Ga naar inhoud

Mijn zwartbonte voedster pest mijn bruinbonte voedster


Sanne van der Ploeg

Aanbevolen berichten

Hoi BB'ers.


 


Mijn zwartbonte (Nynke) voedster pest dus mijn bruinbonte (Lobke) voedster. Lobke mag alleen nog maar rechtsonderin in het hok zitten. Gisteren heb ik Nynke bovenin mijn hok gezet. Gaas over het trapsgat. Lobke durfde vandaag weer uit haar hoekje te komen. Ze heeft geen problemen met de mannen. Maar 1 mannetje zat nu alleen en leek Nynke te missen. Die heb ik vandaag bij Nynke gezet. Nu heb ik ze als 2 koppels in één hok.


 


Zou de agressiviteit van Nynke door de hormonen kunnen komen? Ze is niet gesteriliseerd. Toch vind ik het leuker om 1 groep te hebben dus vandaar dat ik het hier ook even plaats. Als ik haar zou steriliseren zou ik de hormonen toch wegnemen? Zouden ze dan weer een groep kunnen vormen?


 


Mvg, Sanne.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten op dit moment in 1 hok met z'n allen maar het is toch wel een groot hok. 2x1m boven en 2x1m beneden. Deze winter ga ik een mobile ren maken van minstens 2x2m. Maar ze moeten het er helaas even mee doen. Als het 2 koppels blijven dan word het 2x een ren van 2x2m.

Ik heb dus op het moment nog geen ren alleen dit hok. Zelfgemaakt, in de winkel kon ik 't niet vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk een erg kleine oppervlakte om 4 konijnen bij elkaar te hebben.


Ze kunnen elkaar helemaal niet ontlopen en hierdoor zou het kunnen zijn dat Nynke dus Lobke aanvalt en pest...


 


Als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk een ren makenvoor je konijnen.


Want op deze manier zou het kunnen dat ze echt gaan vechten en dat is erg stresserend maar ook gevaarlijk als er gewonden vallen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook groot voorstander van castratie bij voedsters maar dan vanwege de vergrote kans op kanker. Ik heb zelf dit jaar twee ongecastreerde konijnen van bijna vier kunnen begraven door kanker namelijk. Ik zeg, altijd doen.

Wat betreft het gedrag kan castratie helpen, bij konijnen is de kans daarop groter dan bij katten en honden. Meestal worden voedsters liever ervan, maar niet altijd. Ongecastreerde voedsters kunnen in vrede samenleven, ik heb zelf vier keer twee ongecastreerde zusters kunnen koppelen. Een koppeling ging weer mis maar de rest niet. Het kan dus wel goed gaan.

Maar dan moeten ze wel flink de ruimte hebben om elkaar te ontlopen. Ze hebben dan dus meer oppervlakte nodig dan normaal. Rijden en najagen is vrij normaal, als het maar niet op echt vechten uitdraait. En elkaar in een hoek drijven, is ook niet okee. Misschien kun je de koppels beter gescheiden houden tot die grotere ren klaar is? En je zou haar kunnen laten castreren om de kans op slagen te vergroten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie kan inderdaad wel helpen, maar ruimte is ook heel belangrijk. Ik zou toch zeker een ren van 6m2 maken, het liefst zsm. Het is logisch dat een viertal op 2m2 niet goed gaat. Ik denk dat het wel goed kan komen met meer ruimte, en evt castratie.

Je zou ze nu in koppels kunnen houden, snel een ren maken, voedster castreren, en nadat de voedster is hersteld ze opnieuw koppelen in de nieuwe neutrale ren.

ik zou namelijk bang zijn dat het een keer escaleert , 4 konijnen in een te kleine ruimte met een pittig voedstertje erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer ruimte is altijd beter. Je zegt dat ze op een boerderij staan. Dan zou ik het gelijk goed aanpakken en zoveel mogelijk ruimte geven. Niet de ruimte waarop je denkt dat het misschien wel goed kan gaan, maar eens goed rond kijken naar de grootst mogelijke ruimte die je kan geven. Misschien heeft een weiland een inham die je mooi af kan zetten. Een zijkant op het erf tegen een stal waar je over de lengte een soort volière kan maken. Een schuur waar je als je hem eens goed opruimt eigenlijk best een mooie hoek vrij kan maken. Misschien is er een moestuin waar een deel van toch nooit goed groet omdat het teveel in de schaduw ligt. Zulke plekken zijn perfect voor konijnen.

4x2 zou kunnen werken maar ik weet niet waarom je de ren mobiel zou willen maken en ik denk dat er op een boerderij toch wel voldoende ruimte te vinden moet zijn om bijvoorbeeld een deel langs de rand van een wei te pakken of zo waar je het gelijk goed aan kan pakken en niet net op het randje gaat zitten van wat goed kan gaan. Anders blijf je bezig.

Je kijkt nu naar wat je minimaal zou moeten geven, ik zou het juist vanaf de andere kant benaderen en kijken wat je maximaal kan geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil de ren mobiel maken omdat ik wil dat ze zelf altijd vers gras kunnen vreten in de zomer. Ik woon niet op de boerderij dus is blijvends bouwen kan niet. Ik heb 't al geprobeerd maar "ze zijn geen kinderboerderij". Overhalen lukt niet. Dus als het met de tijd financieel lukt om op mezelf, krijgen ze meteen de allergrootse en mooiste ren die ik ze kan geven.


 


Ik zit nu overigens te denken aan 4x3m of 5x3m.


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af waarom je het mobiel zou willen maken, is stationair niet beter, makkelijker te maken en onderhouden en rond uit goedkoper? Een tijdje terug had ik een post gemaakt hoe je een ren van, ik dacht 6 vierkante meter voor rond de 200 euro kom maken, wel met eigen werk maar alle materialen bij de bouw mart, dus geen shopping for bargins. Doe je dat wel ben je veel goedkoper uit denk ik.


 


Ik weet niet hoe ik die andere post hier moet linken dus ik heb hem maar gekopieerd en geplakt hier.


 


Zelf een stevige ren in je tuin maken is niet heel moeilijk en hoeft niet duur te zijn. Ik adviseer dat als je een ren buiten maakt, je hem hoog genoeg maakt zodat je er zelf makkelijk in kan lopen, dus minimaal 2 meter hoog. De bovenkant, ook bij twee meter hoog, adviseer ik wel om dicht te maken. dit om eventuele roofdieren uit je ren te houden.


 


Afhankelijk van hoe groot je het wilt maken, maar laten we voor het gemak een ren van 3 bij 2 meter pakken, dan kan je dit simpele ronde palen in de grond af zetten. met 8 palen heb je de buiten strukcuur eigenlijk al rond, dus dat is 40 euro.


 


dan zou ik , voor dat je de palen zet op de plek van de ren de grond ongeveer 40 cm afgraven om gaas over de grond te leggen, dit om te voorkomen dat ze door te graven een tunnel naar buiten (of (roof)dieren een tunnel naar binnen kunnen graven. Een rol gaas van 10 meter lang en een meter breed is ongeveer 30  euro.  hou er rekening dat je eht gaas op de bodem als een soort bak moet maken, zodat ze er echt niet uit kunnen. Vul het geheel weer met aarde en zet palen neer. (je kan er ook voor kiezen om de palen van af het begin al te hebben staan en het gaas aan de binnenkant vast te maken aan de palen. Zorg ervoor dat het gaas hoger uitsteekt dus als het ware uit de grond steekt. een centimeter of 10 uitsteken is wel genoeg.


Bekleed de ren dan geheel met gaas, dit zou ik aan de binnenkant doen, bevestig het gaas aan de palen, zet hier eventueel een dun latje overheen zodat ze zich niet kunnen open halen aan eventuele scherpe randjes van het gaas. Voor het geheel rond gaan zou ik rekenen op nog twee rollen gaas. uiteraard kan je er ook voor kiezen om het gaas niet aan de palen vast te maken maar panelen te maken die je in de palen kan hangen. die panelen kan je met simpel vurenhout maken waar je dan het gaas in kan doen. Dit moet je dan nog wel beitsen tegen het weer. Zo wie zo moet je in de ren dan wel zelf een deur maken waar het gaas ook in kan zitten. Dit is niet echt moeilijk. Voor het dak van de ren kan je een aantal verschillende keuzes maken. Je kunt een schuin afdak maken met hout of golfplaat of je kan houten panelen met gaas maken. de gaas weten we de kosten al van, dit komt op ongeveer 30 euro. Dus als je er voor kiest om ook het dak met gaas te maken dan heb je 4 rollen nodig. En natuurlijk hout om frames te maken. Rachels kan je al kopen dat je een lat van 3.3 meter hebt voor 1.50, hier heb je er 2 per paneel voor nodig. Mijn voorkeur is 4 omdat je het gaas dan tussen het hout kan 'sandwichen' en het is steviger.


 


Het grootste werk is dan de grond uitgraaf vrij te maken. Maar uitgaande van een volledig met gaas afgesloten vaste ren van 3 bij 2 meter ben je aan materialen ongeveer kwijt.


8 palen                                                =   40.00 euro


4 rollen gaas                                       = 120.00 euro


houten rachels voor de deur               =     7.50 euro


houten rachels voor het dak               =      9.00 euro


houten rachels om gaas af te dekken =    13.50 euro


scharnieren voor de deur. 3 stuks       =    21.00 euro


 


Dit betekend dat je met wat werk en 211 euro je al een grote ren kan bouwen. Je kan wat schommelen met de kosten, want je kan er voor kiezen om een gesloten plaat op het dak te leggen, of er voor kiezen om in plaats van alleen maar gaas langs de kanten te leggen ook panelen te maken. voor ieder paneel heb je minimaal twee rachels nodig, dus 7 panelen keer twee is 14 rachels. Dit zou dan neerkomen op 21 euro. Ik ben uitgegaan van 7 panelen in dit voorbeeld omdat ik al een deur gerekend heb die je zelf kan maken. Ik heb wel scharnieren gerekend maar geen sluitwerk omdat je zelf al een simpele hout sluiting kan maken met restant van het hout dat je al hebt.


 


Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een golfplaten dak te maken in plaats van hout en rachels. een golfplaat van 2.14 m bij 1.11 m kan je al krijgen voor 24 euro, hier heb je er dan 3 van nodig, dus 72 euro. Maar, omdat we een rol gaas voor het dak hadden en die komt te vervallen zijn we maar 32 euro duurder uit. Dus zelfs als ik uit ga van een zelf gemaakte panelen ren van twee meter hoog met golfplaat als dak, dus de duurdere versie, kom ik nog steeds maar op 274 euro uit. Dit is er van uit gaan dat je het allemaal zelf doet. het meeste werk is de ren uitgraaf veilig te maken.


 


Dan kan je er nog voor kiezen om een standaard buiten kooi in de ren te zetten, en de prijs hiervan is afhankelijk van de kooi die je wilt kopen. Maar een buitenhok is dan eigenlijk ook prima omdat de ren al volledig afgeschermd is voor roofdieren en een buitenhok kan je al kopen of maken voor een paar tientjes.


 


Dan kan je er nog voor kiezen om langs de ren ophogingen te maken met planken zodat ze daar ook eventueel op kunnen zitten of rond rennen.


 


De prijzen van de materialen die ik hier boven noem heb ik even bij elkaar gezocht tijdens het maken van dit stuk, dus in sommige gevallen kan je zelf goedkoper uit zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede tip wat dat betreft is wellicht om voor de palen fruitboompalen te zoeken van marktplaats. Ik heb zo eens een keer een hele lading fruitboompalen gekocht om mijn ren te bouwen, palen van 3 meter lang voor 50 cent per paal. Ik geloof dat ik 20 palen had gekocht (was een veel grotere ren en ik gebruik de palen ook voor de dak-constructie waar het gaas over ligt) en dat was dan een tientje voor de palen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil de ren mobiel maken omdat ik wil dat ze zelf altijd vers gras kunnen vreten in de zomer. Ik woon niet op de boerderij dus is blijvends bouwen kan niet. Ik heb 't al geprobeerd maar "ze zijn geen kinderboerderij". Overhalen lukt niet. Dus als het met de tijd financieel lukt om op mezelf, krijgen ze meteen de allergrootse en mooiste ren die ik ze kan geven.

 

Ik zit nu overigens te denken aan 4x3m of 5x3m.

 

Het bovenstaande legt uit waarom ik geen vaste ren kan bouwen.

Even nog over Nynke. Als ze zoveel ruimte krijgen, moet ze dan nog wel gecastreerd worden? Ik vind het een hele zware ingreep voor zo'n klein dier en doe het liever niet... 

 

Modwain super bedankt voor je werkbeschrijving van de ren. Ik ga 'm wel bewaren, mocht ik het nog eens nodig hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet helemaal uitgekeken, maar dat konijn kan in het stuk waar hij zit alleen van plank naar plank stappen, dat loopt voor geen meter natuurlijk een 1 keer elkaar achterna jagen en ik denk dat je met verstuikte pootjes bij de dierenarts zit, het andere deel zitten ze recht op het gaas. Pijnlijk voor de poten en kun je ook pootproblemen mee krijgen.

Ik zou het zeker niet zo aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .