Ga naar inhoud

territorium verdedigen? Onzindelijk.


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Vlak voordat wij op vakantie gingen, was het nieuwe hok af en mochten de nijnen erin. Nijntje (ex-v) moest erg wennen. Het is een groter verblijf en het dak is veel hoger zodat wij in de ren kunnen staan.

Toen wij thuis kwamen van vakantie bleek de oppas de boel verwaarloost te hebben. De nijnen zaten in een dikke laag hooi-poep-urine in hun hele hok, niet alleen in de poepbakken.

Nu ben ik dus al een tijdje bezig met zindelijk maken, maar het gaat echt niet. Ze trekken overal hooi vandaan om op te poepen en plassen.

Sinds een paar dagen is Nijn begonnen met mijn vriend aan te vallen als hij in het hok staat schoon te maken. Ze bijt in zijn broek en handen. Mijn vriend laat het toe, bij mij doet ze het niet.

Verder vraag ik me af of ze niet super veel drinken, maar het is ook warm en dan drinken ze altijd meer.

Kortom: help!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het aanvallen zou ik me niet echt druk om maken, ze zijn tijdens de vakantie waarschijnlijk inderdaad een beetje verwaarloosd dus moeten ze weer wennen aan. probeer ook bij ze te gaan zitten als je niks komt doen, gewoon, aandacht geven. Voer ze desnoods uit je hand of leg eten vlak bij je en aai ze als ze komen eten, laat ze weer even kennis maken met jou en je vriend, Blijf de dingen die je moet doen bij de nijnen wel gewoon doen.


 


En ze uit de hand iets lekkers laten eten is ook een goed idee.


 


veel drinken, wat is volgens jou veel? over wat voor nijntjes hebben we het, hoeveel drinken ze, hoeveel groenvoer en vers groen krijgen ze? dit kan allemaal invloed hebben op het drink gedrag en dan hebben we het niet over gezondheids dingen. En ja, warmte doet ook iets.  Ik ga je nog niet bang maken met eventuele gezondheids problemen omdat je daar niks aan hebt.


 


Mocht je echt twijfelen over de gezondheid van je nijnen adviseer ik altijd, ga bij een "konijnkundige" dierenarts langs. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust, Die kan dan naar alles kijken en een beter afgewogen advies geven dan ik.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm, fijne vakantieoppas! Je bent niet de enige trouwens, ik heb er al zeker drie gelezen die een slechte oppas hadden.

Voor het opnieuw zindelijk maken, zou je ze even wat minder ruimte kunnen geven voor een paar weken. Je kunt een gedeelte (bv 1m2) afzetten met panelenrennen en daar het toilet in zetten. Totdat de meeste plasjes en keutels weer in het toilet belanden. Alles wat ernaast valt, veeg je erin of dep je met een keukenpapiertje en gooi je in het toilet.

Als ik je vriend was, liet ik wel merken dat aanvallen en bijten ongewenst gedrag is. Dat kan op een hele vriendelijke manier door haar zachtjes weg te duwen, terwijl je 'nee' zegt. Een konijn snapt dan dat je geen willoos slachtoffer bent van hun frustraties. Ze zijn erg territoriale dieren dus het is normaal gedrag maar ik heb gemerkt dat konijnen het best snappen als je voor jezelf opkomt en dat ze niet mogen aanvallen. Wel goed dat ie zich niet weg laat jagen. Succes en ik zou die oppas niet meer laten oppassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die oppas komt er idd niet meer in..

Het kleiner maken van de ruimte lijkt mij niet de oplossing omdat ze alleen in de onderkant van hun hok (kp5) plassen en poepen. Hier staan 2 hoek toiletten in: een grote en een kleine.

Gelukkig lijken we een kleine doorbraak te hebben: een dun laagje hooi over de toilet vulling en de grote poepbak onder de hooibal in plaats van de kleine poepbak naast de hooibal. Nogsteeds halen ze het hooi uit de hooibal om erop te plassen en poepen, maar dan valt het in het toilet en doen ze hun behoeftes dus in het toilet (op een paar keutels na). Maar... ze eten dat vieze hooi ook weer op...

Hoe los ik dit dan op?

Daarnaast krijgen ze duur hooi omdat ze het anders niet lusten. Ik vind het sonde dat ik dat nu weg gooi..

Dat van het weg duwen heb ik idd ook tegen hem gezegd, maar van hem mogen ze alles.. ik duw ze ook weg omdat vooral Nijn erg in de weg kan gaan zitten. Dat snappen ze zeker wel..

Het drinken.. 4 konijnen bakjes per dag voor 2 nhd van 4,5 kilo in totaal. Krijgen verse groente In de vorm van sla mix, wortels met loof, rode bieten etc. Net wat ik over heb.

Weinig biks en onbeperkt Bergweide hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn dronk ook heel erg veel en dat kan behoorlijk vervelend zijn als ze niet zindelijk zijn. 


Volgens de dierenarts was hij verslaafd aan drinken en was het voldoende als ik het bakje maximaal twee keer per dag vulde, want dat is al meer dan genoeg voor twee dwergen. Als ze ook nog een hoop vocht uit hun groenten halen lijkt het me dat die van jou ook voldoende vocht binnen krijgen en zou je misschien ook kunnen minderen naar twee of drie bakjes. 


 


Misschien kun je goedkoper hooi in de toiletbakjes leggen zodat ze vooral daarop plassen en poepen. Waarschijnlijk zullen ze dan nog steeds het duurdere hooi uit de ruifjes trekken, maar het scheelt in ieder geval al iets?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier poepen en plassen ze ook overal. 
ik heb de strijd al opgegeven. 

Wat het aanvallen betreft, 

Ik heb hier 1 ram die mij regelmatig aanvalt terwijl hij mijn vader niks doet. 
Mijn vader zegt dat dit door mijn houding komt, ik laat hem de baas over mij zijn (ben toch altijd wel op mijn hoede) terwijl mijn vader meteen als hij het hok binnenstapt duidelijk maakt dat er niet gebeten wordt. 

Je vriend moet dus gewoon wat dominanter worden, naar de konijnen he ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze water geven naar behoefte, eerlijk gezegd. Het kan zijn dat ze het warm hebben idd. Er zijn wel aandoeningen waardoor konijnen meer dorst krijgen maar volgens mij zijn dat geen besmettelijke aandoeningen. Maar ze kunnen natuurlijk wel allebei afzonderlijk ziek zijn geworden, door muggen. Ik weet niet of ze ook andere symptomen hebben? Als het veel water drinken tenminste een symptoom is. Mijn konijnen drinken zeker meer als het warm is en het is een paar dagen 20 graden of warmer geweest dus dat is best mogelijk.

Ik denk niet dat konijnen verslaafd kunnen zijn aan water drinken maar wel dat ze dwangmatige dingen kunnen doen en dat kan op zich ook met water drinken. Op hoeveel oppervlakte leven ze, een kooi zei je maar hoe groot is die? Als ze zich vervelen, kunnen ze rare dingen gaan doen, dat weet ik wel. En ook bij te klein leefoppervlakte. Maar ik zou ze niet minder water geven dan ze willen drinken iig. Misschien toch eens langs de dierenarts voor de zekerheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben juist meer ruimte ;) van iets van 4 m2 zijn ze naar ongeveer 5 tot 6 m2 gegaan. Ze leven buiten in een grote overdekte ren met daarin hun hok, een zandbak, een gras huis, een grote wilgen tunnel, diverse wilgen bruggetjes, pvc bocht, heel veel speeltjes etc etc. Af en toe mogen ze los in de gehele tuin.

We zijn nog bezig met een klimmuur uit te werken in hun ren en hun schommel komt ook nog terug.

Regelmatig maak ik een speciale hooibal voor ze of geef ik ze een denk spel.

Verveling lijkt mij onmogelijk ;)

Ze spelen meer als voorheen en liggen vaak languit en in de bunnyflop (op hun zij).

Ze knagen veel minder aan de tralies, maar dat doen ze als ze de tuin in willen (onkruid eten).

Behalve het water drinken mankeren ze niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dan vervelen ze zich zeker niet. Zou het kunnen dat je vanwege hun onzindelijkheid denkt dat ze teveel drinken terwijl dat eigenlijk wel meevalt? Konijnen plassen best veel hoor. Misschien dat ze de komende tijd minder gaan drinken als het kouder wordt. Anders zou ik het ook niet weten, behalve een dierenarts check up.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel kan er in zo'n bakje eigenlijk? Ik heb waterflesjes van een halve liter en die vul ik 2-3 keer in de week bij dus ongeveer 1 liter per week drinken ze. Nel drinkt net zoveel als Bobby en Nel is veel groter. Ik maak me daar geen zorgen over want mensen drinken ook verschillend. Ik drink de hele dag groente thee, grote mokken, maar mijn vriend drinkt veel minder vocht per dag.

En je weet zeker dat ze de drinkbakjes niet omgooien voor de lol? Dat doen ze hier wel met bakjes water namelijk.

Ik denk dat je hier zit met het dillemma, is het gedrag of is het iets medisch. Altijd lastig. Maar als ze het verder goed doen en geen andere problemen hebben, zou ik me geen zorgen maken over hun gezondheid eigenlijk, tenzij er iets verandert natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zijn dat ze het onbewust laat lopen? 
Ik weet wel dat mijn konijn met niersteen ook onzindelijk werd toen ze hier last van kreeg. Die dronk een halve liter water per dag. 
Ik zou denk ik toch even naar de dierenarts gaan. Het kan zijn dat het een gedragsverandering is vanwege het nieuwe hok of dat er echt iets medisch aan de hand is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ze nu niet gelijk de stress geven van een da bezoek en onderzoek. Ze hebben ook geen andere verschijnselen wat bij nierstenen hoort. Ik denk toch dat het de warmte is.

Ze kunnen het prima ophouden, want anders zou het door de hele ren liggen (niet alleen de bodem van het hok) en het is niet alleen urine, ook keutels.

Mijn voedster heeft overigens eerder hoknijt getoond. Ze was toen aldoor schijnzwanger (mannetje plukken, nesten bouwen, zichzelf aanbieden aan de ram, sproeien, in de handen bijten als je ook maar even in het hok kwam). Dit bleef vrij lang en toen heb ik haar laten castreren. Toen was het wel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er niet heel zeker van zijn dat ze niet ziek zijn omdat ze nog eten. Mijn konijnen blijven eten ook al zijn ze ziek, dat kan. Pien is terminaal ziek en die eet alles nog, alleen wil ze geen ss meer maar caviavoer, dat mag omdat ze niet lang meer heeft. Ze heeft kanker. Maar ze valt gewoon nog steeds aan als ik groente of hooi uitdeel. En ik heb meer konijnen gehad die bleven eten tot de dag van hun dood of zelfs tot een paar uur voor hun dood. Ze stoppen pas echt met eten als ze veel pijn hebben hier, bij een beetje pijn niet.

Ik zeg niet dat je konijnen ziek zijn trouwens maar dat kan dus wel, ook al eten ze goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte, dat is niet fijn.

Ik heb mijn nijnen zeker 6 weken non stop moeten dwangvoeren en ze zo bij het randje van de dood weg gehaald, maar ik geloof niet dat ze toen pijn hadden. Toch kregen ze voor de zekerheid pijnstillers, maar dat maakte geen verschil.

De mijne stoppen echt bij het minste geringste met eten en als er iets verkeerds in het hooi zit hebben ze plakpoep of diarree + niet eten. Dat is ook niet zo nu, ze hebben juist mooie grote keutels. Daarnaast controleren we het hooi.

Ze zijn ook actiever en levendiger sinds ze dit verblijf hebben en zijn normaal op gewicht zoals ze al jaren zijn. Tot nu toe zie ik dus echt geen rede tot ziekte, behalve het vele drinken + plassen. Maar ik blijf alert.

Hoe wist jij dat je konijn ziek is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze stopte met biks eten, ss dus, en toen voelde ik dat ze mager was geworden. Ik heb haar toen gedwangvoerd en Cisaral gegeven en toen leek ze weer opgeknapt. Ze kwam ook weer wat aan. Toen ze geen banaan wilde en weer stopte met biks eten, ben ik naar de dierenarts gegaan en toen kreeg ze de diagnose. Haar buik zit vol gezwellen. En waarschijnlijk heeft ze dit al vanaf april, ze stopte toen ook met eten maar de dierenarts dacht aan een verstopping en dat leek het ook te zijn. Ze heeft ups en downs gehad, blijkbaar. Ik had niet verwacht dat een konijn zo lang kanker kan hebben zonder dat je het ergens aan merkt. Zo had haar zus ook kanker en die heeft ook nog een half jaar geleefd. Ze kunnen taaier zijn dan je denkt.

Wat hadden jouw konijnen dat je ze zo lang moest dwangvoeren dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och jeetje.

Mijn voedster had een zeer kleine klaproos gegeten. Het groeide als onkruid tussen de tegels en ze had het per ongeluk te pakken. Het is giftig voor ze.

Mijn ram stopte vervolgens met eten omdat mijn voedster zich zo ellendig voelde.

Uiteindelijk wist de da het ook niet meer en wilde inslapen. Dat wilde ik niet. Als laatste poging heeft ze gratis mijn konijn vol gespoten met van alles en nog wat, waaronder een aantal vitamines en toen ging het ineens steeds beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .