Ga naar inhoud

Wanneer is een konijn gelukkig?


Jill85

Aanbevolen berichten

Moeilijk te zeggen omdat ik zowel een voor en achtertuin heb. Langs de voortuin loop een lange oprit totvanachter. Achter het huis is nog een terras waar volg jaar de ren zal komende te staan. Nu staan ze in de voortuin. Ik denk langs voor zon 70 vierk meter en vanachteris een stuk groter mAr dat is nog niet af. Moet nog gelijk getrokkem worden en daar komt ook nog een kippenhok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik daar niet alleen woon. 20 m2 is echt veel te groot. Dan hou ik niets meer over van zicht. Mijn vriend heeft juist heel de tuin gelijk getrokken, hij zal mij zien komen. Ik wil ze echt wel wat ruimte geven maar dat is echt overdreven. Ik heb mijn tuin niet in functie van de konijnen. Trouwens voor proper te maken is dat echt niet te doen. Ik ben minder mobiel en ik wil echt niet vallen door een konijnenpijp. Volgend kaar krijgen ze 8 m2 vanachter en daar moeten ze het mee doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat (veel) konijnen gewoon altijd meer ruimte willen, zodra ze ergens tralies tegenkomen dan willen ze een opening vinden. Max knaagt en duwt ook wel eens aan de tralies van zijn ren maar als hij los loopt in de tuin knaagt hij ook regelmatig aan het houten stuk dat we onder de poort hebben geschroeft. Hij is toen we hem pas hadden een paar keer ontsnapt en hij weet dat achter dat stuk hout de vrijheid ligt. Mij lijkt een verblijf van 8 m2 enorme luxe voor je konijnen, veel (zo niet de meeste) tamme konijnen moeten het met heel wat minder doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

20 m² is natuurlijk prachtige voor een ren, maar de meeste mensen (of in ieder geval hun partners) zullen dit niet willen. Ik vraag me af hoeveel mensen ook zo'n grote ren hebben. Ik krijg in dit topic wel een beetje het gevoel dat je het nooit goed doet. Dat een ren van 8 m² voor 2 dwergen nog maar zozo is.

Ik weet dat jullie het allemaal goed bedoelen en ben het er ook mee eens dat hoe groter hoe beter natuurlijk. :) Maar ik kan me wel voorstellen dat Jill85 het een beetje vervelend vindt om uit te moeten leggen waarom ze geen ren van zo'n 20 m² maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lienappelsien ja ik krijg idd van sommige het gevoel dat het precies nooit goed is. Ik heb er een beetje slecht gevoel over omdat ik geen ren van 20 m2 wil bouwen. Ze krijgen het beste voer (ss) elke dag groenten en meer plaats. En als ze ziek zijn ga ik ermee nasr dierenarts.,Sorry maar heel mijn tuin of zelfs mijn halve tuin is erover. Er zijn echt grenzen en ik denk dat sommige dat niet begrijpen. Ik wil ook niet heel de dag ruzie maken met mijn vriend. Ik mag al heel blij zijn dat hij al die bouwwerken wik doen! Ik weet dat ik goed voor ze zorg maar toch voel ik me wel wat slecht door de commentaren, precies ik doe ze tekort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja 20 m2 hoeft nou ook niet perse maar ik vind 3m2 terwijl je zo'n enorme tuin(en) hebt gewoon heel erg weinig. Ik snap niet waarom je dan niet meteen die 8m2 grote ren hebt gemaakt.

En ja heel eerlijk ik vind de antwoorden op waarom gewoon raar, je vriend wil het niet, dan is er geen ruimte voor de hond, het neemt je zicht weg, je bent minder mobiel wat schoon maken met een grote ren moeilijk zou maken, je vindt het overdreven veel ruimte. Ik zou denken met meer ruimte dat het makkelijker is, vooral als de ren hoog is en overdekt zodat je er zelf in kunt staan, om de boel schoon te maken. Het zicht, actieve konijntjes zijn een plezier om naar te kijken. En tja kwa je vriend en ruimte voor de hond, vind ik een beetje krom je hond krijgt wel alle ruimte maar de konijntjes beperkt, en je partner zou je naar mijn idee moeten steunen, je kiest en zorgt samen voor de beestjes dus wil je samen ook het beste voor ze.

Ik bedoel daar niet mee dat je ze 20m2 moet geven he, maar ik vind zoals ik al zei 3m2 terwijl je zo veel ruimte hebt gewoon weinig en de antwoorden een beetje vreemd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de mentaliteit in belgie daarover anders is dan in Nederland. Ten eerste kon ik ze nog geen 8m2 gevrn omdat we nog volopt aan het renoveren zijn en de tuin niet af was. Ik ben ook in alles afhankelijk v mijn vriend. Ik kan geen zware pakken dragen laat staan een ren maken. Hij vindt nu al dat ik overdrijf! Als het van mij afhangt krijgen ze direct meer ruimte maar dat is nu niet zo. Ik vind de antwoorden van sommige ook raar. Waarom moet ik mij altijd verdedigen? Het is idd leuk om naar te kijken maar niet iedereen denkt daar zo over. Ik denk dat van alle konijnen die ik ken ze de meeste ruimte hebben. Hier denken de mensen nog dat je een konijn alleen in een klein hokje moet houden en er nooit uitlaten. Dat is pas zielig! Ik weet wel dat ik het daarmee niet moet vergelijken. Maar de mentaliteit is hier gewoon anders. De mensen verklaren mij voor zot omdat ik naar de dierenarts ga met ze.

Trouwens vreemde mensen moeten mij niet zeggen hoe ik mijn tuin moet indelen. Dus er wordt gewerkt aan meer ruimte maar ik ben het wel een beetje beu aan het worden om al die kritiek te krijgen! Ik krijg er een slecht gevoel van!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn viertal lang binnen in huis gehad, daar hadden ze de konijnenkamer van 14m² en de badkamer en slaapkamer erbij, omdat ze blijkbaar de konijnenkamer niet groot genoeg vonden, dus zelf over het hekje sprongen als ze daar zin in hadden, haha. 


Later ben ik terug naar huis moeten gaan wonen en zijn de nijnen naar buiten verhuisd, naar een ren van 9m². Wou ik het groter? Uiteraard. Reken maar uit. De groententuin van mijn ouders is zo'n 200m². Het kippenhok, voor vijf kippen en een eendje, zo'n 60m². Daarnaast nog een gazon, een oprit en een stuk met grit, om de auto's te keren. En dan krijg ik toestemming om ocharme een ren van 9m² te plaatsen. Ik begrijp het ook niet, en zag het ook liever anders. Nog maar het dubbele, 18m², was 1000 keer beter en zou geen verschil gemaakt hebben in zo'n grote moestuin. Hooguit twee rijen groenten minder. Mààr, het is de tuin van mijn ouders, ik heb me aan hun regels te houden. Ik bedoel maar, iedereen heeft er een ander beeld over. Mijn ouders vinden dit genoeg, en daar moet ik het mee doen. 'Kijk dan', zeggen ze, 'naar al die konijnen zonder ren.' Waarop ik dan steevast antwoord: 'Het is niet omdat anderen het fout doen, dat ik het ietsje minder fout moet doen. Ik doe het liever meteen goéd.' Je hebt niet alles te kiezen in het leven, je moet blij zijn met wat je krijgt. 


Soit, ik heb niet de indruk dat mijn konijnen ongelukkiger geworden zijn door minder ruimte. Nu heb ik een duo in de ren van 9m² en een duo in een ren van 4m². In mijn ogen veel te klein, maar meer was, weeral, niet mogelijk, dit was een hoekje wat nog over was. Het is zo petieterig klein in vergelijking met mijn droom-konijnenverblijf. Mocht het míjn tuin zijn, ze kregen de halve tuin met hun viertjes, met een konijnenheuvel en fruitbomen om onder te liggen. Nog een paar Vlamen-vriendjes erbij, gele of bino's, welke Léopold en Joséphine zouden gaan heten ... zucht. Maar ook hier lijken de nijnen me best tevreden. Ze kunnen gerust de pootjes strekken en liggen meestal toch maar in de wc rond te hangen. 


Lang verhaal, maar ik bedoel, TS, in het leven moet je compromissen sluiten, je kan niet alles hebben wat je wil, je woont hier niet alleen en, op voorwaarde dat je een goed werkende groep hebt, is 8m² best een mooi verblijf. Laat je kop niet zot maken. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe 's ff rustig zeg. Jij komt hier vragen wanneer een konijn gelukkig is. Ik leg dat uit, je zegt dat je er alles voor over hebt en ondertussen zeg je dat groter niet kan.

Ik zeg al eerder; dan is dat zo, het is kiezen of delen. Je kan niet alles hebben natuurlijk.

Vervolgens blijk je een voortuin van 70m2 te hebben en een nog grotere achtertuin. En een grotere oprit. Ik dacht dat ze binnen zaten of dat je een klein tuintje had, dat ze daarom wellicht klein behuisd waren omdat je dat zelf ook was. Maar dat blijkt niet zo. Nou dan denk ik hé ideetje: jij wil het zo goed mogelijk doen en je konijnen gelukkig. Nou, als je toch zoveel ruimte hebt pak dan 7% voor de konijnen of zo, lijkt me geen idiote verhouding.

En dan zo'n onaardige reactie die in feite neerkomt op 'Nee dat wil ik niet'. Ik heb niet gevraagd om jouw verdediging, ik viel je ook nergens aan. Het interesseert me werkelijk niks waarom jij het niet wilt en wat je uitzicht is en wat je man in de tuin wel of niet voor werk doet en wat jouw buren denken.

Jij vraagt iets, ik denk na over de oplossing, that's it. Als je daar niks mee doet, mij best. Maar nou niet mij de schuld geven van iets wat ik niet doe.

Voor mijn part laat je ze op die drie vierkante meter zitten, voor mijn part geef je ze de volle 300 vierkante meter en sodemieter je je man het huis uit, je moet doen wat je denkt dat goed is, maar ga nu niet op mij lopen katten dat ik een raar voorstel doe. Dat vind ik geheel onterecht voor iemand die met je mee probeert te denken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voorstel is goed maar erover doordrammen is iets anders. Mystique heeft gelijk in het leven moet je compromissen sluiten. Ik begrijp niet dat jullie niet kunnen begrijpen dat ik mijn hele tuin niet wil en kan opofferen aan de konijnen. Het wil niet zeggen dat ik een grote tuin heb dat ze daar 20 m2 v moeten hebben. Minn vriend is momenteel bezig om de ren uit te breiden em weer is het niet goed hier. Pfff tbegint vermoeiend te worden. En mijn vriend buiten dat gaat niet! Dan kan ik trouwens minn huis niet afbetalen en de konijnen niet verzorgen. Compromissen weet wel. Ik zou ook graag in een grote villa wonen maarja dat gaat nu eenmaal niet. Dat is juist herzelfde.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar jij uit op maakt dat er wordt door gedramt?

Ik ben het met Lonja eens, ik vind als je de ruimte ervoor hebt ze daar ook een deel van mogen hebben. Heb je die ruimte niet nouja jammer dan dan houdt het op.

Maar goed als jij het al als opofferen ziet en je het zelf niet eens wilt dan houd het op. Er worden je ideeen aan gereikt maar dat heeft geen zin als je het zelf niet eens wil veranderen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

mensen doe eens rustig ik vind dat de konijnen genoeg ruimte krijgen en haar vriend doet hartstikke zijn best!


en je hoeft inderdaad niet heel je tuin op te offeren ik wil mijn konijnen liever ook in een overdekte ren en ik heb ook een hond die lekker in de tuin wil ik vind het een helen mooie ren veel konijnen mogen daar jaloers op zijn ik vind het echt super ze dit voor de konijnen over hebben sommige mensen gaan gewoon een beetje te ver op dit forum je mag wel mee denken maar je hoeft niet door te drammen het is toch duidelijk tot hoe ver ze haar ren gaat uitbreiden 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dram helemaal niet door, je leest dingen (en jij ook Roosu) die ik niet zeg.

Wat is het nut nou van dit topic? De vraag is toch van kan ik het anders doen, kan ik meer doen, ik heb er alles voor over. Nou dan kijk ik zo eens wat de opties zijn in jouw situatie.

Als jij al een plan hebt om de konijnen een ren te geven van 8m2 en dat is wat voor jou binnen de mogelijkheden ligt, nou prima toch. Maar dan snap ik gewoon echt in het geheel niet wat je bedoelde met dit topic, wat de vraag dan was.

Wat wilde je dan horen? Waar ben je precies naar op zoek? Want als je vraag is: wanneer is het precies genoeg voor een konijn? Dan is het antwoord iets wat je zelf ook al wist: voor het ene konijn is 3m2 prima, voor het andere konijn is het nooit groot genoeg.

Mij bekruipt het gevoel dat je misschien dit topic aanmaakte omdat je kwijt wilt dat je het moeilijk vindt om keuzes te maken in wat je wilt voor de konijnen, wat je wilt voor je man, en wat je wilt voor jezelf. En ik denk dat je daar eigenlijk het antwoord al op weet: jouw keuze is dat je een compromis hebt gesloten waardoor jij naar jouw idee het best mogelijke doet in jouw situatie. En dat is dan niet hetzelfde als wat jij in je uppie alleen op de wereld ook zou doen, maar dat heeft niemand. Dus ga achter je keuzes staan, en stop met je verdedigen :)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja jill, ook ik ging er niet van uit dat je een tuin van 70m2 had, oh, sorry, een voortuin.. De meeste mensen in nederland zijn al blij met een tuin van 12m2..


 


 


Maar goed, als je denkt dat het nooit goed genoeg is voor ons, waarom vraag je ons dan om een mening? notabene zonder daar zelf de extra informatie te geven.. nogmaals, ik ging uit van een redelijk normale tuin.  maar ik  ben dan ook maar een simpele sloeber, ik heb geen 70 m2 ter beschikking..


 


maar laat ik het dan anders zeggen. Wat houdt je tegen om een hoge ren te maken waar je zelf ook gewoon in kan lopen met een oppervlakte van, laten we zeggen, 6 a 8 m2?


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die grote ren van 8 m2 is echt het plan masr het moet daarachter nog opgeruimd en aangelegd worden. Dus dont worry. In afwachting moeten xe het doen met nu meer d 4 m2. Tja hier in Belgie hebben veel mensen nog wel een behoorlijke tuin. Ik weet dat het in Nederland wel anders kan zijn. Ik heb het idee dat ze nu wel in hun element zijn buiten. Ik zou wel foto willen opzetten masr d lukt niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jill, ik snap je volledig. Het is niet zo dat als je de ruimte hebt, dat je dan ook maar alles op moet offeren voor de konijnen. Om wat voor reden dan ook. En ik snap ook dat het niet leuk is om constant hetzelfde antwoord te horen ondanks dat je al aangegeven had dat er niet meer ruimte inzit. Heel frustrerend.


Jouw konijnen hebben écht lekker de ruimte. Tuurlijk kan het beter. Als we het allemaal perfect zouden doen, zouden ze een paar honder meter hebben, maar dat kan nu eenmaal niet. Je doet het prima en laat je niet gek maken door andere mensen.


De meeste mensen behandelen hun konijn totaal niet als een konijn. Jij doet doet wel en dat is goed zat zo.


Klaar.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .