Ga naar inhoud

Overmatig drinken >1l zonder medische oorzaak


Noontje84

Aanbevolen berichten

Er zijn laatst twee konijnen met vage klachten waaronder meer drinken, van BB overleden aan een hersentumor en aan een tumor hoog op de ruggengraat, hoogstwaarschijnlijk. Ik zeg het omdat er een kans op is en die is niet heel klein. Konijnen zijn gemaakt om als voedsel te dienen voor andere dieren en het komt veel voor dat een aandoening niet te genezen is. Zo is het nu eenmaal en ik bereid me altijd voor op het ergste, juist omdat het konijnen zijn.

Gedragsproblemen zoals deze, zie je bijna niet bij konijnen. Daarvoor zijn ze te simpele wezens. Het kan zeker ook een andere aandoening zijn maar ik denk zelf dus aan een medische oorzaak die nog niet ontdekt is. Ik heb vaker meegemaakt dat vreemd of ander gedrag dan normaal, veroorzaakt werd door een nog niet opgemerkt medisch probleem.

Agressie en angst zie je wel bij konijnen maar dwangmatig gedrag, dan zitten ze meestal oa in een te kleine kooi. Als ik zie hoe ze leven, zie ik weinig argumenten voor een gedragsprobleem iig.

Ik ben hier vrij actief en kan me beide verhalen van recent niet herinneren.

Ik snap niet waar je nu weer deze onzin vandaan haalt. "De kans is niet heel klein"? Hoe kom je er bij?! Je hebt geen enkel idee waar je het over hebt, maar brengt het weer als de waarheid. Ik word inmiddels kotsmisselijk van jouw verhalen.

En als je even leest: het konijn doet dit al ruim 4 maanden. Als het een hersentumor was, was het beestje wel dood geweest nu.

En nu je mondje dicht, zou ik zeggen!

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

wouw. dus censuur hebben we niet maar proberen we wel? misschien heeft dolly voor millimeter gelijk, misschien praat ze onzin maar wie geeft andere dan het recht om te zeggen dat ze haar mond moet houden?.. Beetje overdreven gedrag mensen.... en het heeft geen drol met de nijntjes te maken... kunnen we daar misschien mee stoppen? zou fijn zijn.


 


terug op topic, het is wel vreemd dat ze veel blijven drinken en dik kan zeker wel iets zijn om in de gaten te houden, want watervergiftiging bestaat wel en voorkomen is beter... Kijken wat gegeten wordt kan belangrijk zijn, misschien een nieuwe zak voer kopen om uit te sluiten dat er een productie fout zit in de huidige zak? maar aan de andere kant, als dit al een paar maanden bezig is heb je waarschijnlijk al eens een nieuwe zak gekocht.


 


Je dierenarts, is hij nijnen kundig? niet iedere dierenarts is dit, Betekend niet dat ze niet goed zijn voor nijntjes, maar misschien missen ze iets. http://www.konijnen.nl/doktoren/konijnendokter.php heeft een lijst van konijn kundige dieren artsen.


 


http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/ is een kliniek waar ik veel over gehoord heb als het gaat om frontline konijnen geneeskunde.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft wel degelijk met konijnen te maken. Ongefundeerd advies geven zonder een dier gezien te hebben of dierenarts te zijn is levensgevaarlijk. En bij elk topic roepen dat het wel kanker zal zijn heeft ook niemand iets aan.

Ik herhaal mijn waarschuwing nog maar eens: er gaat nog eens een dier dood aan die onzin. Misschien is het niet aardig om te zeggen dat ze haar mond moet houden, maar continue doorgaan met al die vreselijke adviezen e.d. ondanks herhaaldelijk verzoek (niet alleen van mij) om er mee op te houden, is nogal irritant.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar christaa, dat is toch wat we allemaal doen? we geven allemaal advies zonder het dier gezien te hebben, en verder zeggen we allemaal dat je naar de dieren arts moet gaan en vraag naar wat wij geadviseerd hebben. in de hoop dat wij iets noemen waar de dierenarts misschien niet aan gedacht heeft.


 


En ik kan me niet herinneren dat er ooit een dier, of mens, gestorven is door het aanhoren van slecht advies. Het blind opvolgen van advies, Dat is Dom.. En door net te doen alsof iedereen goed advies geeft behalve dolly maak je niet alleen Dolly een slachtoffer maar de persoon aan wie ze advies geeft ook, want je claimt dat alleen de mensen die duidelijk laten merken het niet eens te zijn met Dolly de rest moeten beschermen.... En bedankt he.


 


Maar nogmaals, geef advies, laat je proefballonnetjes maar op. Vraag na wat we opperen bij de dierenarts. Die kan zeggen of er iets in zit of dat het klink klare onzin is.En alleen de dieren arts. ik niet, dolly niet, jij niet.


 


bah, nu ga ik toch in op dit geneuzel.. te gek voor woorden, dus omdat iemand advies geef waar ik en andere misschien met mij het niet mee eens is, kan ik de persoon aanvallen op wat de persoon zegt. En die persoon alleen maar behulpzaam willen zijn.


Zal wat zijn zeg, zal ik dan maar de aanval beginnen op iedereen waar ik het niet mee eens ben? Bijvoorbeeld over het niet castreren van voedsters? of het niet ruimer willen maken van de leefomgevingen van nijntjes? en hebben dan andere het recht om mij aan te vallen om dat ik dit vind? Omdat ik mijn nijnen binnen bij me heb in de huiskamer hoewel het voor nijntjes beter is om lekker buiten te leven?


 


hoe ver gaan we met mensen te dwingen om dan maar niet meer te zeggen waar een gedeelte van de forum deelnemers het niet mee eens is?


 


Nogmaals, misschien heeft dolly wel het slechtste advies van iedereen hier, hell, misschien heb ik dat wel. Maar we adviseren toch zo wie zo altijd om dingen met je dierenarts op te nemen? Persoonlijk vindt ik het veel erger als mensen hier op het forum al adviseren welke medicatie ze de nijn moeten geven. Zal ik voortaan daar maar over vallen? of zal ik er toch maar van uit gaan dat mensen slim genoeg zijn om ook naar de dierenarts te luisteren en naar het forum komen om ideeën op te doen die ze later met hun dierenarts kunnen bespreken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is dat wat er hier te veel gedaan wordt. Heel gedetaileerd advies geven over medische zaken. Jij doet dat inderdaad ook vaak, maar gelukkig zeg jij soms nog naar de dierenarts te gaan. Verder vind ik het gewoon gevaarlijk. Wat als mensen geloven dat het kanker is en maar niet meer naar de dierenarts gaan met een probleem? (Hier n.v.t., want TS is wel in contact met de dierenarts) Of mensen geven zonder overleg medicijnen o.i.d.. Daarnaast zou ik er nogal nerveus van worden als de meest enge diagnoses geroepen werden over mijn dier.

Jij gaat er tenminste nog over in discussie. Dolly reageert niet op de verzoeken iets te dimmen met haar advies. Vandaar de inmiddels onaardige toon.

Nu maar weer on topic?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook 3 konijnen die bij elkaar ruim 2l per dag drinken.


 


Ik lees dat je zegt dat ze zich als je veel water aanbiedt overdrinkt, maar heb je al eens geprobeerd of ze een max qua drinken heeft? Je zou na kunnen vragen vanaf hoeveel liter het gevaarlijk wordt en je het water eventueel weg zou moeten halen, maar ik merk dat het toch een groot voordeel is te weten wat de max van onze konijnen is. Is ook handig om te weten als je eens een weekend weg bent - wij weten dat als we twee grote bakken aanbieden (bij elkaaar dus die ruim 2l) het genoeg is om ze een keer per etmaal te vullen, terwijl een halfvolle bak iedere paar uur leeggedronken wordt. Ook de wc zou je aan kunnen passen; wij hebben er een die volgens mij eigenlijk een baby-badje is, maar onze nijnen van rond 1,5 kilo gebruiken hem zonder probleem, en risico op overstromen is er niet.


 


Dan nog het medische deel. Onze konijnen hebben last van nierinsufficiëntie, of te wel de nieren doen het niet helemaal goed. Wij (of ja, liever de DA) zijn hier ook maanden mee bezig geweest om erachter te komen of het drinken toeval was, blaasprobleem, gedrag, etc. Onza DA legde toen uit dat de test voor nierproblemen pas werkt als de nieren een functie hebben die op lager dan 30% ligt. Als de nieren dus nog 35% functioneren, kan het al een reden zijn om veel te drinken terwijl een test dit niet kan laten zien. Dit was in ieder geval voor de test die die hij gebruikt, ik weet niet of dit voor alle tests geldt, maar je zou het nog eens bij je DA na kunnen vragen. Bij onze konijnen was het wel zo dat we ze in februari of maart vorig jaar (precieze datum weet ik niet meer) hebben laten testen, waarbij de test niets uitwees, terwijl in mei vorig jaar de test toch nierinsufficiëntie aangaf.


Ik zeg dit verder niet om je bang te maken, want behalve wat gemoedsrust hebben we niet veel aan de diagnose gehad. Meer of minder zijn ze er niet van gaan drinken, medicatie ertegen bestaat eigenlijk niet, en van het gedrag uitgaande doen ze het nu beter dan vorig jaar.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De symptomen kwamen al bekent voor... Het doet me denken aan Diabetes insipidus, waarbij er in de nieren geen water gereabsorbeerd wordt. Het hormoon vasopressin moet ervoor zorgen dat dat gebeurd, dus als er geen vasopressin aangemaakt wordt of als de nieren niet op het hormoon reageren, wordt er veel urine geproduceerd en drink je buitengewoon veel. Maar dit komt waarschijnlijk bijna nooit voor.


 


In ieder geval zou ik Puk niet op een drink dieet zetten zonder dat eerst met je dierenarts te overleggen. Bij een nierprobleem lijkt het me dat ze het water echt wel nodig heeft.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Al zou het een hersentumor zijn dan had ze allang meer symptomen gehad of was dood geweest. Er is in ieder geval niets aan te doen (behalve laten inslapen als je het tijdig weet).


 


Ze zijn inmiddels sinds een aantal weken over op een andere zak voer en ik weet niet of het tijdens de vorige zak of die daarvoor begon (10kg selective zakken). ALs het aan het voer ligt, zou je ook problemen verwachten bij de andere vier?


 


Mijn dierenarts is onlangs van de lijst met konijnkundige dierenartsen afgehaald en ik ben op de hoogte van de reden. In opereren zijn ze top, bij standaard dingen zijn ze ook prima, in die zin zijn ze konijnkundig en ze zijn ook nog eens stapelgek met konijntjes. Maar zodra het niet een standaard ding is, missen ze de diagnoses wel eens. Nu weet ik dat er hier in de buurt een andere DA zit die wel wat extra kennis heeft en lastige gevallen heeft opgelost. Dus mocht ik er bij mijn DA niet uit komen, hoe fijn ik ze ook vindt, ga ik die andere zeker om advies vragen.


 


@Proetski: ja Puk ligt er regelmatig languit in te slapen, super schattig en Bo gebruikt het als uitkijktoren.


 


@Nvy. Dank voor je reactie, ik hoopte al op mensen met ervaring met dit 'probleem', alhoewel dit niet de dingen zijn waar je op hoopt ;-).  Ik ga het woensdag eens overleggen. Puk zit inmiddels niet meer op een drinkdieet en ze krijgt misschien iets minder dan ze wil, maar het is zeker een grote hoeveelheid die ze krijgt. Mocht het zoiets blijken te zijn, dan inderdaad maar twee bakken en een nog grotere wc (ik ga hem niet twee keer per dag verschonen ;-), dat is echt geen probleem. 


Ik las wel dat ze hierbij afvallen en een doffe vacht krijgen. Dat is hier niet bepaald aan de orde. Wat voor symptomen hebben jouw nijntjes?


 


Omdat Puk uit een fles helemaal belachelijk veel drinkt en uit een waterbak minder neig ik nog steeds meer naar een gedragsprobleem dan medisch. Maar medisch wil ik dingen wel graag uitsluiten, haar drinkgedrag aanpakken terwijl ze het om medische redenen nodig heeft, wil ik namelijk echt niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je bedoelt noortje, en ik probeerde ook duidelijk te maken dat er echt hele goede dieren artsen zijn die niet het predicaat konijn kundig te zijn om welke rede dan ook maar nog steeds wel heel goed zijn.


 


En voor vacht problemen, wat je kan doen is een paar druppels zonnebloem olie door de brokjes mengen, dit heeft bij veel nijnen een positief effect op de vacht.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest opvallende bij onze konijnen was het vele drinken. Daarnaast hebben ze heel snel een harde maag/verstopping (volgens de DA waarschijnlijk als gevolg daarvan dat de nieren veel vocht uit hun eten halen, waardoor het als een soort klomp in de maag blijft). In de tijd dat we ze lieten testen waren ze idd afgevallen, maar dat wat ze afgevallen waren zijn ze inmiddels ook weer aangekomen - en de nieren zullen zichzelf niet ineens gerepareerd hebben ;).


 


De vacht is nooit dof of lelijk geweest, daar krijgen ze juist complimenten voor als we bezoek hebben. Wel zijn onze nijnen als ze last van hun maag hebben duidelijk ziek: stil in een hoekje zitten, niet eten of drinken, warmte opzoeken. Vorig voorjaar zaten we bijna elke week met een echt ziek konijn, nu komt het eens in de twee of drie maanden voor.


 


Succes met Puk!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, van de week bij de dierenarts geweest voor een ontstoken oogje, maar zij had nog geen mail terug van de andere dierenarts waaraan ze gevraagd had of zij er nog wat meewilde, dus even afwachten tot ik wat hoor. Wel even de EC en nierinsufficientie ter sprake gebracht, en dat kon allebei, tja.. 


 


Zul je altijd zien dat de drinkbak deze week ineens niet telkens leeg was, zucht. 


 


Enige dat nog meer opvalt is dat als je haar drinkbak voor haar neus vult, ze als een gek gaat drinken, maar is ze niet in de buurt, kan het best een tijdje duren voor ze gaat drinken, pas als ze dorst heeft waarschijnlijk..


 


Komen we van de week bij de dierenarts vandaan. Op de terugweg even langs de Jumper. Hebben ze een fotowedstrijd. met mijn andere konijnen, behalve Bo, zou ik het niet aandurven. Maar Puk durfde ik wel daar te laten poseren (waren ook geen andere dieren in de winkel). het resultaat :D


 


foto-XOIIVZYP.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij EC zijn het periodes van heeel veeel drinken, dus niet altijd. Als de Da dacht dat dit ook een optie kon zijn, heb je medicatie meegekregen?

 

Nee. Zij wilde echt eerst met de andere dierenarts overleggen die haar toen het eerst gezien had. Die andere doet volgens mij ook meer met konijnen.

 

Enerzijds wil ik nu gewoon snel dingen uitsluiten en baal ik daar een beetje van. Anderzijds is het al maanden zo, dus die paar dagen extra... Mochten zij er niets mee willen, ga ik inderdaad meteen naar een andere da bellen voor een 2nd opinion. Tot die tijd houden we haar gewoon goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een Pukkie update. Binnen mijn dierenartspraktijk is het overlegd en ze willen er verder niets mee. 


 


Dus toch maar een afspraak gemaakt bij de dierenarts waar een paar forumleden hier bij zweren. Een beetje 'overloper' gevoel gaf het wel, maar goed het gaat om de gezondheid van een van mijn nijntjes.


 


Bij het lichamelijk onderzoek vond en hoorde ze niets. Toen heeft ze even gezorgd dat Puk moest plassen en een urine onderzoek gedaan. Deze was erg dun en het soortelijk gewicht van de urnine  was erg laag. Deed haar denken aan diabetes inspidus. Dat is met een regulier bloedonderzoek ook niet uit te sluiten.


Maandag gaat Puk een dagje naar de praktijk, voor een test.


 


Ik heb het toch nog even genoemd, omdat ik wilde weten waarom het sowieso geen nierinsufficientie is, puur uit interesse. En 100% zeker kon ze het natuurlijk niet zeggen, maar ze was er eigenlijk zeker van dat het dat niet is, omdat het soortelijk gewicht dan juist weer hoger zou moeten zijn.


 


Ik ben benieuwd wat eruit komt maandag. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, doet je konijn dit al vanaf het moment dat je hem hebt?

Dus van kleins af aan.

Ik vind het wel heel goed dat je het zo laat onderzoeken.

Maar als er maandag niets uit komt, zou ik het zo laten.

Ik heb hier een konijn van 4 kilo die bijna 1,5 liter per dag drinkt, ze is ook onderzocht, maar is niets uit gekomen.

We laten het zo en inmiddels is het alweer een jaar zo en is ze geen spat veranderd ten opzichte van daarvoor.

Volgens mij vinden sommige konijnen het gewoon lekker om zoveel te drinken?

Het hoeft niet altijd een oorzaak te hebben.

Succes maandag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .