Ga naar inhoud

Nieuwe ram nog niet zindelijk, voedster wel


Erika92

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


Nog even een vraag omdat ik niet goed weet hoe ik dit moet aanpakken.


Wij hebben sinds half augustus een jonge  voedster die vanaf dag 1 zindelijk is.


Nu hebben we er sinds dit weekend een rammelaar bij en deze doet nog steeds overal zijn behoefte. 


Ik gooi steeds alles mooi in de plasbak en ik begrijp wel dat dit even tijd nodig heeft.


 


Het dilemma is: ze zitten binnenshuis in een ren (4m²) in een kamer. Nu mag die ren altijd open wanneer we thuis zijn zodat ze wat extra loopruimte hebben (voorlopig gaan ze nog niet de kamer uit). 


Met onze voedster ging dit allemaal prima. 


Maar ik weet wanneer je een konijn zindelijk wilt maken dat je eerst de ruimte moet beperken en pas wanneer hij weet waar hij moet gaan het langzaam uitbreiden.


Moet ik hen nu beiden niet meer uit de ren laten tot de rammelaar zindelijk is? Dat vind ik dan zo zielig voor ons meisje want het is zo'n actieve.


Eentje eruit en eentje erin gaat ook moeilijk want als zij dan iets moet doen kan ze niet terug naar de bak.


Beiden eruit resulteert momenteel in ondergeplaste (nieuwe) laminaat. In de ren zelf liggen houten panelen als ondergrond dus dat is niet zo'n probleem.


En ik vraag me ook af of hij het dan ooit zou leren als hij teveel ruimte heeft.


 


Hoe zouden jullie dit aanpakken?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,


 


Voor het zindelijk maken (binnen) is mijn ervaring als volgt (bij mij lopen er twee 24/7 los rond):


- Eerst niet te veel ruimte geven, eerst even alleen het hok of een klein stukje ren erbij, zodat je kunt kijken of ie een vast plekje creëert waar ie zijn behoefte doet;


- Zodra je z'n vaste plekje hebt vastgesteld, daar een toiletje neerzetten;


- Iedere keer als ie ergens ander plast, opruimen met een papiertje en in het toiletje gooien;


- Als je hem wat meer ruimte geeft, maar hij  plast vervolgens vrolijk ergens anders dan op z'n toiletje, weer terug zetten in z'n hok voor een half uur.


Dus iedere keer als ie ergens anders plast, even kort "huis arrest" geven" 


- En dan langzaamaan zijn leefruimte vergroten.


 


Toen Bram in 2012 bij Twiggy kan was Twiggy zindelijk en hij niet. Hij heeft echt prachtige urine vlekken in mijn eikenhoutenvloer achter gelaten.


Het heeft met bovenstaande methodiek zo'n 3 maanden geduurd bij hem, maar daarna was hij helemaal zindelijk.


 


Succes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je reactie!


 


Hoe deed je dat dan in combinatie met Twiggy?


Bram in het hok en twiggy niet? Of beiden er in?


 


Hier dient nu zo plastic onderkant van een konijnenkooi als plasbak (ik had eigenlijk iets anders gezet maar onze Noedels, vrouwtje, heeft dit uitgekozen en ik ben al lang blij dat ze het ergens in doet)/


Ik zou dus wel de tralies er terug op kunnen zetten en dit als hok gebruiken.


Eigenlijk is de regel: doen ze hun behoefte waar het niet mag, ruimte verkleinen. 


Klinkt logisch..


 


Ik kan hun ren nog wel halveren, ik zal daar anders mee beginnen vanavond.


 


Heb jij hen er dan beiden ook nooit uigelaten tot Bram helemaal zindelijk was?


 


Ik zit vooral met onze voedster, de rammelaar zou geen probleem hebben met weinig ruimte (liever lui dan moe) maar onze voedster is zo'n actieve die dan mee "gestraft" wordt..


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erika92: Bram in het hok, hok dicht (hok is groot genoeg voor 1 konijn om een half uurtje vast te zetten, is zo'n 1.20 hok en bram is een klein-middelgroot konijn. Ik heb mijn konijnen overigens nooit permanent alleen in zo'n hokje gehad) en Twiggy liep dan nog lekker los omdat zij al wist. Dus iedere keer als Bram buiten het hok een plasje deed, heb ik hem direct opgepakt en in het hok gezet. Het plasje ruimde ik dan op met papier en het papier legde ik dan bij hem in het hok in het toilet. Dan zat ie zielig kijkend in het hok met z'n pootjes tegen de tralies, maar dan was ik even een half uurtje streng. Mijn persoonlijke ervaring is dat een konijn goed moet weten wat zijn thuis basis is, dus waar ie plast en eet. Als ie dat goed weet, dan gaat ie daar naar terug zn behoefte te doen. 


 


Overigens pretendeer ik niet dat dit DE manier is, maar deze heeft voor mij goed gewerkt.


 


Het hok staat nu al jaren permanent open, er ligt een kleedje voor, en in het hok heb ik twee hoektoiletjes staan die iedere ochtend geleegd en verschoont worden. Ze plassen dus niet in het gehele hok, maar alleen op de toiletjes. Keutelen doen ze wel wat wat verspreid door het hok, maar weinig tot niet in de rest van het huis. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bram had dan een andere toilet als Twiggy?


 


Toch niet zo simpel om 1 konijn van de 2 zindelijk te krijgen.


Ik denk dat ik een extra wc ga bijkopen en misschien een tralierennetje zodat Joey maar een klein plekje heeft maar nog steeds contact kan hebben met Noedels (dit gaat toch geen kwaad kunnen voor hun band he? Ze zijn nog steeds niet 100% vriendjes).


Het zal even knutselen worden.


 


Ik doe momenteel ook zijn plasjes opvegen en het doekje in de wc gooien, hetzelfde met de keutels, maar hij heeft het gewoon nog helemaal niet door. Hij plast en poept wanneer hij er aan denkt en waar hij op die moment zit.


Ik hoop dat hij nu met wat extra hulp snel de klik maakt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erika92:


Ik heb twee toiletjes in het hok, voorheen zelfs drie, omdat 1 hoek toiletje niet genoeg is om 1 dag aan keutels en urine op te vangen....wat een zooi komt er uit die beestjes zetten zeg..;)


Nu zie je inderdaad dat Bram op het ene toiletje gaat zitten, Twiggy op de andere en dan zijn ze lekker synchroon aan het plassen en poepen..;)


 


Het is een kwestie van geduld en inderdaad wat omslachtiger als 1 konijn al zindelijk. Maar nogmaals, het belangrijkste is dat ze weten waar ze heen moeten als ze moeten plassen en als er iemand naast de pot pist,


dan even apart. Echt even maar hoor, een half uur is lang genoeg. Meteen oppakken en apart zetten als je  je ziet plassen...Alleen de urine opgeven en in de toiletjes leggen is vaak niet afdoende als je ze niet even in de buurt van die toiletjes vast zet.



Succes, misschien zijn er anderen met nog meer tips!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je hebt hem pas sinds afgelopen weekend? Dan heeft het misschien ook met territoriumbepaling te maken. De ruimte is nieuw voor hem en er zit ook nog eens een ander konijn bij hem. Dat zijn best wel redenen om even niet zindelijk te zijn.

Het ene konijn is ook gewoon makkelijker om zindelijk te krijgen dat het andere. Sommigen leren het nooit. Maar zover is het bij jou natuurlijk nog niet. Ik heb geen tips om ze zindelijk te maken, behalve dan om bakken neer te zetten op de plekken waar hij veel keutelt/plast (later kan je weer bakken weghalen) en ze bijvoorbeeld tijdelijk in een ren te doen ipv de hele woonkamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BB newbie: haha inderdaad, ik schrok er zelfs bij onze kleinste al van hoeveel daar uit kwam, nu nog eentje erbij.


Ik vind je uitleg inderdaad logisch, ik had al het gevoel dat ik nog wel maanden zou kunnen plasjes opvegen op deze manier, het leek alsof die doekjes in het toilet hem niets uitmaakten. Ik vroeg me al af hoe ik het hem nog duidelijker kon maken. 


Meteen in de wc zetten is een goede oplossing, gelukkig is het vertrouwen al goed en vindt hij oppakken geen ramp.


Beetje zelfde methode als een puppy zindelijk krijgen :-)


 


Andere tips zijn zeker nog welkom!


 


BB trouwe ziel: daar heb ik ook over zitten denken en dat kan het ook zijn, maar ik neem aan dat i kdat op dezelfde manier moet aanpakken als gewone onzindelijkheid. 


Ik denk dat Joey ook gewoon een trage leerling is, hij is een beetje simpel en een echte levensgenieter dus moeite doen om naar de wc te lopen ga ik hem echt moeten leren :-)


Ik ben misschien ongeduldig dat kan wel, het lijkt gewoon echt alsof er 0 vooruitgang in zit, hoeveel ik ook in de plasbak gooi. Ik denk ook gewoon dat de ruimte te groot is dus ik zou het dit weekend graag eens anders aanpakken.


Ze hebben ook niet de hele woonkamer hoor, ze hebben een ren van 4m² en deze ga ik dan nu kleiner maken voor hem, even een traliehekje installeren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu de ren gehalveerd, ze hebben nu zo'n kleine 2m². Ik heb onze zindelijke dame er wel geregeld uitgelaten zodat ze eens wat kon rondrennen, Joey zelf mocht gisteravond onder toezicht ook 1 à 2u rondlopen, geen ongelukjes gebeurd.


Hij plast  en poept nog steeds wel naast de plaspakken, ik heb er nu een extra bij gezet. 


 


Moet ik nu eigenlijk gewoon afwachten en het een beetje tijd geven? (ondertussen poep en plas opkuisen en in de bak smijten)


Of is dit een teken dat hij nog steeds teveel ruimte heeft?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook al gelezen maar momenteel heb ik nog hoop dat hij niet tot die kleine groep hoort die het nooit wordt :-)


 


Uiteindelijk is hij nog maar 9 dagen bij ons en als ik bij MissV lees dat het 3 maand heeft geduurd dan heb ik nog wel hoop.


Heb alleen geen ervaring hiermee en ik weet ook niet altijd hoe ik het het best aanpak. Volgens mij ben ik wat te ongeduldig daarom dat ik het hier even vraag.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Geduld is een schone zaak! ;) 

 

Niet te weinig ruimte geven, hij moet zijn pootjes wel kunnen strekken, maar je moet het even aankijken of hij kan aanleren dat hij weet waar zijn thuisbasis voor zijn behoefte is.
Ik ben er inderdaad een tijdje zoet mee geweest en het loont echt wel, super fijn als je je nijnen gewoon alle ruimte in huis kan geven en je weet dat hij z'n plasje netjes op de WC doet.

9 dagen is niets joh..;)

 

Nog niet opgeven hoor! Na een paar dagen kun je eens kijken wat er gebeurt als je hem weer loslaat en als ie dan meteen weer plast ergens, direct oppakken en weer in een beperkte ruimte 

zetten.

 

Heel veel succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2m² is in principe nog te doen, het is groter dan een hok.


Maargoed niet kleiner gaan dus, een tijdje volhouden op deze manier, en het beste hopen!


 


Ik denk niet dat ik binnen een paar dagen een grotere ruimte al kan proberen, aangezien hij het nu ook nog allemaal naast de wc doet. Eerst maar wachten tot dit ok is.


Bedankt voor de tips en ervaringen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit even met de handen in het haar, ben minstens 2u bezig geweest met plas en poep op te kuisen. Vooral dat plassen, overal onder en tussen, eindelijk ontdekt waar de giga plas lag waardoor het al een paar dagen stinkt. Alle kranten vernieuwd en hun 3 plasbakken uitgekuist.


 


Ik denk dat ik voor de optie moet gaan die ik niet wou. Joey krijgt hokarrest. Ik ga hem zeker een week in zo'n plastic konijnenkooi houden en enkel onder toezicht mag hij 1 à 2u rondlopen (in het weekend meer). Daarna zien we wel weer verder. Dit is ook eigenlijk hoe je moet beginnen maar ik wou dit vermijden omdat het zo'n kleine kooi is (om nu voor zo'n korte tijd een grotere te kopen vind ik zo'n geldverspilling).


Ik hoop dat hij op deze manier de gewoonte gaat krijgen om het in zijn hok te doen want hij doet het gewoon nog altijd op de plek waar hij op die moment zit. Extra plasbakken neerzetten helpt dus ook niet echt.


 


Ik vind het zo jammer om hem te moeten opsluiten (en dan te bedenken dat er konijnen permanent in zo'n kooi zitten,bah). Maar het is gewoon niet bij te houden die plasjes altijd. Ook die keutels overal ben ik altijd wel even mee bezig 's ochtends en na mijn werk. 


 


Ik hoop dat dit geen problemen gaat geven tussen hem en Noedels, ze kunnen mekaar wel nog steeds door de tralies zien en ruiken, wat denken jullie?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, jammer om te horen joh! Ik heb Brammetje in het begin inderdaad ook hokarrest gegeven, na 4 ingetrokken urine plekken in de houten vloer vond ik het ook wel even welletjes. Ik gebruikte wel een 1.20 kooi hiervoor. 


 


Keutels maak ik me persoonlijk niet zo druk om, zodra Bram zindelijk was qua plassen werd het overgrote deel van de keutels ook in de buurt van de WC'tje gedaan en wat ik vind is makkelijk op te vegen.


 


Hang in there, het loont echt wel als ze uiteindelijk beide lekker los kunnen lopen 24/7, maar het is even een gedoe.  Zorg dat je hem nog wel genoeg tijd per dag met Noedels geeft...succes weer!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig krijg ik de laminaatvloer nog elke keer proper met een nat doekje. Maar inderdaad de houten panelen die onder de ren liggen zitten nu vol met urinevlekken, de urine trekt ook gewoon door de kranten maar helemaal niets leggen is nog erger.


We hebben wel een grotere kooi maar die staat op poten waardoor Joey en Noedels geen contact kunnen maken. Plus dat ik van deze plastic kooi de onderbak gebruik als toilet dus dan is de overgang minder groot.


Keutels zijn inderdaad minder erg maar er ligt momenteel veel rommel in hun kamer waardoor het moeilijker op te kuisen is. 


We hebben bijvoorbeeld zo'n matjes liggen op hun looproute:


$T2eC16hHJIYE9qUcQ(4qBQtnD)hd3Q~~60_84.J


 


Ik wou ze wegdoen maar ze lopen daar heel graag op omdat het niet glijdt, dus ik laat het maar liggen :-)


Wel minder als Joey hier op plast, trekt er helemaal onder.


 


Dankje voor de bemoedigende woorden  ;)


Ben het vandaag eventjes echt beu en ik zou het zo jammer vinden als hij niet zindelijk werd, dan hebben we gewoon een probleem..


Maargoed, even mijn hoop en moed terugvinden en het komt wel goed :-)


 


Andere tips en ervaringen zijn nog zeker welkom!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kleedje voor hun hok liggen (een honden kleedje) die iedere week wordt gewassen. Ik heb er meerdere, zodat ik een nieuwe kan neerleggen als de ander in de was is. Onder het kleedje heb ik gewoon vuilniszakken neergelegd, omdat Bram dus nu af en toe op 1 plekje buiten zijn toiletje een plasje legt (territorium drang of een signaal aan mij dat ik de toiletjes moet verschonen). Anyways, als je onder de kranten in de ren vuilniszakken legt, dan kun je de urine die door de kranten heen trekt gemakkelijk van het plastic af vegen.


 


Ik zal eens een foto maken van een stukje vloer bij mij, dan zie je wat ik heb doorstaan met Brammetje en ik snap dus heel goed dat je er nu even klaar mee bent. Maar bedenk je dat je beestjes er niets aan kunnen doen, zij zijn door ons menschen in huis gehaald en nu verwachten we ineens dat ze het allemaal doen zoals wij...dat is in ieder geval hetgene wat ik me heb voorgehouden als Brammetje achter het behang kon plakken: je konijn kan er niets aan doen......


 


Heb je je konijn al betrapt op plassen buiten de plek waar het moet en dan direct op de wc gezet als dit gebeurde? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt dus dat dekentje en vuilzak gelegd op de plaats waar hij plast?


Dat is handig als ze een vaste plaats hebben ;-)


Ik heb ook een grote rol plastic onder de houten platen gelegd want daar kan het anders ook tussen lopen.


Onder de kranten durf ik het niet goed leggen want ze bijten wel in het plastic als ze de kans krijgen, ik weet niet goed of ze het opeten..


 


Daar heb je gelijk in dat wij eigenlijk wel veel van hen verwachten. Vroeger was ik verbaasd dat konijnen ook zindelijk waren en nu verwacht ik het zomaar.


Ik heb er ook meestal geen problemen mee en ben nog nooit boos geworden op hem, maar gisteren had ik weinig tijd om op te kuisen en vandaag was het dan zo'n bende..


Maar als ze dan zo lief op je schoot komen liggen is alles meteen vergeven he ;-)


34njhhe.jpg


 


Dat is me 1x gelukt ondertussen :-)


Het is nu wel de bedoeling hem enkel onder toezicht eruit te laten en dan ook zodra hij plast of poept weer de kooi in. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien gaat het wel werken hoor deze manier (al kan het ook zijn dat je konijn niet zindelijk wordt) maar het is jammer om te lezen dat je hiervoor je koppel moet scheiden.

Zou je geen vinyl kunnen proberen te leggen een gedeelte? Dat is over het algemeen prima schoon te houden, trekt geen urine doorheen.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar, het is jammer dat je je koppel moet scheiden. Ik heb ze destijds voor korte momenten apart gezet en heel even Twiggy haar ruimte beperkt door een ren om het hok heen te zetten. Was een beetje zuur voor haar, omdat zij al zindelijk was en altijd vrij rondliep, dus heb ik gedurende een bepaalde periode ze beide even weer in een kleinere ruimte gezet. Op die manier kon Brammetje ook zien hoe Twiggy het deed met de toiletjes. Dit alles heeft voor mij uiteindelijk gewerkt, maar nogmaals, misschien zijn er betere ideeën die voor Erika92 werken.


 


@Erika92: erg leuke foto! ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Anjo; Vinyl heb ik ook aan gedacht (en zeggen dat de vloer die er oorspronkelijk lag vinyl was, we hadden beter niets vernieuwd).


Dat is ook een optie wanneer het echt niet werkt. Best dan in heel de kamer want daar plast hij ook overal gewoon.


Maar ik wil hem toch eerst proberen zindelijk krijgen dat zou voor beiden zoveel leuker zijn uiteindelijk.


 


Ik vind het ook heel erg dat ik Joey moet opsluiten, geloof me. Maar als ik nu niet doorzet lukt het gewoon niet.


Hij krijgt uiteindelijk nog veel loslooptijd hoor (eigenlijk teveel) en hij en Noedels kunnen mekaar nog wel ruiken door de tralies.


 


MissV: ik probeer nu jouw methode ongeveer en ik hoop echt dat het voor ons ook werkt. Als ik lees dat het bij jou zo'n 3 maand heeft geduurd moet ik nog even volhouden ;-)


 


Ik heb alleen nog maar jouw methode gekregen voor een koppeltje;


Ik vraag me echt af hoe andere mensen dit doen, iedereen heeft hier wel koppeltjes en het moet toch vaker voorkomen dat de ene zindelijk is en de ander niet?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .