Ga naar inhoud

iemand ervaring met de fibafirst voeding


jolanda1965

Aanbevolen berichten

Was net bij de welkoop om te kijken of ze proefzakjes ss hadden, kijken of het erin gaat bij ze. Ik heb 2 konijnen die gevoelig zijn voor plakpoep. Ik weet dat mijn kleinste in de opvang weigere om ss te eten, nu hadden ze fibafirst, een soort hooistengels met heel veel vezels wat goed schijnt te zijn voor de konijnen met darmproblemen. Het ruikt in ieder geval erg lekker. Ik heb een doosje meegenomen om te proberen, maar was benieuwd of iemand er ervaring mee had

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voornamelijk gras, Wij geven onze nijntjes SS en gebruiken onder andere fibafirst als snoepje. Op het moment loopt onze voedster weg van fibafirst, maar ik denk dat dit komt omdat ze niet zo lang geleden dwangvoer gekregen heeft en ik het idee heb dat dit een beetje het zelfde ruikt.


 


Maar het grappige is het volgende,, waarom hebben je nijntjes plakpoep? Het kan namelijk zijn dat dit blindedarm poepjes zijn die ze normaal gesproken weer op eten maar nu op gaan zitten. Het is goed dat ze deze poepjes hebben, maar ze zouden ze weer op moeten eten. En dit doen ze niet altijd. Ons mannetje gaat hier ook regelmatig op zitten. Dus, schoonmaken is het devies.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik nu aan het uitproberen hoe ze plakpoep krijgen. Ik heb nu 2 weken geen groente gegeven en dat ging goed, toen ging ik een week op vakantie en toen ging het weer mis, mijn buurmeisje heeft ze verzorgd. Zelf heb ik af en toe het idee dat het door stress komt, maar ga nu wat andere voeding proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of biks minderen en alleen maar hooi en dan bijvoorbeeld ander hooi proberen? Slechte hooieters zijn vaak wat verwend geraakt (uitzonderingen daar gelaten) en mijn ervaring is dat je even streng moet zijn en dat ze dan vanzelf weer
aan het hooi gaan. 

 

Op de website van fibrefirst staat ook duidelijk je nog steeds hooi moet blijven geven, dus ik zou eerst biks en hooi proberen voordat je hier geld aan gaat uitgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt ze zijn ook verwend, maar de dwerg eet goed hooi, maar is ook een echte biksjunk, die kan ze eigen er helemaal vol mee eten, ik denk zo beperk ik misschien zijn eetgedrag op biks en eet de grote meer vezels door dit voer. Misschien blijft het een beetje in evenwicht zo. Maar was wel benieuwd of mensen hier wat meer rvaring hadden met dit voer, het meisje van de welkoop was er wel tevreden over

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer een pakje gekocht om te proberen, Charlie draait er zijn kop voor om, Floor proeft af en toe een hapje en laat het dan liggen en Amber is er helemaal weg van. Dus ligt ook aan het konijn natuurlijk. Of het echt iets doet met de poep weet ik niet, omdat ze allemaal goed hooi eten en geen plakpoep hebben. Maar ik heb wel ervaring met een konijn met plakpoep wat een stuk minder is geworden toen ik was begonnen met SS ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De twee bij mij binnen hebben het, kreeg het mee van de opvang, maar ze vinden het niet zo heel lekker.. Heb het eruit gevist om als snoepje te gebruiken maar ze hebben toch liever wat anders.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het ene konijn het helemaal geweldig vind, zo kan het andere konijn er niet naar om kijken. De Fibafirst stengels zijn niet het lekkerste voer, maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Mijn ervaring is wel dat de konijnen die last hadden van plakpoep hier minder last van hadden toen ze fibafirst aten. Het aantal vezels is gewoon veel meer dan in ander voer.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de fibafirst hier een tijdje gevoerd en ik moet zeggen dat ik er goed tevreden over ben, heb 4 nijnen.

bij allemaal kon ik merken dat de keutels veel 'hooi achtiger' waren (goudgele bolletjes)

Ze zijn veel meer hooi gaan eten in die periode dat ze het kregen (en nu nog)

En me mannetje die al 3x voor haakjes is geweest het afgelopen jaar heeft ineens een perfect gebit volgens de da :)

En na wennen vinden ze het allemaal even lekker.

Ik heb het zo'n 5 maanden als hoofdvoer (naast hooi en groenten) gebruikt.

ik ben weer overgestapt op de ss vanwege de hoge kosten met 4 nijnen en dat het toch vrij moeilijk is om de juiste portie (gram) te geven.

Maar ik vind zeker dat het bovenaan in de top 3 moet staan van betere voeders voor de konijnen (naast de ss en trovet en hfst enz...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gisteren een klein zakje ss gehaald, en de kleine begint eraan te wennen, dus stap straks ook over op ss, als mijn oude voer op is, maar denk dat ik de fibafirst erbij blijf geven , ik heb maar 2 konijnen dus ook minder kosten, maar ik denk zeker dat het goed is als je een konijn met darmproblemen hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .