Ga naar inhoud

prijs/kwaliteit castreren konijn


Amélie

Aanbevolen berichten

Joh, ik schrok me de pleuris toen ik mijn Lex liet castreren, 170 euro! Nu is de dierenarts bij ons sowieso vreselijk duur. Ze raken steeds meer klanten kwijt aan een andere praktijk iets verderop. Logisch ook..

 

170 euro??? dat is echt afzetterij, belachelijk..... Hoe ze het konijn vasthouden tijdens plaatselijk verdoven weet ik niet, maar mijn konijn heeft er in ieder geval niks psychisch aan over gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over op de rug leggen, als je een konijn moet vastpakken om wat voor reden dan ook, gaat hun hartslag en bloeddruk sowieso flink omhoog. Optillen alleen al zorgt daarvoor.

Konijnen liggen uit zichzelf vaak genoeg op hun rug en zijn dan ook in een soort trance. Ze vinden dat heerlijk zonder vastgehouden te worden. Je kunt een konijn wat stabiel op zijn rug ligt, loslaten, en dan zal ie niet bewegen, tenzij ze weer omrollen. Je houdt ze dus alleen vast om ervoor te zorgen dat ze recht liggen.

Het is onzin om te zeggen dat het een methode is die voor doodsangst zorgt, konijnen zien oppakken al als stressvol en je zult soms toch moeten. Dan liever in een houding waarin de kans dat ze gaan spartelen en zichzelf verwonden, het kleinst is. En dat is op de rug, moeder natuur helpt ons een handje dus daar maken we graag gebruik van. En dat de hartslag is verhoogd, maakt niet zoveel uit omdat er geen narcosemiddel is gebruikt. Narcose is veel slechter dan op de rug leggen, volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik mag alles wat ik wil, ook al is hij het er niet helemaal mee eens. Dus ik betaal hem graag veel te veel, haha.

Ik schrik hier best van. De dierenarts doet alles wat jij wilt, als je maar genoeg betaalt, ook al is hij het er niet helemaal mee eens?!?!

Ik mag hopen dat een dierenarts onderzoek doet als het zinvol is. En behandeling geeft die ergens op gebaseerd is. Als hij uitvoert wat jij wil, zonder dat daar een medische basis voor is, is het in mijn ogen gewoon een zakkenvuller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over op de rug leggen, als je een konijn moet vastpakken om wat voor reden dan ook, gaat hun hartslag en bloeddruk sowieso flink omhoog. Optillen alleen al zorgt daarvoor.

Konijnen liggen uit zichzelf vaak genoeg op hun rug en zijn dan ook in een soort trance. Ze vinden dat heerlijk zonder vastgehouden te worden. Je kunt een konijn wat stabiel op zijn rug ligt, loslaten, en dan zal ie niet bewegen, tenzij ze weer omrollen. Je houdt ze dus alleen vast om ervoor te zorgen dat ze recht liggen.

Het is onzin om te zeggen dat het een methode is die voor doodsangst zorgt, konijnen zien oppakken al als stressvol en je zult soms toch moeten. Dan liever in een houding waarin de kans dat ze gaan spartelen en zichzelf verwonden, het kleinst is. En dat is op de rug, moeder natuur helpt ons een handje dus daar maken we graag gebruik van. En dat de hartslag is verhoogd, maakt niet zoveel uit omdat er geen narcosemiddel is gebruikt. Narcose is veel slechter dan op de rug leggen, volgens mij.

Ik denk toch echt wel dat konijnen heel angstig zijn als ze op hun rug worden gelegd. Ik heb heel schuwe konijnen en de keren dat ik ze even op hun rug heb gelegd om bij hun kont te kunnen knippen of om antimyasis te kunnen sprayen bleven ze inderdaad redelijk makkelijk liggen. Ik had vaak maar 1 hand nodig om losjes de voorpootjes vast te houden en ik kon met de andere hand knippen of sprayen. Ze gaven zich een soort van over, maar ik merkte wel dat ze het een verschrikkelijke ervaring vonden. Het is in mijn ogen absoluut niet te vergelijken met een konijn dat uit zichzelf lekker op zijn rug gaat liggen.

Misschien dat het bij onder plaatselijke verdoving castreren wel een optie is. Een narcose is natuurlijk ook een aanslag op een lijf. Ik zou alleen wel bang zijn dat ze toch even opeens een felle beweging maken. En dan is het niet fijn als daar net een mes in of vlakbij je konijn is. Maar goed, ik ben geen dierenarts dus die beoordeling laat ik aan hun over.

Maar om nu te zeggen dat konijnen het niet zo erg vinden als ze op hun rug worden gelegd, nee dat geloof ik absoluut niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde niet dat het op de rug leggen een prettige ervaring is. Want het wordt ze opgelegd en daar houden dieren over het algemeen niet van. Maar de kans dat ze gaan spartelen is op de rug kleiner en geeft dus minder kans op ongelukken. Ik heb nog niet meegemaakt dat een konijn zich ging bewegen als het op de rug lag maar ik doe het niet elke dag natuurlijk. Een dierenarts heeft daar veel meer handigheid in.

En ja, bij mijn dierenarts is het ook wel eens gebeurd dat het konijn door drie mensen werd vastgehouden. Niet prettig en ongewenst maar soms kan het niet anders. Konijnen kunnen in paniek raken namelijk, dat is nu eenmaal zo. Er zijn geen middelen om dat te voorkomen behalve goed vasthouden omdat ze anders kunnen vallen en hun rug breken. Als ze op de rug liggen, raken ze minder snel in paniek en gaan minder snel spartelen. Dus voor een castratie van 10 minuten, kies ik liever voor die methode. Bobby leg ik wel eens op de rug om te borstelen en dat is ook 10 minuten ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de prijzen hier zo lees viel het trouwens nog mee. Ik heb 75 euro betaald incl pijnstilling en nacontrole. Mijn konijn was dus voor deze prijs geintubeerd, lag aan de monitor en de dierenarts stond volledig steriel (en zo hoort het eigenlijk overal te gaan, maar goed dat is mijn mening).  Zou daar zo weer heengaan. 


 


Nog wat stukjes over het op de rug leggen: http://levenmetdieren.blogspot.nl/2012/09/konijn-op-de-rug.html en wetenschappelijk (wel engels) http://www.hopperhome.com/Trancing%20Rabbits-Tonic%20Immobility%20.pdf


Link naar reactie
Delen op andere sites

Over op de rug leggen, als je een konijn moet vastpakken om wat voor reden dan ook, gaat hun hartslag en bloeddruk sowieso flink omhoog. Optillen alleen al zorgt daarvoor.

Konijnen liggen uit zichzelf vaak genoeg op hun rug en zijn dan ook in een soort trance. Ze vinden dat heerlijk zonder vastgehouden te worden. Je kunt een konijn wat stabiel op zijn rug ligt, loslaten, en dan zal ie niet bewegen, tenzij ze weer omrollen. Je houdt ze dus alleen vast om ervoor te zorgen dat ze recht liggen.

Het is onzin om te zeggen dat het een methode is die voor doodsangst zorgt, konijnen zien oppakken al als stressvol en je zult soms toch moeten. Dan liever in een houding waarin de kans dat ze gaan spartelen en zichzelf verwonden, het kleinst is. En dat is op de rug, moeder natuur helpt ons een handje dus daar maken we graag gebruik van. En dat de hartslag is verhoogd, maakt niet zoveel uit omdat er geen narcosemiddel is gebruikt. Narcose is veel slechter dan op de rug leggen, volgens mij.

 

 

Hier ben ik het niet mee eens. Konijnen gaan helemaal niet uit zich zelf op de rug liggen, alleen op de zij, heb nog nooit een konijn op de rug zien liggen uit zichzelf.

Als konijnen op de rug liggen dan komen ze terecht in een toestand die tonische immobiliteit heet. Ze ervaren juist meer stress dan dat ze niet op de rug liggen. Ze houden zich voor dood in de hoop dat de vijand zich terug trekt. Veel prooidieren hebben dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onze praktijk doen ze het zowieso niet onder plaatselijke verdoving als het dier met 3 mensen vast gehouden moet worden... Ze castreren/opereren hier als het plaatselijk verdoofd word wel standaard met 2 assistenten en een arts maar dat is meer om in te kunnen grijpen als het dier toch inees om zou willen draaien dan om het in bedwang te houden. (zo ist me verteld door onze arts.) Zij verdoven ook alleen plaatselijk als zij denken dat dat zonder problemen kan. Is het dier te bang/schuw/wild geven ze het een prikje (dat noemde ze een inleidende narcose) en dan de kap op met gas narcose voor de castratie/operatie. Maar als de mogelijkheid er is bij een dier om plaatselijk te verdoven adviseren zij dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me ook wel logisch, dat ze kijken of het konijn rustig genoeg kan blijven want elk konijn is anders. Sommige krijg je heel moeilijk op de rug gekeerd of uberhaupt kalm genoeg, neem ik aan. Ik moet ook nog zien of Bobby een geschikte kandidaat is. Een konijn wat heel snel in paniek raakt, is geen goeie kandidaat voor plaatselijk verdoven, dat snap ik ook wel.

Ik weet wel dat ze niet bewegen omdat ze denken dat ze gepakt worden door een roofdier. Maar dat denken ze ook als je ze oppakt. Instinctief denken ze dan dat hun laatste uur heeft geslagen want in de natuur worden konijnen alleen opgetild door een roofdier. Stilhouden kan ervoor zorgen dat het roofdier denkt dat het al dood is en geen interesse meer heeft. Mijn argument is dat konijnen altijd die reactie hebben. Eerst komt het instinct, dan pas het karakter en het aangeleerde gedrag. Ik vind het op de rug leggen niet wreder dan optillen en vasthouden omdat het instinct ze in beide gevalllen vertelt dat ze gaan sterven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar komt dat op de rug leggen nu opeens vandaan? Is dat iemands ervaring bij een DA? Ze zitten bij ons gewoon op schoot, weliswaar ietsje achterover leunend maar echt verre van plat. (Ik zit gewoon rechtop tafel, het konijn zit met zijn billen op mijn bovenbenen.) En natuurlijk is het bij een DA allemaal wat spannender dan thuis, ook het oppakken, maar het is echt maar een kortdurende ingreep.
Daarbij worden er wel twee kleine incissies met een klein meisje gezet (na de verdoving natuurlijk), maar veel DA's werken daarna liever met hun handen. Dus het risico dat je konijn na de ingreep door plotseling spartelen een oog mist, is echt minimaal ;)

En als niet gaat, dan gaat het niet natuurlijk. Het is voor niemand - bovenal het konijn natuurlijk - niet fijn als het een enorme strijd wordt. Maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen vrij rustige konijnen meegemaakt, die na de ingreep niet suf zijn maar gewoon weer nieuwsgierig rondsnuffelen. (Deze eten vaak ook gewoon na de castratie gelijk weer. )

Volledige narcose kan, maar nogmaals, ik ben er niet happig op als het niet hoeft. Er kleven echt wel wat risico's aan, voor konijnen nog wat meer dan voor honden en katten. Ook met anti-middelen hebben sommige dieren nog best moeite om wakker te worden.
Plus het ongemak erna moet ook niet onderschat worden.


Maar bovenal; iedereen moet doen waar hij/zij zich te prettigs bij voelt natuurlijk. :)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ze het konijn op de rug legden en ik was nog niet gecorrigeerd daarin. Zo op schoot zittend is wel wat anders natuurlijk.

Maar hoe bepaal je of het konijn een geschikte kandidaat is, gewoon ter plekke, als hij niet rustig genoeg kan blijven zitten? Ik vind Bobby geen paniekvogel namelijk maar handtam is ie ook niet echt. Maar hij laat zich wel makkelijk borstelen, hij geeft zich over en laat me begaan. Alleen is dat bij mij en mij kent ie. Geen idee hoe hij is met vreemden, hij is wel eens bij de dierenarts geweest maar een checkup is toch iets anders dan een operatie natuurlijk. Medicatie gaat er ook goed in bij hem, eigenlijk is ie vrij probleemloos, vergeleken bij mijn dames. Hij is een relaxed konijn maar ik moet wel altijd achter hem aan om hem op te pakken.

Maakt de grootte nog uit eigenlijk van het konijn, of het onder plaatselijke verdoving kan? Bobby is een kleintje namelijk. Ik denk dat ie 2 kilo weegt. Ik vind narcose ook eng bij zo'n kleintje eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Iemand hierboven had het over een konijn op z'n rug; een konijn op z'n rug is niet in trance maar in doodangst - is laatst bewezen maar dat zou ik weer even op moeten zoeken.

Dit is volgens mij erg kort door de bocht....met name omdat sommige konijntje in slaap vallen wanneer je ze op de correcte wijze zo neerlegt. En zeker als die beestjes van jongs af aan zo liggen, zeker nooit dat uber schattige filmpje gezien van die baby bunnies die op hun rugje liggen ....liggen heerlijk te tukken...en sommige nijnen tukken zelf op hun rugje, dus het zal allemaal wel loslopen. Krampachtig je nijn vasthouden terwijl die aan het spartelen is, lijkt me meer een angstige/ stressvolle gebeurtenis.

 

Overigens is het op de rug leggen alleen iets wat ik thuis in sommige situaties doe en wat ik verder nog niet eerder heb gezien bij de DA. En ze liggen op mijn knieen dan zet ik ze iets omhoog, zodat ze als het ware op hun gatje zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je een konijn op de rug legt gaan ze 'dood' spelen (zoals ook al uitgelegd hierboven), dat lijkt misschien rustig en alsof ze heerlijk liggen te tukken, maar dat is dus echt niet het geval. Of het rampzalig is om zo'n mechanisme te gebruiken voor iets noodzakelijks als een castratie, ik vind van niet eigenlijk. Ook in slaap vallen en de controle verliezen is voor een prooidier een stressvolle ervaring, en daarna versuft wakker worden natuurlijk ook. Neemt niet weg dat wij wel kiezen voor castratie onder algehele narcose, maar ik zie zeker de voordelen van plaatselijke verdoving wel. Is inderdaad een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken, jij moet je er prettig bij voelen en jij moet er mee kunnen leven als de dierenarts wel uitschiet omdat je konijn begint te spartelen of als je konijn in de narcose blijft. Echter zal een dierenarts nooit zo maar wat doen en zeker naar het dier kijken (is ie rustig, wat is z'n conditie) voor hij al dan niet onder algehele narcose castreert, het is ook niet hun hobby om dieren te verliezen of vreselijke stress door te laten maken. 


 


Wij castreren altijd met narcose en zonder verdere poespas, nog geen dier verloren en ze zijn bijna altijd vlot weer wakker. Sommige dames zitten een uur na de ingreep alweer te eten zelfs. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: ik heb net even gekeken wat ze exact bedoelen met de TI state en hoe ze hun bunnie dan op hun rug leggen, maar dat doe ik niet. Dus correctie op mijn eerdere post: ik denk dat mijn rabbits eerder op hun achterste zitten dan dat ze helemaal plat. Overigens las ik dat die TI/rug methode in het geval een zeer nerveus konijn als last resort nog heus door DA's wordt gebruikt.


 


Maar wat ik dan niet begrijp is dat Twiggy hier wel eens ligt te tukken...dan op haar rugje rolt en een beetje maar voetjes omhoog ligt en dan even later weer terug rolt..


 


Castraties ga ik zelf voor Narcose bij een konijnkundige DA.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ze het konijn op de rug legden en ik was nog niet gecorrigeerd daarin. Zo op schoot zittend is wel wat anders natuurlijk.

Maar hoe bepaal je of het konijn een geschikte kandidaat is, gewoon ter plekke, als hij niet rustig genoeg kan blijven zitten? Ik vind Bobby geen paniekvogel namelijk maar handtam is ie ook niet echt. Maar hij laat zich wel makkelijk borstelen, hij geeft zich over en laat me begaan. Alleen is dat bij mij en mij kent ie. Geen idee hoe hij is met vreemden, hij is wel eens bij de dierenarts geweest maar een checkup is toch iets anders dan een operatie natuurlijk. Medicatie gaat er ook goed in bij hem, eigenlijk is ie vrij probleemloos, vergeleken bij mijn dames. Hij is een relaxed konijn maar ik moet wel altijd achter hem aan om hem op te pakken.

Maakt de grootte nog uit eigenlijk van het konijn, of het onder plaatselijke verdoving kan? Bobby is een kleintje namelijk. Ik denk dat ie 2 kilo weegt. Ik vind narcose ook eng bij zo'n kleintje eigenlijk.

Ja, ter plekke ja. :) Uiteraard kun je ook even overleggen met de eigenaar, die kent het dier het beste, maar het is geen garantie dat het konijn bij een vreemde (ons dus) even rustig/makkelijk hanteerbaar is. (De meeste konijnen zijn echter wel heel erg onder de indruk).  Het konijn wordt ook altijd even gewogen, dus  dat moment is bijvoorbeeld wel handig om te kijken hoe hij/zij reageert op oppakken.

De grootte maakt niet per se uit, hoewel een Vlaamse Reus wel een letterlijk grotere uitdaging wordt ;) . Ik heb het een keer gezien hoor, een plaatselijke verdoving voor castratie bij een Vlaam, maar daar was dan wel een tweede assistente bij, dus het zal ook een beetje van de bezetting afhangen op dat mogelijk is.

Maar een konijntje van 2 kilo is makkelijker qua formaat :)

Oh, en even voor alle duidelijkheid (niet specifiek naar jou gericht Dolly, gewoon in het algemeen); dames worden natuurlijk wel onder gehele narcose geopereerd. Dat is echt een buikoperatie, duurt wat langer en is ook wat lastiger werk. Al helemaal als de baarmoeder bijvoorbeeld vol met ontstekingen e.d. zit. Daarbij is plaatselijke verdoving zoverre ik weet echt geen optie. (Ik zou er in elk geval niet blij van worden..)

Ik weet overigens niet eens wat mijn eigen DA doet met castratie van rammelaars. (Cas was natuurlijk al gecastreerd). Ik moet binnenkort toch eens langs, dus ik zal het eens vragen. :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dankjewel, dat dacht ik al, dat ze het ter plekke beoordelen. Het heeft wel mijn voorkeur, geen narcose (behalve idd bij voedsters) maar narcose is wel veiliger dan vroeger. Ik ben een keer bijna een kat verloren aan narcose maar die bleek een slecht hart te hebben. Dat was nog niet vastgesteld dus moesten ze hem reanimeren, wat wel gelukt is.

Ik ben ook nog nooit een konijn verloren aan narcose en de meeste reageerden er redelijk op. Mijn hond was wel twee dagen aan het slapen na haar castratie. Ik denk dat konijnen een snellere stofwisseling hebben dan katten en honden en dan werkt de narcose sneller uit dus hebben ze er ook niet zo lang last van.

Ik ben vergeten om het te vragen aan mijn eigen dierenarts, of ie het doet zonder narcose, maar ik denk dat hij liever narcose gebruikt, hem kennende. Wel jammer soms, ik wil altijd naar mijn eigen vertrouwde dierenarts maar die doet niet alle behandelingen die er zijn voor konijnen. Hij gebruikt ook geen gasnarcose bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de verdere uitleg Marjolein en Iris.

Mijn reacties waren vooral gericht op dat werd gezegd dat op de rug leggen niet zo stressvol was (op zich een beetje offtopic, maar ik vond het wel belangrijk om dat te weerleggen). Dat het een alternatief is voor narcose vind ik een heel ander verhaal (zoals ik al schreef). En zoals ik van Marjolein begrijp worden ze zelfs niet op hun rug gelegd bij castratie onder plaatselijke verdoving!

@MissV ik zie een duidelijk verschil tussen konijnen die op hun rug gedwongen worden (en dan angstig stil blijven liggen) en een konijn dat zelf lekker relaxt van zijn zij op zijn rug rolt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, kijk, dan begrijpen we elkaar gewoon hoor! :D
Mijn opmerking van ' op de rug' was ook even meer in het algemeen bedoeld, omdat de discussie opeens daarover ging terwijl het - in elk geval in de praktijk waar ik meeloop - gelukkig echt niet het geval is dat we ze op hun rug moeten dwingen. Dat zou ik niet eens kunnen denk ik. Ik vind dwangvoeren al vreselijk om te doen als het konijn niet wil. (Gelukkig heb ik vaak wel de vrijheid om wat langer de tijd voor dingen te kunnen nemen. Dus alles gaat dan wat langzamer, maar ook rustiger en met minder stress. :) )

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

lienappelsien, ik heb nog nooit gerhoord dat een konijn uit zichzelf op zijn rug gaat liggen, wel zijdelings maar nooit vol op de rug.

 

Wel degelijk. Wel in haar slaap en het leek alsof ze aan het dromen was, maar Twiggy was wel degelijk omgedraaid aan het " lucht wandelen" ...zeer schattig.. ;)

 

Bedankt voor de verdere uitleg Marjolein en Iris.

Mijn reacties waren vooral gericht op dat werd gezegd dat op de rug leggen niet zo stressvol was (op zich een beetje offtopic, maar ik vond het wel belangrijk om dat te weerleggen). Dat het een alternatief is voor narcose vind ik een heel ander verhaal (zoals ik al schreef). En zoals ik van Marjolein begrijp worden ze zelfs niet op hun rug gelegd bij castratie onder plaatselijke verdoving!

@MissV ik zie een duidelijk verschil tussen konijnen die op hun rug gedwongen worden (en dan angstig stil blijven liggen) en een konijn dat zelf lekker relaxt van zijn zij op zijn rug rolt.

Eensch...je ziet het verschil ook als je foto's online op zoekt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .