Ga naar inhoud

Konijn snel plakpoep


Jill85

Aanbevolen berichten

Ik had gisteren afgesproken met een vriendin die ook een konijn heeft. Een ex ram van 4 jaar. Ze zorgt er op zich wel goed voor, maar hij verdraagd bijna geen groenten. Een klein blaadje witloof en beerhe loof. Als ze iets anders geeft heeft die plakpoep. Haar dierenarts zei dat ze beter alleen biks kan geven want dat daar alles inzit. Hooi krijgt die ook mr dat wil hij bijna niet eten. Van biks krijgt hij drie kleine schepjes SS. Hij weegt ongeveer 2 kg. Nu mijn konijnen verdragen veel van groenten. Ze lusten niet alles maar dat is iets anders d niet kunnen verdragen. Ik heb dit ook geleidelijk opgebouwd want saffier had in het begin ook platte ontlasting. Nu verdraagd ze alles. Als ze haar konijn (plush) minder of geen biks geeft ligt die in de living te zoeken achter eten en wordt agressief van de honger. Ze mag ook niet aam zijn pot komen als hij aan het eten is.

Iemand tips??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn heer verdraagt ook bijna niks. Hij leeft ook op SS, water en hooi. Dat laatste was bij hem ook nog wel een probleem. Ik heb veel verschillende soorten hooi geprobeerd tot ik iets vond dat hij wel lekker vond. Ik heb bij hem ook kruiden geprobeerd, daar deed hij een moord voor, maar kon er helaas ook niet tegen. Misschien dat ze dat kan proberen voor tussendoor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je vriendin even moet wegen hoeveel biks ze haar konijn geeft. 3 kleine schepjes zegt niks over de hoeveelheid. Als hij snel plakpoep krijgt en weinig hooi eet kan daar ook al een oorzaak liggen, wellicht krijgt het konijn dan te veel biks waardoor het hooi laat liggen?


Is er al eens gevarieerd met hooi? Ander merk, hooi van de boer, kruidenhooi etc? Niet elk konijn accepteert bijvoorbeeld het samengeperste hooi uit de winkel.


 


Ik begrijp het probleem van aan zijn poot komen niet helemaal tijdens het eten? Waarom zou je aan hem moeten zitten als hij zit te eten? En het agressief van niet eten? Zou het beestje zich niet vervelen omdat hij alleen is misschien? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je vriendin even moet wegen hoeveel biks ze haar konijn geeft. 3 kleine schepjes zegt niks over de hoeveelheid. Als hij snel plakpoep krijgt en weinig hooi eet kan daar ook al een oorzaak liggen, wellicht krijgt het konijn dan te veel biks waardoor het hooi laat liggen?

Is er al eens gevarieerd met hooi? Ander merk, hooi van de boer, kruidenhooi etc? Niet elk konijn accepteert bijvoorbeeld het samengeperste hooi uit de winkel.

Ik begrijp het probleem van aan zijn poot komen niet helemaal tijdens het eten? Waarom zou je aan hem moeten zitten als hij zit te eten? En het agressief van niet eten? Zou het beestje zich niet vervelen omdat hij alleen is misschien?

Ze schrijft aan zijn pot (= neem ik aan voerbak), niet poot ;)

Ik heb weinig toe te voegen aan de rest. Dat hij geen groente krijgt (vanwege gevoelige darmen) is in mijn ogen niet zo erg. Ander hooi proberen (als het even kan van de boer) en wegen hoeveel biks hij krijgt.

Edit: o ja, en een vriendinnetje :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is het niet erg als een konijn geen groente eet. Wat de dierenarts ook al aangaf is dat in de SS in principe alle voedingsstoffen zitten die hij nodig heeft. 


 


Wat ik zou proberen is om hem 's morgens hooi te geven en dan wat later zijn SS. Ook om het hooi eens in een balletje te doen of hem kruidenhooi te geven (kleine hoeveelheid). De hoeveelheid SS die je geeft heeft ook grote invloed op het eten of niet eten van hooi. 


 


Zelf vind ik het belangrijker dat een konijn hooi eet dan groente.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt wel hooi in een hooibal. Ze heeft ook al verschillende soorten gegeven. Hij wordt wild als hij zijn pot biks ziet. Nochtans eet hij niet alles in een keer op. @ Anjo ik bedoelde met pot idd voerbak en niet poot. Mss een vlaamse uitdrukking van mij :). Ik denk wel dat ze de hoeveelheid biks afweegt want ze weet toch dat het ong 25 gram per kg is. Nu krijgen die 3 van mij wel minder biks d die van haar. Ze moeten maar wat hooi eten als ze nog honger hebben.

Ach en van dan vriendinnetje heb ik al dikwijks aangekaart maar ze vindt 1 konijn meer dan genoeg. Ik vertel dikwijls hoe lief mijn trio is met elkaar maar veel effect heeft dit niet precies. Ze geeft altijd aan dat plushe niet overweg kan met andere dieren (ze heeft het nog nooit geprobeerd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .