Ga naar inhoud

knaagsteen


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

kan hier iemand mij de weg wijzen op het forum waar persies staat omschreven waarom een knaagsteen slecht is en wat het persies veroorzaakt.Ik gebruikt ze zelf niet nooit.Maar als ik het zeg tegen anderen kan ik het niet persies uit leggen wat het persies veroorzaakt.

vriendelijk bedankt cindy.In de konijnen artiekelen kon ik het niet vinden.:boxing:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten idd teveel zouten in. De taak van de nieren is om de zouten uit het konijnenlijfje te filteren. Maar als er teveel zouten in de nieren zitten, gaan ze klontjes vormen. Dat is blaasgruis. Door heel veel te drinken kan dat weer opgelost worden, maar zorg maar eens dat je nijn zoveel per dag drinkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet niet of het hier mag staan en of het goed is, maar heb een beetje info gevonden op konijnen.nl

Pas op voor knaagstenen!

Knaagstenen/likstenen/zoutstenen zijn bij dierenzaken te koop. Op de verpakking schrijft de fabrikant dat het goed en gezond is voor knaagdieren en konijnen.. Knaagstenen zouden ook nodig zijn voor het goed afslijten van de tanden.

Niets is minder waar!

Tanden van een konijn slijten niet op een knaagsteen. Als de tanden van een konijn goed staan, slijten de ondertanden op de extra stifttandjes die speciaal voor dit doel achter de boventanden zitten. De boventanden vallen een stukje over de ondertanden, en slijpen zichzelf terwijl het konijn op voedsel kauwt.

Als het konijn een verkeerde beet heeft blijven de tanden doorgroeien, al geef je nog zoveel knaagstenen. Tanden door de dierenarts laten afslijpen of laten verwijderen is dan de enige optie.

De zogenaamde gezonde mineralen, die grotendeels uit calcium bestaan, zijn ronduit gevaarlijk voor de gezondheid van je konijn. Er is bijvoorbeeld vaak tot 20% Calcium toegevoegd terwijl een konijn beslist niet meer calcium mag dan de hoeveelheid die al in het groen- en droogvoer zit. Zelfs bevatten veel droogvoeren al teveel calcium en kunnen blaasproblemen veroorzaken.

Extra calcium verlaat, in tegenstelling tot bij andere zoogdieren, direct via nieren en blaas het lichaam, en slaat als een dikke drab neer in de blaas. Blaasstenen (klik voor foto's) worden gevormd, en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je konijn niet meer kan plassen. Grotere ellende kun je je bijna niet voorstellen. Een spoedoperatie kan nodig zijn.

Dus:

1. Een knaagsteen zorgt niet voor afslijting van de tanden

2. Een knaagsteen kan wel grote blaasproblemen veroorzaken.

Als je konijn je lief is geef je het nooit een knaagsteen. Had je al een knaagsteen gegeven voordat je dit las, gooi die dan liever direct in de vuilnisbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten idd teveel zouten in. De taak van de nieren is om de zouten uit het konijnenlijfje te filteren. Maar als er teveel zouten in de nieren zitten, gaan ze klontjes vormen. Dat is blaasgruis. Door heel veel te drinken kan dat weer opgelost worden, maar zorg maar eens dat je nijn zoveel per dag drinkt...

teveel zouten in de nieren zorgen voor opstoppingen waardoor de nieren zijn werking niet meer kunnen doen.

Blaasgruis is zoals de naam het al zegt in de blaas te vinden :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .