Ga naar inhoud

Sproeien


lianne

Aanbevolen berichten

Een redelijk bekend onderwerp wellicht voor velen. Sproeien!


 


Nu zit ik dus met een 'klein' probleempje genaamd Zeus. Zeus is een gecastreerde rammelaar van ongeveer 7 jaar oud en is door de vorige eigenaar bij de dierenarts gecastreerd toen hij nog relatief jong was. Na het ziek worden/overlijden van zijn maatje daar is hij flink gaan sproeien, wat na verloop van tijd wel over was. Hier heeft hij in het begin ook niet gesproeid, tot ik begon met koppelingen met dames.


Nu zit hij inmiddels bijna 3 weken bij Aphrodite en helaas is het sproeien flink aanwezig, in zo'n mate dat ik de muren om het hok heen met karton heb afgezet en een stuk vinyl op de grond heb gelegd omdat het laminaat al plekken begon te krijgen. Dagelijks aan het dweilen en de kasten naast het hok schoonmaken e.d. Naar buiten verhuizen is geen optie, ik woon in een flat met een klein balkonnetje.


 


Is er iemand die mee kan denken, wat ik eventueel nog zou kunnen overwegen? Waar komt het gedrag vandaan en is het op te lossen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat bij katten die sproeien, men ook wel die feromonen gebruikt die je in het stopcontact kunt doen. Dat schijnt te helpen. En ik heb gelezen dat ze in de VS katten die sproeien een lage dosering antidepressiva geven. Ik denk dat de basis van het gedrag hetzelfde is, een vorm van onrust dus, en dat je voor konijnen ook zou kunnen proberen iets kalmerends te geven. Alleen heb je die feromonen niet voor konijnen, dacht ik. Misschien bach rescue remedy druppels proberen? Of misschien een kruid geven wat kalmerend werkt, ik weet alleen niet welke kalmerend werken.

Wel vervelend zeg. Ik had hetzelfde probleem met mijn jonge ram, Bobby. Die sproeide veel een maand geleden ofzo, hij is nu bijna 6 maanden dus duidelijk door de puberteit. Gelukkig is hij er vanzelf mee opgehouden maar het kan zijn dat hij er op een dag ook weer mee begint, heb ik hier gelezen. En het stinkt erger dan gewone urine. Ik had een plexiglas plaat tegen de ren gezet want ze kunnen echt ver sproeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .