Spring naar bijdragen
Berber

Teddy dwerg met poepkont...

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een teddy voedster van ongeveer 2 jaar. Er zit altijd erg veel poep om haar anus heen, in haar vacht vastgeplakt. Grote plakaten poep die muurvast zitten. Haar anus is ook behoorlijk opgezwollen. Hierom moet ik haar ELKE DAG wassen! Dat is al zo vanaf het moment dat het een volwassen konijn is. Niet alleen dat het erg veel werk en troep is, lijkt het me voor haar ook vreselijk. Heb al veel rondgevraagd en krijg altijd te horen dat ik moet knippen. Dat doe ik ook, maar vind het erg lastig om met een schaar zo dicht op dat dunne huidje te knippen, en na een paar dagen is het weer terug gegroeid. De dierenarts heeft het al eens geprobeerd, maar daar ben ik ook niks mee opgeschoten...

Heeft er iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?! Help..

Berber

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou proberen om een trimster te vinden.

Zij zal dan je teddy scheren en hopelijk kan je het dan allemaal zelf bijhouden.

Zoals Bunbun Beauty zegt: misschien moet je proberen achterhalen waarom ze plakpoep heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoek een andere dierenarts als ik zo vrij mag zijn....als je DA alleen een poging heeft gedaan te knippen maar zich niet is gaan afvragen waar de plakpoep en opgezette anus vandaan komt, dan komt je DA niet bijster konijnkundig over.

En nog een vraagje: toen je je Teddy kocht/ kreeg, heb je je niet van te voren laten informeren over de verzorging van die beestjes, met name gericht op al dat haar? Heb je geen uitleg gekregen over hoe te knippen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je vertellen wat ze precies te eten krijgt op de dag? Dus wat voor biks, hoeveel en welk merk. En krijgt ze snoepjes of knabbeldingen en groente of fruit? Eet ze goed hooi?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nel had ook elke dag een vieze kont. De dierenarts raadde me aan om de biks drastisch te minderen. Nu krijgt ze een handje biks per dag en de plakpoep blijft al heel lang weg.

Het kan ook een andere oorzaak hebben, sommige konijnen kunnen niet goed tegen groente maar je zou kunnen proberen wat minder biks te geven en te zien of dat helpt.

Ook kan het zijn dat je konijn wat te zwaar is, dan kunnen ze niet meer goed bij de anus komen om hun nachtkeutels op te eten en blijven die hangen. Nel was ook te zwaar, nu is ze een stuk slanker omdat ze weinig biks krijgt en kan ze zichzelf overal goed schoonhouden.

Maar ja, het helpt wel erg als je een goede konijnkundige dierenarts hebt om je te helpen, het kan dus meerdere oorzaken hebben, konijnen kunnen ook wormen hebben. En het is belangrijk om een medische oorzaak uit te sluiten, zodat je weet dat het aan het voer moet liggen. Dus ik zeg ook, zoek een andere dierenarts die iets meer van konijnen snapt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het schoonmaken van de poepkont, bij Nel gebruikten we daar een tondeuse voor. Het zit namelijk zo dicht op de huid dat we niet konden voelen waar er geknipt kon worden. Met de tondeuse ging het wel, alleen komt die natuurlijk vol poep te zitten en moet je hem continue schoonmaken. Maar met een schaar knip je met die plakpoep sneller in de huid, was onze ervaring. En je wilt echt geen wondje op een plakpoepkont!

Het was echt vreselijk om te doen maar wij legden Nel op de rug zodat ze helemaal stillag. Zo heb je weer minder kans op wonden omdat ze ineens bewegen. Mijn vriend legde haar op de rug op schoot en scheerde en ik hield de huid strak of haalde plakken weg. Het is echt een klus voor twee hoor.

Je zou kunnen proberen om voor de dagelijkse hygiene een washand te gebruiken, dan hoeft ze niet in bad. Vond Nel een stuk prettiger iig.

Maar bij ons was het dus klaar met de plakpoep toen we de oorzaak gevonden hadden. Er is een oorzaak voor, je moet hem alleen zien te vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die plakkaten poep moeten een oorzaak hebben dus ik zou ook daar even op focussen. Wel schoonhouden natuurlijk maar het kan goed zijn dat er iets in haar voedingspatroon aangepast kan worden waardoor dit voorkomen kan worden.

Dus eigenlijk sluit ik me aan bij de vraag van Domino, wat krijg je konijntje op een dag te eten? Welk merk biks/brok en hoeveel, wat en hoeveel groenten en eet je konijn ook voldoende hooi? Krijgt je konijn daarnaast nog andere dingen?

Ik zou ook aanraden de haren bij de achterkant echt kort te houden bij een teddy, dat is veel prettiger ook voor ze zelf om het schoon te houden. Kan je konijn er verder goed bij om het schoon te houden, geen overgewicht o.i.d.? Elke dag in bed is vrij stressvol inderdaad.

Voor het knippen kun je eventueel even advies vragen aan een trimster met ervaring, die kan het je voordoen of je brengt haar om de paar weken daarheen zodat ze kort gehouden wordt.

Als de anus echt opgezwollen is lijkt me een dierenarts bezoek ook raadzaam, zoek even na of je een konijnkundige dierenarts hebt, niet alle dierenartsen hebben evenveel verstand van konijnen en dat is toch wel zo prettig. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Ik knip haar altijd zo kort mogelijk. Het is een behoorlijk agressief konijn die mijn vingers er al af probeert te bijten als ik haar probeer op te pakken, dus het is vrij lastig om mijn gang te gaan. Mijn moeder houd haar meestal vast maar die word ook aangevallen.

Het groeit helaas erg snel terug en is steeds weer een marteling. Ik zal in de buurt op zoek gaan naar iemand die haar goed kan trimmen.

Ze krijgt per dag een bakje brokken wat ze deelt met haar maatje. Care + voeding van Beaphar. Dus geen gemengde brokken. Ze krijgt amper groenvoer, zelfs bij een hele kleine hoeveelheid krijgt ze heel erg diarree. Ze heeft altijd hooi in de ruif, maar eet dit amper.

Een heel erg gevoelig ding. Heb ook al eens contact proberen op te nemen met de fokker waar ik haar vandaan heb, maar die is spoorloos op Internet.

Ze is trouwens absoluut niet dik, misschien kan ze er niet goed bij Door die enorme vacht. Al vanaf de eerste dag mag ik haar niet aanraken onder haar hoofd. Dus het haar op haar borst is enorm waardoor ze ook amper bij haar poten kan. Als ik eraan kom bijt ze letterlijk een stukje uit mijn vinger. Ik kan het ook aan een trimster vragen als ik daar ben voor haar achterkant.

Weet er iemand in de buurt van Bakkeveen (FR) toevallig een goede trimester?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het konijn wast zou je haar haren wel moeten knippen. Anders gaat het klitten en vervilten. Hoe doe je haar in bad? Zet je haar gewoon te weken in een teiltje? Dat deed ik met mijn Hannibal toen hij nog te dik was en vaak poep aan z'n gat had. Nu is hij afgevallen en daardoor bijna altijd schoon.Of een konijn te dik is kun je voelen aan de ribben. Die voel je niet bij te dikke konijnen. Konijnen die teveel brokjes krijgen eten vaak geen of weinig hooi. (Of je konijn vindt je hooi niet lekker.)

Het lijkt erop dat jullie niet zo'n goede band hebben door al dat geknip en gewas. Pak je haar ook wel eens op om gewoon te knuffelen en te aaien?

Er zijn veel slechte fokkers van teddy konijnen. Soms geven die een stamboom mee (raskonijnen worden getatoeëerd, die krijgen geen stamboom). Helaas komt dit niet ten goede voor de konijntjes want die kunnen niets met zo'n lange vacht :s

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees dat je per dag een bakje brokken geeft, hoeveel gram is dat? En weet je hoeveel je konijnen ongeveer wegen? Ik heb het vermoeden, dat als je een vol bakje per dag geeft, dat dat dan teveel is en dat misschien de oorzaak kan zijn. Aangezien je weinig tot geen groenten geeft, zal dat de oorzaak niet zijn.

Bij mij krijgen ze gewoon een bepaalde hoeveelheid die ook in 1 keer opgegeten wordt. En verder hebben ze onbeperkt hooi. Misschien eet je konijn niet genoeg hooi omdat ze teveel brokken eet? Daarom zou het handig zijn als je even kan kijken hoeveel gram ze krijgen en hoeveel je konijnen ongeveer wegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al eens ander hooi geprobeerd? Geen idee wat je nu geeft? Wellicht vinden ze dit niet lekker.

Ik zou overigens voor een goede band haar niet ook nog gaan tillen om te knuffelen. Konijnen vinden tillen over het algemeen niet prettig dus dat zou ik niet vaker gaan doen dan nodig. Kun je haar niet evt op tafel zetten en dan vasthouden en knippen ipv het optillen?

Zodat ze zegmaar met de pootjes gewoon ergens op staat? Zou dat evt helpen?

Dat ze zo doet komt waarschijnlijk van het steeds moeten optillen, wassen etc.

Wanneer dit niet nodig is kan ze je leren vertrouwen en kan ze goed een heel andere kant van zichzelf laten zien. Ze laat merken dat ze het niet prettig vind, ik snap dat het nodig is hoor maar vanuit haar gezien is het niet leuk natuurlijk.

Dus hopelijk kan er iets gedaan worden zodat ze niet meer steeds onder zit en het allemaal wat makkelijker en fijner voor jullie wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had ook zo'n hooiweigeraar, die gaf ik vaak kruidenhooi. Dat is wel iets duurder maar vaak vinden ze dat wel lekker. Dus met een kruid of smaakje erdoor, tijm, appel, rozenbottel ed. Ik knipte ook wel eens hooi in kleine stukjes over haar biksbak zodat ze wel wat hooi moest eten om haar biks te vinden.

Hooi eten is echt superbelangrijk voor konijnen, als ze het niet eten, zie je eigenlijk altijd problemen of op den duur iig. Dus ik zou nu de focus leggen op die hooi, een soortje zoeken wat ze wel wil eten bv. Ik legde het hooi bij mijn hooiweigeraar ook op een schaal, uit de ruif at ze namelijk nooit hooi. En die schaal zette ik midden in de ren. Daar gaan ze wel heel snel bovenop plassen maar dan had ze er toch wat van gegeten. Ook legde ik hooi in haar toilet zodat ze misschien wat knaagde tijdens het plassen.

Ik denk dat de plakpoep over zou kunnen gaan als ze meer hooi gaat eten en minder biks, tenzij er nog een andere, medische oorzaak voor is. Sterkte iig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zet haar te weken in een teiltje. Daarna knip ik de ontlasting uit de vacht wat er niet uit is gekomen bij het weken. Hoe veel gram brokken het precies is, dat zal ik morgen even moeten wegen.. Ik weet ook niet hoe zwaar ze is dat kan ik ook wel even wegen. Ze woont samen met een een rammelaar, die de "baas" is. Hij eet altijd eerst en eet totdat hij uitgegeten is. Als ik ze minder voer geef blijft er eigenlijk niks meer voor haar ook over, en ze is al best mager. Ik geloof dat ik in de dierenwinkel wel eens kruidenhooi ofzoiets heb gezien, misschien vind ze dat lekker.

Ik zal in ieder geval verschillende soorten hooi gaan proberen.

Het is inderdaad erg jammer dat we een erg slechte band hebben en dat zal vast door het optillen en wassen en alles komen.. Hoop dat als we er eindelijk een keer van af komen ze me ook weer een beetje vertrouwd.. Zo is er namelijk helemaal niks aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O en misschien kun je eens proberen haar op de rug te leggen. Als je dat doet, blijven ze helemaal stil liggen. Dat is instinct. Ze lijken dan in een soort trance. Je kunt dan heel makkelijk de buik, poten en borst kammen en knippen en de kont ook gedeeltelijk. Ik doe het ook met Bobby en het is wel wat gedoe om ze te draaien maar als je vasthoudend bent en niet opgeeft, geven ze zich over. Zorg dat ze niet terug draaien en als ze eenmaal op de rug liggen, op je schoot, blijven ze echt stil liggen. Kijk wel uit met het omdraaien, hun ruggengraat is kwetsbaar en kan niet draaien. Hou die dus recht tijdens het op de rug draaien.

Een konijn kan leren dat als ie genoeg spartelt en bijt, je wel los zult laten. Dus probeer niet te snel op te geven want dat hebben ze snel door. Als je laat zien dat verzetten weinig zin heeft omdat je niet opgeeft, geven ze zich op een gegeven moment over. Wel altijd vriendelijk blijven natuurlijk, als ze erg hard gaan spartelen, moet je wel loslaten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het voeren: misschien kun je beter het bakje weghalen en het voer verspreiden over de ren of door het hok. Zo kan je andere konijn het voer minder makkelijk claimen, waardoor zij ook de kans krijgt om gelijk te kunnen eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt altijd voorgesteld om 25gram per KG lichaamsgewicht.
Stel dat je dame 2kg weegt dan geef je haar 50gram.

Ik zou ook proberen om de brokken over de ren te verspreiden, zoals Sanne voorstelt.

Ik heb zelf ook een langharig monstertje rondlopen en wat ideaal werkt bij mij is hem knippen en kammen wanneer hij zijn biks eet.

Ik zorg dat alles klaar staat en dan zet ik hem bovenop zijn hok, ondersteun hierbij heel goed de poten.

En dan zet ik hem bij zijn biks. Hij begint onmiddellijk te eten en laat alles toe.

Dan kam en knip ik hem volledig en hij is helemaal ontspannen.

Tussendoor simuleer ik ook een wasbeurt, met je vinger zachtjes over zijn oogjes gaan van de neus naar achter.

Gaat hij helemaal languit liggen en begint zachtjes te knarsetanden...

Wat ik nu eigenlijk zou doen is een trimmer zoeken die je konijn volledig onder handen kan nemen.

Zo staat ze mooi kort en is het veel makkelijke voor jou om het bij te houden.

Ook zou ik echt aan jullie band gaan werken want het is helemaal niet leuk voor jou maar ook niet voor haar.

Ga in de ren zitten en voer biks uit de hand, dit werkt hier super.

Laat haar naar je toe komen en niet omgekeerd, zo voelt ze zich niet bedreigd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik op Internet begrijp moet ze van het voer dat ik geef 85 gram per dag hebben, en haar vriend 115. Ik heb even gewogen wat ik ze in totaal altijd geef, en dat is 160 gram per dag. Maar jullie zeggen dus dat 25 gram genoeg is per kilo lichaamsgewicht?

Ben net terug van de dierenwinkel en heb timothy hooi gehaald, ben benieuwd! En gelijk ontworming voor de zekerheid. Heb namelijk ook gelezen dat parasieten ook voor plakpoep kunnen zorgen.

Op de rug leggen heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee, maar kan het nog eens gaan proberen. En ik zal zo even op Internet kijken voor een trimster.

Hoop dat wel ooit een betere band krijgen want toen ik dr net ging wegen heeft ze me tot bloedens aan toe gebeten.. het is niet dat omdat ze niet lief is ik haar in het bos dump natuurlijk, ondanks onze slechte band zal ik altijd heel erg mijn best blijven doen voor mijn dieren. Ik doe alles wat ik kan. Bedankt voor jullie reacties!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

25 gram per KG lichaamsgewicht biks is echt genoeg! Hooi is hun hoofdvoedsel, dat moet voldoende aanwezig zijn...Domino, Maddy  e.a. hebben het al gezegd, maar te weinig hooi en te veel biks geeft plakpoep...

Gelet op wat je geeft aan hoeveelheid, dan heb je wel heeeeeeeele grote Teddy's volgens mij :bunny:

Ik denk dat je qua plakpoep al een hele verbetering zult zien als je haar biks drastisch mindert en veel hooi geeft...en qua jullie band...geduld...bij ze zitten, ze lekkere dingetjes uit je hand laten eten etc...succes in ieder geval...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je geeft gewoon veel biks. Dat is eerder voor een konijn van 4 kilo. Het lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak van plakpoep en geen hooi eten. 25 gram per kilo is eerder het maximale, voor sommige konijnen is ook dat teveel. 20-25 gram is gemiddeld maar een konijn met gevoelige darmen dat ook nog eens slecht hooi eet zou het misschien beter doen op minder.

Ik zou eens beginnen met lekker hooi zoeken, hooi wat eigenlijk alle konijnen graag lusten en erg goedkoop is is hooi van de boer, gewoon van een boerderij in de buurt.

Als je hooi hebt wat ze lekker vindt zou ik een paar dagen eens geen biks geven, kijken wat er dan gebeurt. Alleen hooi en water. Ik denk dat ze dan wel eens weer normale keutels kan hebben en dan zijn de darmen weer tot rust gekomen.

Daarna langzaam biks op gaan bouwen, zo lang het goed blijft gaan. Niet verder dan 20-25 gram per kilo gaan. Als het eerder al mis gaat hou je ze net onder de hoeveelheid. Mocht het meteen al mis gaan bij bijvoorbeeld een paar biksjes zou ik eens zoeken naar een ander merk biks. En ook daar dan heel rustig mee opbouwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yup...25gram is inderdaad de max...mijn nijnen wegen 1.4 en 1.7 en krijgen beiden zo'n 30 gram (dat is ongeveer 2 afgestreken eetlepels biks). Brammetje is de zwaarste van de twee en die eet dus ook iets meer. Ik zet twee bakjes naast elkaar met ieder dus 30 gram (in de ochtend) en tegen 12 uur in de middag hebben ze dit op.

Verder heel veel lekker kruidenhooi, elke dag wat verse kruiden (basilicum en peterselie in mijn geval), wat gedroogde kruiden en sporadisch een stukje witlof of appel (wat Twiggy overigens niet eet).

Maar ik denk dat de oorzaak voor de plakpoep gevonden is.. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

MissV, ik heb een teddy van nog geen twee kilo maar haar vriend is een groot konijn van 3,8 kilo.. en die delen een bakje. Ik zal minder brokken geven en dan hopen dat ze wel hooi gaat eten! In ieder geval weet ik dat met die vervelende vacht ik nooit weer een teddy ga nemen als zij er niet meer is!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

MissV, ik heb een teddy van nog geen twee kilo maar haar vriend is een groot konijn van 3,8 kilo.. en die delen een bakje. Ik zal minder brokken geven en dan hopen dat ze wel hooi gaat eten! In ieder geval weet ik dat met die vervelende vacht ik nooit weer een teddy ga nemen als zij er niet meer is!

Tja...da's de pest (en het zielige) aan die Teddy's....men denkt " oe, schattig", maar staan niet stil bij de verzorging en worden vaak ook niet goed voorgelicht...jammer om te horen! 

Ik hoop dat je probeert om een trimmer te vinden voor je Teddy of anders er toch zelf even in te investeren, het beestje kan er natuurlijk ook niets aan doen dat wij mensen met genen aan het rommelen

zijn geweest om zo tot die schattige Teddy's te komen...;) Er zijn ook genoeg Teddy topics op dit forum waar je wellicht meer informatie uit kunt halen. 

Anyways, misschien kun je beginnen met twee aparte bakjes voor je nijnen te gebruiken. Je Teddy heeft dus zo'n 40 gram biks nodig en je 3.8 konijn zo'n 70/75 gram. Als je in de gelegenheid bent zou ik er ook

even bijblijven als je ze gevoerdert hebt om in de gaten te houden...natuurlijk kunnen ze alsnog bij elkaars bakje komen, maar als je de biks even apart geeft, kun je wellicht even beter bijhouden wat ze ieder binnen krijgen.

Ik hoop dat je even doorzet en een routine kunt vinden waardoor je toch het plezier in je Teddy weer terug krijgt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .