Ga naar inhoud

Luna is anders..


Moniiek

Aanbevolen berichten

Ik heb Luna nu al een poosje en ze is nu bijna 6 maand. Tot nu toe gaat alles nog niet echt hoe het moet gaan met haar. Toen ik haar kreeg bij de inenting direct een zalfje meegekregen voor schimmel op haar oortje. Een poos later moest ik weer met haar naar de dierenarts voor stilliggende darmpjes. En nu heeft ze vachtmijt wat net weer weg begint te trekken. Een heleboel dingen bij elkaar en het arme kind is pas 6 maanden en pas net 3 maanden bij mij.


 


Luna is vanaf het begin al een rare geweest. Bij de dierenwinkel was ze al anders dan de andere konijntjes.  Luna heeft zo haar eigenaardigheden.


 


Eigenlijk vanaf het begin heeft ze al een vieze kont. Ze is niet zindelijk en loopt ook gewoon elke keer gerust door haar urine heen. Eigenlijk hebben we hier nooit veel aandacht aan gegeven en dachten gewoon van ze snapt het niet, dat zal wel wegtrekken wanneer ze zindelijk word. Het is echt alleen urine wat op haar achterpootjes en staartje zit. ik ben best wel bezorgd om haar en ga dan dingen lezen als urine brand en blaasproblemen wat mij angstig maakt. Ze krijgt niet te veel eten. Ze heeft altijd goedkoop biks gehad van de hornbach, maar niet meer dan dat ze mag. Ik ben nu net overgestapt op HFST en ook dit weeg ik netjes af. 


 


Daarnaast heeft Luna vanaf het begin af en toe problemen met evenwicht als ze recht op wil zitten om zichzelf te wassen valt ze heel vaak om. Wat een heel grappig gezicht oplevert en wij verder ook nooit aandacht aan hebben geschonken..


 


Als ik Luna vergelijk met Noud haar vriendje zijn ze echt totaal verschillend. Luna is van de dierenwinkel en Noud van de opvang. Noud is veel actiever en heeft meer dingen nodig om hem te vermaken. Luna vermaakt zit wel op haar eigen plekje af en toe loopt ze of rent ze even in het rond en gaat dan weer zitten voor een beetje rust. Ook kan Noud als een echt konijn helemaal heerlijk uitgebreid liggen, bij Luna heb ik dit nog nooit gezien Luna licht altijd als een klein bolletje. Ze is niet lusteloos helemaal niet Luna is een ontzettend vrolijk konijn en wanneer je bij het hekje staat is ze de eerste die bij je komt kijken voor een aai over de bol. Af en toe nemen we haar wel eens mee op bed in de ochtend en dat vind ze werkelijk waar fantastisch lekker klimmen over de hobbels van de dekens, over onze ruggen heen rennen en lopen. Maar ook hierbij is ze af en toe ontzettend knullig en onhandig bezig..


 


Ik maak mij soms zo zorgen om Luna omdat ze zich zo anders gedraagt dan andere konijnen die ik ooit heb gehad. Zoals de kwaaltjes hierboven wij hebben hier eigenlijk nooit verder over nagedacht behalve dan dat ze dit altijd doet en het gewoon Luna is. Als je de kwaaltjes afzonderlijk googled dan kom je vervelende dingen tegen zoals EC of urinebrand. Ik ben nu al meerdere keren naar de dierenarts met haar geweest. Ik vraag mij af of ik zo overbezorgd ben over Luna of dat ik echt dingen zie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is misschien niet leuk om te horen maar dierenwinkelkonijntjes zijn wel vaker niet zo gezond. Dierenwinkels komen aan die konijnen gewoon door particulieren maar ook hobby/broodfokkers. Restanten noemen ze dat, wat gewoon betekent dat ze niet voldoen aan wat de fokker wil zien of die hij niet kwijt raakt. Je ziet ook wel konijnen van oeps nestjes en daar zitten ook incestkonijntjes bij. Die hebben vaak afwijkingen en worden sneller ziek. Dat kan dus de oorzaak zijn van Luna's kwakkeligheid.

Maar ze mankeert dus nog steeds van alles, continue plakpoep, urine verliezen en omvallen, dat voorspelt niet veel goeds. Het zou goed kunnen dat ze EC heeft, cocciodose, darmafwijkingen ed. Ik raad je aan om naar een andere dierenarts te gaan om alles in kaart te brengen en haar te laten behandelen. Altijd op een propje zitten, kan wijzen op buikpijn. Zeker reden om haar goed na te laten kijken door een beter gefaciliteerde dierenarts die wel een diagnose kan stellen. Sterkte iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad wat elnienkjo zegt is ook mijn eerste gedachte. Het kan gewoon een wat zwakker konijntje zijn, dat is niet zo vreemd voor een konijntje uit de dierenwinkel. Maar daardoor kan ze dus ook altijd kwakkelen door een slechte weerstand en de symptomen met evenwicht en urineverlies zijn dan inderdaad symptomen die bij EC passen en EC hoort weer bij verminderde weerstand.

Ik zou er ook eens 28 dagen Panacur tegenaan gooien, wat elnienkjo zegt: Baat het niet dan schaadt het niet.

Wellicht kun je ook wat proberen om haar weerstand te verhogen met bijvoorbeeld echinaforce door het drinkwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miss V: de een na laatste zin van de openingpost bevat je antwoord.

I stand corrected... :flower:  te haastig gelezen op werk, sorry!  

 

@Obbe: gelukkig is niets menselijks mij vreemd en ben ik er als den kippen bij om mijn verontschuldigingen aan te bieden.

Dank voor je inhoudelijk bijdrage... :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik denk meteen aan coccidiose en aan EC. Vaak zijn de konijnen in de dierenwinkel te jong bij de moeder weggehaald, hebben darmproblemen en soms ook wel gedrag.

Zoek een dierkundige dierenarts op neem ontlasting mee het is makkelijk en snel te testen. En vraag naar EC en een kuurtje panacure en eventueel AB geven.

Voor extra weerstand zou je ook echinacea kunnen geven.

Mamski zit ook altijd wel typisch rond die kwam ook binnen met coccidiose. Maar zij ligt ook wel eens languit.

Neem iedere keer even wat drolletjes mee als ik naar de dierenarts ga om te controleren.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor al jullie advies, ik heb met de dierenarts gebeld. Heb het gehad over EC en over dat ik had panacur mij aangeraden werd. De dierenarts heeft wel panacur, nu raadde de dierenarts mij een ander middel aan bepaalde drops speciaal tegen EC. Deze ga ik vanmiddag ophalen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Donderdag werd Luna haar evenwicht wel heel erg, na het lezen van jullie antwoorden heb ik toen ook direct de dierenarts gebeld en toen fenbendrops opgehaald. Dat geef ik nu Luna netjes 2 keer per dag 0.6 ml. Het is tot nu toe niks afgenomen en nu merken wij vandaag dat haar kopje ook scheef begint te staan...


 


Ik baal er zo van.. je geeft zo veel om zn konijntje maar je verwacht niet dat je de eerste drie maanden al bijna 200 euro bij de dierenarts neertelt en al helemaal niet met mijn studentenbudget. Het maakt mij niet uit wat ze allemaal in haar leventje krijgt zolang alles maar een beetje verspreid is over haar leven.


 


Ik ga morgen weer de dierenarts bellen wellicht is het verstandig om ook nog AB erbij te geven of ook dexamethason. Ik heb voor haar weerstand ook gekeken naar echinaforce is dat gewoon van a vogel? van die druppels? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker balen dat het zoveel geld heeft gekost. Alleen, het kan altijd erger, ik heb dit jaar al 3000 euro uitgegeven aan de dierenarts, bijna alleen maar aan de konijnen! Ik ben geen student maar ook niet rijk hoor. Konijnen zijn veel duurdere dieren dan men denkt, als je ze tenminste alle zorg geeft die ze nodig hebben. En dat doe je dus chapeaux voor jou. Het gebeurt vaker dat mensen niet opmerken dat ze ziek zijn en dat ze daardoor sterven.

Op zich is de prognose bij EC niet heel slecht want ze kunnen er oud mee worden, voor zover ik weet. Het is natuurlijk wel balen en je bent er meer mee bezig dan met een gezond konijn.

Mijn kat heeft pancreatitis en diabetes en dat was flink wennen in het begin maar na een tijdje weet je alles en is het automatisme hoe je alles moet doen. En dan weet je ook wanneer het erger wordt, bv door stress. Dan heb je er minder zorgen over maar in het begin is het zoeken en veel vragen. Beterschap voor Luna en sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat je nu dit weer krijgt.

Maar volgens mij ben je goed bezig. Inderdaad is antibiotica en dexamethason misschien wel goed om erbij te geven. Maar dat weet de dierenarts vast wel.

Je hebt inderdaad druppeltjes van echinaforce maar er zijn geloof ik ook mensen die de tabletjes geven. Volgens mij kan het allebei. Inderdaad die van Vogel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luna word weer wat stabieler! en ook kom ze weer de ren uit om de kamer te besnuffelen. Al heeft Luna nu wel echt een hekel aan mensen vanwege het toedienen van medicijnen, ze is echt heel lastig met vastpakken en gaat echt ontzetten spartelen. We hadden een truc met een wortel zodat ze de medicijnen van de wortel opeet maar helaas heeft ze deze truc door en wil ze dat ook niet meer.. hopen dat na dit alles het vertrouwen weer een beetje hersteld. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .