


Verder moet ik heel eerlijk toegeven dat ik me gesterkt voelt in mijn mening, dit naar aanleiding van verschillende stukken waarvan ik er een meestal link en in deze topic al eens gelinkt heb. Mocht je van mening zijn dqt de schrijvers van die stukken geen gelijk hebben, om welke rede dan ook, Go for it. Ik ben het niet met jou eens, en jij bent het niet met mij eens, en weet je wat, dat hoeft ook niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel konijnen die open gemaakt worden, hebben een gezond uitziende baarmoeder? Dat zou ik wel eens willen weten. Zijn er dierenartsen die een voedster castreerden bij wie ze naderhand aan het baasje vermeldden "de baarmoeder zag er prima uit"?


Mijn gevoel zegt, en dat baseer ik verder nergens op, uitsluitend op mijn gevoel, dat dat niet voorkomt. Geen enkele dierenarts zal tegen een baasje zeggen "de baarmoeder zag er verder prima uit, maar ik heb hem toch maar even weggehaald".


Het is maar een gevoelskwestie natuurlijk, maar toch, naar mijn idee, belangrijk genoeg om te bespreken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Bij Venco zag het er prima uit. Ze had wel iets op haar darmen, vraag me niet meer wat. Maar.. Dat had ze dus al. Dat was geen risico van een te vroege castratie of uberhaupt castratie. Bij Klene zag het er prima uit. Alleen bij Britt was de baarmoeder wat minder oke, hij was ontzettend klein en duidelijk onderontwikkeld. Dus ja, dat zeggen ze ook.

@Lienappelsien: Klopt, maar dat maakt het nog niet 'natuurlijk gedrag'. In het wild komt het niet voor en wat ze daar laten zien, is wel natuurlijk gedrag. Hormonen die op hol slaan is niet natuurlijk en al helemaal niet gezond. De pil die veel vrouwen slikken is ook echt niet gezond en dan rommel je ook met hormonen.

Maar dit begint aardig offtopic te raken zo :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel konijnen die open gemaakt worden, hebben een gezond uitziende baarmoeder? Dat zou ik wel eens willen weten. Zijn er dierenartsen die een voedster castreerden bij wie ze naderhand aan het baasje vermeldden "de baarmoeder zag er prima uit"?

Mijn gevoel zegt, en dat baseer ik verder nergens op, uitsluitend op mijn gevoel, dat dat niet voorkomt. Geen enkele dierenarts zal tegen een baasje zeggen "de baarmoeder zag er verder prima uit, maar ik heb hem toch maar even weggehaald".

Het is maar een gevoelskwestie natuurlijk, maar toch, naar mijn idee, belangrijk genoeg om te bespreken.

Dan kan ik je zeggen dat je, je gevoel opzij kan schuiven, want de dierenarts hier zegt gewoon of het er goed uit zag of slecht/onrustig. 

Maar om dit te laten zien wil ik best een paar foto's hier plaatsen van diverse baarmoeders. Of nog beter aankomende castraties van de dames alle baarmoeders op de foto zetten en hier plaatsen.. Het zijn alleen niet altijd de meeste lekkere foto's. De baarmoeder van onze Diva was een drama vol pus, gelukkig is die er nu sinds twee weken vanaf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, wat Christa ook al eerder aangaf, als een baarmoeder er niet helemaal feilloos uit ziet wil dat nog niet zeggen dat het konijn daar serieuze problemen mee krijgt en ook niet of het daar aan sterft. Natuurlijk zullen er zeker gevallen zijn dat dat wel zo is, zeker als er tumoren enz zitten, maar het kan ook vrij onschuldig zijn.

Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, dus ik kan ook niet zeggen of een voedster beter wel of niet gecastreerd moet worden. Maar andersom vind ik dat je ook op moet passen bij conclusies trekken als een baarmoeder er niet feilloos uit ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik trek ook geen conclusies absoluut niet en ik ben ook niet degene die zegt dat ik het perse zou doen om baarmoederkanker te voorkomen. Ik zeg alleen dat ik het met klem adviseer wanneer de dame zeer hormonaal is. 


En ik geef aan dat ik meerdere dames ken/heb gehad die zijn overleden aan baarmoederkanker, maar dat is ieder voor zich wat die er mee doet. Mensen die hier komen en vragen mbt castratie geef ik ook het advies om het sowieso te doen als ze erg hormonaal zijn en mbt baarmoederkanker dat ze zelf die afweging moeten maken, omdat het nog steeds een operatie is.


 


Volgens mij ben ik hier dan wel enorm neutraal in.


Wel zie ik dusdanig rare baarmoeders dat ik zelf wel denk dat die zich toch wel tot een probleem gaan ontwikkelen. Dan zijn ze natuurlijk ook wel wat meer dan niet helemaal feilloos en dat zijn over het algemeen dames van 4 jaar en ouder. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier word het vermeld wanneer de baarmoeder er goed uit zag en het zij er expliciet om gevraagd is deze ook niet verwijderd. Dan worden de alleen de eierstokken verwijderd. Dit zien we bij konijnen alleen bijna nooit, ook niet bij dieren van 1 a 2 jaar. Bij poesen wel.

En Cristaa, mijn reactie is zeker niet bedoeld om jou weg te zuchten, maar serieuse intresse. Hoe meer informatie er beschikbaar is hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .